SS auton punnitus

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
TimoSvanberg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.03.2008 00:00

SS auton punnitus

Viesti Kirjoittaja TimoSvanberg » 11.05.2010 22:32

Eli muutama yksinkertainen kysymys mihin en itse löytänyt vastausta.

Jos ymmärsin oikein auto punnitaan kisapaikalla ilman kuljettajaa.

Mutta pitääkö/saako tankki ja muut säiliöt olla täynnä vai onko tästä jokin määräys?

Entä minkälaisilla renkailla/vanteilla punnitus tapahtuu?Saako renkaat vaihtaa punnitukseen?

Onko jotain muuta huomioitavaa?

Kyselen koska kävi ilmi että auto on asfaltti varustuksessa hieman alipainossa 30-5 kg punnitus tavasta riipuen.

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emk » 11.05.2010 23:27

Tätä joskus myös katselin ss-autojen osalta, n- ja a-ryhmissä kerrotaan miten punnitus suoritetaan mutta sillon (2008?) en löytänyt nopeuden säännöistä tai Liite J:stä tuohon tarkkaa vastausta.

Jos kuitenkin otetaan huomioon miten asia käytännössä menee, niin auton pitää koko kilpailun ajan painaa vähintään minimipainonsa verran. Sprinttipuolellahan punnitukset tapahtuvat yleisesti heti ajetun kierroksen jälkeen varikolle palatessa. Eli kierroksen lopussa oleville nestemäärillä, renkailla jne.

Ja mikä tärkeintä, ohjaajakokouksessa pitää muistaa kysyä punnitaanko autoja jos ei ole vielä tullut selväksi tai puntaria näkynyt, ja järjestäjän puntariin on päästävä ennen kilpailua (todella isoja eroja puntarien ja olosuhteiden välillä)

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja emppu » 12.05.2010 11:48

Kyllä, auton pitää olla koko kilpailun ajan vähintään sääntöjemukaisissa painoissa -ilman kuljettajaa.

Eri asia taasen on se onko järkeä autoja edes puntaroida, jos samalla ei todenneta auton/moottorin todellista kuutiotilavuutta.
Mahdollinen sanktio alipainoisesta autosta on mielestäni vähintäänkin arveluttava, jos sen oikeellisuus toisaalla hyväksytään osallistujan itse ilmoittamaan moottorin kuutiotilavuuden mukaan - todentamatta sitä sillä hetkellä.

Joku on rehellinen, toinen saattaa olla epärehellinen.

Avatar
KHN
Viestit: 17
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KHN » 12.05.2010 20:10

Eipäs lähdetä keksimään sääntöjä uudestaan; missään ei sanota että ohjaajakokouksessa pitää tarjota mandollisuus epäviraaliseen eukäteispunnitukseen. Kohteliasta se toki on ja vähentää katsastuksen paperitöitä pienissä alipainotapauksissa.

Jos mittayksikkönä käytetään kansainvälisesti tunnustettua kilogrammaa, mittalaitteet ovat kalibroidut ja henkiökunta osaa käyttää niitä, niin olosuhteet eivät vaikuta mittaustarkkuuden rajoissa punnitustulokseen.

...asiahan on sitten aivan eri jos jossain jokkiskisoissa käytetään kalibroimattomia mittavehkeitä ja yksikönä ei olekaan kilogramma, vaan Porvoon mitta...

Avatar
jimi72
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 116
Liittynyt: 01.04.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja jimi72 » 12.05.2010 20:28

emppu kirjoitti:Eri asia taasen on se onko järkeä autoja edes puntaroida, jos samalla ei todenneta auton/moottorin todellista kuutiotilavuutta.
Mahdollinen sanktio alipainoisesta autosta on mielestäni vähintäänkin arveluttava, jos sen oikeellisuus toisaalla hyväksytään osallistujan itse ilmoittamaan moottorin kuutiotilavuuden mukaan - todentamatta sitä sillä hetkellä...
En ole kyllä koskaan kuullut kilpailijan ilmoittautumislomakkeeseen liian SUURTA moottoria tieten tahtoen merkinneensä.

