Miten pääsee mukaan?

Rata-autoiluun liittyvät aiheet
Avatar
ralli77
Viestit: 5
Liittynyt: 02.03.2010 00:00

Miten pääsee mukaan?

Viesti Kirjoittaja ralli77 » 02.03.2010 15:49

Pari rallista ja jäärata-autoilusta kiinnostunutta kolmikymppistä tarttisi tietoja kokeneemmilta, miten pääsee mukaan harrastukseen ja kisaamaan? Hommattavia varusteita, lisenssejä ja maksuja on varmaan aika hyvä määrä, voisko joku valottaa asiaa näin alkuun mikä on se peruspaketti mitä pitää olla?

Moottorikerhoon liittyminen on ilmeisesti pakollista? Asutaan pääkaupunkiseudulla, mitä kerhoja täältä löytyy ja onko suosituksia?

Onko kerhoilla yleensä omaa kalustoa millä voi päästä hommaan sisään vai ajetaanko aina alusta asti omilla autoilla?

Ja jos muuta vinkkiä löytyy niin olemme vieläkin enemmän kiitollisia!

Avatar
fugu
KV
KV
Viestit: 319
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja fugu » 02.03.2010 16:36

Tässäpä jotain lueskeltavaa näin alkuun:

http://www.unelmistatotta.net/
I love rally because football, baseball, bowling & golf only require one ball...

Avatar
RossRauni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 284
Liittynyt: 28.08.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja RossRauni » 02.03.2010 16:50

Ralli ja jäärata-autoilu ovat sen verran erilaisia lajeja, että molempiin tulisi olla eri auto. Jääratakisoja on vuosittain vain muutama SM-osakisa ja Tampereen pistejäärata. Ralliautolla voi osallistua myös rallisprinttiin, joten noin etelässä asuville se lienee parempi vaihtoehto?

Auton ja sen varusteiden hankintaan menee 5.000 € -> riippuen siitä, mitä tavoittelee. Netistä niitä löytyy. Hankinnassa kannattaa käyttää jotakin asiantuntevaa kaveria apuna. Joka seurasta löytyy, kun kysyy rohkeasti!

Seuraan kuuluminen on pakollista, sen voi "arpoa" www.autourheilu.fi sivustolta.
Sieltä löytyy myös laji- ja tekniikkasäännöt, kilpailukalenteri, tutkintopäivät sekä tiedotteet. Sen lisäksi vaaditaan lajitutkinto (40 €) sekä kilpailijalisenssi (90 €).

Ajovarusteisiin menee (alusasusetti, kengät, ajopuku, kypärä) alle 1.000 €. HANS-tuki (400 - 700 €) tulee pakolliseksi v. 2012.

Vetoauto ja traileri vielä: ostetaan tai vuokrataan.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 02.03.2010 21:58

Kannattaa varautua todella isoihin kustannuksiin jos porukassa ei ole yhtään korjaus taitoista ja myös siihen että varusteiden hankinta ei lopu ajoitte tai ette,ne pitää uusia viiden vuoden välein käytitte tai ette. Seuroilla on netti sivuja joista löytää tietoja seurojen toiminnasta helpoin tapa on mennä kyselemään kilpailuihin huoltoalueelle asioita sieltä saatte todella arvokasta tietoa. Kannataa heti alkuun jututtaa niitä juniori miehiä ei niitä joilla on se kiiltävin ja uusin neli-veto auto,niillä saattaa olla tahattomasti erillainen näkemys lajiin.Terve tuloa hienon harrastuksen pariin mutta todella kannataa ottaa kustannuksista selvää ettei tule sitten niin sanotusti silmille.

Avatar
casagrande
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 109
Liittynyt: 01.12.2004 00:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja casagrande » 02.03.2010 23:17

Yksi varsin varteenotettava tapa tulla lajin piiriin on aloittaa osallistumalla jonkun kilpailijan huoltoon. Usein pelkkä läsnäolo riittää tai sitten vaihdetaan muutama rengas ja lisätään bensaa - isoja mekaanikon taitoja ei vaadita. Samalla pääsee katselemaan lähempää mitä muut kilpailijat hommaa. Siitä se oma näkemyskin alkaa karttua. Tämä osallistumismuoto on ilmaista.

Seuraava järkevä taso on alkaa istua jonkun kilpailijan kyydissä joko treeneissä ja testeissä tai sitten kartturina ihan kisassa, jossa ajovarusteet tulee olla sääntöjen mukaiset. Tämäkin on varsin halpaa - kisoissa on kartturilla tapana osallistua jollain osuudella ilmoittautumismaksun maksamiseen. Taas karttuu kokemusta ja tulee uutta näkemystä.

