Roadsport säännöt?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Roadsport säännöt?

Viesti Kirjoittaja NikoN » 17.09.2009 22:54

Onkos täällä kukaan perehtynyt tarkemmin noihin roadsport luokan sääntöihin? Selvityksessä olisi, miten helposti sprintin ss-sääntöjen mukaan tehty auto soveltuisi roadsportiin. Nopeasti katsottuna valot (ja vilkut?) sekä kardaanin räjähdyssuoja riittää, ja tietysti vähän pidempää perävälitystä.

Ei oikein mennyt jakeluun tuo kaava, miten luokkajaon määräävä vertailuluku lasketaan teho painosuhteeseen: http://www.historicrace.fi/roadsport2009.htm

Eli jos otetaan esimerkki:
940kg painava auto, vapaastihengittävä 2600cc (läpihengittävä) moottori, jossa 1kpl kaasuläppiä/sylinteri, 8" vanteet ja 225 levyiset renkaat.

Mihin luokkaan tämä menee, osaisikohan esim. Whiz auttaa? :wink:

Avatar
kaaos
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.01.2008 00:00

Painot

Viesti Kirjoittaja kaaos » 17.09.2009 23:50

1.5x90=135
1.1x70=77
135+77=212

212x7=1484kg minimipaino luokassa c
212x5.5=1166kg minimipaino luokassa b
212x3.8=805.6kg minimipaino luokassa a

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 18.09.2009 08:54

Rodasportiin saattaa tulla sääntömuutoksia ensi kaudelle joten ei ehkä kannata juuri tällä hetkellä lyödä suunnitelmia lukkoon.

Avatar
joglaa
Viestit: 3
Liittynyt: 14.12.2004 00:00
Paikkakunta: jokioinen

onko tietoa

Viesti Kirjoittaja joglaa » 18.09.2009 19:24

tai huhuja mihin liittyviä sääntö muutoksia. :?:

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 18.09.2009 21:15

No mä yritän 8)
Vaikka Roadsporttia olen ajanut niin en itsekkään osaa tuota kaavaa laskea, :oops: vaikka ei siinä mikään insinööri tarvi ollaakkaan.
Mikäs auto on kyseessä?
Noin lonkalta heittäsin että A-luokkaan menee.
Mun vanha auto oli 1150cc ja minimipaino muistaakseni 645 kg 8v. ja uniside. Toinen vaihtoehto 1038cc ja minimipaino pitää olla 581kg Jos noita kokeilet sovitella sinne kaavaan ja saat samoja lukuja niin sit sä osaat laskea sen.

Muuten Sprint auton saa Roadsporttiin pikkumuutoksilla.

- Omat orkkis valot, ei xenon ym. ja vilkut ainakin taakse että kanssakilpailija näkee jos oot menossa varikolle.

- Asfaltti alusta.

- Pidempi välitys 170-220 huipuilla, riippuen luokasta.

Putkirunkohan on periaatteessa kielletty, iskarin yläpää pitää olla kiinni pellissä. ei putkessa.
Tuossa yhtäkkiä mieleen tulleet vaatimukset, aika pienellä vaivalla sais asfaltti sprint autosta Roadsporttiin soivan pelin, tätä ei vieläkään ole moni hoksannut. Muutama vanha F-ryhmäläinen sinne onkin jo "eksynyt" ja niillä ajetaan sijoista 1-5

Sääntömuutoksista sen verran että hallitus ja tekniikkaryhmä, keskustelee suhtautumisesta moottoreihin jotka eivät ole luokitellusta autosta peräisin. Sekä tarpeesta auton luokittaiselle minipainon määrittämiselle. Koska nykyinen käytäntö antaa mahdollisuuden että samassa lähdössa saattaa olla n.500 kg painava lasikuitu rakennelma ja 1400kg painava malmikasa. toisin sanoen jos 1400kg Camaro torppaa vauhtinsa n.500kg painavan IMPin persustaan tai pahimmassa tapauksessa tää kevyempi on poikittain radalla ja osutaan, niin jälki on pahaa katseltavaa.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 19.09.2009 11:04

Olisipa mukava tietää että esim. miten säännöissä määriteltäisiin moottori esim. lohko+kansi+sisuskalut, pelkkä lohko (putkikoneissa putkien kanssa vai ilman), vai esim. tilavuus+venttiilien määrä tms. Tähän asti moottori on ollut lähes täysin vapaa tilavuudeltaan, vaihdettavilta osiltaan jne.

