Endurance Saloon/Racing erot?
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28.10.2004 00:00
- Paikkakunta: Kitee
Endurance Saloon/Racing erot?
Mitä eroa on Endurance Saloonilla ja Racingillä?
Onko auto pakko myydä kilpailun jälkeen?
Onko auto pakko myydä kilpailun jälkeen?
- margo
- A-Junnu
- Viestit: 118
- Liittynyt: 27.08.2004 00:00
- Viesti:
- Tommi_Turunen
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 17.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Äänekoski
Racing luokassa saa käyttää sliksejä kun taas saloonissa on katurenkaat. Saloonissa ovat säännöt virityksen kannalta hieman kun rallin N ryhmässä. Racingissä saa taas virittää miten haluaa. Eli vaikka saloonin autot ovat kalliimpia niin racingissä mennään silti yhtä kovaa. Myyntihinta on 1150euroa.
Kannattaa käydä vilkaisemassa lisää juttua endurancesta http://www.syo.fi/teroh/gt-forum/default.asp
Kannattaa käydä vilkaisemassa lisää juttua endurancesta http://www.syo.fi/teroh/gt-forum/default.asp
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28.10.2004 00:00
- Paikkakunta: Kitee
Eli tuo Endurance Saloon olisi se sarja mikä kiinnostaisi.
Saako muita renkaita käyttää kuin Golway Intermediate? Paljonko tulee maksamaan kustannukset suurinpiiirtein kaudeksi henkeä kohtaan, jos osallistuu kymmeneen kilpailuun ja auton osuutta ei oteta huomioon?
Missä ja kuinka JM-tutkinto suoritetaan? Minkä hintainen?
Autot joita tuossa lajissa saa käyttää, pitää olla valmistettu 1977-1990 vuosina vai? Eli Opel Calibraa ei saa käyttää, koska sitä alettiin valmistamaan 1991? Saako ahdettua autoa käyttää?
Saako muita renkaita käyttää kuin Golway Intermediate? Paljonko tulee maksamaan kustannukset suurinpiiirtein kaudeksi henkeä kohtaan, jos osallistuu kymmeneen kilpailuun ja auton osuutta ei oteta huomioon?
Missä ja kuinka JM-tutkinto suoritetaan? Minkä hintainen?
Autot joita tuossa lajissa saa käyttää, pitää olla valmistettu 1977-1990 vuosina vai? Eli Opel Calibraa ei saa käyttää, koska sitä alettiin valmistamaan 1991? Saako ahdettua autoa käyttää?
- Tommi_Turunen
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 17.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Äänekoski
Continental Premium on myös sallittu rengas saloonissa.
Saloonin kustannuksista en uskalla sanoa mitään kun itse ajan racing luokassa. Aikas isoja eroja taitaa olla kuluissa eri tiimien välillä.
Meillä racingissä on yhden kisan hinta liikkunut siinä 70-150 euron luokkaa per nuppi sisältäen kaikki kulut. Osallistumismaksut, dieselit, renkaat jarrupalat sun muut. Aikas isoja eroja on ollut riippuen mitä autoon on tarvinnut ostaa. Jarrut on olleet todellinen rahareikä meidän kohdalla. Toivottavasti ensi kaudelle siihen saadaan parannusta.
Lainaus 2004 sääntäkirjasta: "Kilpa-autoksi hyväksytään vain umpikoriset sarjatuotantoautoiksi määriteltävät henkilöauto, jotka ovat 2-vetoisia ja vähintään kaksipaikkaisia (esimerkiksi 2, 2+2, 4, tai 5). Autojen vuosimallit ovat 1972–1990. Ratkaiseva on auton nk. mallivuosi, ei auton rekisteröintivuosi."
En nyt muista miten calibran valmistus alkoi, mutta kyllä niitä on näkynyt saloon luokassa samoin kuin GSI kadetteja.
