Lisääntynyt rallikuvaus

Tänne osastolle kaikki kuvakyselyt ja ilmoitukset kuvauksistasi.
itervonen
A-Junnu
A-Junnu

Lisääntynyt rallikuvaus

Viesti Kirjoittaja itervonen » 01.07.2009 09:44

Mielenkiinnolla olen seurannut tässä muutaman vuoden aikana sitä, että kameran kanssa penkalla seisoskelevat ovat lisääntyneet huimasti. Ei tarvi mennä kauaakaan taaksepäin, niin kuvaajina olivat vain lehtimiehet, mutta nyt lähes joka toinen kuvailee kisoissa.

Tetenkin digikameroiden vallankumous vaikuttaa ja se, että nykyisin on tarjolla hyviä ja ihan kohtuuhintaisia gallerioita, jonne kuvia saa helposti ja halvalla esille. Ei tarvi osata tehdä nettisivuja, että saa kuviaa näytille...tietenkin mikäli haluaa jotakin erikoista sivuilleen, mutta mielestäni ainakin kuvat.fi on tosi asiallinen ja toimiva galleria.

Olipa kisa mikä tahansa, niin aina on kyllä yhdeksi illaksi katselemista kun lähtee käymään tämän foorumin kuvalinkkejä läpi. Hyvä niin!!!
http://www.moottoriurheilu.kuvat.fi

Le_Jape
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Le_Jape » 01.07.2009 10:22

Moni on varmaan huomannut saman. Todella positiivinen ilmiö, että on paljon tarjontaa ja nähtävää. Pian olemme tilanteessa, että mikään "tilanne" ei pääse menemään ohi. Lisäksi on hyvin tarjolla videota, sekä usein myös asiallisia kuvia kilpailukeskuksesta ja varikolta. Ehkä joku vois keksiä vielä jonkun keinon monipuolistaa kuvien sisältöä, joskin kaupallisessa mielessä se tuskin on järkevää. Mutta voihan sillä saada kävijöitä kuvagalleriaansa, jos vaikka kuvailee reittiltä pahat paikat, piilokannot, tms. tai sitten vaikka ottaa fiiliskuvia yleisön reaktioista eri kaatojen sattuessa (ennemmin kuin itse autosta), jne. :D

Toki vanhoille kuvalafkoille lisääntynyt kuvaajien määrä aiheuttaa varmaan myös harmaita hiuksia kilpailun kiristyessä..

Cossie
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Cossie » 01.07.2009 11:45

Le_Jape kirjoitti: Toki vanhoille kuvalafkoille lisääntynyt kuvaajien määrä aiheuttaa varmaan myös harmaita hiuksia kilpailun kiristyessä..
Totta tämäkin..kilpailun kiristyminen tarkoittaa niille harvoille kuvalafkoille mm sitä, että kuvista ei olla valmiita maksamaan kun niitä saa ilmaiseksikin. No yleinen käsitykseni on ettei monikaan "ammattikuvaajista" ole jättänyt päivätyötään ja elellyt pelkillä kuvapalkkioilla. Erikseen on mediassa kirjoittavat toimittajat, mutta yleensä hekin tekevät muitakin juttuja motorsportin lisäksi.

Toki hyvä homma on, että kuvaajia on tullut enemmän ja saadaan monipuolisempaa kuva- ja video materiaalia ja useista eri tilanteista/paikoista. Kuitenkin peräänkuuluttaisin kuvien laadun perään ja mitä julkaisee. Seuraan itse mm sivustoa http://www.ewrc.cz/ , jossa kuvat ovat huippuluokkaa, galleria helposti selattava eikä tavaraa ole liikaa tarkoittaen että parhaat kuvat on seulottu julkaistavaksi. huomaan palaavani tuonne uudelleen ihan vain katselemaan vanhojakin kuvia.
Forza Fabrizio De Sanctis !!

itervonen
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja itervonen » 01.07.2009 12:54

http://www.ewrc.cz/

Olipa muuten hyvä linkkivinkki! Taidanpa laittaa suosikkeihin. Sivustolla näytti olevan älyttömästi kuvia, joten katselemista riittää!

Kuvien määrällä tasapainoilu on tärkeä asia. Huomasin itse tuossa yhdessä galleriassa käydessä, että en jaksanut katsoa kuin neljäsosan kuvista, vaikka olin jo kuitenkin jonkin aikaa kuvia selaillut. Vaikka kuvia olisi paljon, niin kuvauspaikkaa tai kuvakulmaa vaihtamalla saa kummasti eloa kuviin...ja galleriaan. Olen huomannut itse myös sen, että mikäli kuvia on paljon, niin katsojamäärät ovat heti pienemmät. Eli mielestäni mieluumin muutamia laadukkaita kuin kauhean kattava otos kaikesta. Mutta jokainen tallaa tavallaan ja tietenkin täytyy ymmärtää se, että mikäli kuvia haluaa myydä, niin täytyy niitä olla sitten esilläkin.

