Mistä Bemariin perävälitys?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Mistä Bemariin perävälitys?

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 08.07.2010 11:48

Mistä mallista te näitä E36 325:sia rakennelleet olette kaivaneet sen 4.45 välityksen? Käytetyn! Näkyy joo olevan kaupan tuoretta, mutta menee yli minun budjetin.
Pitääkö paikkansa että E34 520i:ssä olisi kyseinen välitys, ja vaihto menee ihan bolt-off, bolt-on tyyliin?
Yritin tuossa ulkomaalaisilta foorumeilta kaivaa niitä välitystietoja, kun aika vähän kotimaista keskustelua löytyy aiheesta. Yhdestä löytyi että, E34 520i 12v manual 3.91 ja 520i 24v manual 4.45? Sitten löytyi hyvä taulukko, mistä harmikseni kyseisellä moottorilla varustettu juuri puuttui :( http://www.vinesauto.com/diffratio.htm Siellä näkyisi myös E36 318i/is automaatissa olevan 4.45.
Kun olisi tuossa yksi E34 520i vm.-90 perä tiedossa, mutta voinko nyt olla varma, että siellä jos vaan orkkisvälitys olisi, niin löytyy 4.45, joka menee minun kilpuriin? Myyjä ei välitystä tiedä.

Olisin kiitollinen avusta.

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 08.07.2010 13:03

Tuossa ystävällinen harrastajakollega jo soittikin, ja ilmeisesti se onkin näin että pitää olla E34 mallisarjan alkuvuosilta 520:nen 12v koneella, siinä on 4.45 välitys, ja tosiaankin sitten 24 venttiilisessä on pidempi 3.91
Tuossan ulkomaan foorumissa oli juuri päinvastoin, ihmettelinkin hieman että on heikompitehoiseen laitettu pidempi perä. Eli siinä oli sitten virhe.

Saapi tietojaan jakaa edelleen tähän, niin jos sitä viisastuis entisestään... :)

Avatar
HMS
B-junnu
B-junnu
Viestit: 43
Liittynyt: 16.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja HMS » 08.07.2010 13:13

E36 318i/is automaatin 4.45. perä on pikkuperä eli ei sovi 325 kuoriin,koko murikka sopii mut ei sovi vetarit ja on heikompi perä

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja E__R » 08.07.2010 18:03

Niin ja 520 (e34) perä ei mene E36 suoraan tai siis ollenkaan e36:seen(kuoret erilaiset).

Eli välitys(pikkuvetopyörä ja lautaspyörä) pitää vaihtaa sinne E36 kuorien sisään.

Avatar
Takapuskuri
Viestit: 7
Liittynyt: 02.10.2005 00:00

Bemarin välitys

Viesti Kirjoittaja Takapuskuri » 08.07.2010 18:23

Ja että asia olis vielä monimutkaasempi niin kysyisin?
Menöökö tuo sama e34.sen välitys myös M3 perään?

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 08.07.2010 18:24

E__R kirjoitti:Niin ja 520 (e34) perä ei mene E36 suoraan tai siis ollenkaan e36:seen(kuoret erilaiset).

Eli välitys(pikkuvetopyörä ja lautaspyörä) pitää vaihtaa sinne E36 kuorien sisään.
Juu, niin minä vähän ajattelinkin että siinä tälläisen operaation joutuu suorittaa. Eikä siinä mitään, kunhan vain hammaspyörät sinne istuu.

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 08.07.2010 21:07

Taisin saada vastauksen kysymykseeni. Eli nyt sitten haen 4.45 perävälityksen mallista E34 520i 12 venttiilinen, (vm. n.-88-90). Sieltä löytyy välitys, joka istuu E36 325i kuorien sisään.
Iso kiitos!

Nii, ja sitten kun olen näin tyhmä etten ole tullut ajatelleeksi että miten sen tarkistaa, onko perässä orkkisvälitys tallella. Että pyörittää vetaripuolelta yhden kierroksen, ja jos kardaanipuoli pyörähtää 4 ja puoli kierrosta, niin aika lähellä ollaan.
Voe veljet, niin tietysti! Tekeekö tämä helle ettei ajatus kulje... Tai taidan olla vaan aika pässi! :)

Autetaankos vielä nim.merkki takapuskuriakin. Eli miten on, mistäs mallista se lyhyt perä löytyy M3:een? Kolmosen asiantuntijoitakin löytyy täältä ihan varmasti. Tietysti nyt ei selvinnyt että onko kyse E30:stä vai E36:sta? Mutta luulisin että E36:sta, kun on tähän ketjuun tarttunut.

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 09.07.2010 13:34

realoem.com ja sieltä haet korimallin jne ja sitten voimansiirto niin näet mitä missäkin on ollut alkujaan
ja siitä sitten metsästämään osia :wink:

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 09.07.2010 18:53

HBRteam kirjoitti:realoem.com ja sieltä haet korimallin jne ja sitten voimansiirto niin näet mitä missäkin on ollut alkujaan
ja siitä sitten metsästämään osia :wink:
Mielenkiintoiset sivut.....
Ja minulla homma on ok. 520:sen perämurikka on nyt kotona, ja niinhän siellä tuntuisi oikea välitys olevan. Nyt vain inspiraatiota keräämään vaihto-operaatioon....

Avatar
ErPe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 202
Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti:

Perä

Viesti Kirjoittaja ErPe » 09.07.2010 22:38

Helpoiten noita periä löytyy:
http://www.btcf.fi

Hinnat pyörii +-150€, toki enemmänkin saa maksaa, jos haluaa.
Perä ja lukko kannattaa lähettää vaikka Särkikosken työstettäväksi, niin saa samalla lukon toimimaan halutulla tavalla.

Avatar
LRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 125
Liittynyt: 25.09.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja LRT » 09.07.2010 23:53

isosta 500 pemusta löyty 4,45 välitys.kuoret erin laiset ,sisäkalut sopii. (tiiäsitte onko kaikissa.)

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Re: Perä

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 10.07.2010 00:12

ErPe kirjoitti:Helpoiten noita periä löytyy:
http://www.btcf.fi

Hinnat pyörii +-150€, toki enemmänkin saa maksaa, jos haluaa.
Perä ja lukko kannattaa lähettää vaikka Särkikosken työstettäväksi, niin saa samalla lukon toimimaan halutulla tavalla.
On tullut tutustuttua tuohon bimmeri foorumiin, eikä sieltä apua tullut muutamaa linkkiä enempää. Että en nyt tiiä saako sieltä sitä apua sen paremmin... Itse asiassa tuntuu että tähän tarkoitukseen on saanut apua bemarin rakentamiseen täältä PALJON enemmän. Nuo on vähän noita bimb my ride foorumeita.

No oikeessa olet, maksoi OIKEEN sen 150 euroa! Ales on tultu, kun noista peristä kuitenkin pyydettiin purkaamoilla 300-400 vasta ihan toista vuotta sitten. Ja uusiahan myydään täälläkin markkinoilla 900 euroon, jos maksaa haluaa.

Eikä tarvi lukkoa mihinkään lähetellä, siihen on justiin uusi kitkalukko laitettu, ja hyvin ruopii kahella pyörällä, joten mitä muuta se tarvii?
Kuten sanottu meillä ei hifistellä! :)

Avatar
IrmscherRekord
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 05.11.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja IrmscherRekord » 10.07.2010 11:29

Hammaskosketuksen säätö toki pitää tehdä, kun välitys siirtyy kuorista toiseen. Muuten se todennäköisesti huutaa ja kuluu nopeasti pilalle.

Vastaa Viestiin