Myynti-ilmoituksessahan se on kyllä mahdollista...

Avatar
TimoSvanberg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.03.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja TimoSvanberg » 12.05.2010 21:00

Kiitos tiedosta.

Kävin tänään hakemassa "riittävästi" lyijyharkkoja. Laitan varalta jonkin verran ylipainoon ja jos näyttää punnituksessa paljon ylipainoa otan vähemmäksi.

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 12.05.2010 22:19

Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.

Avatar
TimoSvanberg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.03.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja TimoSvanberg » 12.05.2010 22:35

Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
Olisiko tästä kellään faktaa koska säännöistä en löytänyt?

Avatar
TimoSvanberg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.03.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja TimoSvanberg » 12.05.2010 22:38

Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
Myit selvästikin liian kevyet vanteet;)

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja emppu » 12.05.2010 23:45

"En ole kyllä koskaan kuullut kilpailijan ilmoittautumislomakkeeseen liian SUURTA moottoria tieten tahtoen merkinneensä.

Myynti-ilmoituksessahan se on kyllä mahdollista..."


En minäkään, enkä sitä edes ole tarkoittanut - mutta mitäs jos ilmoittaa liian pienen tilavuuden? Rehellistä sanktioidaan, epärehellistä ei...

---

Kaikessa autourheilussa vaakoina on käytettävä tarkastettuja, eli kalibroituja vaakoja. Siis myös jokkiksessa.
Oikein käytettynä "koukkuvaakakin" antaa aivan luotettavan tuloksen.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että puntarointi on aivan turhaa jos moottorikokoa ei samalla todenneta, kun minimipainon määrittää ainoastaan kilpailijan oma ilmoitus moottorinkoosta.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 13.05.2010 00:22

TimoSvanberg kirjoitti:
Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
Olisiko tästä kellään faktaa koska säännöistä en löytänyt?
Mitä faktaa siinä sitten tarvitaan?? Jos auto ei MISSÄÄN TILANTEESSA saa olla alipainoinen, niin kai se sitten saadaan katsastajien toimestakin punnita ilman mitään nesteitä.

Avatar
TimoSvanberg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.03.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja TimoSvanberg » 13.05.2010 00:25

Empä usko että missään vaiheessa ajaisin esim: ilman bensaa...???

Avatar
TimoSvanberg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.03.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja TimoSvanberg » 13.05.2010 00:26

mikahele kirjoitti:
TimoSvanberg kirjoitti:
Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
Olisiko tästä kellään faktaa koska säännöistä en löytänyt?
Mitä faktaa siinä sitten tarvitaan?? Jos auto ei MISSÄÄN TILANTEESSA saa olla alipainoinen, niin kai se sitten saadaan katsastajien toimestakin punnita ilman mitään nesteitä.
Öljytkin ajattelin pitää koneessa/laatikossa...

Avatar
TimoSvanberg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.03.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja TimoSvanberg » 13.05.2010 00:30

Tarkoitan siis että miten asia on säännöissä määrätty.Toki pidän autoni yli minimi painon kisassa,mutta kai asiasta on jokin standardi menetemä punnituksessa?

En siis ole löytänyt säännöistä mitään faktaa miten auton punnitus tapahtuu SS sääntöjen mukaan...

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 13.05.2010 00:32

Juu, ja sitten tuut maaliin viimeisillä bensan rippeillä, jotka sitten loppuvat ennen varikkoa ja punnitusta.. ja sitten olet vielä ajanut öljypohjan kiville, ja öljytkin ovat paenneet ennen punnitusta, niin koita siinä sitten selittää että kuinka paljon mitäkin kului ennen ja jälkeen maalin....

Vastaa Viestiin