Kuskeille tämä nykytilanne on varmasti enemmän kuin hyvä. Olettaisin, että kuvia soljuu sähköpostiin jatkuvasti.

Mopoilija
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 01.07.2009 21:24

itervonen kirjoitti:Kuskeille tämä nykytilanne on varmasti enemmän kuin hyvä. Olettaisin, että kuvia soljuu sähköpostiin jatkuvasti.
Tämä on kyllä sinänsä hämärää että näinhän sitä luulis...
Mutta todellisuudessa riippuu erittäin paljon kilpailusta ja auton numerosta että saako niitä kuvia ja minkä verran. Keskimäärin kaksi-kolme kuvaa olen omista ajamistani/istumistani kisoista saanut + ostetut kuvat. Poikkeuksiakin toki on. Itsehän sitten vastaavasti kuvaus puolella tuppaan olemaan sen verta kahjo, että useamman sähköpostit on kuvilla saatu tukkoon kun pistän kuvasarjoja menemään :lol:
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

PMM
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PMM » 01.07.2009 22:05

Mopoilija kirjoitti:Itsehän sitten vastaavasti kuvaus puolella tuppaan olemaan sen verta kahjo, että useamman sähköpostit on kuvilla saatu tukkoon kun pistän kuvasarjoja menemään :lol:
Tätähän varten on palvelin, jonne asiakkaan kuvat ladataan :)

Mutta ainakin omalla kohdallani tilanne on se, että en oikeastaan koskaan ehdi vastaamaan rallinetissä oleviin kuvakyselyihin. Oman palautelomakkeen kautta tulleet kuvakyselyt ovat ehdottomasti prioriteetti numero 1. Ja kun tulee hetki, jolloin ehtisin rallinetin kuvakyselyihin vastata, on seuraava kisa jo ovella.

Ja ilmaisista kuvista... Kyllä ne syövät yrittäjien leipää. Mutta onneksi tästä hommasta ei kukaan edes kuvittele saavansa mitään, eihän? :D

Itselle tämä on lähinnä eräänlaisen "kuvapäiväkirjan" ylläpitämistä. Paljon enemmän lämmittää gallerian suuri latausmäärä kun myydyt kuvat.

Nimim. 500 EUR miinuksella tältä vuodelta. (ja tähän ei ole laskettu poltetut bensat)
http://www.rallikuvat.net" onclick="window.open(this.href);return false; @ Facebook
En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Jos haluat kuvia, ota yhteyttä tämän linkin kautta.

petrux
WRC
WRC

Re: Lisääntynyt rallikuvaus

Viesti Kirjoittaja petrux » 01.07.2009 22:24

itervonen kirjoitti:Olipa kisa mikä tahansa, niin aina on kyllä yhdeksi illaksi katselemista kun lähtee käymään tämän foorumin kuvalinkkejä läpi. Hyvä niin!!!
saman varmasti useimmat huomanneet ja tuo on kyllä positiivinen ilmiö. ja on kyllä kisojen jälkeen mukavaa selailla gallerioita ja miksei myös lähestyä kuvanneita ja jännätä mitä sieltä on saatu ikuistettua. kuvia on kyllä laidasta laitaan ja aina ns. ammattikuvaajan status ei takaa hyviä kuvia ja taas ns. pokkarimiehetkin onnistuvat välillä loistavasti. hyvistä olen aina pistänyt myös korvauksen. toivotaan että penkalla löytyy tilaa kaikille oli sitten pitkä putki, pokkari tai kamera tyystin kotona.

Tinke
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinke » 01.07.2009 23:47

itervonen kirjoitti: Kuskeille tämä nykytilanne on varmasti enemmän kuin hyvä. Olettaisin, että kuvia soljuu sähköpostiin jatkuvasti.

Noh on tässä se varjopuolikin että yleensä sitten on leegio miehiä kameroiden kanssa SAMASSA mutkassa kuvaamassa :)

Mutta karavaani kulkee ja silleen :)
---------------------------
motorsporttraveller.net
---------------------------

Nikey
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Nikey » 02.07.2009 08:34

Tinke kirjoitti:
itervonen kirjoitti: Kuskeille tämä nykytilanne on varmasti enemmän kuin hyvä. Olettaisin, että kuvia soljuu sähköpostiin jatkuvasti.

