Endurance Saloon/Racing erot?

Kaikki muut lajit, moottoripyörät, kelkat, radio-ohjattavat, kiihdytysautot yms muut lajit. Vapaa keskustelu aiheista.
Vastaa Viestiin
G-Lader
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2004 00:00
Paikkakunta: Kitee

Endurance Saloon/Racing erot?

Viesti Kirjoittaja G-Lader » 17.12.2004 00:38

Mitä eroa on Endurance Saloonilla ja Racingillä?

Onko auto pakko myydä kilpailun jälkeen?

Avatar
margo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 118
Liittynyt: 27.08.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja margo » 17.12.2004 00:52

Saloonissa on kalliimmat ja paremmat autot joita ei tarvitse myydä. Racingissä taasen päinvastoin.

Avatar
Tommi_Turunen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 17.06.2004 00:00
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Tommi_Turunen » 17.12.2004 11:04

Racing luokassa saa käyttää sliksejä kun taas saloonissa on katurenkaat. Saloonissa ovat säännöt virityksen kannalta hieman kun rallin N ryhmässä. Racingissä saa taas virittää miten haluaa. Eli vaikka saloonin autot ovat kalliimpia niin racingissä mennään silti yhtä kovaa. Myyntihinta on 1150euroa.

Kannattaa käydä vilkaisemassa lisää juttua endurancesta http://www.syo.fi/teroh/gt-forum/default.asp

G-Lader
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2004 00:00
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja G-Lader » 17.12.2004 11:28

Eli tuo Endurance Saloon olisi se sarja mikä kiinnostaisi.

Saako muita renkaita käyttää kuin Golway Intermediate? Paljonko tulee maksamaan kustannukset suurinpiiirtein kaudeksi henkeä kohtaan, jos osallistuu kymmeneen kilpailuun ja auton osuutta ei oteta huomioon?

Missä ja kuinka JM-tutkinto suoritetaan? Minkä hintainen?

Autot joita tuossa lajissa saa käyttää, pitää olla valmistettu 1977-1990 vuosina vai? Eli Opel Calibraa ei saa käyttää, koska sitä alettiin valmistamaan 1991? Saako ahdettua autoa käyttää?

Avatar
Tommi_Turunen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 17.06.2004 00:00
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Tommi_Turunen » 17.12.2004 14:38

Continental Premium on myös sallittu rengas saloonissa.

Saloonin kustannuksista en uskalla sanoa mitään kun itse ajan racing luokassa. Aikas isoja eroja taitaa olla kuluissa eri tiimien välillä.
Meillä racingissä on yhden kisan hinta liikkunut siinä 70-150 euron luokkaa per nuppi sisältäen kaikki kulut. Osallistumismaksut, dieselit, renkaat jarrupalat sun muut. Aikas isoja eroja on ollut riippuen mitä autoon on tarvinnut ostaa. Jarrut on olleet todellinen rahareikä meidän kohdalla. Toivottavasti ensi kaudelle siihen saadaan parannusta.

Lainaus 2004 sääntäkirjasta: "Kilpa-autoksi hyväksytään vain umpikoriset sarjatuotantoautoiksi määriteltävät henkilöauto, jotka ovat 2-vetoisia ja vähintään kaksipaikkaisia (esimerkiksi 2, 2+2, 4, tai 5). Autojen vuosimallit ovat 1972–1990. Ratkaiseva on auton nk. mallivuosi, ei auton rekisteröintivuosi."

En nyt muista miten calibran valmistus alkoi, mutta kyllä niitä on näkynyt saloon luokassa samoin kuin GSI kadetteja.

Kannattaa soitella kotipaikkakuntasi seuralle ja kysellä tuosta jokkistutkinnosta. AKK:n sivuillakin taisi olla joskus listaa järjestettävistä tutkinto tilaisuuksista ja hinnoista. Toinen vaihtoehto on ajaa rataleimalla.

