Juben W124 230E -85 jäärataprojekti! - Uusi aihio W201-

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.

Mitä mieltä tällaisesta harrastuksesta?

Mukavan näköistä touhua!
48
14%
Mukavan näköistä touhua!
48
14%
Mukavan näköistä touhua!
48
14%
Mukavan näköistä touhua!
48
14%
Mukavan näköistä touhua!
48
14%
Ihan ok?
15
4%
Ihan ok?
15
4%
Ihan ok?
15
4%
Ihan ok?
15
4%
Ihan ok?
15
4%
Eipä isommin kiinnosta...
6
2%
Eipä isommin kiinnosta...
6
2%
Eipä isommin kiinnosta...
6
2%
Eipä isommin kiinnosta...
6
2%
Eipä isommin kiinnosta...
6
2%
Järjetöntä touhua!!!
2
1%
Järjetöntä touhua!!!
2
1%
Järjetöntä touhua!!!
2
1%
Järjetöntä touhua!!!
2
1%
Järjetöntä touhua!!!
2
1%
 
Ääniä yhteensä: 355

Avatar
Jube83
Viestit: 11
Liittynyt: 18.02.2010 00:00

Juben W124 230E -85 jäärataprojekti! - Uusi aihio W201-

Viesti Kirjoittaja Jube83 » 18.02.2010 17:59

Laitanpa nyt tännekkin juttua jos jotakuta sattuu kiinnostamaan jäärata-auton rakentelu?
Kyseessä siis ei ole varsinainen ralli-auto vaan ihan puhtaasti harraste peli jonka rakentelussa on tärkeintä "hyvä meininki" :D

Elikkä ideahan syntyi perinteisesti saunan lauteilla kun jutusteltiin kaverin kanssa että mitä tehtäisiin lopuille MB-osille kun purkuhommat oli päätetty lopettaa ja varastossa olevat osat hävittää pois. Kaatopaikallekkaan ei kehdannut kaikkia osia viedä kun tallissa oli vielä rullaava korikin missä tekniikka pääosin paikoillaan.
Kaveri heitti, että tehdään jäärata-auto :?: (Tämä siis tapahtui huhtikuun alussa 2009)
En siitä aluksi innostunut koska mietin että missä sillä sitten ajetaan, mutta ajatus jäi kuitenkin kypsymään kunnes päätin soittaa naapurille joka linkoaa kylätiet talvella, että olisiko mahdollista tehdä tuohon "omaan rantaan" korvausta vastaan jäärata ja pitää sitä auki?
Vastaus oli myönteinen sillä edellytyksellä että kaikki rannassa asuvat asukkaat antaisivat luvan ajamiselle. Sitten vain kyselemään ja lupa-asiatkin saatiin kuntoon eli auton rakentamiselle ei ollut enään mitään estettä! 8)

Pari päivää siinä napräiltiin ja saatiin aikaan tällainen keksintö:

Kuva

Kuva

Kuva

Ruma, mutta oma!
Sitten alkoi miettiminen että mitä kaikkea jatkojalostusta tuo tarvii ennen talvea ja saatiin aikaiseksi seuraavanlainen lista:
-Kylkien maalaus valkoiseksi, katto, konepelti ja takaluukku mattamustaksi.
-Jotain asiaankuuluvia teippauksia.
-Piikkipyörät alle.
-Alustaan jäykät jouset ja Bilstein Sportit jos jostain löytyy käytettynä.
-Tiheämpi perä (3.91) kemppilukolla.
-Pieni kaarikehikko ja kuppipenkit + vyöt.
-Paremmin tarkoitukseen sopiva ratti.
-Moottoriin jotain pikku päivityksiä (Nokan hionta, peltisarja, putkisto?)
-Lisävaloja keula täyteen.
-Hydraulinen käsijarru.

Budjetiksi otettiin tässä vaiheessa 2000€!

