Mantasta kilpuri

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
Virtaracing
Viestit: 15
Liittynyt: 13.06.2008 00:00

Mantasta kilpuri

Viesti Kirjoittaja Virtaracing » 29.10.2009 20:09

Mites on voiko mantasta tehdä sen 2,4L, 2,0L ja jos käyttää sitten niitä 400 luokkareita tuleeko jotain ongelmia

Avatar
rafu
KV
KV
Viestit: 680
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rafu » 29.10.2009 22:31

Aivan varmasti.
Riippuu tietysti siitä, mihin ryhmään.

Manta 400 on luokiteltu ryhmään B, eikä sellaisesta voi tehdä ryhmän F autoa ainakaan.
F-ryhmässä iskun pituutta ei saa kasvattaa.

Avatar
Kupru
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 02.09.2004 00:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kupru » 30.10.2009 05:46

No niin , onko kyse A- vai B-korimallin Mantasta?
Jos kyse on B-mallista, niinkuin oletan, siitäkin on mahdollista tehdä joko historic, tai F-ryhmän kilpuri.(riipuen auton vuosimallista). Oma suositukseni on että myyt Mantan jollekin "oikealle harrastajalle"ja ostat valmiin kilpurin, vaikkapa Asconan.
PS. lisätietoja SP:llä
Aina autourheilun puolella/puolesta.

Avatar
Vauhtikone
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 112
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vauhtikone » 30.10.2009 10:22

Jos Mantalla aikoo ralliin (historic tai F-ryhmä), niin kone ei saa olla 2,4 koska vakio-iskua ei saa jatkaa.
2,4 (tai isompikin) pata käy sprinttiin r.SS Mantaan.
B-ryhmän Mantallahan ei valitettavasti saa ajaa kisaa nykyään.

Mutta kaikenkaikkiaan, Mantalla ajaminen on ASIAA!!

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 31.10.2009 00:10

Poraustahan saa suurentaa F-ryhmässäkin ja 2L lohko kestää varmasti 98mm porauksella, jotkut tehneet jopa 98,5mm, niiden kestävyydestä en tiedä.
98mm porauksella tulee n. 2,1L tilavuus.

Juke

Avatar
asconautti
Viestit: 14
Liittynyt: 12.03.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja asconautti » 31.10.2009 04:36

Juke kirjoitti:Poraustahan saa suurentaa F-ryhmässäkin ja 2L lohko kestää varmasti 98mm porauksella, jotkut tehneet jopa 98,5mm, niiden kestävyydestä en tiedä.
98mm porauksella tulee n. 2,1L tilavuus.

Juke
no, 98.5 porausta tuskin kestää edes 2.4 omegan lohko.. mihin se pitäis oikeesti tehdä. kynsitiivisteen saanti jo aiheuttaa sinäänsä ongelman. jos 2.0 lohkoon 96 männällä saadaan 2041cc ja 98 männällä saadaan 2100cc voisin sanoa montako mutkaa se oikoo pätkällä tehojen puitteissa..ei ainakaan mun räpylässä .; iskunpituutta kun ei saa muuttaa. yritetään paikata hanskalla/ alustalla se
mitä muussa suoritus kyvyssä hävitään :P opelin moottori vaan on oikeesti
vanhan aikainen :lol: miettikääpä että -69 vuosimallin ratti vaihde recordin moottori on lähes samaa paskarautaa ku tämän päivän f- ryhmän moottorit ! asiasta en mitään tiedä: ajettavuus vanhassa " lahnassa" .. kenen käteen se sitten käykin on ihan ok :kierrokset x vääntömomentti on= hevosvoimat..tai jotain :lol: ei muuta ku mäntää yläkuolokohtaan.com....siellä se voiman puute on :lol: :lol: :lol: :oikeesti on se synkkä häristin!..sentään onneksi ihan oma valinta : :arrow: ... on siin ainakin edes väri päällä. :P onneksi parannusta TULOSSA KAUDELLE 2010. ns::: saanta saalista vanhoita ope:lin hyviltä vuosilta. . . rpm....