Terveisin: Tommi / Team 1000

G-Lader
Viestit: 11
Liittynyt: 28.10.2004 00:00
Paikkakunta: Kitee

Viesti Kirjoittaja G-Lader » 17.12.2004 15:04

Pääasiassa tarkoitin kustannuksilla, että mitä tulee kustannuksia kisoihin osallistumisesta, ilmeisesti pitää hommata joku kilpailu lisenssi, minkähän hintainen se on? Sääntökirjassa luki, että ei saa olla ahdettu, mutta jollakin toisella sivulla oli mainintaa ahdetusta dieselistä. Ajattelin, että pitääkö vielä tuo sääntökirja paikkaansa vai onko vanhentunut, ja ahdetut autot olisi nyt hyväksytty.

Tarkoitus olisi osallistua Endurance Salooniin Calibralla tai GSi Kadettilla. Saattaa olla, että ensimmäiset Calibrat tuli 1990 vuoden lopussa. Tuossa kun mainittiin, että ratkaisevaa on auton mallivuosi eikä rekisteröintivuosi. Niin saako osallitua kisoihin vaikka -93 rekisteröidyllä Calibralla, koska sen valmistus on aloitettu 1990?

Avatar
Tommi_Turunen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 17.06.2004 00:00
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Tommi_Turunen » 17.12.2004 22:36

Joo elikkäs kisaa kohti on tiimin ilmoittautumismaksu joka on 160¤ sitten jos ajaa kertalisenssillä niin olikohan se 12¤. Koko kauden lisenssin hintaa en muista ulkoa. Löytyy varmaan akk:n sivuilta.

Racing luokassa on ahdetut sallittuja. Saloonissa saa ensikaudella ajaa ahdetulla diesel moottorilla mutta ei ahdetulla bansallakoneella. Taitaa olla meidän tiimi yksi suuri vaikuttaja siihen että saloonissakin sallittiin TD koneet. Me olemma ajaneet kaksi kautta racing luokassa 2.3TD takaveto galantilla. Ajoimme kaksi 24H kisaa saloonien kanssa samaan aikaan radalla joten taisi alkaa saloonin miestenkin mieli tehdä dieselauto radalle. Eikä GT-forumin ranking listan ykkössijakaan varmaan jäänyt heiltä huomioimatta.

Calibra on varmasti hyvä vaihtoehto salooniin. Helposti kohtuu hintaan viritettävä kone ja löytyy hyvin osia. Taitaa calikassa olla myös paras ilmanvastuskerroin saloon autoista.

http://koti.mbnet.fi/cr250/videot/

tuolla on muutamia videoita racing kisoista. Harmi kun ei ole vielä tullut laiteltua yhtään videota 24h kisasta jossa oli saloon autot samassa kisassa racingin kanssa.

Tuohon mallivuosi hommaan en ota kantaa kun en ole niistä perillä. GT-foorumin vanhoja juttuja selaamalla varmaan löytyy tietoa.

Avatar
KMS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KMS » 17.12.2004 23:19

Mallivuosi ratkaisee. Kyllä tuola tallilla pojat Calibraa väsää. Ei sillä rekisteriotteen vuosiluvulla ole väliä kunhan on teknisesti yhteneväinen mallivuoden -90 kanssa.

laiska
Yleinen
Yleinen
Viestit: 217
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja laiska » 19.12.2004 16:40

Bemarit ja Hondathan siellä saloonissa valtamerkkejä on, mutta GSi Kadetilla voittivat kai muutaman kisan toissa kaudella ja Calibralla viime kesänä Alastarolla yksi tiimi päästeli pitkään muilta karussa. Joten kyllä Ooppelillakin kerkeää, vaikka eihän voitto saa olla tärkeintä tässä harrastuksessa :) Mekin ajettiin viime kesänä racingiä kadetilla, tosin ilman suurempaa menestystä. :roll:

Olethan jo lukenut säännöt kirjasta tai:
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Sa ... eus19.html

Sekä tiedotteet, joissa on tulevan kauden sääntömuutokset:
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/6201.html
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/6417.html