Sitten vain selaamaan nettiä ja etsimään osia!
Ensiksi kävin kuitenkin hakemassa maalit ja taas muutama tallipäivä niin auto näytti jo paremmalta:

Kuva

Kuva

Loimaalta löytyi mukava kaveri joka oli halukas kohtuulista korvausta vastaan auttamaan osien tekemisessä ja etsimisessä.
Meni muutama kuukausi niin kasassa alkoi olla jo tarvittavat osat siihen että päästäisiin kokeilemaan miltä meno tuntuu sitten kun jää kestää.

Kemppiperä:
http://img.photobucket.com/albums/v211/ ... Lukko2.jpg

Alatukivarsi:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010103.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010100.jpg

Laatikon kannake ja kardaanin kannatinkumi:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010100.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010109.jpg

Penkit:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010111.jpg

Vauhtipyörä ennen ja jälkeen kevennyksen:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010110.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010127.jpg

Pakosarja ja putkisto:
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010125.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v695/ ... 010126.jpg

Autoon on siis nyt (18.2.2010) tehty seuraavanlaisia pieniä teknisiä muutoksia:
-3.91 välityksellä oleva lukkoon hitsattu perä
-Dieselin tiheämpi laatikko
-Etupäähän puslat POM-muovista, uudet nivelet, jäykät jouset.
-Laatikon kannake ja kardaanin tukikumi jäykistetty.
-Takaa kallistuksenvakaaja poistettu ja laitettu Bilsteinit + vakiojouset.
-15" Lappi piikit.
-Peltisarja + 2,5" putkisto.
-Penkit asennettu muokatuille vakiokiskoille.
-Uusi kumipintainen ratti asennettu.
-Sisustasta ja takakontista on karsittu kojetaulua, keskikonsolia ja ovipahveja lukuunottamatta kaikki ylimääräinen pois.
-Nopea ohjaus 1,75 kierrosta tapista tappiin.

Nyt ollaan tässä vaiheessa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Paljon on tehty, mutta paljon on tekemättä. Hauskaa on kuitenkin ollut ja tästä on hyvä jakaa!
Budjetissa on vielä pysytty, mutta kyllä kokonaisbudjetti tulee menemään yli tuon 2000€ mitä olin ajatellut.
Harrastamiseen kuitenkin pääsee kiinni kohtuurahalla ja touhun hinta/hauskuus suhde on mitä loistavin! 8)

Ajatuksissa on vielä ainakin seuraavanlaiset muutokset:
-Taka-akselille isot puslat POM-muovista ja kaikki tukivarret uusiksi.
-Nokka-akseli lähti 17.2.2010 Rintakarille hiottavaksi.
-Kaarikehikko on edelleen tekemättä.
-Sopivia 4-piste vöitä ei ole vielä löytynyt.
-Kesällä kone pois ja kaikki sisuskalut uusiksi sekä lisää ns. perusvirityksiä eli puristuksia lisää, kanavia auki ja ruiskun (K-jet) tilalle 45mm kaasarit.

Koneesta olisi tavoitteena saada 170-180hv ja käyttökierrosalue välille 4000-7000rpm :roll:
Että semmosta, jos jaksoit lukea koko tarinan loppuun asti niin se ilmeisesti sinua jollain tasolla kiinnosti? :wink:
Kaikki kommentit, neuvot ym. ovat erittäin tervetulleita!

pvdriver
KV
KV
Viestit: 343
Liittynyt: 24.07.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja pvdriver » 18.02.2010 21:27

Mersufoorumilla jo jonkinaikaa projektia olen seuraillut, joten pitäähän sitä kommentoidakin kun mahdollisuus on. Hyvältä näyttää, kaaret ehdottomasti vielä sisään ja 4-6-pistevyöt (normi kolmipistevyöt + kuppipenkit huono yhdistelmä, olet varmasti huomannut miksi). Itsellä olemassa myös hyvin samankaltainen projekti vaikka aihio onkin lähes toisesta ääripäästä, siitä kiinnostus aiheeseen...

Yksi juttu vaan kummastuttaa: kuinka tuollaiseen jääratailutouhuun riittää auton täydeltä sponsoreita, kun kilpailijoillakin tuntuu olevan tiukkaa? 8O :lol:
KORPICS.webs.com "Moottoriurheilua kuvina

ILVES-Joe
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 20.07.2004 00:00
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ILVES-Joe » 18.02.2010 23:05

Jalasjärvellä tuon koppainen mese pyörii klopeilla pellolla.

