F-Ryhmä: Sekventaali laatikot

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.

Sallisitko sekventaalilaatikot F-Ryhmään

Äänestys päättyi 15.02.2010 19:23

KYLLÄ
79
11%
KYLLÄ
79
11%
KYLLÄ
79
11%
KYLLÄ
79
11%
KYLLÄ
79
11%
EI
60
9%
EI
60
9%
EI
60
9%
EI
60
9%
EI
60
9%
 
Ääniä yhteensä: 695

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

F-Ryhmä: Sekventaali laatikot

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 08.02.2010 19:23

Miksi f-ryhmän autoihin ei hyväksytä sekventaali laatikoita. Luulis jo että tähän sääntöön saataisiin kohta muutos. Ainakin omasta mielestä.

Onko kellään antaa hyvää selitystä miksi nämä vaihteistot ovat kiellettyjen listalla f-ryhmässä? :roll:

Ainakin mun mielestä olisi oikein saada käyttää niissä autoissa jossa nämä sekventaalilaatikot ovat jo luokiteltuja osia.

Kyllä sen asian ymmärtää että ennen olivat sekventaalilaatikot aika hinnakkaita ja harvinaisia. Nykypäivänä niitä löytyy paljon ja suht koht edullisesti. Kyllä tänäpäivänä on opittu niin paljon että haluais ostaa sen kestävimmän ja parhaiten toimivin vaihdelaatikon. Vaikka olisi jonkun tonnin kalliimpi.

En ymmärrä sitä että sekventaalilaatikko olisi jollain tavalla nopeampia kuin nykypäiväset suorakytkennät. Mutta kyllä sen että sekventaalilaatikot olisi toimintavarmempia. Ei niin helpolla tekis vaihdeviheitä mistä seuraisi täystuho.

Kyllä olisi jo aika siirtyä siitä H-kaaviosta eroon ja saada sellaiset laatikot autoihin jotka ovat suunniteltuja autokilpailuun.

Laitetaan vielä pieni kysely siitä mitä mieltä muut foorumilaiset ovat.

Edgar Wirtanen

Avatar
diff
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 53
Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti:

kyllä ja äkkiä

Viesti Kirjoittaja diff » 08.02.2010 20:08

Sekventiaaleja saa jo alkaen 5 tonnilla etuvetoisiin sitä vaan että ovat monasti tehty omiin kuoriin jolloin mahdollista pakata reilummat rattaat ja (lootan fyysiset mitat) vankemmat siirtäjät + lukko on monissa jo valmiina.
Vakilaatikoissa törmätään usein lootan kokoon eli rattaat on saatava sopimaan juuri niille akselipituuksille kun on. Kattokaapa vaikka astran askia
kun on koppa ohkanen ja hintelä muutenkin. astran loota sietää muutenkin rajallisesti vääntöä ......esim 245hp /ja yli 25nm sillai nissä alkaa vääntöä olemaan... monet syyttää ettei rattaat kestä mutt pitäs muistaa ne vaki kuorien ominaisuudet kans..... soikeilla kuorilla vaan ....

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Re: kyllä ja äkkiä

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 08.02.2010 20:18

diff kirjoitti:Sekventiaaleja saa jo alkaen 5 tonnilla etuvetoisiin sitä vaan että ovat monasti tehty omiin kuoriin jolloin mahdollista pakata reilummat rattaat ja (lootan fyysiset mitat) vankemmat siirtäjät + lukko on monissa jo valmiina.
Vakilaatikoissa törmätään usein lootan kokoon eli rattaat on saatava sopimaan juuri niille akselipituuksille kun on. Kattokaapa vaikka astran askia
kun on koppa ohkanen ja hintelä muutenkin. astran loota sietää muutenkin rajallisesti vääntöä ......esim 245hp /ja yli 25nm sillai nissä alkaa vääntöä olemaan... monet syyttää ettei rattaat kestä mutt pitäs muistaa ne vaki kuorien ominaisuudet kans..... soikeilla kuorilla vaan ....

Ajattelin kyllä enemmän tällaista...
http://www.tractive.se/products__3

Ja löytyyhän niitä muitakin merkkejä...

