Kyseessä siis ei ole varsinainen ralli-auto vaan ihan puhtaasti harraste peli jonka rakentelussa on tärkeintä "hyvä meininki" :D
Elikkä ideahan syntyi perinteisesti saunan lauteilla kun jutusteltiin kaverin kanssa että mitä tehtäisiin lopuille MB-osille kun purkuhommat oli päätetty lopettaa ja varastossa olevat osat hävittää pois. Kaatopaikallekkaan ei kehdannut kaikkia osia viedä kun tallissa oli vielä rullaava korikin missä tekniikka pääosin paikoillaan.
Kaveri heitti, että tehdään jäärata-auto

En siitä aluksi innostunut koska mietin että missä sillä sitten ajetaan, mutta ajatus jäi kuitenkin kypsymään kunnes päätin soittaa naapurille joka linkoaa kylätiet talvella, että olisiko mahdollista tehdä tuohon "omaan rantaan" korvausta vastaan jäärata ja pitää sitä auki?
Vastaus oli myönteinen sillä edellytyksellä että kaikki rannassa asuvat asukkaat antaisivat luvan ajamiselle. Sitten vain kyselemään ja lupa-asiatkin saatiin kuntoon eli auton rakentamiselle ei ollut enään mitään estettä!

Pari päivää siinä napräiltiin ja saatiin aikaan tällainen keksintö:



Ruma, mutta oma!
Sitten alkoi miettiminen että mitä kaikkea jatkojalostusta tuo tarvii ennen talvea ja saatiin aikaiseksi seuraavanlainen lista:
-Kylkien maalaus valkoiseksi, katto, konepelti ja takaluukku mattamustaksi.
-Jotain asiaankuuluvia teippauksia.
-Piikkipyörät alle.
-Alustaan jäykät jouset ja Bilstein Sportit jos jostain löytyy käytettynä.
-Tiheämpi perä (3.91) kemppilukolla.
-Pieni kaarikehikko ja kuppipenkit + vyöt.
-Paremmin tarkoitukseen sopiva ratti.
-Moottoriin jotain pikku päivityksiä (Nokan hionta, peltisarja, putkisto?)
-Lisävaloja keula täyteen.
-Hydraulinen käsijarru.
Budjetiksi otettiin tässä vaiheessa 2000€!
Sitten vain selaamaan nettiä ja etsimään osia!
Ensiksi kävin kuitenkin hakemassa maalit ja taas muutama tallipäivä niin auto näytti jo paremmalta:


Loimaalta löytyi mukava kaveri joka oli halukas kohtuulista korvausta vastaan auttamaan osien tekemisessä ja etsimisessä.
Meni muutama kuukausi niin kasassa alkoi olla jo tarvittavat osat siihen että päästäisiin kokeilemaan miltä meno tuntuu sitten kun jää kestää.
Kemppiperä:
http://img.photobucket.com/albums/v211/ ... Lukko2.jpg
Alatukivarsi:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010103.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010100.jpg
Laatikon kannake ja kardaanin kannatinkumi:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010100.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010109.jpg
Penkit:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010111.jpg
Vauhtipyörä ennen ja jälkeen kevennyksen:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010110.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010127.jpg
Pakosarja ja putkisto:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010125.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010126.jpg
Autoon on siis nyt (18.2.2010) tehty seuraavanlaisia pieniä teknisiä muutoksia:
-3.91 välityksellä oleva lukkoon hitsattu perä
-Dieselin tiheämpi laatikko
-Etupäähän puslat POM-muovista, uudet nivelet, jäykät jouset.
-Laatikon kannake ja kardaanin tukikumi jäykistetty.
-Takaa kallistuksenvakaaja poistettu ja laitettu Bilsteinit + vakiojouset.
-15" Lappi piikit.
-Peltisarja + 2,5" putkisto.
-Penkit asennettu muokatuille vakiokiskoille.
-Uusi kumipintainen ratti asennettu.
-Sisustasta ja takakontista on karsittu kojetaulua, keskikonsolia ja ovipahveja lukuunottamatta kaikki ylimääräinen pois.
-Nopea ohjaus 1,75 kierrosta tapista tappiin.
Nyt ollaan tässä vaiheessa:





Paljon on tehty, mutta paljon on tekemättä. Hauskaa on kuitenkin ollut ja tästä on hyvä jakaa!
Budjetissa on vielä pysytty, mutta kyllä kokonaisbudjetti tulee menemään yli tuon 2000€ mitä olin ajatellut.
Harrastamiseen kuitenkin pääsee kiinni kohtuurahalla ja touhun hinta/hauskuus suhde on mitä loistavin!

Ajatuksissa on vielä ainakin seuraavanlaiset muutokset:
-Taka-akselille isot puslat POM-muovista ja kaikki tukivarret uusiksi.
-Nokka-akseli lähti 17.2.2010 Rintakarille hiottavaksi.
-Kaarikehikko on edelleen tekemättä.
-Sopivia 4-piste vöitä ei ole vielä löytynyt.
-Kesällä kone pois ja kaikki sisuskalut uusiksi sekä lisää ns. perusvirityksiä eli puristuksia lisää, kanavia auki ja ruiskun (K-jet) tilalle 45mm kaasarit.
Koneesta olisi tavoitteena saada 170-180hv ja käyttökierrosalue välille 4000-7000rpm

Että semmosta, jos jaksoit lukea koko tarinan loppuun asti niin se ilmeisesti sinua jollain tasolla kiinnosti?
Kaikki kommentit, neuvot ym. ovat erittäin tervetulleita!