Hieman asiaan liittyen, koska joku tuo tuollaisen mesen turbodsl koneella kisahommiin kun niitä liikkuu melko ripeasti varttimaililla.
Onhan niitä koneitä ängetty sinne sun tänne, jopa Urheiluautoon (Datsun 240Z...).

(itse itselleni vastaten...) Taitaa paino vaan tulla turhan kovaksi, onkohan noissa dsl koneissa litroja kolmen paikkeilla ja siihen kerroin päälle niin mennään yli viiden litran painoluokassa.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 19.02.2010 00:20

ILVES-Joe kirjoitti:Taitaa paino vaan tulla turhan kovaksi, onkohan noissa dsl koneissa litroja kolmen paikkeilla ja siihen kerroin päälle niin mennään yli viiden litran painoluokassa.
2996cc x 1,5 = 4494cc

Avatar
Jani_V
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 23.09.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Jani_V » 19.02.2010 09:39

Ostakaa 6-pistevyöt. Niitähän löytyy edullisesti tämänkin forumin myydään osastolta. Auto laihdutuskuurille ja kaaret sisään. Hyvältä näyttää 8)

Avatar
t0tal
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 80
Liittynyt: 30.05.2004 00:00
Paikkakunta: Reykjavik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t0tal » 19.02.2010 14:33

Hyvältä näyttää joo, oisko mitään mieltä laittaa sännönmukaset kaaret, niin jos (kun) jossain vaiheessa innostuu vaikka sprinttiä ajamaan niin ois jo jokseenkin valmis auto..?
Ja kirraa....

Avatar
Jube83
Viestit: 11
Liittynyt: 18.02.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja Jube83 » 19.02.2010 15:40

t0tal kirjoitti:Hyvältä näyttää joo, oisko mitään mieltä laittaa sännönmukaset kaaret, niin jos (kun) jossain vaiheessa innostuu vaikka sprinttiä ajamaan niin ois jo jokseenkin valmis auto..?
Kyllä tuosta oli viimeksi eilen puhetta, että kun kaaria alkaa tekemään niin lähes samalla vaivallahan niistä kyllä tulisi sääntöjen mukaiset :roll:
Voi olla tyhmä kysymys, mutta pitääkö muuten kaikissa lajeissa/luokissa olla leimat voimassa penkeissä ja vöissä?

Joku tarjosikin eilen tämän palstan kautta vanhalla leimalla olevia Sabeltin 6-piste vöitä, tänään selvinee päästäänkö kauppoihin?
Edit: Vyöt on nyt ostettu! Ensiviikolla paikoilleen...
pvdriver kirjoitti:Yksi juttu vaan kummastuttaa: kuinka tuollaiseen jääratailutouhuun riittää auton täydeltä sponsoreita, kun kilpailijoillakin tuntuu olevan tiukkaa? 8O :lol:
Ainahan se puhemies itselleen sponsorit hommaa! :wink:
Tähän touhuun pääsee sponssitkin lähes nollabudjetilla mukaan :lol:

Avatar
kurseikko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 14.07.2008 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kurseikko » 19.02.2010 21:29

2 päivää ja yli 1500 lukijaa.Tähän kannattaa sponsoreiden tarttua.Tekijät kun vielä päivittelevät tekemisiään niin johan on.

Avatar
Jube83
Viestit: 11
Liittynyt: 18.02.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja Jube83 » 19.02.2010 22:00

Juu ilmanmuuta päivitellään sitämukaan kun jotain tapahtuu!
Mersuforumeilla olen päivitellyt huhtikuusta asti topicia sitä mukaan kun jotain edistystä on tapahtunut...
Tänne jouduin vaan kasaamaan yhteen viestiin pääpiirteittäin sen mitä on tehty kun vasta eilen rekisteröidyin tälle palstalle! :roll:

