"Uusi" pakollinen, mutta ilmainen turvaväline - tu

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

"Uusi" pakollinen, mutta ilmainen turvaväline - tu

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 27.02.2009 20:18

Olen katsellut kisapaikoilla autojen turvavöiden pujotuksia esim. penkkien takana oleviin poikittaisputkiin. Näyttää siltä, että varsin isossa osassa autoja on vöiden pujotus tehty väärin ja tarkkaanottaen sääntöjen vastaisesti. Turvamääräyksissä kohdassa 253.6. Turvavyöt todetaan, että "Turvavyö tulee kiinnittää valmistajan tarkoittamalla
tavalla."
. Varsin usein vyöt on pujotettu kuljettamalla vyö kiinnityssoljen läpi vain "edestakaisin":

Kuva


Varsin usein tuo putken kiertävä vyönosa on myös isolla , jopa 15 sentin pituisella lenkillä. Turvavyövalmistajista esim. (muita en viitsinyt haeskellakaan) Schroth ( http://www.schroth.com/installation-ins ... lation.htm tekee vöitä myös Sparcolle) ja Sabelt ( http://racingsite.sabelt.com/ ) ohjeistavat pujottamaan vyön kolmesti soljen läpi siten, että solki tulee mahdollisimman lähelle putkea:

Kuva

Samaa pujotusta käytetään myös, jos vyö kiinnittyy lukkokiinnikkeeseen kaksireikäisellä kiinnityssoljella. Ns. kevytsoljen (D-solki) kiinnitykselle löytyy myös ohje tuolta Scrothin saitilta.

Jos jollain fysiikanharrastajalla on mielenkiintoa, niin voi laskeskella, miten vetolujuudet menevät noissa kahdessa kiinnitystavassa. Minä luotan tässä saksalaisen insinöörin ohjeeseen ja lisäksi noudatan sääntöjä meidän autojemme vöiden käärimisessä (niin tuon hännän voi kääriä nätisti rullalle vyön päälle). Joka tapauksessa tämän säännön noudattaminen on ilmaista, mikä on näissä racing -hommissa harvinaista herkkua :D .

- hannulehessaari

Ps. Vyön voi halutessaan pujottaa edelleen kahdella tavalla, jotka molemmat ovat OK. Eli kolmasti soljen läpi häntä päälle tai alle.

Avatar
RacingMedia
KV
KV
Viestit: 603
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RacingMedia » 27.02.2009 20:38

Kiitos.

Täytyykin tutkia omasta miten menevät..

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 01.03.2009 14:00

Ja tästä muuten mainittiin viime kesän Defa sprintissä. Ainakin minulle.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
west
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 04.06.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja west » 06.03.2009 15:30

Tutkimpa omia vöitäni, ja totesin että toisissa vöissä edellä mainittu pujotus on mahdoton. Soljen hahlot ovat niin kapeat että vyö ei mahdu enää hahlosta läpi. Luultavasti näissä vöissä pujotus tulee niin että vyö kulkee ensin soljen ylä puolelta ja loppuosa tulee soljen alapuolelle. Korjatkoon tai vahvistakoon joku jolla on varmaa tietoa / valmistajan ohjeet.

Avatar
manfred
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 26.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja manfred » 07.03.2009 06:26

west kirjoitti:Tutkimpa omia vöitäni, ja totesin että toisissa vöissä edellä mainittu pujotus on mahdoton. Soljen hahlot ovat niin kapeat että vyö ei mahdu enää hahlosta läpi. Luultavasti näissä vöissä pujotus tulee niin että vyö kulkee ensin soljen ylä puolelta ja loppuosa tulee soljen alapuolelle. Korjatkoon tai vahvistakoon joku jolla on varmaa tietoa / valmistajan ohjeet.

Minulla oli sama ongelma edellisten vöitten kanssa (sabelt), niissä oli vyö päätelty niin että se vyön pää oli käännetty kaksin kerroin ja ommeltu kiinni. Leikkasin vyöstä sen kaksinkertaisen osan verran pois että sain pujotettua sen tuollein oikealla tavalla.

