vasemman jalan jarru!

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
tahvo10
Viestit: 5
Liittynyt: 05.04.2010 00:00

vasemman jalan jarru!

Viesti Kirjoittaja tahvo10 » 26.07.2010 19:36

no,niin... kertokaas ny tyhmälle b-junnulle onko vasemman jalan jarrutus nopeampi takaveto starletilla kun perinteinen oikeella polkeminen...?
molempia tapoja varmasti löytyy mut kertokaas omasta mielestänne edut/haitat (jos löytyy)!
ja jarrubalanssi tiätty vaikuttaa molemmissa.... eli kummalla takapainosemmat... tai kummalla etupainosemmat....
aukaiskaa ny vähän vauhtinne salaisuutta!
epäilemättä itse testaamalla pitäis löytyä tietoa mikä sopii parhaiten mut testipaikat vähissä ja olis hyvä löytää jotakin pientä lähtökohtaa testiinkin!
ainakin vasurin käyttö tietynlaisissa helpoissa paikoissa ei välttämättä tiputa vauhtia niin paljon kun voi vetää lappu lattiassa ja vähän sitoa... niin päänuppikin saa tyydytystä kun pääsee sitä jarrua edes vähän painamaan vaik vauhti ei putookaan kauheesti...???
ja olisko jollakin jotakin videopätkää esim. missä hyvää esimerkkiä...?
SUURI KIITOS vastanneille!

Avatar
vilerace
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

vasuri

Viesti Kirjoittaja vilerace » 26.07.2010 20:39

Eti käsiisi Röyhkiön inkkareita, vetää vasurilla reippaasti sitoen takapotkulla tosi näppärästi, ja lujaa! (corolla/starlet), tai siis ei vedä enää;)

Ite oon koittanut joskus, mutta kyllä se monen vuoden harrastamisen jälkeen on kuin yrittäis opetella käveleen uudestaan, eli ei o helppoo jos on "yksjalkaseks" opetellu....

Avatar
JUSE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Paikkakunta: Pösölandia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JUSE » 27.07.2010 21:21

Minulle eräs virittäjä velho neuvo hommaa kun ajelin b-junnuna MK 2 Escortilla. Eka ralli peurungassa ja se meni tosi hyvin. Tuntu että ajo oli hidasta mut auton pitäminen boorissa lumisateessa oli oikea ratkaisu. Turhat sladit jäi pois. Kello tykkäs. Kannattaa ainakin kokeilla ja kysellä kokeneimmilta kuskeilta neuvoja. 8)

Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Group4 » 27.07.2010 23:50

Kankkusen Juha (ex ralli-kuski) sano ettei ole koskaan käyttänyt vasemman jalan jarrutusta, ei edes nelikolla.....

Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Group4 » 27.07.2010 23:53

Group4 kirjoitti:Kankkusen Juha (ex ralli-kuski) sano ettei ole koskaan käyttänyt vasemman jalan jarrutusta, ei edes nelikolla.....
tai no siis nykyinenkin rallikuski.. ja tulee kovaa menee Jyväshyväss...

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Masa » 28.07.2010 09:03

Asiasta löytyy varmasti paljon erilliaisia mielipiteitä ja koulukuntia. Tosiaan eilen ralliradiossa Kankkunen totesi, että ei käytä ollenkaan vasuria kuin määrätyissä paikoissa.

Itse en ole takavetoisella käyttänyt vasemman jalan jarrutusta. Nyt kun ajanut etuvetoisella ja jarruttanut vasemmalla, niin tunnostaa luonnolliselta jarruttaa vasurilla myös takavetoisella, mutta jos palaisin takavetoisen rattiin, niin toden näköisesti "opettelisin" taas jarruttamaan oikella.

Omasta mielestä takaveto varsinkaan Starlet ei tarvii vasemman jalan jarrua. Eli jos olet aloittelija niin älä keskity vasemman jalan jarruihin vaan keskity muuhun ajamiseen. Niin minäkin tein! :wink:

Alastaron moottoriradalla ihan kohtuullisia meriittejä omaavalta kuljettajalta joskus kuultu, että rata-ajohan on erittäin helppoa ja yksinkertaista (myös vielä yksinkertaisten miesten laji). Jarrutetaan autoa ennen mutkaa auton vielä suoraan mennessä ja käännetään mutkaan kaasua ja vauhtia lisäten! :) Sama pätee myös ralliin!

Avatar
ahvenistofan
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 67
Liittynyt: 23.03.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja ahvenistofan » 28.07.2010 09:47

Toisaalta edesmennyt Pentti airikkala oli juuri tunnettu vasemman jalan jarrutuksesta ja myös opetti sitä muille rallikoulussaan.

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Masa » 28.07.2010 10:09

Sivuston nimi kertoo kaiken. Muutamia vuosia sitten oli Vauhdin maailmassa pari erittäin mielenkiintoista juttua, missä Pentti kertoi hyvin ja perustellusti ralliauton ajamisesta ym.

http://www.leftfootbraking.com/
ahvenistofan kirjoitti:Toisaalta edesmennyt Pentti airikkala oli juuri tunnettu vasemman jalan jarrutuksesta ja myös opetti sitä muille rallikoulussaan.

Avatar
tahvo10
Viestit: 5
Liittynyt: 05.04.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja tahvo10 » 08.08.2010 14:48

eli... voitaneen todeta et jarrutustavalla ei oleellista merkitystä...!
tärkeämpää sit kai se ajotyyli muuten... seppo kobraa lainatakseni ANNA MENNÄ PIKKASEN YLIKOVAA, NI SE SILLAI KÄÄNTYILEE!

Vastaa Viestiin