tenutappi kirjoitti:Keitele kirjoitti:Lehessaari voi kysyä asiaa ensin niiltä aiheen sivusta kirjoittajilta jotka eivät osaa erottaa todellisuutta ja kuvitelmia toisistaan.
On hyvä huomata että kaksi viimeistä kirjoitusta ovat sellaisia joissa on ymmärretty alkuperäisen aiheen idea, heidän ajatustasonsa ei ole enää pojannulikkatasolla, vaan he ovat ymmärtäneet mistä on kyse ja eivät sotke mukaan täysin asiaankuulumattomia tökeryyksiä.
Turvavyöt eivät pilaannu käyttökelvottomiksi eivätkä menetä mitään ominaisuuksiaan 5 vuoden aikana jos niitä säilytetään valmistajan vaatimissa säilytysolosuhteissa.
Tämä tieto on peräisin henkilöltä joka on työskennellyt turvavöitä valmistavalla tehtaalla.
Monessako paikassa nämä valmistajan vaatimat säilytysolosuhteet täyttyvät?
Itse en kyllä edelleenkään näe tässä asiassa minkäänmoista ongelmaa. Johtunee siitä että ostan niitä vöitä ihan käyttöön enkä hyllyssä makuutettavaks. Jos näyttää siltä että hyllytila loppuu, enkä vöitä enää tarvitse, kauppaan ne niitä tarvitseville.
On monia tuotteita jotka eivät menetä millään lailla ominaisuuksiaan viimeiseen käyttöpäivään mennessä mutta siltikään niitä ei saa myydä.
Kun seuraavan kerran ostat kaupasta maitotuotteita, mieti sitä kauppiasta ja kysy mikseivät he jaksa koko ajan valittaa siitä että kevytmaidon viimeistä käyttöpäivää vois heidän mielestään jatkaa. Tai lääkkeitä, tai räjähteitä tai todella monia muita asioita jotka eivät pilaannu siinä yhdessä yössä kuten eivät vyötkään.
Valitettavasti näille asioille on ne yhteiset pelisäännöt/lait mietitty ja niiden mukaan se on mentävä. Tuotteen valmistaja ei enää tietyn päivämäärän jälkeen voi taata tuotteen toimivuutta jolloin se menee käyttökieltoon siinä asiassa, johon tuote on valmistettu.
Eli turha kitistä että saahan niitä käyttää siellä ja siellä ja hyvin kelpaa. Voithan sinä ampua pihakivenkin vaikka sodanajan aniitilla mutta kokeilepa tehdä sama eduskuntatalon työmaalla.
Tuotten valmistaja
ei takaa vyön toimivuutta sinäkään aikana, kun FIA -luokitus on voimassa. Ei tuo viisi vuotta ole mikään takuu tuotteen osalta. Kuten totesin, eivät vyöt vanhene viidessä vuodessa tai mene käyttökelvottomiksi, mutta FIA:n luokitus vanhenee, eikä vöitä voida käyttää kilpailuissa, joissa vaaditaan "FIA vyöt". Jos tuon "Not valid after..." lipukkeen leikkaa pois vaikkapa käyttämättömistä vöistä, luokitus lakkaa heti, vaikka vyöt ovat uudet. Halutessaan niitä voi käyttää vaikka hevosella ratsastaessaan tai missä lystää, kunhan ei "FIA-vyollisissä" kilpailuissa.
Viiden vuoden aikaraja on laitettu sen mukaan, että sen aikaa ainakin vöiden pitäisi säilyttää kaikki standardin mukaiset ominaisuutensa ahkerassa ja rankassa kilpailukäytössä. Jos vyö ei tuon viiden vuoden aikana tehtävässä jälkitarkastuksessa täytä normeja, vyön luokitus voidaan peruuttaa. FIA voi tehdä näitä tarkastuksia, mistä tahansa otetuille vöille (kisoista, myymälöistä, tehtaan linjalta, sinetöidyistä varastoista). Jos vyöt ovat kovin kevyessä käytössä, ne eivät mene miksikäään viidessä vuodessa, mutta kaadoissa sun muissa mukana olleet tai huonosti pidetyt (=hyvin rasvatut ja hitsikipinöillä koristellut) vyöt voivat olla pilalla jo valmistusvuonnaan. Viisi vuottta on kompromissi ja kai se ainakin yrittää olla älykäs arvaus.
Ja saattaa siinä olla mukana aimo annos valmistajan kaupallisia pyrkimyksiäkin. Voi näet olla niin, että valmistaja on todennut, että jos he tekevät vyöt, jotka kestävät rankassa kisakäytössä vähintään tuon viisi vuotta, niiin se eivät mene tavanomaisessa käytössä miksikään edes 20-vuodessa. Tähänhän on helppo todeta, että pannaan sitten kaikille se sama viisi vuotta käyttöikää. FIAllahan tuo standardi on kuin patentin turvaama yksinoikeus.
Niinikään vöitä saa myydä vaikka leikkaamalla niistä luokituksen päättymistä osoittavan lipukkeen pois tuoreeltaan tai vasta, kun tavara on epäkuranttia tai antamalla lipukkeen olla mukana "vanhentuneessa vyössä". Ei tässä ole kysymyksessä tuoretuote tai tuote, johon lainsäädäntö edellyttäisi FIA lipukkeen.
(Tosin nykyään saatetaan turvavöissä vaatia joku EU-merkintä tms., jollaista ei kilpavöissä ole. Asia ei ole minulle sen väärti, että lähtisin tuota selvittämään.)
Tuoretuotteiden, lääkkeiden, yms. kohdalla "viimeinen myyntipäivä" -tyyppiset merkinnät ovat täysin eri juttu kuin Not valid after ... vöiden kohdalla. Autoja ja niiden mukana vöitä myydään yli 20 vuodenkin käytön jälkeen, eikä sitä mikään estä. Kymmenien vuosien takaista maitoa ei sensijaan saa mistään, ... ja hyvä niin.
On tässä jo itselläkin parasta ennen päiväys täyttynyt ja takuukin päättyi jo viime vuosituhannella, kun toinenkin valmistajista lopetti täällä tämänpuoleisessa. Mutta vaikka näin on käynyt, ei vaimo ole vielä roskiin heittänyt. Voi tosin olla, että kilpailuihin ei enää tule lähdetyksi, vaikka lisenssi, auto ja mm. vyöt ovatkin kunnossa.
- hannulehessaari