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 07.03.2009 10:20

Mikä on lukon oikea paikka? Navan alapuolella vähän 'vehkeiden' yläpuolella? Ja olkavöiden säätöpalat nännien kohdalla (ilman Hansia)?

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 07.03.2009 19:48

jko kirjoitti:Tämä ensimmäinen väärä malli on jäänne siitä kun vöitä pitää säätää monelle eri kuljettajalle/kartturille, on hankalaa säätää vöitä siellä turvakaarien seassa.
Tuo solki pitää olla lähellä kaariputkea/kiinnityslenkkiä siksi että vyöt toimis oikein äkkipysähdyksessä, eli venähtää tasaisesti.
Jos solki on penkinselkänojan ja takakiinnityspisteen puolessavälissä vyöt ei "veny" oikein äkkipysähdyksessä.

Ja Hanskille kiitos taas.
Luulisi että äkkipysäyksessä venymä on parempi jos , edellyttäen tietysti että vyöt on kiinnitettynä poikittaistukeen, siellä on enemmän venymä varaa. Toisin sanoen lukitussolki ei ole heti putkessa kiinni., vaan siellä on kaksinkertainen venymä mahdollisuus. Pidän muuten olkavöitä ristissä takana. Tämä takaa sen ettei kuljettaja pääse liikkumaan liiaksi sivuttain.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 07.03.2009 20:03

MJT kirjoitti: Luulisi että äkkipysäyksessä venymä on parempi jos , edellyttäen tietysti että vyöt on kiinnitettynä poikittaistukeen, siellä on enemmän venymä varaa. Toisin sanoen lukitussolki ei ole heti putkessa kiinni., vaan siellä on kaksinkertainen venymä mahdollisuus. Pidän muuten olkavöitä ristissä takana. Tämä takaa sen ettei kuljettaja pääse liikkumaan liiaksi sivuttain.
Silloin kun solki on kaukana poikkituesta venymä pienenee. Siinä soljessa voima jakaantuu kahdelle vyölle ja kiinnityksen ja soljen väliseltä osalta samalla voimalla venyminen on puolet pienempää kuin ennen solkea. Venymävaraa ei ole yhtään enempää koska kaksinkerroin oleva vyö pääsee venymään aivan saman matkan kuin yksittäinenkin vyö.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Turvavyö-REMIX ja HANS juttua

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 16.12.2009 16:41

Lämmitän uudelleen vanhaa ketjua, kun se nyt sattui tulemaan vastaan ja aihe on aina ajankohtainen. Vyöasioiden lisäksi jäljempänä on HANSin hankintaan ja käyttöön liittyvää tarinaa.

Edellä puhutaan vöiden venymästä ja pitäisikö sen tapahtua yksinkertaisen vaiko kaksinkertaisen vyön vaatimalla voimalla. Minusta näitä ei kannata pelkästään omassa päässä pähkäillä saati käytännössä testailla, kun asioista on ihan oikeasti tutkittua tietoakin saatavilla.

Erinomainen sivusto ja ohjeisto löytyy esimerkiksi täältä:
http://www.schroth.com/installation-ins ... index.html

Siellä on kaikki tarvittava tieto alkaen vöiden kiinnityksistä niiden käyttöön ja huoltoon asti. Sieltä minä olen kaivanut nuo aiemmin esittämäni pujotusohjeetkin. Nämä ovat yhden valmistajan (Schroth, jota myydään myös Sparcon tuotemerkillä) ohjeet, mutta pätevät muidenkin tekemiin vöihin. Samat fysiikan lainalaisuudet ovat voimassa kaikille ja ainakin parilla muulla valmistajalla pujotusohje on ihan sama. Sivustolla kerrotaan myös, että optimaalinen olkavöiden kiinnityspiste on 200 mm istuimen takana. Se noista venymävaroista. Vyövalmistaja keskittyy vammoilta suojaamiseen eikä mukavuuteen kevyissä ulosajoissa. Sivustolta löytyy myös tieto, mille korkeudelle olkavyö kiristimen tulee asettua, ettei se onnettomuustilanteessa leikkaa kaulaa auki. Eli kaikkea sellaista, jonka tietäminen on hyödyllistä etukäteen ja täysin yhdentekevää jälkikäteen.