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 08.02.2010 20:57

Samaraan saa vaikka 7-lovista sequa ja hinnat on parin tonnin paikkeilla... Mutta itse asiaan oon kyllä sitä mieltä ettei se ole F:ään kuuluva asia. Ainoastaan ymmärtäisin ehkä nuo mihin ne on aikoinaan luokiteltu (ns. KitCar:t).
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Re: kyllä ja äkkiä

Viesti Kirjoittaja Group4 » 08.02.2010 21:08

[quote="diff"]Sekventiaaleja saa jo alkaen 5 tonnilla

Kymmenen vuotta sitten F-ryhmän voittajaauton sai hintaan 5 tonnia (30000 mk)
koko f-ryhmän idea jo niin kaukana alkuperäisestä että vastaan jotta sallin sekventaalilaatikon.
Jos haluaa oikeasti olla menestyvä kuljettaja valitsee jonkun toisen luokan...

Avatar
hataki
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hataki » 08.02.2010 21:59

Juu eiköhän sallita kaikkiin sekventtiaali askit ja samalla voidaan sitten sallia aktiivinen voimansiirto, luistonesto ja turbot sekä neliveto. Ja se että sais tehdä vaikka putkirunkoon sen auton ja lasikuidusta pellit päälle.

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emk » 08.02.2010 22:23


Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 09.02.2010 00:07

Kertolaa minulle se, että minkä takia vaihteet pitää olla H.kaavalla kepissä?

Nykyään on moniin autoihin sellaisia vaihdekeppi systeemeitä jotka muuttavat tavallisen H.vaihdelaatikon kaavion jaksottaisen (seqentiaali) laatikon "kaavioon" eli vaihdelaatikko itsenään on "tavallinen"H.
Minkä takia moisen muutos sarjan pitää olla laiton!

Samaan aikaan monessa Toyotassa on 1.vaihde siirretty 5.vaihteen paikalle, ja jos sitä näin kylmilteen (ilman sääntökirjaa) ajattelee niin tuntuu hölmöltä se että moneen etuvetoiseen on luokiteltu jaksottainen vaihdelaatikko mutta onko Toyotiin luokiteltu sellaista vaihdekeppiä missä 1-5 on vaihtanut paikkaa??

Minun mielestäni etuvetoisen kilpa-auton ostaminen muuttuisi "halvemmaksi" ja helpommaksi mikäli jaksottaiset vaihdelaatikot hyväksyttäisiin.
Se pelko että "vaihdekaavion vapautus" tekisi kilpailukykyisen kilpurin rakentamisen kalliimmaksi on mielestäni puppua. Hyvä suorakytkentä kipinänkatkojalla varustettuna vaihtaa niin nopesti vaihteen isommalle, ettei siinä voi olla suurta eroa. Kun taas alaspäin tultaessa H.kaavalla tullaan huomattavasti helpommin esim 4->2 (risteys jarrutus)

Ja sitten vielä se että vaikka vaihdekaavio vapautettaisiin ei siittä synny mitään sääntöä, että kaikilla pitää olla ees'taas keppi autossa H.kaavio olisi edelleen sallittu!

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 09.02.2010 06:04

Unto kirjoitti:Kertolaa minulle se, että minkä takia vaihteet pitää olla H.kaavalla kepissä?

Nykyään on moniin autoihin sellaisia vaihdekeppi systeemeitä jotka muuttavat tavallisen H.vaihdelaatikon kaavion jaksottaisen (seqentiaali) laatikon "kaavioon" eli vaihdelaatikko itsenään on "tavallinen"H.
Minkä takia moisen muutos sarjan pitää olla laiton!

Samaan aikaan monessa Toyotassa on 1.vaihde siirretty 5.vaihteen paikalle, ja jos sitä näin kylmilteen (ilman sääntökirjaa) ajattelee niin tuntuu hölmöltä se että moneen etuvetoiseen on luokiteltu jaksottainen vaihdelaatikko mutta onko Toyotiin luokiteltu sellaista vaihdekeppiä missä 1-5 on vaihtanut paikkaa??

