Sivu 1/2
Miten pääsee mukaan?
Lähetetty: 02.03.2010 15:49
Kirjoittaja ralli77
Pari rallista ja jäärata-autoilusta kiinnostunutta kolmikymppistä tarttisi tietoja kokeneemmilta, miten pääsee mukaan harrastukseen ja kisaamaan? Hommattavia varusteita, lisenssejä ja maksuja on varmaan aika hyvä määrä, voisko joku valottaa asiaa näin alkuun mikä on se peruspaketti mitä pitää olla?
Moottorikerhoon liittyminen on ilmeisesti pakollista? Asutaan pääkaupunkiseudulla, mitä kerhoja täältä löytyy ja onko suosituksia?
Onko kerhoilla yleensä omaa kalustoa millä voi päästä hommaan sisään vai ajetaanko aina alusta asti omilla autoilla?
Ja jos muuta vinkkiä löytyy niin olemme vieläkin enemmän kiitollisia!
Lähetetty: 02.03.2010 16:36
Kirjoittaja fugu
Tässäpä jotain lueskeltavaa näin alkuun:
http://www.unelmistatotta.net/
Lähetetty: 02.03.2010 16:50
Kirjoittaja RossRauni
Ralli ja jäärata-autoilu ovat sen verran erilaisia lajeja, että molempiin tulisi olla eri auto. Jääratakisoja on vuosittain vain muutama SM-osakisa ja Tampereen pistejäärata. Ralliautolla voi osallistua myös rallisprinttiin, joten noin etelässä asuville se lienee parempi vaihtoehto?
Auton ja sen varusteiden hankintaan menee 5.000 € -> riippuen siitä, mitä tavoittelee. Netistä niitä löytyy. Hankinnassa kannattaa käyttää jotakin asiantuntevaa kaveria apuna. Joka seurasta löytyy, kun kysyy rohkeasti!
Seuraan kuuluminen on pakollista, sen voi "arpoa"
www.autourheilu.fi sivustolta.
Sieltä löytyy myös laji- ja tekniikkasäännöt, kilpailukalenteri, tutkintopäivät sekä tiedotteet. Sen lisäksi vaaditaan lajitutkinto (40 €) sekä kilpailijalisenssi (90 €).
Ajovarusteisiin menee (alusasusetti, kengät, ajopuku, kypärä) alle 1.000 €. HANS-tuki (400 - 700 €) tulee pakolliseksi v. 2012.
Vetoauto ja traileri vielä: ostetaan tai vuokrataan.
Lähetetty: 02.03.2010 21:58
Kirjoittaja Marko Tähkä
Kannattaa varautua todella isoihin kustannuksiin jos porukassa ei ole yhtään korjaus taitoista ja myös siihen että varusteiden hankinta ei lopu ajoitte tai ette,ne pitää uusia viiden vuoden välein käytitte tai ette. Seuroilla on netti sivuja joista löytää tietoja seurojen toiminnasta helpoin tapa on mennä kyselemään kilpailuihin huoltoalueelle asioita sieltä saatte todella arvokasta tietoa. Kannataa heti alkuun jututtaa niitä juniori miehiä ei niitä joilla on se kiiltävin ja uusin neli-veto auto,niillä saattaa olla tahattomasti erillainen näkemys lajiin.Terve tuloa hienon harrastuksen pariin mutta todella kannataa ottaa kustannuksista selvää ettei tule sitten niin sanotusti silmille.
Lähetetty: 02.03.2010 23:17
Kirjoittaja casagrande
Yksi varsin varteenotettava tapa tulla lajin piiriin on aloittaa osallistumalla jonkun kilpailijan huoltoon. Usein pelkkä läsnäolo riittää tai sitten vaihdetaan muutama rengas ja lisätään bensaa - isoja mekaanikon taitoja ei vaadita. Samalla pääsee katselemaan lähempää mitä muut kilpailijat hommaa. Siitä se oma näkemyskin alkaa karttua. Tämä osallistumismuoto on ilmaista.
Seuraava järkevä taso on alkaa istua jonkun kilpailijan kyydissä joko treeneissä ja testeissä tai sitten kartturina ihan kisassa, jossa ajovarusteet tulee olla sääntöjen mukaiset. Tämäkin on varsin halpaa - kisoissa on kartturilla tapana osallistua jollain osuudella ilmoittautumismaksun maksamiseen. Taas karttuu kokemusta ja tulee uutta näkemystä.
Seuraava taso taitaa olla sitten omalla tai vuokra-autolla kilpaileminen, mutta se on auton rakentamiseneen aivan oma tarinansa. Tässä viestiketjussa aiemmin on viitattu tuohon unelmista totta juttuun ja siitä saa hyvän käsityksen mitä tuo homma vaatii.