Sivusto on englannin tai saksankielinen. Kuvistakin käy jo ilmi aika paljon ja kouluenglannilla pystyy tavaamaan tärkeät asiat kohtuullisella vaivalla. Jos jollakulla riittäisi aikaa ja kiinnostusta, niin tekisi kyllä ison palveluksen harrastajille, jos suomentaisi keskeiset kohdat ja tekisi lyhennetyn version ohjeesta. Toki siinä pitäisi olla asianmukaiset viittaukset valmistajan sivuille. Uskon, että valmistaja sallii aika suorankin kopioinnin, jos sitä kysyy ja mainitsee lähteen (ks. myös Ihan lopussa oleva stipendiasia).

HANS tuki tulee oletko valmis?

HANS ei ihan ole "one size, fits nobody" (=yksi koko, joka ei sovi kenellekkään) tuote, sillä sitä saa eri kaulanmitoille (tai niskanpaksuuksille) tehtyinä. Lisäksi tuen saa erilaisilla kulmilla, mutta rallikäytössä se on normaalisti 20 astetta. Jos ajoasento on "melkein etukumara” tai ”sieraimet edellä”, niin silloin voi tutkailla muita kulmia. Kartturille voi istua paremmin 10 asteinen, mutta en ole niitä nähnyt juurikaan käytettävän, joskaan en ole erityisesti katsellutkaan.
Eri valmistajan pulikoissa ja on pieniä mitoitus- ja muitakin (olkavyön luiskahduseston rakenne) eroja. Erityisen läheltä ajettaessa näillä on merkitystä ainakin, jos omistaa rintalihakset. Naisillekin on oma mitoituksensa (taisi olla M niska ja S pulikan sarvien väli). En ole tutkinut, mikä vaikutus tällä naisen anatomian huomioimisella on tuen istuvuuteen, mutta myyjä varmaan auttaa oikeinkin mielellään sovituksessa.

Hihnojen kiinnitys on joko kiinteällä säädöllä tai pään kääntämistä ja samalla näkemistä helpottavalla liukukiinnikkeellä. Kumpi vaan tapa on turvallinen, joskin liukukiinnike tietyissä tilanteissa antaa heikomman suojan, jolla ei valmistajien mukaan ole isoa merkitystä. Me olemme käyttäneet kumpaakin ja päätyneet liukukiinnitykseen, kun rallissa pitää joskus päätäkin kääntää. "Sivuikkuna edellä" ajettaviin F-ryhmäläisiin suosittelisin vahvasti tuota liukukiinnitystä siis lähinnä kuskille.

Ihmisten mitat eivät esim. niskan pituuden suhteen kovin paljon vaihtele, mutta onhan niitä varsin pitkäkaulaisia ihmisiä ralliporukoissakin. Erittäin isolla joukolla, johon itsekin lukeudun, on kaula iän ja huolellisen ravinnontarpeesta huolehtimisen myötä jopa kokonaan kadonnut. Eli pää näyttää lähtevän suoraan olkapäiden välistä. Eihän tällainen rakenne HANSia edes näyttäisi kaipaavan, mutta kyse on optisesta harhasta. Kyllä siellä kaiken keskellä ruodon nikamat ovat tallella ja HANS on tarpeen kovan paikan tullen.

Olipa kaula pitkä, normaali tai kadonnut, HANS tuntuu yleensä aika hankalalta ensi alkuun. Mutta siihen tottuu pian ja tuskastumista vähentää, jos harjoittelee hihnojen kiinnittämistä ja irroittamista sen verran, ettei kisassa joudu sen kanssa tuskastelemaan. Ne perk**eleen kinnikkeet aiheuttavat kiukunpurkauksia, joskin koko reisan voi laittaa ”AKK:n syyksi”. Hyvin ”HANS jumpannut ” näyttää jo ensimmäisessä kisassa ihan pro-kuskilta, ja irrottelee hihnat vaivattomasti kuin ohimennen ja osaa ottaa kypärän HANSeineen pois päästä joutumatta turvautumaan huollon apuu. Siinä erottuu selvästi harjottelemattomista, jotka kulkevat koko huoltotauon kypärä päässä ja HANS niskassa ja juuttuvat HANSistaan auton oviaukkoon siitä ulos tai sisään yrittäessään. Henkinen HANS -yliote antaa ainakin sekunnin kilometrille etumatkaa!

