SS auton punnitus
- TimoSvanberg
- A-Junnu
- Viestit: 66
- Liittynyt: 13.03.2008 00:00
SS auton punnitus
Eli muutama yksinkertainen kysymys mihin en itse löytänyt vastausta.
Jos ymmärsin oikein auto punnitaan kisapaikalla ilman kuljettajaa.
Mutta pitääkö/saako tankki ja muut säiliöt olla täynnä vai onko tästä jokin määräys?
Entä minkälaisilla renkailla/vanteilla punnitus tapahtuu?Saako renkaat vaihtaa punnitukseen?
Onko jotain muuta huomioitavaa?
Kyselen koska kävi ilmi että auto on asfaltti varustuksessa hieman alipainossa 30-5 kg punnitus tavasta riipuen.
Jos ymmärsin oikein auto punnitaan kisapaikalla ilman kuljettajaa.
Mutta pitääkö/saako tankki ja muut säiliöt olla täynnä vai onko tästä jokin määräys?
Entä minkälaisilla renkailla/vanteilla punnitus tapahtuu?Saako renkaat vaihtaa punnitukseen?
Onko jotain muuta huomioitavaa?
Kyselen koska kävi ilmi että auto on asfaltti varustuksessa hieman alipainossa 30-5 kg punnitus tavasta riipuen.
- emk
- KV
- Viestit: 773
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- Viesti:
Tätä joskus myös katselin ss-autojen osalta, n- ja a-ryhmissä kerrotaan miten punnitus suoritetaan mutta sillon (2008?) en löytänyt nopeuden säännöistä tai Liite J:stä tuohon tarkkaa vastausta.
Jos kuitenkin otetaan huomioon miten asia käytännössä menee, niin auton pitää koko kilpailun ajan painaa vähintään minimipainonsa verran. Sprinttipuolellahan punnitukset tapahtuvat yleisesti heti ajetun kierroksen jälkeen varikolle palatessa. Eli kierroksen lopussa oleville nestemäärillä, renkailla jne.
Ja mikä tärkeintä, ohjaajakokouksessa pitää muistaa kysyä punnitaanko autoja jos ei ole vielä tullut selväksi tai puntaria näkynyt, ja järjestäjän puntariin on päästävä ennen kilpailua (todella isoja eroja puntarien ja olosuhteiden välillä)
Jos kuitenkin otetaan huomioon miten asia käytännössä menee, niin auton pitää koko kilpailun ajan painaa vähintään minimipainonsa verran. Sprinttipuolellahan punnitukset tapahtuvat yleisesti heti ajetun kierroksen jälkeen varikolle palatessa. Eli kierroksen lopussa oleville nestemäärillä, renkailla jne.
Ja mikä tärkeintä, ohjaajakokouksessa pitää muistaa kysyä punnitaanko autoja jos ei ole vielä tullut selväksi tai puntaria näkynyt, ja järjestäjän puntariin on päästävä ennen kilpailua (todella isoja eroja puntarien ja olosuhteiden välillä)
- emppu
- KV
- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Kyllä, auton pitää olla koko kilpailun ajan vähintään sääntöjemukaisissa painoissa -ilman kuljettajaa.
Eri asia taasen on se onko järkeä autoja edes puntaroida, jos samalla ei todenneta auton/moottorin todellista kuutiotilavuutta.
Mahdollinen sanktio alipainoisesta autosta on mielestäni vähintäänkin arveluttava, jos sen oikeellisuus toisaalla hyväksytään osallistujan itse ilmoittamaan moottorin kuutiotilavuuden mukaan - todentamatta sitä sillä hetkellä.
Joku on rehellinen, toinen saattaa olla epärehellinen.
Eri asia taasen on se onko järkeä autoja edes puntaroida, jos samalla ei todenneta auton/moottorin todellista kuutiotilavuutta.
Mahdollinen sanktio alipainoisesta autosta on mielestäni vähintäänkin arveluttava, jos sen oikeellisuus toisaalla hyväksytään osallistujan itse ilmoittamaan moottorin kuutiotilavuuden mukaan - todentamatta sitä sillä hetkellä.
Joku on rehellinen, toinen saattaa olla epärehellinen.
- KHN
- Viestit: 17
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Eipäs lähdetä keksimään sääntöjä uudestaan; missään ei sanota että ohjaajakokouksessa pitää tarjota mandollisuus epäviraaliseen eukäteispunnitukseen. Kohteliasta se toki on ja vähentää katsastuksen paperitöitä pienissä alipainotapauksissa.
Jos mittayksikkönä käytetään kansainvälisesti tunnustettua kilogrammaa, mittalaitteet ovat kalibroidut ja henkiökunta osaa käyttää niitä, niin olosuhteet eivät vaikuta mittaustarkkuuden rajoissa punnitustulokseen.
...asiahan on sitten aivan eri jos jossain jokkiskisoissa käytetään kalibroimattomia mittavehkeitä ja yksikönä ei olekaan kilogramma, vaan Porvoon mitta...
