Penkin kiinnitys, sääntökirjan kuva 253.65

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Penkin kiinnitys, sääntökirjan kuva 253.65

Viesti Kirjoittaja tvh » 17.09.2009 15:23

Kuvassa on piirretty 'vahvistus' penkin kiinnitysraudan ja penkin väliin, pitääkö siihenkin väliin tunkea jokin lappu vai onko FIA-penkin kiinnityspisteissä kenties kyseinen vahvistus valmiina?

Avatar
Eejii
Viestit: 10
Liittynyt: 20.10.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Eejii » 01.10.2009 13:56

Samaa vähän ihmettelin itsekin. Lappuhan tuolla näkyy kyllä kuvassa olevan. Lappujen hitsaamisesta ei puhuta mitään toisin kuin siinä helman/kardaanitunnelin kylkeen tulevasta lapusta. Pitääkö ne pohjassa olevat olla hitsattu?

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 01.10.2009 21:51

Kyllähän tuo on ollut pakollinen ainakin 2003 vuodesta alkaen. Eivät ilmeisesti ole paljon niitä katsastuksissa tarkastaneet. Omasta autosta tuollaiset on löytyneet siitäasti kun ne säännöissä pakolliseksi tulivat. Ilmeisesti puuttuvat suurimmalta osalta....

JasenR
KV
KV
Viestit: 306
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Re: Penkin kiinnitys, sääntökirjan kuva 253.65

Viesti Kirjoittaja JasenR » 02.10.2009 03:23

tvh kirjoitti:Kuvassa on piirretty 'vahvistus' penkin kiinnitysraudan ja penkin väliin, pitääkö siihenkin väliin tunkea jokin lappu vai onko FIA-penkin kiinnityspisteissä kenties kyseinen vahvistus valmiina?
Kyseinen vahvistushan on penkissä valmiina..

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 02.10.2009 10:07

Ei ole minun Fia penkeissä ollut verhoilun alla tuossakohtaa muuta kun lasikuitua. Ehkä joissain on valmiina.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.10.2009 13:01

Eiköhän se lappu ole laminoitu sinne kuidun sisään, ainakin omassa Circuit Pro:ssa taitaa olla. Niin ja siis tuohan on kuvassa piirretty katkoviivalla eli se on penkin sisäpuolella, ei kiinnitysraudan ja penkin välissä.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
jiihoo1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jiihoo1 » 02.10.2009 14:10

Lappu on kuidun sisällä, ei tarvitse mitään lisäpaloja penkin ja kiinnitysraudan väliin, näin siis alkuperäisissä sivukiinnityspenkeissä...
kun ny vaan ei sattus mitään...

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kollo » 18.10.2009 14:22

Me saatiin just katsastuskorttiin merkintä noista penkin jalan ja lattiapellin välissä olevista lapuista. Lattiahan ei ole sileä ja senkin takia siihen on hitsattu pienet (10-30mm) korokkeet joiden päälle penkinjalat tulevat.

Tosin FIA tuubin asennuksen jälkeen jouduttiin laittaan helman puolelle 5mm latta penkin jalan alle että saa pään edes suunnilleen pehmikkeestä irti.

Tuossa kuvassa 253-65 näkyy selvästi vahvikelevy penkinjalan ja lattiapellin välissä. Leimamies sanoi ettei penkin kiinnityksessä saa käyttää mitään luokittelemattomia osia... Oli kuulemma tälle vuodelle tullut uusi sääntö???

edit:
Leimamiehen mukaan lattian ja penkin väliin EI saa laittaa muuta kuin penkinjalan jos penkki on lattiassa kiinni.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 19.10.2009 12:31

No jo on. Kirjassa sääntö on ainakin ennallaan, eikä tiedotteissakaan näkynyt mitään uutta sen osalta.

Kuka muuten sanoo, että penkinkiinikkeiden pitäisi olla jotenkin luokiteltuja. Itselläni on tähän asti kelvanneet ihan omatekoiset raudat.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
Masta
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 128
Liittynyt: 09.01.2006 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Masta » 19.10.2009 17:08

Taitaa olla aika monessa autossa jotain puutteita / erilaisia ratkaisuja verrattuna noihin sääntökirjan vaihtoehtoihin.
Näyttäisi siltä, että mitään muuta korotusta kiinnikeiden alle ei saisi olla kuin nuo poikittaiset putket?
Jotkut taas ovat sitä mieltä, että korotuspaloja voi olla, mutta silloin pulttien pitää mennä suoraan penkistä/penkinkiinnikeraudasta pohjan läpi?