Tuohon ahdistavaan alkutuntumaan liittyy kuitenkin tärkeä turvallisuusjuttu ja siitä seuraavassa.

VAROITUS: Tuet tulevat tehdassäädöillä. Tämä sopii valtaosalle ihmisiä, joilla on ”tuen paksuinen niska”. Ensi kokeilussa saattaa käydä niin, että tuki tuntuu olevan liian rajoittava. Kun se on kuitenkin pakollinen väline, niin pakko sitä on pitää vaikkei siitä pitäisikään. Jos tuki puristaa tai hölskyy, se on väärän kokoinen ja silloin ei auta kuin vaihtaa pulikka. Jos koko on oikea, niin ahdistukseen lähdetään yleensä hakemaan apua pidentämällä hihnoja. Niissähän on valmistajan mukaan 2 sentin säätövara suuntaansa ilman, että turvallisuus siitä kärsii. Kun mitoitus on aika karkea (niska voi olla kapulan koon ala- tai ylärajalla) ja ihmisissä voi olla isojakin eroja, niin hihnojen pidentämisen kanssa kannattaa olla joka tapauksessa pidättyväinen. Minä ainakin suosittelen, että kannattaa yrittää totutella mieluummin muutaman kisa EK:n verran ennekuin lähtee pidentämään mitää, ellei siihen ole ilmiselviä perusteita. Pienen lyhentämisen voi tehdä sillä siihen suuntaan ylilyönnin vaaraa ei juuri ole.

Liukukiinnikkeinen HANS säätyy hihnan osalta vain hihna vaihtamalla. Vaihtohihna on aika kallis ja uskon, että sopivan mitan hankkiminen ostohetkellä on edullisempaa. Hihnoja on kolmea eri mittaa ja ne ovat tuuman välein, joten pykälän säätö vaikuttaa puoli tuumaa puolelleen. Liukukiinnike antaa paremman pään liikkumisvaran, joten siihen totuttautuminen käy pienemmällä ”Mua ahistaa, per**leen Ma**nen!” –reaktiolla ja hihnan pidentäminenkään ei tunnu niin helposti tarpeelliselta. Meillä kartturi halusi M kokoiseen palikkaansa lyhyemmän hihnan ja se vaihdettiinkin S –kokoon. Ehkä hän on mitoitukseltaan normaalin alarajalla tai sitten syy saattoi olla sekin, että hänellä oli jo muutaman vuoden ollut kiinteäkiinnikkeinen HANS –tuki käytössä ja tottunut rajoitettuun pään kiertoon.,jolloin samanpituinenkin liukukiinneke tuntui ”löysältä”.Eli kyllähän siinä käy niin, että aikaa myöten ei osaa ilman HANSia enää autoa ajaakaan, vaan alkaa käyttää sitä siviilissäkin.

Samaisen Schrothin sivustolta löytyy tietoa HANSista. Kannattaa tutustua:
http://www.schroth.com/racing/produkte.php?kat=16 (Kielen voi vaihtaa englanniksi, mutta tähän ei sille sivulle suoraa linkkiä saa.)

Vaikka minä tässä ”mainostan” Schrothin sivustoja informaation lähteenä, ei minulla ole mitään intressejä suositella juuri heidän tuotteitaan. Me olemme käyttäneet Schrothin vöitä ja ensimmäiset HANSimmekin tulivat sieltä. Nyt on käytössä Stand21:n HANSit, kun niiden mitoitus oli kuskille sopivampi ja liukukiinnike oli niihin vissiin saatavana ennenkuin Schrothiin.

Kannattaa selvitellä, mitä on saatavilla ja mihin hintaan. Pienikin kimppahankinta antaa yleensä halvemman hinnan ja ulkomailtakin voi hankintojaan tehdä, jos sen homman osaa. Silloin on kyllä paljon helpompaa, jos tietää tarkalleen, mitä haluaa ja tarvitsee, ettei tarvitse ryhtyä vaihtamaan epäsopivaa tuotetta. Kotimaisen kauppiaan kanssa sovitukset ja vaihdot sujuvat periaatteessa helpommin ... ehkä.