Kannattaa soitella kotipaikkakuntasi seuralle ja kysellä tuosta jokkistutkinnosta. AKK:n sivuillakin taisi olla joskus listaa järjestettävistä tutkinto tilaisuuksista ja hinnoista. Toinen vaihtoehto on ajaa rataleimalla.
Terveisin: Tommi / Team 1000
Saloonin kustannuksista en uskalla sanoa mitään kun itse ajan racing luokassa. Aikas isoja eroja taitaa olla kuluissa eri tiimien välillä.
Meillä racingissä on yhden kisan hinta liikkunut siinä 70-150 euron luokkaa per nuppi sisältäen kaikki kulut. Osallistumismaksut, dieselit, renkaat jarrupalat sun muut. Aikas isoja eroja on ollut riippuen mitä autoon on tarvinnut ostaa. Jarrut on olleet todellinen rahareikä meidän kohdalla. Toivottavasti ensi kaudelle siihen saadaan parannusta.
Lainaus 2004 sääntäkirjasta: "Kilpa-autoksi hyväksytään vain umpikoriset sarjatuotantoautoiksi määriteltävät henkilöauto, jotka ovat 2-vetoisia ja vähintään kaksipaikkaisia (esimerkiksi 2, 2+2, 4, tai 5). Autojen vuosimallit ovat 1972–1990. Ratkaiseva on auton nk. mallivuosi, ei auton rekisteröintivuosi."
En nyt muista miten calibran valmistus alkoi, mutta kyllä niitä on näkynyt saloon luokassa samoin kuin GSI kadetteja.
Kannattaa soitella kotipaikkakuntasi seuralle ja kysellä tuosta jokkistutkinnosta. AKK:n sivuillakin taisi olla joskus listaa järjestettävistä tutkinto tilaisuuksista ja hinnoista. Toinen vaihtoehto on ajaa rataleimalla.
Terveisin: Tommi / Team 1000
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 28.10.2004 00:00
- Paikkakunta: Kitee
Pääasiassa tarkoitin kustannuksilla, että mitä tulee kustannuksia kisoihin osallistumisesta, ilmeisesti pitää hommata joku kilpailu lisenssi, minkähän hintainen se on? Sääntökirjassa luki, että ei saa olla ahdettu, mutta jollakin toisella sivulla oli mainintaa ahdetusta dieselistä. Ajattelin, että pitääkö vielä tuo sääntökirja paikkaansa vai onko vanhentunut, ja ahdetut autot olisi nyt hyväksytty.
Tarkoitus olisi osallistua Endurance Salooniin Calibralla tai GSi Kadettilla. Saattaa olla, että ensimmäiset Calibrat tuli 1990 vuoden lopussa. Tuossa kun mainittiin, että ratkaisevaa on auton mallivuosi eikä rekisteröintivuosi. Niin saako osallitua kisoihin vaikka -93 rekisteröidyllä Calibralla, koska sen valmistus on aloitettu 1990?
Tarkoitus olisi osallistua Endurance Salooniin Calibralla tai GSi Kadettilla. Saattaa olla, että ensimmäiset Calibrat tuli 1990 vuoden lopussa. Tuossa kun mainittiin, että ratkaisevaa on auton mallivuosi eikä rekisteröintivuosi. Niin saako osallitua kisoihin vaikka -93 rekisteröidyllä Calibralla, koska sen valmistus on aloitettu 1990?
- Tommi_Turunen
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 17.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Äänekoski
Joo elikkäs kisaa kohti on tiimin ilmoittautumismaksu joka on 160¤ sitten jos ajaa kertalisenssillä niin olikohan se 12¤. Koko kauden lisenssin hintaa en muista ulkoa. Löytyy varmaan akk:n sivuilta.
Racing luokassa on ahdetut sallittuja. Saloonissa saa ensikaudella ajaa ahdetulla diesel moottorilla mutta ei ahdetulla bansallakoneella. Taitaa olla meidän tiimi yksi suuri vaikuttaja siihen että saloonissakin sallittiin TD koneet. Me olemma ajaneet kaksi kautta racing luokassa 2.3TD takaveto galantilla. Ajoimme kaksi 24H kisaa saloonien kanssa samaan aikaan radalla joten taisi alkaa saloonin miestenkin mieli tehdä dieselauto radalle. Eikä GT-forumin ranking listan ykkössijakaan varmaan jäänyt heiltä huomioimatta.
