Toyota 4k:n kiertokanget

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Toyota 4k:n kiertokanget

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 21.12.2009 19:43

Mul oli tarkoitus toteuttaa tollanen projekti katu käyttöön: 4k:n lohko 79mm porauksella + opel vectran männät (mahle) + mitsun 131mm pitkät kiertokanget. Hommasin männät ja kiertokanget, mut tuli kumminki pieni ongelma vastaan niiden kiertokankien kanssa. Joku väitti fintoys foorumil et mitsun kiertokanget menee heittämällä sinne, mut huomasin vaan et ainakin niis mun mitsun kiertokangis on alapää 20mm paksu/leveä (kummin se nyt sit kuuluu sanoa) ja 4k:n oma kiertokanki on 25mm paksu. Selasin fintoys foorumilt niit vanhoja juttuja ja löysin et joku oli sanonu et niihin pitää hitsata lisää paksuutta ja koneistaa oikeaan mittaan, mut mua ainakin vähän epäillyttää se hitsaaminen.
Olen yrittänyt fintoys foorumilt kysellä neuvoa, mut ei sielt tunnu saavan mitään kunnollista apua. Eli voisko joku antaa neuvoja et millä konstiin te ootte noita mitsun kiertokankia laittanu tai käykö jonkun muun auton kiertokanget? luulisin et tääl olis joku noita rakennellu, tai jos jollain olis jääny nurkkiin ylimääräset sopivat kiertokanget ni voisin olla kiinnostunut.
Tiedän kyllä et esim. Esa Peltoselt saa teräskiertokankia, mut luulisin et katu käytössä kestäis joku halvempiki ratkaisu.

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 21.12.2009 22:54

Joskus kattelin Mitsun kankia, jotka oli hitsattu ja koneistettu. Tosin jollen väärin muista niin 3kpl. hitsinappeja per puoli. Ei ympäri hitsattu siis..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 21.12.2009 23:23

Juu no jos ympäri asti hitsais ni sehän muuttais varmasti muotoaan koko kanki. Mut jos niihin hitsaa esim. sen kolme "hitsinappeja" per puoli, ni lämpeeköhän se kanki silloon niin paljoa et tarvis pelkää muodon muutosta tai sit jotain muuta sen lämmön aiheuttamaa tuhoa?

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Viesti Kirjoittaja jake74 » 22.12.2009 11:55

Starlet81 kirjoitti:Juu no jos ympäri asti hitsais ni sehän muuttais varmasti muotoaan koko kanki. Mut jos niihin hitsaa esim. sen kolme "hitsinappeja" per puoli, ni lämpeeköhän se kanki silloon niin paljoa et tarvis pelkää muodon muutosta tai sit jotain muuta sen lämmön aiheuttamaa tuhoa?
kannataa tarkistaa laakerisilmän pyöreys ennen ku laittaa paikalleen :wink:

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 22.12.2009 19:26

Juu niin tietyst. Auttaakohan se jotain jos ne puolikkaat kiristää toisiinsa momenttiin ja onkohan siin sit kuinka iso riski et ne muuttaa muotoaan, et tarviiks mun hommata iso pahvilaatikollinen kankia ja toivoo et niist sais edes yhet toimivat?

Avatar
kent
Yleinen
Yleinen
Viestit: 205
Liittynyt: 07.10.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kent » 22.12.2009 20:20

Eikös sitä kangen ohjausta voi ottaa männästä? Sitten sen alapään ei tarvi olla kuin keskellä kampuran kaulaa.

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Viesti Kirjoittaja jake74 » 22.12.2009 22:56

Starlet81 kirjoitti:Juu niin tietyst. Auttaakohan se jotain jos ne puolikkaat kiristää toisiinsa momenttiin ja onkohan siin sit kuinka iso riski et ne muuttaa muotoaan, et tarviiks mun hommata iso pahvilaatikollinen kankia ja toivoo et niist sais edes yhet toimivat?
hitsi tahtoo vetää johonki suuntaa.

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 22.12.2009 23:07

niinhän se tahtoo tehä, mut ku eihän niihin tarvii loppujenlopuks kovin isoja pisteitä hitsata, ni ei niitten luulis kovin paljoa vetävän. Onhan se tietyst aina mahdollista.
Toivottavast tän jutun eksyis joku sellanen lukemaan joka on tollaset tehnyt ja osaisi antaa neuvoa.

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 22.12.2009 23:22

Starlet81 kirjoitti:Juu no jos ympäri asti hitsais ni sehän muuttais varmasti muotoaan koko kanki. Mut jos niihin hitsaa esim. sen kolme "hitsinappeja" per puoli, ni lämpeeköhän se kanki silloon niin paljoa et tarvis pelkää muodon muutosta tai sit jotain muuta sen lämmön aiheuttamaa tuhoa?

Ei varmaa tietoa, mutta tuskin muuttaa muotoaan. Ne mitä itse käsissä pyörittelin niin oli todella pienet pisteet hitsattu et tuskin lämpee.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 22.12.2009 23:50

Juu ei niiden varmaan isoja tarvii olla, ku eihän sitä kankea siinä suunnassa oikeastaan mikään rasita kunhan pysyy vaan keskellä.
Luin yhelt toiselt foorumilt et jonkun Volvos oli ollu sama ongelma, se oli ihan tylyst laittanu sen kasaan 5mm välyksellä ja on kuulemman ihan hyvin kestäny. En kyl ite uskaltais 5mm välyksellä kasata.

Avatar
Hare_
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 82
Liittynyt: 08.11.2004 00:00
Paikkakunta: Kajaani

Kanki propleema.

Viesti Kirjoittaja Hare_ » 23.12.2009 10:55

Moro! Minulla oli 4k motissa varmasti ainakin tuo 5mm välystä sivuttais suunnassa ja on kestäny tähänkin asti. Mutta suosittelen kyllä laittamaan ohjauksen ja senhän voi tehdä veivin yläpäähän että sorvaa männän tappiin sopivat helat ja niillä keskittää niin ei tarvi hitsata. :wink:

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 23.12.2009 13:35

Se olis yks mut sit joutuis vissiin mäntiä koneistaa, ku nois männis ei männän sisä puolel ne pinnat ole 90asteen kulmas tappiin nähden.

Avatar
KimmoR
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 05.04.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja KimmoR » 23.12.2009 18:03

Hitsaa vaan rohkeasti sinne alapäähän ne pisteet ja sitten käytät tarkistettavana jos siltä tuntuu. Mulla toiminu hyvin jo pari vuotta eikä muuttanu muotoa hitsatessa.

Avatar
TTL
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 26.02.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja TTL » 24.12.2009 10:43

Esalta saa nyt myös halvempaa teräsveiviä.noin 400 sarja

Avatar
Starlet81
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2009 00:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Starlet81 » 24.12.2009 22:51

Niin mut on niissäki viel aika hyvin hintaa ja eiks ne mahda olla uival männäntapil ku noiden mäntien kans pitäis olla perjaattes puristuskiinnitteiset tapit, olishan ne teräskiertokanget tietyst kestävät. Noist mitsun kangist en maksanu ku 20e/sarja, et jos ne pienel muutoksel saa toimii ni ei oo kalliit ja luulis niittenki katu käytös kestävän.

Vastaa Viestiin