Omassa autossa nyt penkin kiinnikerauta edestä alkuperäisissä ja takana poikittaisputkessa kiinni. Eli on alkuperäistä, penkkitehtaanrautaa ja omavalmiste putkea yhdistelty.

Kuinka monella on tuon kuvan 253-65B "suurennuksessa" näkyvät hitsatut insert M8 holkit siellä poikkiputkien sisällä?

Ainoa mistä voi olla varma on se että "tähän asti kelvanneet" ei ole kummoinen tae sääntöjenmukaisuudesta. :)

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 20.10.2009 17:56

No nuo "tähän asti kelvanneet" on tehty 5mm vahvuisesta kulmaprofiilista, eli ovat hyvin samanlaiset, kuin tehdasvalmisteiset, mutta vaan rankemmat. Pakko oli itte tehä kun ei Sparcon raudat kunnolla sopinu Sparcon penkkiin.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
jupu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 102
Liittynyt: 21.06.2006 00:00
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu » 20.10.2009 19:51

Kollo kirjoitti:Leimamiehen mukaan lattian ja penkin väliin EI saa laittaa muuta kuin penkinjalan jos penkki on lattiassa kiinni.
Eikö kuvassa juuri ole selvästi vahvikelevy molemmin puolin lattiaa (on nuolet ja asiasta maininta)... ja lisäksi mainitaan että; vahvuus vähintään 3 mm teräs tai 5 mm kevytmetalli. Eli jos siellä on esim. 30 mm paksu umpirauta (ei siis putki tms.) tai vaikka 30 mm umpi alumiini "klöntti" niin se täyttää säännön. Koska se määrittelee vain vähimmäis paksuuden ja tietysti pinta-alan.
Suosittelen pitämään (ja lisäksi hieman opiskelemaan) sääntökirjaa mukana ja tarpeen vaatiessa kysymään katsastusmieheltä miksi hänellä on eri näkemys kun sääntökirjassa selvästi ilmaistussa asiassa. Onhan siellä paljon asioita joita voi tulkita monella eri tavalla, mutta tämä ei kuulu mielestä niihin... kun on selvä kuvakin.
Ei Hoppaa saa Hoputtaa ! www.jrrteam.net

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 20.10.2009 20:18

Mulla on ainakin tehty noi penkin poikkiputket sääntökirjan mukaisesta putkesta ja M8 insertit on pakko olla....

Muuten putki litistyy varmana. Eikä sit oo ihme jos penkki irtooaa kaadossa. 8O

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kollo » 20.10.2009 23:07

Kun ei omista läppäriä niin tota sääntökirjaa on hankala nykyään raahata mukana. Ennen mulla oli aina kirja mukana leimalla. Eikä tällanen ujo maalaispoika uskalla ruveta kisakatsastuksessa yli-innokkaan leimamiehen kanssa väittelemään, jää pian koko kisa ajamatta...

Mahtava mies se kyllä oli, ilmotti heti alkuun ettei tykkää meidän toisesta kypärästä. En minäkään tykännyt siitä miehestä, mutta en sitä silti ääneen kertonut. Eikä suvainnut meille ilmottaa miksei siitä kypärästä tykänny. Sen jälkeen huusi "älä vaan merkkaa vielä ok siihen paperiin!" ja sitten kysyi "katoppas onko siinä katsastuskortissa vielä tilaa?". Oli siinä tilaa kun nyt vasta tuli eka merkintä...

Tiedä sitten onko meidän penkin kiinnitys sääntöjenmukainen vai ei, mutta asenne oli kyllä lievästi sanoen erikoinen kyseisellä kaverilla.

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 21.10.2009 09:12

Eipä tuo Liite J ole kuin ehkä kakstoistamillinen paperinippu tulostettuna, kyllä sen mukana saa kulkemaan.

Olisikohan ideaa ottaa asenneasioista yhteyttä Saarioon tai tekniikan lajiryhmään? Koulutuspäivä on tulossa, voisivat keskustella siellä (myös) 'asiakaspalvelusta' ...

Vastaa Viestiin