Huomasin ralli.netissä HyUA:n ilmoituksen tilaisuudesta 6.1.2010, joka ennakkotietojen mukaan näyttää mielenkiintoiselta ja josta voi saada hyödyllistä tietoa kaikkienkin hankintojen osalta. Enempää en tosin asiasta tiedä kuin mitä ralli.netin uutisissa lukee. Voisivat ottaa erikokoisia HANSeja erilaisilla hihnoilla sovitusta varten, ellei sitten paikalla ole jotain kauppiaita näytteineen.

Keskustelu HANSin ja muiden ”uusien” turvallisuusvälinevaatimusten ympärillä on ollut vilkasta. Niistä voi jokainen esittää vapaasti omat mielipiteensä. Minusta on kuitenkin tärkeää, että oltiin asioista mitä mieltä hyvänsä, on jokaisen itsensä etu, että jos jotain turvavälinettä käyttää, tekee sen tavalla, joka on oikein ja jolla saadaan paras mahdollinen hyöty välineen käytöstä ja vältetään vammojen syntyä. Minusta HANSit niskassakin voi edelleen kirota koko vehkeen tarpeellisuutta, kunhan vyöt, hihnat, pulikan kulmat, yms. ovat oikein asennettuja, säädettyjä ja oikean kokoisia.

Kääntäjästipendi: Viittasin aiemmin noiden Schrothin ohjeistuksen avainasioiden suomentamiseen ja julkistamiseen niitä varten, joille asia ei kielestä johtuen muuten aukea. Itselläni ei ole mahdollisuutta ko. puuhaa tehdä, mutta jos joku teekkari tai vastaava opiskelija tai työtön valantehnyt kielenkääntäjä haluaa puuhan harrastajien eteen tehdä, olen valmis antamaan tälle 250 euron stipendin ”pizzaa ja coca colaa varten”. Sen verran voin olla mukana, että voimme yhdessä katsoa, mitä kohtia on syytä laittaa suomenkielelle. Ei tässä ole tarpeen kaikkia tutkimustuloksia yms. kirjoitella vaan ainoastaan oikeaan käyttöön opastavat kohdat. Yhteyden saa yv:llä. Enhän minä tiedä vaikka jollain maahantuojilla olisikin tuollaisia dokumentteja tuotteistaan ja koko homma on tarpeeton. Ilmoitelkaa, jos tällaisia löytyy.

Hyviä Jouluja ja alkavaa vuotta 2010 kaikille säädyille!

-hannulehessaari

Avatar
EAVI
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 22.05.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja EAVI » 16.12.2009 20:07

Alla Google Kääntäjä-ohjelman ja minun yhteinen aikaansaannos. Nyt voi olla, että asiaan vihkiytymätön meikäläinen ymmärsi väärin sen, että mikä kohta piti kääntää... Mutta tässä nyt ainakin jotain.

Ja EI, minä en ole ammatiltani kääntäjä, minä en ole työtön jne..., minä EN VASTAA siitä että teksti on varmasti oikein. Korjatkaa vapaasti kaikki se minkä minä käänsin väärin.....

Alla siis kääntämäni tekstit (kuvat saa joku fiksumpi liittää mukaan...)


Lantiovyö Reititys (koskee kaikkia vyötyyppejä)

Jotta vyöt toimisivat optimaalisesti tulee lantiovyön hihnan pituuden olla mahdollisimman lyhyt. Tämä voidaan saavuttaa seuraamalla alla olevia ohjeita:

· Lantiovyön kiinnikkeiden välinen etäisyys ei saa ylittää matkustajan (kiinnitettävän henkilön) lantion leveyttä tai käytössä olevan (kuppi)penkin leveyttä. 400 mm [16 "] etäisyys on suositeltavaa. Jos kiinnityspisteitä on useita, tulee kiinnityspisteiksi valita ne, jotka ovat lähinnä edellä kuvattuja suosituksia.