Noh on tässä se varjopuolikin että yleensä sitten on leegio miehiä kameroiden kanssa SAMASSA mutkassa kuvaamassa :)

Ja juurikin tämän takia päätin jo viime vuonna, että en edes yritä tunkea kameroineni liian ahtaaseen yleisörysään (okei, mäntsälässä tuli kyllä sorruttua tähän). Espoon Iltarallissakin valitsin suosiolla maalimutkista jälkimmäisen, koska siinä edellisessä oli toistakymmentä kameraa jo paikalle tullessa.

gtdriver
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 02.07.2009 08:54

Tinke kirjoitti:

Tämähän on "valitettava" tilanne usein. Mutta onpahan pienempi toden-
köisyys että jokin tilanne missattaisiin tyystin. :D
Kyllä reitilläkin on oma merkityksensä kameroiden keskittymiselle. Paljon
mielenkiintoisia paikkoja - vähemmän kameroita yhdessä kurvissa. Vaikeinta
tässä kuvaamisessahan on löytää näyttävä paikka jota muut eivät ole
hoksanneet. 8)

PS2009
KV
KV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PS2009 » 02.07.2009 09:07

Rallikuvaamista voi tehdä hyvinkin monenlaisella tyylillä. Samoilta paikoiltakin saa hyvinkin erilaisia kuvia.

Tässä mallia parilta eri kuvaajalta, Vittoriolta, http://www.vittoriosanguineti.it/ ja Jasonilta http://www.rally-shots.com/

itervonen
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja itervonen » 02.07.2009 10:39

Pimeässä rallissahan se on vain hyvä, että kuvaajia on pahoissa paikoissa paljon, tietää kuski sitten ottaa vauhtia pois kun pusikosta sojottaa kymmenkunta putkea! :)

Kyllä ihan pienillä liikkeillä saa kuviin ihan erilaista tunnelmaa. Se ei monesti vaadi kuin sen, että kuvaa vaikka ihan maan pinnasta. Mielkikuvitusta vain kysytään. Mielestäni http://www.teejii.net on oivaltanut tämän aika hyvin.

pvdriver
KV
KV

Viesti Kirjoittaja pvdriver » 02.07.2009 11:24

itervonen kirjoitti:Kyllä ihan pienillä liikkeillä saa kuviin ihan erilaista tunnelmaa. Se ei monesti vaadi kuin sen, että kuvaa vaikka ihan maan pinnasta. Mielkikuvitusta vain kysytään. Mielestäni http://www.teejii.net on oivaltanut tämän aika hyvin.
Samaten Kosunen Racingin kuvaaja tässä hommassa aika hyvin mukana:
http://www.kosunenracing.com/pictures.html

Itsekin pitäisi kai pyrkiä vähän vaihtelevammin ottamaan kuvia, vaan tekniikasta (vai kuvaajasta?) johtuen useat tämmöiset yritykset on tuomittu epäonnistumaan, syystä tahi toisesta. Panostetaan jatkossa enemmän...

Joskus oli myös galluppi täällä siitä, mikä määrä kuvia per kisa on sopiva yleiseen jakoon esille? Itse koettanut pitää tuosta 50-70 kuvan määrästä, vaikka monasti kyllä sitäkin pystyisi supistamaan, vaan saattaa olla että sitten kun kisan kuvia katselee, niin joka sivulla ovat ne samat 20-30 autoa niissä valkatuissa kuvissa...

Liika on aina liikaa, siitä esimerkkinä, vaikkei ehkä olekaan suunniteltu juuri tällaiseen selaamiseen, nuo jx-foton kuvailut. Itse olen jo pitkään toivonut sinne sellaista kansiota, jossa kisan parhaat kuvat ja tilanteet, useastakin kamerasta olisi koottuna yhteen albumiin, josta kisan jälkeen olisi hyvä ne selata läpi. JX-fotolla kun usein sattuu varsin hyviä tilanteita ja kuvia kortille, johtuen jo kuvaajien runsaasta määrästä ympäri rataa/reittiä, joten kisan jälkeen parhaimmat otokset olisi hauska kattella yhdestä albumista, kun selailla niitä sivuja jossa joka autosta 5 kuvaa peräkkäin ja sivuja 20... Tietysti tämäkin on kuvien myymistä tehty tällaiseksi jossa kaikki kuvat näkyvissä. Yksittäisen tilanteen etsimistä varten hankala selata...
KORPICS.webs.com "Moottoriurheilua kuvina

hannulehessaari
WRC
WRC

Useita kohderyhmiä

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 02.07.2009 13:08

pvdriver kirjoitti:
itervonen kirjoitti:Kyllä ihan pienillä liikkeillä saa kuviin ihan erilaista tunnelmaa. Se ei monesti vaadi kuin sen, että kuvaa vaikka ihan maan pinnasta. Mielkikuvitusta vain kysytään. Mielestäni http://www.teejii.net on oivaltanut tämän aika hyvin.
Samaten Kosunen Racingin kuvaaja tässä hommassa aika hyvin mukana:
http://www.kosunenracing.com/pictures.html