Seuraava taso taitaa olla sitten omalla tai vuokra-autolla kilpaileminen, mutta se on auton rakentamiseneen aivan oma tarinansa. Tässä viestiketjussa aiemmin on viitattu tuohon unelmista totta juttuun ja siitä saa hyvän käsityksen mitä tuo homma vaatii.

Autourheiluseuraan kannattaa kyllä liittyä ja sieltä löytyy samanhenkistä porukkaa.

Pääkaupunkiseudulla vaihtoehtoja on useita ja oma seurani www.uau.fi ei ainakaan ole huonoimmasta päästä, sillä seuralla on jokkisrata ja rallisprinttirata Vantaalla lentokentän kupeessa. Tervetuloa vaikka tämän viikon torstaina tunnustelemaan tunnelmaa Vantaan radalle - sprinttirata on auki klo 18-21.

jorma.isotalo( at )kolumbus.fi

Avatar
Pasi_M
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 09.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Pasi_M » 02.03.2010 23:47

Rautalanka-ohjeet :

- Liity autourheiluseuraan : klik
- Tutustu sääntöihin : klik
- Käy suorittamassa tutkinto (esim.ralli) : klik
-Osta lisenssi : klik

Näin on paperiasiat kunnossa, ja olet b-juniori.

Sitten ajovermeet elikkäs FIA-hyväksytty alusasu, sukat, huppu, kengät, ajoasun + kuljettajalla hanskat. Lisäksi tietty kypärä mihin tulee hans-niskatuki pakko 2012 alusta.
Auton yleensä ostatuttaa jos ei vuokraa. Hyvä aloituspeli sekä ranteille + kukkarolle on esim. trophy 1400 tai V1600. Pienet tehot ja pienet kulut. Tarjolla aika paljon kalustoa, kohtuullisen edulliseen hintaan. Tosin kannattaa muistaa tässäkin asiassa että hyvää ja halpaa ei ole...

Tässä pääpiirteittäin, lisäksi tulee tietty kilpailukustannukset, renkaat yms mutta olkoon nyt se..

...eikun joukkoon kummaan!

Avatar
hataki
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hataki » 03.03.2010 01:06

Meidän kautta saa kans neuvoja kysellä ne ovat ilmaisia miten pääsee ralliin ja sprinttiin matkaan.

sprintti on mielestäni hyvä vaihto ehto aloittaa harrastus.

Jos kalustosta ei ole tietoa mitään on myös hyvä vaihtoehto vuokrata vaikka auto johonkin sprinttiin.

Meidän kautta saa täydellisiä palveluita ja voi tulla kokeilemaan miltä
ajaminen tuntuu turvallisella jääradalla oikeilla kilpa-autoilla.

Harri Kihlman
www.sivuluisu.com

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 03.03.2010 16:47

Harri siis saa täyttä palvelua eikä maksa mitään. Kahtoppas kun Foorumeilla kaupustelu on kiellettyä. :wink:
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
ralli77
Viestit: 5
Liittynyt: 02.03.2010 00:00

Kiitos hyvistä vastauksista, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja ralli77 » 04.03.2010 23:08

Näillä pääsee jo hyvin alkuun. Muutamia kysymyksiä:

Onko pääkaupunkiseudulla useampiakin ratoja mihin pääsisi kokeilemaan hommaa vaikka ihan jollakin omalla siviili takavetoisella?

Mistä sprinttiautoja voi vuokrata ja missä hinnoissa ne ovat?

Onko tietoa hyvistä ja edullisista myynnissä olevista F-sarjan autoista? Takavetoinen pitäisi olla.

Saako F-sarjan autoa ajaa normaaliliikenteessä vai tarvitaanko aina traileria? Entä jäärata-autot? Jääratarenkaat tuskin ovat liikenteessä sallitut.

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Kiitos hyvistä vastauksista, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja pete1 » 05.03.2010 00:37

ralli77 kirjoitti:Näillä pääsee jo hyvin alkuun. Muutamia kysymyksiä:

Onko pääkaupunkiseudulla useampiakin ratoja mihin pääsisi kokeilemaan hommaa vaikka ihan jollakin omalla siviili takavetoisella?

Mistä sprinttiautoja voi vuokrata ja missä hinnoissa ne ovat?

Onko tietoa hyvistä ja edullisista myynnissä olevista F-sarjan autoista? Takavetoinen pitäisi olla.