Calibra on varmasti hyvä vaihtoehto salooniin. Helposti kohtuu hintaan viritettävä kone ja löytyy hyvin osia. Taitaa calikassa olla myös paras ilmanvastuskerroin saloon autoista.
http://koti.mbnet.fi/cr250/videot/
tuolla on muutamia videoita racing kisoista. Harmi kun ei ole vielä tullut laiteltua yhtään videota 24h kisasta jossa oli saloon autot samassa kisassa racingin kanssa.
Tuohon mallivuosi hommaan en ota kantaa kun en ole niistä perillä. GT-foorumin vanhoja juttuja selaamalla varmaan löytyy tietoa.
Racing luokassa on ahdetut sallittuja. Saloonissa saa ensikaudella ajaa ahdetulla diesel moottorilla mutta ei ahdetulla bansallakoneella. Taitaa olla meidän tiimi yksi suuri vaikuttaja siihen että saloonissakin sallittiin TD koneet. Me olemma ajaneet kaksi kautta racing luokassa 2.3TD takaveto galantilla. Ajoimme kaksi 24H kisaa saloonien kanssa samaan aikaan radalla joten taisi alkaa saloonin miestenkin mieli tehdä dieselauto radalle. Eikä GT-forumin ranking listan ykkössijakaan varmaan jäänyt heiltä huomioimatta.
Calibra on varmasti hyvä vaihtoehto salooniin. Helposti kohtuu hintaan viritettävä kone ja löytyy hyvin osia. Taitaa calikassa olla myös paras ilmanvastuskerroin saloon autoista.
http://koti.mbnet.fi/cr250/videot/
tuolla on muutamia videoita racing kisoista. Harmi kun ei ole vielä tullut laiteltua yhtään videota 24h kisasta jossa oli saloon autot samassa kisassa racingin kanssa.
Tuohon mallivuosi hommaan en ota kantaa kun en ole niistä perillä. GT-foorumin vanhoja juttuja selaamalla varmaan löytyy tietoa.
-
- Yleinen
- Viestit: 217
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Bemarit ja Hondathan siellä saloonissa valtamerkkejä on, mutta GSi Kadetilla voittivat kai muutaman kisan toissa kaudella ja Calibralla viime kesänä Alastarolla yksi tiimi päästeli pitkään muilta karussa. Joten kyllä Ooppelillakin kerkeää, vaikka eihän voitto saa olla tärkeintä tässä harrastuksessa :) Mekin ajettiin viime kesänä racingiä kadetilla, tosin ilman suurempaa menestystä.
Olethan jo lukenut säännöt kirjasta tai:
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Sa ... eus19.html
Sekä tiedotteet, joissa on tulevan kauden sääntömuutokset:
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/6201.html
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/6417.html
Maksaiskohan se peruslisenssi 60¤/kausi(tai kertalisenssillä), jokkistutkinto muistaakseni 40¤ (rataleimatutkintoa suositellaan, hinta varmaan jm-tutkintoa kalliimpi). Lisäksi saloonissa tulee ensi vuonna pakolliseksi autourheiluseuran jäsenyys, vuosimaksu paikallisessa UA:ssa lienee parinkympin luokkaa. Sanoisin, että endurance on yksi edullisimmista autourheilumuodoista ja ajoa tulee paljon, hinta-laatusuhde on kohdillaan! :)

Olethan jo lukenut säännöt kirjasta tai:
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Sa ... eus19.html
Sekä tiedotteet, joissa on tulevan kauden sääntömuutokset:
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/6201.html
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/6417.html
Maksaiskohan se peruslisenssi 60¤/kausi(tai kertalisenssillä), jokkistutkinto muistaakseni 40¤ (rataleimatutkintoa suositellaan, hinta varmaan jm-tutkintoa kalliimpi). Lisäksi saloonissa tulee ensi vuonna pakolliseksi autourheiluseuran jäsenyys, vuosimaksu paikallisessa UA:ssa lienee parinkympin luokkaa. Sanoisin, että endurance on yksi edullisimmista autourheilumuodoista ja ajoa tulee paljon, hinta-laatusuhde on kohdillaan! :)
- Tommi_Turunen
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 17.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Äänekoski
Eipä siinä kärkiautojen kohdalla kovin suurta eroa ole. Jurvassa on ajettu 0.1 sekunttia nopeampi aika saloonissa kuin racingissä. Kemoran ajoista en tiedä kuin että viimekesänä ajettiin racing autolla 24h kisassa kisan 3. nopein aika ja vieläpä dieselillä
Yleinen taso on kyllä saloonissa kovempi. Racingissä on laajempi kalustokirjo ja siten tasoerotkin ovat suuremmat kuin saloonissa.

