F-ryhmän cosworth

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
SierraBAR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Savitaipale

F-ryhmän cosworth

Viesti Kirjoittaja SierraBAR » 26.05.2004 11:31

Muutama asia jäänyt askarruttamaan äffäläisten määräyksissä, eli saako cosworteissa käyttää coussun kantta (markkinoilla oli joskus myynnissä cosw.16v kansi "vaikka f-ryhmän kilpuriin")?, entä täytyykö korin olla aito cosw.? Ja lopuksi löytyykö jostakin ihan virallista listaa f-ryhmän erikois luvista esim. starlet 5k jne...?

Vieras

Re: F-ryhmän cosworth

Viesti Kirjoittaja Vieras » 26.05.2004 21:25

Ymmärsinköhän nyt oikein - saako cossussa käyttää cossun kantta??? Kyllä saa, alkuperäinen kelpaa aina. 16V-kansissa (ja alunperin eri moottorista kotoisin olevissa kansissa) on vain muistettava, että kun sitä käsitellään, niin aineen lisääminen on kielletty. Korin ei sinänsä tarvitse olla "aito", kunhan se vain kaikilta mitoiltaan ja rakenteiltaan vastaa cossun koria. En tiedä, onko jossain samannäköisessä kopissa sellaisia eroja, että ei kävisi (kertokaa joku, joka tietää). F:ään ei juuri ole malli-/merkkikohtaisia erityislupia annettu tai ne eivät ole enää voimassa. 5k-lohko Starlettiin tuli aikanaan lohkosäännön myötä mahdolliseksi ("ulkonaisesti samanlainen, mikäli alkuperäisestä saisi koneistamalla/putkittamalla samanlaisen"). Joitain autoyksilökohtaisia erivapauksia on olemassa.

Avatar
SierraBAR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja SierraBAR » 26.05.2004 21:48

Miksiköhän sitten esim. Karsikko käyttää ohc kantta?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 26.05.2004 22:28

SierraBAR kirjoitti:Miksiköhän sitten esim. Karsikko käyttää ohc kantta?
Jaa... Sitä lienee kysyttävä häneltä itseltään...

Sääntöjen mukaan moniventtiili-autoon voi kyllä vaihtaa muunkin kannen, jossa voi olla 'korkeintaan' sama määrä venttiilejä per sylinteri kuin mitä siihen alunperin on luokiteltu. Vähemmänkin siis käy eli kyllä se ohc-kansi sääntöjen mukainen on.

Avatar
SierraBAR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja SierraBAR » 27.05.2004 13:37

Ja näin ollen escortin korin pitää olla aito mutta sierran ei, koska korilla ei eroa perus sierraan.

Leinonen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 57
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Leinonen » 27.05.2004 16:43

Escort cosworth on tehty sierran lyhennetylle pohjalevylle ja näin ollen kori on pidempi kuin vastaavan sarjan etuvetoisen kori. Ja taitaa olla leveempikin :?

Marko Hietanen

Viesti Kirjoittaja Marko Hietanen » 27.05.2004 16:56

Leinonen kirjoitti:Escort cosworth on tehty sierran lyhennetylle pohjalevylle ja näin ollen kori on pidempi kuin vastaavan sarjan etuvetoisen kori. Ja taitaa olla leveempikin :?
Aito Esco-Cossu on 17cm pidempi,kun kyseisen auton etuveto malli.

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 27.05.2004 18:28

Leinonen kirjoitti:Escort cosworth on tehty sierran lyhennetylle pohjalevylle ja näin ollen kori on pidempi kuin vastaavan sarjan etuvetoisen kori. Ja taitaa olla leveempikin :?
Mun mielestä Escort Cosworthissa on sama pohjalevy kuin 4-veto Sierrassa.