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 19.09.2009 17:46

tvh kirjoitti:Olisipa mukava tietää että esim. miten säännöissä määriteltäisiin moottori esim. lohko+kansi+sisuskalut, pelkkä lohko (putkikoneissa putkien kanssa vai ilman), vai esim. tilavuus+venttiilien määrä tms. Tähän asti moottori on ollut lähes täysin vapaa tilavuudeltaan, vaihdettavilta osiltaan jne.
Onhan se vieläkin vapaa, asiasta vasta keskustellaan/keskusteltu, mutta en tiedä koska keskustelu tapahtuu/on tapahtunut.
Jos aletaan olettamaan niin luulisin asian menevän siten että moottori pitää olla autosta? Tämä siis täysin oma oletus.

Avatar
kaaos
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.01.2008 00:00

Säännöt

Viesti Kirjoittaja kaaos » 19.09.2009 21:27

Sinällään aika erikoinen toi sääntö muutokset kun niistä ei ikinä ole käyty mitään avointa keskustelua ennen kun ne on päätetty...ainakaan tänne meille päin tietoa ei ole koskaan tullut vaikka on viime vuosina ollu kärki miehistöäkin.
Että keneltä niitä mielipiteitä mahdetaan kysellä???

Avatar
gd-motorsport
Viestit: 4
Liittynyt: 19.02.2008 00:00

Re: Säännöt

Viesti Kirjoittaja gd-motorsport » 19.09.2009 22:45

kaaos kirjoitti:Sinällään aika erikoinen toi sääntö muutokset kun niistä ei ikinä ole käyty mitään avointa keskustelua ennen kun ne on päätetty...ainakaan tänne meille päin tietoa ei ole koskaan tullut vaikka on viime vuosina ollu kärki miehistöäkin.
Että keneltä niitä mielipiteitä mahdetaan kysellä???
Eihän noi Roadsportin säännöt kauheasti ole muuttuneet pitkiin aikoihin,jos lähes ollenkaan...
Enkä usko että ainakaan moottorisääntö muuttuu nytkään millään tavoin.Ainut miten saattaisi muuttua on,että koneen on oltava autosta(sarjavalmisteisesta) kotoisin.
Tai että on edelleenkin vapaa,kunhan sama sääntö kuin itse autoakin koskee eli myös moottorin on oltava luokiteltu ennen 1.1.1985

Avatar
kaaos
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.01.2008 00:00

Roadsport

Viesti Kirjoittaja kaaos » 20.09.2009 14:12

Taitais olla turhan monta moottoria mitkä ei enää kävis...
Kaikki Bemarin m3 moottorit
Volvon 230 lohkot(kaikki remmikoneet)
Fordin Zeteckit ja Duratecit
osa Toyotan moottoreista
sekä osa volkkarin moottoreista kiellettäis...

Avatar
tvh
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 27.03.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja tvh » 20.09.2009 15:48

1.1.1985 jälkeen luokiteltuja koneita on mm. Peugeot 1.9 GTi (8v 130hp), 1.3 Rallye (8v 110hp) ja jopa uudempi 1.6 GTi (8v 115hp), sekä KAIKKI kyseisen valmistajan 16v koneet.