Saako F-sarjan autoa ajaa normaaliliikenteessä vai tarvitaanko aina traileria? Entä jäärata-autot? Jääratarenkaat tuskin ovat liikenteessä sallitut.
Täältä markkina puolelta kannattaa seurata myytäviä sekä vuokrattavia autoja. Myös ralliautolla pääsee kilpaileen sprintteihin, mutta sprinttiautolla ei taas pääse ralliin. Saa ajaa liikenteessä F-ryhmän autolla jos se vaan on rekisterissä, harvassa ovat kuitenkin, koska suurinosa punakilpisiä. Tosin alla pitää olla tieliikenne kelpoiset renkaat, piikkipyörällä ei siviilissä saa ajaa, kesäpyörällä taas voi.
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Re: Kiitos hyvistä vastauksista, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja -AP- » 05.03.2010 08:14

pete1 kirjoitti:, piikkipyörällä ei siviilissä saa ajaa, kesäpyörällä taas voi.
Useimmat sorapyörät on 'Competition use only' eli ei saa ajaa siviilissä.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Kiitos hyvistä vastauksista, muutama kysymys.

Viesti Kirjoittaja Frog » 05.03.2010 08:30

-AP- kirjoitti:
pete1 kirjoitti:, piikkipyörällä ei siviilissä saa ajaa, kesäpyörällä taas voi.
Useimmat sorapyörät on 'Competition use only' eli ei saa ajaa siviilissä.
Sehän ei tarkoita sitä !! vaan teksti on sen takia että ei tarvii mennä nuriseen jos renkaat kuluu liian nopeesti siviililiikenteessä :wink: kyllä ne on hyväksyttyjä ihan normaaliinkin ajoon.

P.S. mitens muuten ajelisit siirtymät ? kesällä kun ei ole rengaslisämääräystä. niissä useissa on jopa M+S eli kelpaavat jopa talvellakin mutta eivät ne mitään pidä.

Avatar
ralli77
Viestit: 5
Liittynyt: 02.03.2010 00:00

Myynnissä olevat autot kiinnostaa!

Viesti Kirjoittaja ralli77 » 05.03.2010 20:58

Eli jos jollakin on myynnissä tai tietää että on tutuilla myynnissä autoja niin välitättekö tiedon eteenpäin, tässä voisi olla nopeastikin autolle ostajat.

Takavetoisella ajattelimme aloittaa ja esim. lada voisi olla aika passeli aloitteleville vai onko kokeneemmilla ratinvääntäjillä vinkkejä mikä auto olisi käytökseltään helpoin päästä hommaan sisään? Starlet, välikoppa escortti, tai joku muu?

Voi soittaa numeroon 0504002076 tai sähköpostilla osoitteeseen akervin2@welho.com.

Kiitti!

Avatar
ak_tiivi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 118
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ak_tiivi » 05.03.2010 21:30

Jos täältä markkinoilta ei löydy sopivaa, niin nettiautossakin on kilpureita myynnissä.
Osoite on: http://www.nettiauto.com/pikalinkit/kilpa-ajoneuvot

Avatar
ralli77
Viestit: 5
Liittynyt: 02.03.2010 00:00

Auto hankittu!

Viesti Kirjoittaja ralli77 » 26.03.2010 05:18

Päädyttiin alottamaan itämaan ihmeellä eli ensimmäiseksi autoksi tuli Lada 2107, missä on kone juuri laitettu ja oli valmiina kaaret ja penkit, jne. Muutama päivä autoa on pihassa ihmetelty ja kuolattu jos kohta pääsisi radalle kokeilemaan.

Paljon tuli muuten tarjouksia ja yhteydenottoja että kiitos vaan kaikista tarjotuista autoista ja ennenkaikkea samoilla puheluilla saaduista vinkeistä ja avusta, rallikansa on Suomessa auttavaista näköjään. Homma on jo selvästi paremmalla alulla.

Jos jollakin lojuu nurkissa 2107 ladaan vm 1995 käypästä osaa niin tarvittaisiin uusi keulamaski ja muitakin osia voi olla tarpeen vaihtaa jossakin vaiheessa. Ja jos jollakin on hajua tai tietoa mistä netistä löytyy sähkökaavio ko. autoon niin helpottaisi kytkimien kiinnittelyä. Osa johdoista on kojetaulun alla ilman kytkimiä ja ei ole täyttä ymmärrystä mitä kaikkia johtoja siellä on. Kaikki liikenteessä tarpeellinen kuitenkin toimii jo, joitain mittarinvalon säätimiä on vielä laittamatta.
Renkaita tarvittaisiin myös eli sorapyörät vanteineen ja piikkipyörät jääradalle, jako on 4 x 98.
Niin ja jos jollakin on Ladasta muuten vaan kokemuksia niin vapaasti kirjottamaan, mielenkiinnolla kuunnellaan. Hieno on peli, joka tämän rattiin nukahtaa niin sillon on jo jotain pielessä. On meinaan myös sellanen meteli ja tärinä että ei ihan helposti onnistu...

Vastaa Viestiin