Tässäpä vielä muutama kuva meinengeistä kun ensimmäisen kerran päästiin jäälle kokeilemaan autoa:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 19.02.2010 22:00

kurseikko kirjoitti:2 päivää ja yli 1500 lukijaa.Tähän kannattaa sponsoreiden tarttua.Tekijät kun vielä päivittelevät tekemisiään niin johan on.
Aivan, täällä näkee ponsoritarrat moninkertainen määrä verrattuna johonkin kilpailuun... Vai ehtiikö joku pätkän varrella niitä autoista lueskelemaan??? Kannattaa ponsoreidenkin miettiä mihin rahansa pistää :D

Avatar
Jube83
Viestit: 11
Liittynyt: 18.02.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja Jube83 » 19.02.2010 22:08

Juu yllättävästi on kyllä projekti kiinnostanut lukijoita kun on yli 1500 kertaa luettu näin lyhyessä ajassa 8O

Avatar
Mizka
KV
KV
Viestit: 376
Liittynyt: 14.09.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mizka » 20.02.2010 10:39

Hauskuutta riittää niin kauan kun ei ole kukaan pakottamassa ostamaan ostamaan ostamaan... Joo säännön mukaiset putket sisään niin on turvallisempaa lipsutella. Mukava ketju pitkästä aikaa.

Avatar
Jube83
Viestit: 11
Liittynyt: 18.02.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja Jube83 » 20.02.2010 15:26

Mizka kirjoitti:Hauskuutta riittää niin kauan kun ei ole kukaan pakottamassa ostamaan ostamaan ostamaan...
Niin, sehän se hieman mietityttääkin että kärsiikö tämä projektin tärkein päämäärä, "hyvä meininki" jos aletaan tekemään autoa sprinttisäännön mukaiseksi? :roll:
Ja toisekseen onko W124 muutenkin yksinkertaisesti liian iso kilvan ajoon, koska jos alkaa säännöt täyttävää autoa tekemään niin tottakai siinä on sitten tavoitteena se, että auton puolesta on mahdollista myös sijoittua.
Alkuviikosta tulee Sabeltit, cossumersun bensapumpun rele ja sytkä-yksikkö sekä toivottavasti nokka ja venttiilikoneistoon shimmit Rintakarilta.
Noilla cossun osilla saan kierroksen rajoittimen nousemaan 7100rpm:ään, mutta kestääköhän vakio venttiilijousilla kierrättää tuonne asti :?:

Nyt jäälle ajeluttamaan naapurin lapsenlapsia! :arrow:

Avatar
Jube83
Viestit: 11
Liittynyt: 18.02.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja Jube83 » 23.02.2010 11:21

Tässä on nyt nokkaa ja vöitä odotellessa yritetty saada kierroksenrajoitinta ylemmäksi, mutta näin vanhassapa ei olekkaan bensapumpun releessä rajoitin kuten hieman uudemmissa vaan sytytys yksikössä :?
Osaako kukaan sanoa miten tällaisesta yksiköstä sais rajottimen ohitettua tai voiko tilalle asentaa jonki ihan yleismallisen yksikön?

Kuva

Minulla on myös tällainen cossumersun 7100rpm yksikkö, mutta aika verkkasesti ottaa tuolla kierroksia ja muutenkin käy huonosti...

Kuva

Takakelkan etummaiset puslat alkaa myös olla niin loppu, että apurunko hakkaa pian itsensä irti korista.
Täytynee sorvata POM-muovista uudet "puslat" niin takakelkka tulee lähes kiinteästi kiinni koriin. Aiheuttaa varmasti monenmoisia jurinoita, mutta luulis ainakin pysyvän :roll:

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 23.02.2010 18:12

Ei se ole autosta kiinni, kyllä se mursukin kulkee kunhan kuskilla ranteet riittää!

Me puupäät vaan halutaan hakata tonnitolkulla rahaa autoihin ja ei kuitenkan pärjätä! Aina löytyy joku rattimies joka ajaa kahdeksikkoa ympärillämme parin tonnin kalustolla.

Kunnon putket sisälle ja kokeileen voiko vaikka sprintissä pitää hauskaa!

Vastaa Viestiin