Jäljelle näistä kyseisen merkin 'järkevistä' koneaihioista jäisi vain vanhempi 1.6 GTi 105hp pikkuvenakannella.

arttu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 01.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja arttu » 20.09.2009 18:21

Sekä tarpeesta auton luokittaiselle minipainon määrittämiselle. Koska nykyinen käytäntö antaa mahdollisuuden että samassa lähdössa saattaa olla n.500 kg painava lasikuitu rakennelma ja 1400kg painava malmikasa. toisin sanoen jos 1400kg Camaro torppaa vauhtinsa n.500kg painavan IMPin persustaan tai pahimmassa tapauksessa tää kevyempi on poikittain radalla ja osutaan, niin jälki on pahaa katseltavaa.
Taitaa olla historic lähtöjen puolella vielä isommat painoerot(esim:Falcon ajaa samassa lähdössä Minin kanssa),roadsportin puolella ei ole kyllä noin suuria paino/tehoeroja.

Jos sääntöihin tulee muutoksia ilman siirtymä aikaa,niin ensi vuodeksi tulee varmaan aika monella kiire tehdä uusi moottori.

Roadsport saisi minun mielestäni pysyä edelleen vielä auton rakentajien/pellepelottomien luokkana :!: Historic autot ovat sitten erikseen :!:

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 20.09.2009 20:26

Whiz kirjoitti:No mä yritän 8)
Vaikka Roadsporttia olen ajanut niin en itsekkään osaa tuota kaavaa laskea, :oops: vaikka ei siinä mikään insinööri tarvi ollaakkaan.
Mikäs auto on kyseessä?
Noin lonkalta heittäsin että A-luokkaan menee.
Mun vanha auto oli 1150cc ja minimipaino muistaakseni 645 kg 8v. ja uniside. Toinen vaihtoehto 1038cc ja minimipaino pitää olla 581kg Jos noita kokeilet sovitella sinne kaavaan ja saat samoja lukuja niin sit sä osaat laskea sen.

Muuten Sprint auton saa Roadsporttiin pikkumuutoksilla.

- Omat orkkis valot, ei xenon ym. ja vilkut ainakin taakse että kanssakilpailija näkee jos oot menossa varikolle.

- Asfaltti alusta.

- Pidempi välitys 170-220 huipuilla, riippuen luokasta.

Putkirunkohan on periaatteessa kielletty, iskarin yläpää pitää olla kiinni pellissä. ei putkessa.
Tuossa yhtäkkiä mieleen tulleet vaatimukset, aika pienellä vaivalla sais asfaltti sprint autosta Roadsporttiin soivan pelin, tätä ei vieläkään ole moni hoksannut. Muutama vanha F-ryhmäläinen sinne onkin jo "eksynyt" ja niillä ajetaan sijoista 1-5

Sääntömuutoksista sen verran että hallitus ja tekniikkaryhmä, keskustelee suhtautumisesta moottoreihin jotka eivät ole luokitellusta autosta peräisin. Sekä tarpeesta auton luokittaiselle minipainon määrittämiselle. Koska nykyinen käytäntö antaa mahdollisuuden että samassa lähdössa saattaa olla n.500 kg painava lasikuitu rakennelma ja 1400kg painava malmikasa. toisin sanoen jos 1400kg Camaro torppaa vauhtinsa n.500kg painavan IMPin persustaan tai pahimmassa tapauksessa tää kevyempi on poikittain radalla ja osutaan, niin jälki on pahaa katseltavaa.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.
Joo kiitos vaan. Kyseessä on ykköskorin escort, tosin "vierasmoottorilla", joten jäädään odottelemaan mitä uudet säännöt sanovat.

Olis se vaan niin kivaa ruuvata kaikki 115kg lisäpainoja pois lattialta, ja miettieä vielä mahdollisia kevennyskohteita. Ne on nää sprintin säännöt nääs nykyään tätä... :lol:

Avatar
kampura
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja kampura » 20.09.2009 21:30

joo kiinnoistais kyllä ruuvata omasta kakkoskoppaisesta escortista

kaikki 125kg lisäpainot pois,kyllä kulkis ja olis turvallisempi kaikin puolin!!

roadsport olis kyllä haihtoehto? täytyy perehtyä sääntöihin ja painoihin.

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 21.09.2009 13:12

Mitä vikaa nykyisissä moottori säännöissä on ????

Vastaa Viestiin