Autourheiluseuraan kannattaa kyllä liittyä ja sieltä löytyy samanhenkistä porukkaa.
Pääkaupunkiseudulla vaihtoehtoja on useita ja oma seurani
www.uau.fi ei ainakaan ole huonoimmasta päästä, sillä seuralla on jokkisrata ja rallisprinttirata Vantaalla lentokentän kupeessa. Tervetuloa vaikka tämän viikon torstaina tunnustelemaan tunnelmaa Vantaan radalle - sprinttirata on auki klo 18-21.
jorma.isotalo( at )kolumbus.fi
Lähetetty: 02.03.2010 23:47
Kirjoittaja Pasi_M
Rautalanka-ohjeet :
- Liity autourheiluseuraan :
klik
- Tutustu sääntöihin :
klik
- Käy suorittamassa tutkinto (esim.ralli) :
klik
-Osta lisenssi :
klik
Näin on paperiasiat kunnossa, ja olet b-juniori.
Sitten ajovermeet elikkäs FIA-hyväksytty alusasu, sukat, huppu, kengät, ajoasun + kuljettajalla hanskat. Lisäksi tietty kypärä mihin tulee hans-niskatuki pakko 2012 alusta.
Auton yleensä ostatuttaa jos ei vuokraa. Hyvä aloituspeli sekä ranteille + kukkarolle on esim. trophy 1400 tai V1600. Pienet tehot ja pienet kulut. Tarjolla aika paljon kalustoa, kohtuullisen edulliseen hintaan. Tosin kannattaa muistaa tässäkin asiassa että hyvää ja halpaa ei ole...
Tässä pääpiirteittäin, lisäksi tulee tietty kilpailukustannukset, renkaat yms mutta olkoon nyt se..
...eikun joukkoon kummaan!
Lähetetty: 03.03.2010 01:06
Kirjoittaja hataki
Meidän kautta saa kans neuvoja kysellä ne ovat ilmaisia miten pääsee ralliin ja sprinttiin matkaan.
sprintti on mielestäni hyvä vaihto ehto aloittaa harrastus.
Jos kalustosta ei ole tietoa mitään on myös hyvä vaihtoehto vuokrata vaikka auto johonkin sprinttiin.
Meidän kautta saa täydellisiä palveluita ja voi tulla kokeilemaan miltä
ajaminen tuntuu turvallisella jääradalla oikeilla kilpa-autoilla.
Harri Kihlman
www.sivuluisu.com
Lähetetty: 03.03.2010 16:47
Kirjoittaja MrSpoon
Harri siis saa täyttä palvelua eikä maksa mitään. Kahtoppas kun Foorumeilla kaupustelu on kiellettyä.

Kiitos hyvistä vastauksista, muutama kysymys.
Lähetetty: 04.03.2010 23:08
Kirjoittaja ralli77
Näillä pääsee jo hyvin alkuun. Muutamia kysymyksiä:
Onko pääkaupunkiseudulla useampiakin ratoja mihin pääsisi kokeilemaan hommaa vaikka ihan jollakin omalla siviili takavetoisella?
Mistä sprinttiautoja voi vuokrata ja missä hinnoissa ne ovat?
Onko tietoa hyvistä ja edullisista myynnissä olevista F-sarjan autoista? Takavetoinen pitäisi olla.
Saako F-sarjan autoa ajaa normaaliliikenteessä vai tarvitaanko aina traileria? Entä jäärata-autot? Jääratarenkaat tuskin ovat liikenteessä sallitut.
Re: Kiitos hyvistä vastauksista, muutama kysymys.
Lähetetty: 05.03.2010 00:37
Kirjoittaja pete1
ralli77 kirjoitti:Näillä pääsee jo hyvin alkuun. Muutamia kysymyksiä:
Onko pääkaupunkiseudulla useampiakin ratoja mihin pääsisi kokeilemaan hommaa vaikka ihan jollakin omalla siviili takavetoisella?
Mistä sprinttiautoja voi vuokrata ja missä hinnoissa ne ovat?
Onko tietoa hyvistä ja edullisista myynnissä olevista F-sarjan autoista? Takavetoinen pitäisi olla.
Saako F-sarjan autoa ajaa normaaliliikenteessä vai tarvitaanko aina traileria? Entä jäärata-autot? Jääratarenkaat tuskin ovat liikenteessä sallitut.
