bmw e36 325 iskarit ja jouset?
- kurko123
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29.09.2009 00:00
bmw e36 325 iskarit ja jouset?
Mikä olisi hyva alusta ratkaisu f-ryhmän bemuun ja millä porukka ajaa ettei tarvitsisi koko budjettia testata iskareihin :D. On vielä auto rakenteilla mutta kohta ois tarvista tiedoista että pääsis talven rientoihin
- volvoevo
- A-Junnu
- Viestit: 131
- Liittynyt: 11.02.2006 00:00
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
- hataki
- KV
- Viestit: 360
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
Kokemusta on öhlins alustasta, reigeristä ja bilsteineista
halpa hyvä alusta joka kestää on eteen 50mm bilsteinit ja taakse laittaa BDA escortin iskarit (alapäätä joutuu vähän poraan että menee paikoilleen) sekä jäykät G-mallin farmari astran jouset, omille paikoille.
extreme alusta myös iha ok, mutta joutuu laittaa jäykempää jousta eikä kärsi isoja hyppyjä ottaa.
öhlins hyvä alusta jos pienemmällä etutolpalla niin jäykempää jousta niin ok sekin.
reigeri on kyllä ainakin meillä ollut paras mitä on alla ollut ja kestää hyppiä ja käydä pellollakin =)
tarvittaessa voidaan antaa säätö vinkkejä kaikkiin noihinkin tarkemmin on aikalailla Juniori testaillut noita kaikkia ja tälläkin hetkellä muut käytössä paitsi öhlins.
ps. eipä ole meillä ainakaan tukivarret vääntyilleet takana millään alustalla muuten kuin ulosajoissA
halpa hyvä alusta joka kestää on eteen 50mm bilsteinit ja taakse laittaa BDA escortin iskarit (alapäätä joutuu vähän poraan että menee paikoilleen) sekä jäykät G-mallin farmari astran jouset, omille paikoille.
extreme alusta myös iha ok, mutta joutuu laittaa jäykempää jousta eikä kärsi isoja hyppyjä ottaa.
öhlins hyvä alusta jos pienemmällä etutolpalla niin jäykempää jousta niin ok sekin.
reigeri on kyllä ainakin meillä ollut paras mitä on alla ollut ja kestää hyppiä ja käydä pellollakin =)
tarvittaessa voidaan antaa säätö vinkkejä kaikkiin noihinkin tarkemmin on aikalailla Juniori testaillut noita kaikkia ja tälläkin hetkellä muut käytössä paitsi öhlins.

ps. eipä ole meillä ainakaan tukivarret vääntyilleet takana millään alustalla muuten kuin ulosajoissA
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
- volvoevo
- A-Junnu
- Viestit: 131
- Liittynyt: 11.02.2006 00:00
Kyllä siinä on jotain muuta tehty väärin, jos iskunvaimennin kynäjousineenBLUEORANGE kirjoitti:Joku vaan tällä foorumilla sano että sillä ei ole takavarret(edes vahvistetut) kestäny kynäjousilla.kai se on kokeiltava niillä öhlinsin jousilla ensin.on vaan perää painettaessa himskutin jäykkä niin luulis että vetopitoa ei ole?.ajamaan en ole vielä päässyt
laitetaan alkuperäisen iskarin paikalle ei sen pitäisi rassata noita tukivarsia.
Kannattaa selvittää jousen jäykkyys joltain joka oikeesti tietää Bemarin alustasta jotain, se ei mikään himskutin jäykkä saa olla tai käy niin kuin
itse tuossa totesit.
- tailio
- B-junnu
- Viestit: 30
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Sit on joko osuttu tai hypätty vitusti tai jotain muuta fibaa siellä. Iskarin pitäis kyllä pohjata ennen normaalii kierrejousta. Tai en mä ainakaan oo tukivarsia mutkalle muuten kun osumalla johonkintailio kirjoitti:Meillä oil normi / xtreme jousi paikallaan kun noi varret vääntyi.volvoevo kirjoitti:Juurikin näin ja sitten kun jousi pohjaa vääntyy kyllä kaikki tukivarret.tenutappi kirjoitti:Ettei olis tehty niin että kynäjousi on vaan heitetty alkuperäsen pallojousen paikalle?
- tertsi
- A-Junnu
- Viestit: 72
- Liittynyt: 21.06.2004 00:00
- Viesti:
meillä oli 325:ssa D2 kynät takana joissa 25kg jouset. Jos tiellä sattu olemaan isompi kivi tai monttu niin kyllä iskarit pohjas mutta ei mitään vaurioita. Ajettiin koko F-cup samoilla säädöillä niin kesä kuin talvikisatkin ilm,an mitään ongelmaa. Nyt on kalusto myyty mutta ehkä laittaisin kesälle 30kg joustet ja talvelle 25kg. Alatukivarret vakiot ja ylätukivarret D2:set joissa päät vahvistettu. Kun iskarit pohjaa tulee jousessa olla vielä about 1cm pelivaraa muuten hajoaa paikat. Toinen täkeä vetopitoon vaikuttava on auton korkeus.
- bmx
- Viestit: 9
- Liittynyt: 07.11.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
tenutappi kirjoitti:Sit on joko osuttu tai hypätty vitusti tai jotain muuta fibaa siellä. Iskarin pitäis kyllä pohjata ennen normaalii kierrejousta. Tai en mä ainakaan oo tukivarsia mutkalle muuten kun osumalla johonkintailio kirjoitti:Meillä oil normi / xtreme jousi paikallaan kun noi varret vääntyi.volvoevo kirjoitti: Juurikin näin ja sitten kun jousi pohjaa vääntyy kyllä kaikki tukivarret.
Meillä BMW:n jousituksessa hiekoimmaksi on todettu tukivarsien sijasta iskarin alapään kiinnitys korvakko. Se murtui kerralla kun takapään jousitus löi pohjaan. Tietysti tätä pohjaamista on auton viiden vuoden ralli käyttöaikan tapahtunut jo useita kertoja. Takaiskarit on ollut kokoajan wp-merkkiset.
Onkohan kukaan laittanut sinne alkuperäisen jousen paikallee ylemmän tukivarren ja korin väliin mitään pohjaan lyönti kumia jollla voisi välttää tuon korvakon murtumisen? Ainakin rally systemsin kittelä suositteli kyseisiin väliin lisäämään pohjaanlyönti kumin, ettei kaikki voima jousituksen pohjatessa jäisi iskun vaihmentajassa olevan pohjaan lyöntikumin tehtäväksi.
Auto malli on meillä otsikosta poiketen e36 M3 sedan joten voisikohan ämmäläisen tukivarsi olla tuolta osin hiekompi kuin tuo 325:ssä oleva.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 21.05.2011 21:00
Re: bmw e36 325 iskarit ja jouset?
Onko kellään kokemuksia Bigemistä, pelaako BMW:ssä. Onko eroa esim. Reigereihin.