Toyota 4k:n kiertokanget
- Starlet81
- A-Junnu

Toyota 4k:n kiertokanget
Mul oli tarkoitus toteuttaa tollanen projekti katu käyttöön: 4k:n lohko 79mm porauksella + opel vectran männät (mahle) + mitsun 131mm pitkät kiertokanget. Hommasin männät ja kiertokanget, mut tuli kumminki pieni ongelma vastaan niiden kiertokankien kanssa. Joku väitti fintoys foorumil et mitsun kiertokanget menee heittämällä sinne, mut huomasin vaan et ainakin niis mun mitsun kiertokangis on alapää 20mm paksu/leveä (kummin se nyt sit kuuluu sanoa) ja 4k:n oma kiertokanki on 25mm paksu. Selasin fintoys foorumilt niit vanhoja juttuja ja löysin et joku oli sanonu et niihin pitää hitsata lisää paksuutta ja koneistaa oikeaan mittaan, mut mua ainakin vähän epäillyttää se hitsaaminen.
Olen yrittänyt fintoys foorumilt kysellä neuvoa, mut ei sielt tunnu saavan mitään kunnollista apua. Eli voisko joku antaa neuvoja et millä konstiin te ootte noita mitsun kiertokankia laittanu tai käykö jonkun muun auton kiertokanget? luulisin et tääl olis joku noita rakennellu, tai jos jollain olis jääny nurkkiin ylimääräset sopivat kiertokanget ni voisin olla kiinnostunut.
Tiedän kyllä et esim. Esa Peltoselt saa teräskiertokankia, mut luulisin et katu käytössä kestäis joku halvempiki ratkaisu.
Olen yrittänyt fintoys foorumilt kysellä neuvoa, mut ei sielt tunnu saavan mitään kunnollista apua. Eli voisko joku antaa neuvoja et millä konstiin te ootte noita mitsun kiertokankia laittanu tai käykö jonkun muun auton kiertokanget? luulisin et tääl olis joku noita rakennellu, tai jos jollain olis jääny nurkkiin ylimääräset sopivat kiertokanget ni voisin olla kiinnostunut.
Tiedän kyllä et esim. Esa Peltoselt saa teräskiertokankia, mut luulisin et katu käytössä kestäis joku halvempiki ratkaisu.
- pete1
- WRC

- Viesti:
Joskus kattelin Mitsun kankia, jotka oli hitsattu ja koneistettu. Tosin jollen väärin muista niin 3kpl. hitsinappeja per puoli. Ei ympäri hitsattu siis..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
- Starlet81
- A-Junnu

- jake74
- Yleinen

kannataa tarkistaa laakerisilmän pyöreys ennen ku laittaa paikalleenStarlet81 kirjoitti:Juu no jos ympäri asti hitsais ni sehän muuttais varmasti muotoaan koko kanki. Mut jos niihin hitsaa esim. sen kolme "hitsinappeja" per puoli, ni lämpeeköhän se kanki silloon niin paljoa et tarvis pelkää muodon muutosta tai sit jotain muuta sen lämmön aiheuttamaa tuhoa?
- Starlet81
- A-Junnu

- kent
- Yleinen

- Viesti:
- jake74
- Yleinen

hitsi tahtoo vetää johonki suuntaa.Starlet81 kirjoitti:Juu niin tietyst. Auttaakohan se jotain jos ne puolikkaat kiristää toisiinsa momenttiin ja onkohan siin sit kuinka iso riski et ne muuttaa muotoaan, et tarviiks mun hommata iso pahvilaatikollinen kankia ja toivoo et niist sais edes yhet toimivat?
- Starlet81
- A-Junnu

- pete1
- WRC

- Viesti:
Starlet81 kirjoitti:Juu no jos ympäri asti hitsais ni sehän muuttais varmasti muotoaan koko kanki. Mut jos niihin hitsaa esim. sen kolme "hitsinappeja" per puoli, ni lämpeeköhän se kanki silloon niin paljoa et tarvis pelkää muodon muutosta tai sit jotain muuta sen lämmön aiheuttamaa tuhoa?
Ei varmaa tietoa, mutta tuskin muuttaa muotoaan. Ne mitä itse käsissä pyörittelin niin oli todella pienet pisteet hitsattu et tuskin lämpee.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
- Starlet81
- A-Junnu

Juu ei niiden varmaan isoja tarvii olla, ku eihän sitä kankea siinä suunnassa oikeastaan mikään rasita kunhan pysyy vaan keskellä.
Luin yhelt toiselt foorumilt et jonkun Volvos oli ollu sama ongelma, se oli ihan tylyst laittanu sen kasaan 5mm välyksellä ja on kuulemman ihan hyvin kestäny. En kyl ite uskaltais 5mm välyksellä kasata.
Luin yhelt toiselt foorumilt et jonkun Volvos oli ollu sama ongelma, se oli ihan tylyst laittanu sen kasaan 5mm välyksellä ja on kuulemman ihan hyvin kestäny. En kyl ite uskaltais 5mm välyksellä kasata.
- Hare_
- A-Junnu

Kanki propleema.
Moro! Minulla oli 4k motissa varmasti ainakin tuo 5mm välystä sivuttais suunnassa ja on kestäny tähänkin asti. Mutta suosittelen kyllä laittamaan ohjauksen ja senhän voi tehdä veivin yläpäähän että sorvaa männän tappiin sopivat helat ja niillä keskittää niin ei tarvi hitsata. 
- Starlet81
- A-Junnu

Niin mut on niissäki viel aika hyvin hintaa ja eiks ne mahda olla uival männäntapil ku noiden mäntien kans pitäis olla perjaattes puristuskiinnitteiset tapit, olishan ne teräskiertokanget tietyst kestävät. Noist mitsun kangist en maksanu ku 20e/sarja, et jos ne pienel muutoksel saa toimii ni ei oo kalliit ja luulis niittenki katu käytös kestävän.