Täältä markkina puolelta kannattaa seurata myytäviä sekä vuokrattavia autoja. Myös ralliautolla pääsee kilpaileen sprintteihin, mutta sprinttiautolla ei taas pääse ralliin. Saa ajaa liikenteessä F-ryhmän autolla jos se vaan on rekisterissä, harvassa ovat kuitenkin, koska suurinosa punakilpisiä. Tosin alla pitää olla tieliikenne kelpoiset renkaat, piikkipyörällä ei siviilissä saa ajaa, kesäpyörällä taas voi.
Re: Kiitos hyvistä vastauksista, muutama kysymys.
Lähetetty: 05.03.2010 08:14
Kirjoittaja -AP-
pete1 kirjoitti:, piikkipyörällä ei siviilissä saa ajaa, kesäpyörällä taas voi.
Useimmat sorapyörät on 'Competition use only' eli ei saa ajaa siviilissä.
Re: Kiitos hyvistä vastauksista, muutama kysymys.
Lähetetty: 05.03.2010 08:30
Kirjoittaja Frog
-AP- kirjoitti:pete1 kirjoitti:, piikkipyörällä ei siviilissä saa ajaa, kesäpyörällä taas voi.
Useimmat sorapyörät on 'Competition use only' eli ei saa ajaa siviilissä.
Sehän ei tarkoita sitä !! vaan teksti on sen takia että ei tarvii mennä nuriseen jos renkaat kuluu liian nopeesti siviililiikenteessä

kyllä ne on hyväksyttyjä ihan normaaliinkin ajoon.
P.S. mitens muuten ajelisit siirtymät ? kesällä kun ei ole rengaslisämääräystä. niissä useissa on jopa M+S eli kelpaavat jopa talvellakin mutta eivät ne mitään pidä.
Myynnissä olevat autot kiinnostaa!
Lähetetty: 05.03.2010 20:58
Kirjoittaja ralli77
Eli jos jollakin on myynnissä tai tietää että on tutuilla myynnissä autoja niin välitättekö tiedon eteenpäin, tässä voisi olla nopeastikin autolle ostajat.
Takavetoisella ajattelimme aloittaa ja esim. lada voisi olla aika passeli aloitteleville vai onko kokeneemmilla ratinvääntäjillä vinkkejä mikä auto olisi käytökseltään helpoin päästä hommaan sisään? Starlet, välikoppa escortti, tai joku muu?
Voi soittaa numeroon 0504002076 tai sähköpostilla osoitteeseen
akervin2@welho.com.
Kiitti!
Lähetetty: 05.03.2010 21:30
Kirjoittaja ak_tiivi
Jos täältä markkinoilta ei löydy sopivaa, niin nettiautossakin on kilpureita myynnissä.
Osoite on:
http://www.nettiauto.com/pikalinkit/kilpa-ajoneuvot
Auto hankittu!
Lähetetty: 26.03.2010 05:18
Kirjoittaja ralli77
Päädyttiin alottamaan itämaan ihmeellä eli ensimmäiseksi autoksi tuli Lada 2107, missä on kone juuri laitettu ja oli valmiina kaaret ja penkit, jne. Muutama päivä autoa on pihassa ihmetelty ja kuolattu jos kohta pääsisi radalle kokeilemaan.
Paljon tuli muuten tarjouksia ja yhteydenottoja että kiitos vaan kaikista tarjotuista autoista ja ennenkaikkea samoilla puheluilla saaduista vinkeistä ja avusta, rallikansa on Suomessa auttavaista näköjään. Homma on jo selvästi paremmalla alulla.
Jos jollakin lojuu nurkissa 2107 ladaan vm 1995 käypästä osaa niin tarvittaisiin uusi keulamaski ja muitakin osia voi olla tarpeen vaihtaa jossakin vaiheessa. Ja jos jollakin on hajua tai tietoa mistä netistä löytyy sähkökaavio ko. autoon niin helpottaisi kytkimien kiinnittelyä. Osa johdoista on kojetaulun alla ilman kytkimiä ja ei ole täyttä ymmärrystä mitä kaikkia johtoja siellä on. Kaikki liikenteessä tarpeellinen kuitenkin toimii jo, joitain mittarinvalon säätimiä on vielä laittamatta.
Renkaita tarvittaisiin myös eli sorapyörät vanteineen ja piikkipyörät jääradalle, jako on 4 x 98.
Niin ja jos jollakin on Ladasta muuten vaan kokemuksia niin vapaasti kirjottamaan, mielenkiinnolla kuunnellaan. Hieno on peli, joka tämän rattiin nukahtaa niin sillon on jo jotain pielessä. On meinaan myös sellanen meteli ja tärinä että ei ihan helposti onnistu...