Maksaiskohan se peruslisenssi 60¤/kausi(tai kertalisenssillä), jokkistutkinto muistaakseni 40¤ (rataleimatutkintoa suositellaan, hinta varmaan jm-tutkintoa kalliimpi). Lisäksi saloonissa tulee ensi vuonna pakolliseksi autourheiluseuran jäsenyys, vuosimaksu paikallisessa UA:ssa lienee parinkympin luokkaa. Sanoisin, että endurance on yksi edullisimmista autourheilumuodoista ja ajoa tulee paljon, hinta-laatusuhde on kohdillaan! :)

Avatar
lanki1974
Viestit: 1
Liittynyt: 01.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja lanki1974 » 02.02.2005 15:32

no ei ne racingi autot ihan taida yhtä lujaa mennä kuin saloonin autot vaikka kuinka saa ajaa slikseillä

Avatar
Tommi_Turunen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 17.06.2004 00:00
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Tommi_Turunen » 02.02.2005 17:22

Eipä siinä kärkiautojen kohdalla kovin suurta eroa ole. Jurvassa on ajettu 0.1 sekunttia nopeampi aika saloonissa kuin racingissä. Kemoran ajoista en tiedä kuin että viimekesänä ajettiin racing autolla 24h kisassa kisan 3. nopein aika ja vieläpä dieselillä 8) Yleinen taso on kyllä saloonissa kovempi. Racingissä on laajempi kalustokirjo ja siten tasoerotkin ovat suuremmat kuin saloonissa.

Avatar
rallifani
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 20.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja rallifani » 14.02.2005 08:26

mitäs kirjainta (n,a,f) vastaavaksi tollanen auto pitäis rakentaa, jos meinais tehä kilpurin? vai onko noilla "kirjaimilla" väliä??

laiska
Yleinen
Yleinen
Viestit: 217
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja laiska » 14.02.2005 11:49

Ei liity (rallin) kirjaimet/ryhmät mitenkään enduranceen. Sekä Endurance Saloonissa että Racingissa on aivan omat sääntönsä. Nämä säännöt löytyvät sääntökirjasta tai akk:n nettisivuilta.
Jos nyt väkisin jotain yhtäläisyyksiä haetaan, niin saloonin säännöt ovat jotain n-ryhmän suuntaan, kun taas racingissa on paljon vapaampaa.

Avatar
rallifani
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 20.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja rallifani » 08.03.2005 18:46

pitääkos endurance saloonissa olla voimassa olevat penkit & vyöt?
muistaakseni joku möi joskus sellaista penkkiä, jossa luokitus loppunut, sanoilla: "hyvä penkki vaikka enduranceen."??

kun ei ole jaksanut lukea sääntöjä vielä niin tarkasti läpi 8)

Avatar
fisu
Viestit: 2
Liittynyt: 09.10.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja fisu » 17.03.2005 12:17

19.50.3.2. Istuin

Kuljettajan istuimen on oltava kilpailukäyttöön soveltuva ja tarkoitettu korkeaselkänojainen verhoiltu kuppi- istuin.

Istuin on kiinnitettävä tukevasti penkin tai auton alkuperäisiä kiskoja käyttäen. Istuin on kiinnitettävä näihin tukevasti vähintään neljällä M8 pultilla.

Vaihtoehtoinen istuimen kiinnitystapa: Auton lattiaan hitsataan vähintään 50 mm:n saumoilla kaksi tukilevyä (suositus pituussuuntaan), joiden paksuus on 5 mm, leveys 60 mm ja pituus 500 mm. Istuin on kiinnitettävä näihin tukilevyihin tukevasti vähintään neljällä M8 pultilla.

Turvavöiden läpiviemiseksi mahdollisesti tehtyjen aukkojen reunat on pehmustettava tai pyöristettävä.

Irtopehmusteiden käyttö on kielletty.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Nopeus.htm

näin siis racing-säännöissä

Vastaa Viestiin