Itsekin pitäisi kai pyrkiä vähän vaihtelevammin ottamaan kuvia, vaan tekniikasta (vai kuvaajasta?) johtuen useat tämmöiset yritykset on tuomittu epäonnistumaan, syystä tahi toisesta. Panostetaan jatkossa enemmän...

Joskus oli myös galluppi täällä siitä, mikä määrä kuvia per kisa on sopiva yleiseen jakoon esille? Itse koettanut pitää tuosta 50-70 kuvan määrästä, vaikka monasti kyllä sitäkin pystyisi supistamaan, vaan saattaa olla että sitten kun kisan kuvia katselee, niin joka sivulla ovat ne samat 20-30 autoa niissä valkatuissa kuvissa...

Liika on aina liikaa, siitä esimerkkinä, vaikkei ehkä olekaan suunniteltu juuri tällaiseen selaamiseen, nuo jx-foton kuvailut. Itse olen jo pitkään toivonut sinne sellaista kansiota, jossa kisan parhaat kuvat ja tilanteet, useastakin kamerasta olisi koottuna yhteen albumiin, josta kisan jälkeen olisi hyvä ne selata läpi. JX-fotolla kun usein sattuu varsin hyviä tilanteita ja kuvia kortille, johtuen jo kuvaajien runsaasta määrästä ympäri rataa/reittiä, joten kisan jälkeen parhaimmat otokset olisi hauska kattella yhdestä albumista, kun selailla niitä sivuja jossa joka autosta 5 kuvaa peräkkäin ja sivuja 20... Tietysti tämäkin on kuvien myymistä tehty tällaiseksi jossa kaikki kuvat näkyvissä. Yksittäisen tilanteen etsimistä varten hankala selata...
Kuvien esillelaitossa on kiinnostavuuden suhteen kaksi eri näkökantaa. "Yleisesti selailevia" kiinnostavat onnistuneimmat otokset jännittävistä tilanteista. Helposti 99% isosta kuvamäärästä on lähes mielenkiinnotonta. Kilpailijoita tai heidän kavereitaan kiinnostavat omat tai tuttujen kuvat enemmän kuin "valokuvauksellisilta arvoiltaan" parhaat otokset. Arvelisin, että kuvia myyville näytteilleasettajille nämä ovat myös pääasiallinen ostajaryhmä. "Renkaanpotkijat" eivät tuo rahaa kuvaajalle, joskaan kaikki eivät sitä ole peräämässäkään.

Itse katselen toki omiin intresseihini eniten liittyvien autojen/kuskien kuvia, mutta mielelläni katselen myös valokuvauksellisesti huippuotoksia. Niitä on yleensä harvassa, joskin jokuset kuvaajat näyttävät saavan aikaan huippukuvia samasta tilanteesta, mistä toinen saa täysin pysähtyneen "lättänän". Kukaan ei ole seppä syntyissään ja toivotankin kuvaamista harrastaville tsemppiä taitojensa kartoittamisessa.

Itse olen onneton kuvaaja, enkä taida eläissäni olla ottanut yhtään todella hyvää kuvaa. Minulla on yksi kaveri, jolla on taipumuksia ja silmää ja hänen kaikki räpsynsäkin ovat hienosti rajattuja ja niissä on syvyyttä sekä tarvittaessa vahva liikkeen tunne. Jos hän videoi, niin tulos on kuin elokuvasta. Minä jos videoin, niin sitä ei viitsi katsoa edes itse saati muille näyttää.

- hannulehessaari

Le_Jape
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Le_Jape » 02.07.2009 14:50

Noista kuvagallerioiden toimivuudesta. Niin pidemmänpäälle se tuskin myyntiä tukee jos kaikki kuvat joutuu kahlata läpi, tms.

Jos on vähänkään käynyt katsomassa esim. ulkomaisia moottoriurheilukuvagallerioita, niin niissä kuvaajat laittavat joka rallista esim. kokoelman parhaista kuvista ja sen lisäksi on haku toiminto, eli kuljettajan nimellä saa kaikki kyseisestä kuljettajasta(ja häneen liittyvistä oheisasioista esim. varikko) eri ralleissa otetut kuvat heti esiin.

Vastaa Viestiin