-
- Yleinen
- Viestit: 217
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Ei liity (rallin) kirjaimet/ryhmät mitenkään enduranceen. Sekä Endurance Saloonissa että Racingissa on aivan omat sääntönsä. Nämä säännöt löytyvät sääntökirjasta tai akk:n nettisivuilta.
Jos nyt väkisin jotain yhtäläisyyksiä haetaan, niin saloonin säännöt ovat jotain n-ryhmän suuntaan, kun taas racingissa on paljon vapaampaa.
Jos nyt väkisin jotain yhtäläisyyksiä haetaan, niin saloonin säännöt ovat jotain n-ryhmän suuntaan, kun taas racingissa on paljon vapaampaa.
- rallifani
- B-junnu
- Viestit: 44
- Liittynyt: 20.07.2004 00:00
- fisu
- Viestit: 2
- Liittynyt: 09.10.2004 00:00
- Paikkakunta: Riihimäki
19.50.3.2. Istuin
Kuljettajan istuimen on oltava kilpailukäyttöön soveltuva ja tarkoitettu korkeaselkänojainen verhoiltu kuppi- istuin.
Istuin on kiinnitettävä tukevasti penkin tai auton alkuperäisiä kiskoja käyttäen. Istuin on kiinnitettävä näihin tukevasti vähintään neljällä M8 pultilla.
Vaihtoehtoinen istuimen kiinnitystapa: Auton lattiaan hitsataan vähintään 50 mm:n saumoilla kaksi tukilevyä (suositus pituussuuntaan), joiden paksuus on 5 mm, leveys 60 mm ja pituus 500 mm. Istuin on kiinnitettävä näihin tukilevyihin tukevasti vähintään neljällä M8 pultilla.
Turvavöiden läpiviemiseksi mahdollisesti tehtyjen aukkojen reunat on pehmustettava tai pyöristettävä.
Irtopehmusteiden käyttö on kielletty.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Nopeus.htm
näin siis racing-säännöissä
Kuljettajan istuimen on oltava kilpailukäyttöön soveltuva ja tarkoitettu korkeaselkänojainen verhoiltu kuppi- istuin.
Istuin on kiinnitettävä tukevasti penkin tai auton alkuperäisiä kiskoja käyttäen. Istuin on kiinnitettävä näihin tukevasti vähintään neljällä M8 pultilla.
Vaihtoehtoinen istuimen kiinnitystapa: Auton lattiaan hitsataan vähintään 50 mm:n saumoilla kaksi tukilevyä (suositus pituussuuntaan), joiden paksuus on 5 mm, leveys 60 mm ja pituus 500 mm. Istuin on kiinnitettävä näihin tukilevyihin tukevasti vähintään neljällä M8 pultilla.
Turvavöiden läpiviemiseksi mahdollisesti tehtyjen aukkojen reunat on pehmustettava tai pyöristettävä.
Irtopehmusteiden käyttö on kielletty.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Nopeus.htm
näin siis racing-säännöissä