Minun mielestäni etuvetoisen kilpa-auton ostaminen muuttuisi "halvemmaksi" ja helpommaksi mikäli jaksottaiset vaihdelaatikot hyväksyttäisiin.
Se pelko että "vaihdekaavion vapautus" tekisi kilpailukykyisen kilpurin rakentamisen kalliimmaksi on mielestäni puppua. Hyvä suorakytkentä kipinänkatkojalla varustettuna vaihtaa niin nopesti vaihteen isommalle, ettei siinä voi olla suurta eroa. Kun taas alaspäin tultaessa H.kaavalla tullaan huomattavasti helpommin esim 4->2 (risteys jarrutus)

Ja sitten vielä se että vaikka vaihdekaavio vapautettaisiin ei siittä synny mitään sääntöä, että kaikilla pitää olla ees'taas keppi autossa H.kaavio olisi edelleen sallittu!

H-kaavahan se on , ei se kaava siitä mihinkään muutu on vaihteet missä järjestyksessä tahansa, eikä yleensä riipu kepistä vaan siitä mihin järjestykseen vaihteet laatikossa on järjestelty.
Laatikon valmistaja Sadev´n laatikoita voinee sovitella useampaan autoon. Lähtöhinnat jossakin 10.000 euron paikkeilla. Trophy Skodissa ainakin käytössä
(Pekka Vuorio). Myös Rellut käyttävät. Saattanee olla Opel´eissakin . Välilevyn avulla sovitukset.

Avatar
ASaari
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 18.10.2004 00:00
Paikkakunta: Äijälä

Sekventaalia kehiin

Viesti Kirjoittaja ASaari » 09.02.2010 07:37

No ehottomasti voitais sallia sekventaali niihin autoihin, joihin se on luokiteltu. Ainakin Etelä-Euroopassa valmiita kilpailukykyisiä autoja F:ään sekventaalilla. Ja varmaan pitemmän päälle käytössä edullisempi. Esim. sadevin laatikko kesti R2 Citikassa ajaa asfaltilla ilman kytkintä vajaat sata ek-kilsaa ilman mitään ongelmia. EK:n lähdössä toimittiin seuraavasti: 5-6 tonttua kierroksia ja raakana ykkönen tupaan. Että semmosta...
Shit happens!!!

Avatar
patteri
Viestit: 19
Liittynyt: 29.12.2005 00:00
Paikkakunta: NOKIA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patteri » 09.02.2010 14:04

"Nykyään on moniin autoihin sellaisia vaihdekeppi systeemeitä jotka muuttavat tavallisen H.vaihdelaatikon kaavion jaksottaisen (seqentiaali) laatikon "kaavioon" eli vaihdelaatikko itsenään on "tavallinen"H.
Minkä takia moisen muutos sarjan pitää olla laiton!"

Eikös tuo keppi ole laillinen....sääntökirjassa lukee että keppi/vaihdevivusto on vapaa, laatikon tulee olla H-kaavio(korjatkaa jos olen väärässä).

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 09.02.2010 16:20

En huomannut kyseistä topikkia...

Osaako joku sanoa mitä tuon topikin jälkeen tapahtui. Tapahtuiko mitään vai onko f-ryhmän säännöt vaan jäähdytetty eikä piitata siitä mitä mieltä kilpailijat ovat. Niinkuin lehessaaren hannu kirjoitti tuossa edellisen topiikin lopussa.

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 10.02.2010 22:56

Ei oo kalliita ei,kunnon räikkälaatikot vaan joka autoon mutta miten niillä autoilla voi ajaa kisaa jos kalsarit tuntuu kalliilta :twisted:
ei vais tässä taas huomaa sen turhan porun FIA-kalsareista. Jengi lähes lopetti ajamisen kun panostus(reilu satanen) kohdistu turhuuteen mut 10000 laatikot tarvis saada ku on halpoja ja hyviä

Avatar
ASaari
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 18.10.2004 00:00
Paikkakunta: Äijälä

Viesti Kirjoittaja ASaari » 10.02.2010 23:13

Asiasta en tiedä mutta onkohan samat henkilöt sekventaalin kannalla, jotka vastustivat kalsareita - ei välttämättä. Itseäni ei haittaa kalsarit eikä sekventaalit...
Shit happens!!!

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 10.02.2010 23:36

ASaari on varmaan ihan oikeessa et tästä topikista ei löydy kalsarin vastustajia.
Mut näinhän se menee et tekniikkaan ollaan valmiita sijoittamaan.

Vastaa Viestiin