Jos mittayksikkönä käytetään kansainvälisesti tunnustettua kilogrammaa, mittalaitteet ovat kalibroidut ja henkiökunta osaa käyttää niitä, niin olosuhteet eivät vaikuta mittaustarkkuuden rajoissa punnitustulokseen.
...asiahan on sitten aivan eri jos jossain jokkiskisoissa käytetään kalibroimattomia mittavehkeitä ja yksikönä ei olekaan kilogramma, vaan Porvoon mitta...
- jimi72
- A-Junnu
- Viestit: 116
- Liittynyt: 01.04.2006 00:00
En ole kyllä koskaan kuullut kilpailijan ilmoittautumislomakkeeseen liian SUURTA moottoria tieten tahtoen merkinneensä.emppu kirjoitti:Eri asia taasen on se onko järkeä autoja edes puntaroida, jos samalla ei todenneta auton/moottorin todellista kuutiotilavuutta.
Mahdollinen sanktio alipainoisesta autosta on mielestäni vähintäänkin arveluttava, jos sen oikeellisuus toisaalla hyväksytään osallistujan itse ilmoittamaan moottorin kuutiotilavuuden mukaan - todentamatta sitä sillä hetkellä...
Myynti-ilmoituksessahan se on kyllä mahdollista...
- TimoSvanberg
- A-Junnu
- Viestit: 66
- Liittynyt: 13.03.2008 00:00
- TimoSvanberg
- A-Junnu
- Viestit: 66
- Liittynyt: 13.03.2008 00:00
Olisiko tästä kellään faktaa koska säännöistä en löytänyt?Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
- TimoSvanberg
- A-Junnu
- Viestit: 66
- Liittynyt: 13.03.2008 00:00
- emppu
- KV
- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
"En ole kyllä koskaan kuullut kilpailijan ilmoittautumislomakkeeseen liian SUURTA moottoria tieten tahtoen merkinneensä.
Myynti-ilmoituksessahan se on kyllä mahdollista..."
En minäkään, enkä sitä edes ole tarkoittanut - mutta mitäs jos ilmoittaa liian pienen tilavuuden? Rehellistä sanktioidaan, epärehellistä ei...
---
Kaikessa autourheilussa vaakoina on käytettävä tarkastettuja, eli kalibroituja vaakoja. Siis myös jokkiksessa.
Oikein käytettynä "koukkuvaakakin" antaa aivan luotettavan tuloksen.
Mutta edelleen olen sitä mieltä että puntarointi on aivan turhaa jos moottorikokoa ei samalla todenneta, kun minimipainon määrittää ainoastaan kilpailijan oma ilmoitus moottorinkoosta.
Myynti-ilmoituksessahan se on kyllä mahdollista..."
En minäkään, enkä sitä edes ole tarkoittanut - mutta mitäs jos ilmoittaa liian pienen tilavuuden? Rehellistä sanktioidaan, epärehellistä ei...
---
Kaikessa autourheilussa vaakoina on käytettävä tarkastettuja, eli kalibroituja vaakoja. Siis myös jokkiksessa.
Oikein käytettynä "koukkuvaakakin" antaa aivan luotettavan tuloksen.
Mutta edelleen olen sitä mieltä että puntarointi on aivan turhaa jos moottorikokoa ei samalla todenneta, kun minimipainon määrittää ainoastaan kilpailijan oma ilmoitus moottorinkoosta.
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Mitä faktaa siinä sitten tarvitaan?? Jos auto ei MISSÄÄN TILANTEESSA saa olla alipainoinen, niin kai se sitten saadaan katsastajien toimestakin punnita ilman mitään nesteitä.TimoSvanberg kirjoitti:Olisiko tästä kellään faktaa koska säännöistä en löytänyt?Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
- TimoSvanberg
- A-Junnu
- Viestit: 66
- Liittynyt: 13.03.2008 00:00
- TimoSvanberg
- A-Junnu
- Viestit: 66
- Liittynyt: 13.03.2008 00:00
Öljytkin ajattelin pitää koneessa/laatikossa...mikahele kirjoitti:Mitä faktaa siinä sitten tarvitaan?? Jos auto ei MISSÄÄN TILANTEESSA saa olla alipainoinen, niin kai se sitten saadaan katsastajien toimestakin punnita ilman mitään nesteitä.TimoSvanberg kirjoitti:Olisiko tästä kellään faktaa koska säännöistä en löytänyt?Whiz kirjoitti:Viitsimättä asiaa tarkistaa sääntökirjasta, muistaakseni se on vielä niin että nesteillä ei saa pelata. Eli jos katsurit sanoo että tyhjää tankki, senkin jälkeen on oltava vähintään minimi painossa. Litra bensaa painaa 0,7 kg.
- TimoSvanberg
- A-Junnu
- Viestit: 66
- Liittynyt: 13.03.2008 00:00
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00