Avatar
udo
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 01.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja udo » 31.10.2009 09:07

98mm kestää helposti porata vakiotiivisteellä oon ainakin ite pärjänny pitkälle, kynsitiiviste tietenkin parempi ja liekkirenkailla idioottivarma. Kannenhan saa virtaamaan ihan kivasti mulla penkitettiin 250hv lukemia toki isolla alakerralla, vääntöähän lähtee näistä pannuista automaattisesti. Ajettavuuden kanssa ei ongelmia tule vakioratkaisut toimivia, niillä voi ajaa luokasta riippumatta :wink:

Avatar
asconautti
Viestit: 14
Liittynyt: 12.03.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja asconautti » 31.10.2009 11:14

udo kirjoitti:98mm kestää helposti porata vakiotiivisteellä oon ainakin ite pärjänny pitkälle, kynsitiiviste tietenkin parempi ja liekkirenkailla idioottivarma. Kannenhan saa virtaamaan ihan kivasti mulla penkitettiin 250hv lukemia toki isolla alakerralla, vääntöähän lähtee näistä pannuista automaattisesti. Ajettavuuden kanssa ei ongelmia tule vakioratkaisut toimivia, niillä voi ajaa luokasta riippumatta :wink:
tottahan tuokin on, vaan totuus vakio kannen tiivisteestä kilpa
käytössä on onneks pelkkää puhetta 8) se että mitä sun kantes virtaa
. . . ja riittää ei ole ala kerrasta kiinni ollenkaan :evil: . 8-ventiili kannesta ( vaikka olis 2.2 aihio ) saadaan noin 100hv-110hv / litra tehoa maksimissaan. TODELLISUUDESSA! vain kierroksia nostamalla saat voimaa
lisää kattilaas. jos meinaat ihan vakio alusta ratkaisuilla ( vanha a- ryhmä)
tyyliin vetää. . . onnea kokeilulles :lol: edelleenkään en tiedä asioista mitään. . ascona/ manta ralli puolella meinaa olla vaan aika sukupuuttoon kuoleva merkki jo nykyään :(

Avatar
Virtaracing
Viestit: 15
Liittynyt: 13.06.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja Virtaracing » 31.10.2009 14:19

Joo olishan se pitäny tajuta että siinä ei saa käyttää sitä B-ryhmän luokkaria mutta kun idean sain päässäni olin vaan niin tohkeissani ettei ajatus liikkunu oikein... Mites kun jostain täältä luin että joku käyttää jotain eri opelin jousia mantassa mutta saako siihen ostettua mistään ihan valmiita reicinki jousia vai pitääkö siihen niitä jostain viritellä... eikä kaikkee kannata ottaa sillain liian vakavasti kun ei tässä mikskään tommi mäkiseks yritetä vaan pitää hauskaa ja päästä pois kotoo välillä :D

Avatar
asconautti
Viestit: 14
Liittynyt: 12.03.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja asconautti » 31.10.2009 15:43

Virtaracing kirjoitti:Joo olishan se pitäny tajuta että siinä ei saa käyttää sitä B-ryhmän luokkaria mutta kun idean sain päässäni olin vaan niin tohkeissani ettei ajatus liikkunu oikein... Mites kun jostain täältä luin että joku käyttää jotain eri opelin jousia mantassa mutta saako siihen ostettua mistään ihan valmiita reicinki jousia vai pitääkö siihen niitä jostain viritellä... eikä kaikkee kannata ottaa sillain liian vakavasti kun ei tässä mikskään tommi mäkiseks yritetä vaan pitää hauskaa ja päästä pois kotoo välillä :D
tuohon mul olis sulle idea: esim. h&m jousivalikoimasta löydät varmasti sopivan ja mieleisen jousen autoos. ne on vaan sisä halkaisijalta pienemmät ku opeliksin oma. :roll: kavennat halkaisijaa etu palkin pohjaan lyönti tornista, ja teet alatukivarren päälle jouselle kauluksen et se pysyy paikallaan :lol: näin pääset hakemaan/ testaamaan eri vaihtoehtoja :wink:

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 31.10.2009 18:32

Virtaracing kirjoitti:Joo olishan se pitäny tajuta että siinä ei saa käyttää sitä B-ryhmän luokkaria mutta kun idean sain päässäni olin vaan niin tohkeissani ettei ajatus liikkunu oikein... Mites kun jostain täältä luin että joku käyttää jotain eri opelin jousia mantassa mutta saako siihen ostettua mistään ihan valmiita reicinki jousia vai pitääkö siihen niitä jostain viritellä... eikä kaikkee kannata ottaa sillain liian vakavasti kun ei tässä mikskään tommi mäkiseks yritetä vaan pitää hauskaa ja päästä pois kotoo välillä :D

Ekegreniltä on saanut eteen kisajousia, Lautamäeltä on löytyny kans, ja jotkut tilanneet ruottista Enemiltä. Taakse kuulemma olis hyvät gsi-mantan vakio progressiiviset jouset jos on vakio tukivarret! Vetopitoa tulee paremmin lievällä takapäällä.

Mulla on tehty Konin iskarien päälle kierreholkki ja kynäjouset siihen, melko lievät, en muista nyt jäykkyyttä tähän hätään. Ja kunnon nelilinkit on rustailtu kans.

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 31.10.2009 18:37

udo kirjoitti:98mm kestää helposti porata vakiotiivisteellä oon ainakin ite pärjänny pitkälle, kynsitiiviste tietenkin parempi ja liekkirenkailla idioottivarma. Kannenhan saa virtaamaan ihan kivasti mulla penkitettiin 250hv lukemia toki isolla alakerralla, vääntöähän lähtee näistä pannuista automaattisesti. Ajettavuuden kanssa ei ongelmia tule vakioratkaisut toimivia, niillä voi ajaa luokasta riippumatta :wink:
2,2 kansi virtaa imusarjan kanssa mulla 270hv, mutta tuo 98mm porauksella oleva alakertahan se pullonkaula on, kestävyyden varmistamiseksi vaan n. 10.5 puristuksella saatiin 203hv. Onhan noita kyllä tehty 12 puristuksellakin, niin tulis aika paljon voimaa lisää...
Liekkirenkailla mullakin on tehty, ei tarvi pelleillä tiivisteiden kans.

Miten iso tuo sun alakerta oli 250hv tehoilla? ja paljonko ruttua?

Avatar
udo
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 01.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja udo » 31.10.2009 19:29

Tos Ooppelin koneessa murheenkryyni on imuilman lämpö ja nokan kuluminen, voima ja kestävyys ei niinkään. 100hv litrateho on realistinen esim Ekegreniltä etujouset ja iskarit niin voi lähtee vetään. Mulla alakerta 2.6 ja puristus 11.5 nurkilla kääntöä n 30 kg. 8000 voi kierrättää huoletta tollasta pitkäiskusta.

Avatar
Virtaracing
Viestit: 15
Liittynyt: 13.06.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja Virtaracing » 01.11.2009 12:21

kun ne kierreholkit laittaa sinne taakse eikös pidä isontaa sitä iskarin paikkaa kun oli mielessä laitaa kierreholkki systeemi mutta omasta mielestä se ei mahdu sinne...??

Avatar
Juke
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juke » 01.11.2009 14:56

Virtaracing kirjoitti:kun ne kierreholkit laittaa sinne taakse eikös pidä isontaa sitä iskarin paikkaa kun oli mielessä laitaa kierreholkki systeemi mutta omasta mielestä se ei mahdu sinne...??
Joo, ei mahdu kierreholkki suoraan omaan paikkaan. Mulla f-läisessä rälläköitiin oma torni pois ja hitsattiin reilunkokoinen putki suoraan akselin yläpuolelle, iskarin kiinnityspiste näkyy hattuhyllyn päällä. SS-projektissa tehtiin sama juttu, mutta alkuperäiselle kohdalle, eli vähän akselin takapuolelle. Siinäkin on kiinnitys hattuhyllystä läpi.

Vastaa Viestiin