· Lantiovyön hihnat tulee reitittää lonkan yli lantioluun ja reisilihaksen taipeen kohdalta matkustajan tiukan kiinni pysymisen varmistamiseksi.

· Lantiovyön alastulokulman tulee olla noin 60 ° vaakatasosta mitattuna, vyön kulkiessa lonkkanivelen yli. Tämä on ehdotettu kulman pystylle istuma-asennolle [selkänojan ollessa 15-20 ° kulmassa]. Penkin ollessa makaavammassa asennossa ja kallistuskulman ollessa esimerkiksi 30 ° - 40 °, kuten on yleistä avonaisissa, yksipaikkaisissa Formula-tyyppisissä kilpa-autoissa, tulee vyökulman vastaavasti olla 70 ° - 80 °.

· Varmista, että vyön välittömässä läheisyydessä ei ole teräviä reunoja [esim. istuinrakenteessa, istuimen kiinnikkeissä, alustassa], jotka voivat repiä tai leikata lantiovyön kudosta.



Olkavyön/hihnan Reititys (koskee kaikkia vyö tyyppejä)


· Olkavöiden tulee kulkea hartioiden kohdalta joko vaaka-asennossa tai alaspäin, enintään 20 ° kulmassa.

· Jos olkapään vyöt on tarpeen ohjata alas kiinni lattiaan, on tärkeää, että olkahihnaa tuetaan joko oikealla korkeudella olevalla poikittaisella turvakaarella tai vyöohjureilla jotta olkavyöt saadaan sopivalle korkeudelle ja vietyä pois hartioiden alueelta ja HANS ® tuesta. Useimpia urheiluistuimia ei ole suunniteltu ja testattu kestämään törmäyksen aiheuttamaa olkahihnan kuormitusta kun vyö on asennettuna lattiaan. Seurauksena voi olla vakavan loukkaantuminen tai kuolema. Lattiaan tehtävä olkavyön kiinnitys 45 ° kulmaan on mahdollista Schroth;n sopiviksi luokitelluilla penkeillä. Näiden penkkien on testattu kestävän 50 km / h [31 km / h] ja 28 g vaikutus on 75 kg (175 lb) nukkella. Katso lista Schroth hyväksytyistä kuppipenkeistä kohdassa "Tietoja istuimista". VAROITUS: Olkahihnan kiinnitystä, joka tehdään 45 ° kulmaan alaspäin ei suositella Hans ®- tuen kanssa.

· Matkustajan ylävartalon parhaan/turvallisimman kiinnityksen varmistamiseksi, tulisi vöiden kiinnityspisteiden ihanteellisesti sijaita kauempana kuin 200 mm [8 "] käyttäjän istuimen takana.

Jos vöiden kiinnityspisteet sijaitsevat taaempana ajoneuvossa [esim. jos vyöt kierretään/kiinnitetään turvakaaren poikittaisputekn ympäri] tulee väöiden kiinnityspisteet siirtää lähemmäksi toisiaan tai vyöt tulee jopa ohjata ristiin alla kuvatulla tavalla (Katso taulukko ja kuvat).

Toivottavasti tämä oli se, mitä haettiin... Jos ei, niin ei siihen mennyt aikaa kuin tunti...

Toivottavasti olin avuksi, täältä penkalta käsin kun tulee niin harvoin mahdollisuus auttaa harrastajia. Ja minun puolestani laitetaan se stipendi jollekin sitä enemmän tarvitsevalle....

Ystävällisin terveisin,

Antero Visaheimo




P.S.

Moottoriurheiluaiheisia töherryksiä osoitteessa:

http://www.elisanet.fi/artbyantero/
... no siks että pitäähän JONKUN aina olla viimeinen!!!