Marko Hietanen

Viesti Kirjoittaja Marko Hietanen » 27.05.2004 20:49

J_Mantyla kirjoitti:
Leinonen kirjoitti:Escort cosworth on tehty sierran lyhennetylle pohjalevylle ja näin ollen kori on pidempi kuin vastaavan sarjan etuvetoisen kori. Ja taitaa olla leveempikin :?
Mun mielestä Escort Cosworthissa on sama pohjalevy kuin 4-veto Sierrassa.
Juu aivan sama pohjalevy kuin Sierrassa.. Ei oo lyhennetty millään lailla!

Leinonen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 57
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Leinonen » 27.05.2004 21:51

Roikku kirjoitti:
J_Mantyla kirjoitti:
Leinonen kirjoitti:Escort cosworth on tehty sierran lyhennetylle pohjalevylle ja näin ollen kori on pidempi kuin vastaavan sarjan etuvetoisen kori. Ja taitaa olla leveempikin :?
Mun mielestä Escort Cosworthissa on sama pohjalevy kuin 4-veto Sierrassa.
Juu aivan sama pohjalevy kuin Sierrassa.. Ei oo lyhennetty millään lailla!
Ahaa :? Mutta kuitenkin pidempi :wink:

Avatar
KMS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Miksiköhän sitten esim. Karsikko käyttää ohc kantta?

Viesti Kirjoittaja KMS » 27.05.2004 23:41

Läikähti mieleen josko Karsikolla olisi Pinto eikä OHC ?

Minä en tiedä tapauksesta mitään, mutta kävi mielessä että Pinto oli johonkin luokiteltu.
Pinto on erehdyttävästi ulkoisesti OHC-n näköinen ja Pintoon saa Cosworthia paremmin hengttävää kantta (tai ainakin edullisemmin?)

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 28.05.2004 00:18

Olikohan se Ford Mercury(sierran jenkkiversio)johon on laitettu alunperin 2.3 pintoa?
-itse pintohan on pitempi kuin ohc ja yhteisiä osia taitaa olla vain virranjakaja,joten lohko ei ole ulkoisestikkaan samanlainen.Mutta onko toyotan 5K kone täsmälleen samannäköinen ulkoisesti kuin 4K ?

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 28.05.2004 12:13

Karsikolla ainakin oli kansi VÄLIKOPASTA eli OHC. siitä syystä että cossun kannen kanssa oli pieniä synnytystuskia.käsittääkseni nyt olis jo 16v-kansi kiinni.

Avatar
wrt
Viestit: 11
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wrt » 29.05.2004 23:56

northwest kirjoitti:Olikohan se Ford Mercury(sierran jenkkiversio)johon on laitettu alunperin 2.3 pintoa?
-itse pintohan on pitempi kuin ohc ja yhteisiä osia taitaa olla vain virranjakaja,joten lohko ei ole ulkoisestikkaan samanlainen.Mutta onko toyotan 5K kone täsmälleen samannäköinen ulkoisesti kuin 4K
Moi vaan kaikki. ei Karsikon autossa ole pinton konetta eikä 16venttiilistä kantta :)

Lainaus korjattu -PMM-

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

Re: F-ryhmän cosworth

Viesti Kirjoittaja PetriH » 31.05.2004 08:42

Korin ei sinänsä tarvitse olla "aito", kunhan se vain kaikilta mitoiltaan ja rakenteiltaan vastaa cossun koria. En tiedä, onko jossain samannäköisessä kopissa sellaisia eroja, että ei kävisi (kertokaa joku, joka tietää).

Pyrykylä Racing "huhuja" :lol:
:roll: Lisää mausteeta soppaan....
Olikos se wrc escort paloseinältään erimoinen, kuin vastaavasti "normaali" escort :?:
Tuosta on ollut jotain puhetta, että wrc escortissa on palosenä eripaikassa(taaempana) kuin escort cossussa :?: :?:
Escort cossus olisi paloseinä samssa paikassa kuin "äireen" kauppa-autoskin :!: :?: :wink:

Vastaa Viestiin