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Schroth ohjeet

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 16.12.2009 21:04

Helpoiten pääsee kuin syöttää koko url.n google kääntäjään...
Siitä voi jokainen tulostaa sen mikä kiinnostaa... 8)



http://translate.googleusercontent.com/ ... Nas7eupWEA

Ja samaan vielä Hans Ohjeet...

http://translate.google.fi/translate?js ... l=en&tl=fi

Avatar
Susiraja
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 148
Liittynyt: 29.03.2006 00:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Turvavyö-REMIX ja HANS juttua

Viesti Kirjoittaja Susiraja » 16.12.2009 21:14

hannulehessaari kirjoitti: Lisäksi tuen saa erilaisilla kulmilla, mutta rallikäytössä se on normaalisti 20 astetta. Jos ajoasento on "melkein etukumara” tai ”sieraimet edellä”, niin silloin voi tutkailla muita kulmia. Kartturille voi istua paremmin 10 asteinen, mutta en ole niitä nähnyt juurikaan käytettävän, joskaan en ole erityisesti katsellutkaan.
Meillä on kuskilla ja kartturilla molemmilla käytössä 10 asteiset HANSit. Ajoasento ei mitenkään erikoisen etukumara tosin geeneistä johtuen näillä kolveilla sieraimet kyllä haistelee aika kaukana kojelaudalla :wink:

Kuskilla ja kartturilla elopainoa 56-62kg eikä mitään rintalihaksia, joten 20 asteinen painoi pään todella nöyrään kulmaan tuijottelemaan vyönsolkea. 10 asteinen osuu pienen rintakehän ympärille paremmin ilman tissi-implantteja, joita 20 asteinen olisi vaatinut.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Turvavyö-REMIX ja HANS juttua

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 17.12.2009 17:08

Susiraja kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti: Lisäksi tuen saa erilaisilla kulmilla, mutta rallikäytössä se on normaalisti 20 astetta. Jos ajoasento on "melkein etukumara” tai ”sieraimet edellä”, niin silloin voi tutkailla muita kulmia. Kartturille voi istua paremmin 10 asteinen, mutta en ole niitä nähnyt juurikaan käytettävän, joskaan en ole erityisesti katsellutkaan.
Meillä on kuskilla ja kartturilla molemmilla käytössä 10 asteiset HANSit. Ajoasento ei mitenkään erikoisen etukumara tosin geeneistä johtuen näillä kolveilla sieraimet kyllä haistelee aika kaukana kojelaudalla :wink:

Kuskilla ja kartturilla elopainoa 56-62kg eikä mitään rintalihaksia, joten 20 asteinen painoi pään todella nöyrään kulmaan tuijottelemaan vyönsolkea. 10 asteinen osuu pienen rintakehän ympärille paremmin ilman tissi-implantteja, joita 20 asteinen olisi vaatinut.
Kartturikäytössä 10 asteinen voi ollkin ihan oikea valinta ja miksei kuskillekin, jos siltä tuntuu. Tissikkäille on saatavilla myös 25 asteinen, jos kupeissa on hieman enemmän kokoa. Sama menee bodarillekin.

Eli valikoima kulmien sun muiden kohdalla kasvaa ja malleja on taviksesta hipoon. Kuulemma ei noita kiinteäkiinnikkeisiä myydä enää (ainakaan Stand21:stä) juuri lainkaan vaan kaikissa on liukuhihna. Standiin on saatavissa entisiä lyhyempi hihna kuulemma juuri suomalaisten kartturien toiveita ajatellen. Hinnatkin ovat jatkuvasti alaspäin tulossa ja halvin hiilikuituinenkin irtoaa jo alle 500 eurolla. Eli kannattaa ostaa tänään, koska huomenna hinnat laskevat. Tämä tarkoittaa sitä, että jos odottaa hintojen laskun loppumista, ei voi ostaa koskaan.

On syytä vertailla ja olla huolellinen valinnassa. Maahantuojilla on suomenkielisiäkin ohjeita niin valintaa ja käyttöä varten ja ne ovat varmaan paljon parempia kuin nuo minun muutamat neuvot edellä.

Aina kannattaa selvittää myös kilpaileva vaihtoehto, sieltä saa tietoa toisen merkin puutteista. Kuten senkin, että toisessa merkissä on liukuhihnaan ommeltu valmistajan merkki niin, että se rajoittaa hihnan liikkeen pituutta :D


- hannulehessaari

Ps. Standinkin saitilla on yleisestikin hyödyllistä tietoa: http://www.stand21.fr/hans/hans-2.html jos joku haluaa kaivella.

Vastaa Viestiin