bmw e36 325 iskarit ja jouset?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Avatar
kurko123
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 29.09.2009 00:00

bmw e36 325 iskarit ja jouset?

Viesti Kirjoittaja kurko123 » 19.10.2010 21:07

Mikä olisi hyva alusta ratkaisu f-ryhmän bemuun ja millä porukka ajaa ettei tarvitsisi koko budjettia testata iskareihin :D. On vielä auto rakenteilla mutta kohta ois tarvista tiedoista että pääsis talven rientoihin

Avatar
tailio
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 09.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja tailio » 21.10.2010 20:08

50mm bilsteiniä eteen kittelän shimmauksilla ja jotain 3tie iskaria perään, tokihan halvempaahan voi laittaa, mut pitää ajaa röykyt hiljempaa :) nimim joitakin tukivarsia solmussa nähny.

tenutappi

Viesti Kirjoittaja tenutappi » 21.10.2010 22:21

Se tukivarren vääntyminen varsinkaan takana ei johdu kyllä iskarista vaan siitä ettei tiedetä mitä tehdään ku lähdetään kikkailee jousilla

Avatar
volvoevo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 131
Liittynyt: 11.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja volvoevo » 22.10.2010 06:47

Joo ehdottomasti 50 mm tolppa eteen noin painavaan autoon. Meillä on
toi 40 mm (Bilstein) ja tuntuu taipuvan aika herkästi. Ja jos kestävät
alatukivarret haluaa niin M3:sta käy. Takana meillä on BOS:in 3-tie
iskarit ja on toiminut tosi hyvin, eikä ole mitkään tukivarret (alkuperäiset)
vääntyillyt.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 26.10.2010 21:16

kestääkö ne varret kynäjousilla vai kannattaako niitä edes kokeilla?mulla on öhlinsit mutta ostin jo alkup.jouset taakse

Avatar
hataki
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hataki » 26.10.2010 23:20

Kokemusta on öhlins alustasta, reigeristä ja bilsteineista

halpa hyvä alusta joka kestää on eteen 50mm bilsteinit ja taakse laittaa BDA escortin iskarit (alapäätä joutuu vähän poraan että menee paikoilleen) sekä jäykät G-mallin farmari astran jouset, omille paikoille.


extreme alusta myös iha ok, mutta joutuu laittaa jäykempää jousta eikä kärsi isoja hyppyjä ottaa.


öhlins hyvä alusta jos pienemmällä etutolpalla niin jäykempää jousta niin ok sekin.

reigeri on kyllä ainakin meillä ollut paras mitä on alla ollut ja kestää hyppiä ja käydä pellollakin =)


tarvittaessa voidaan antaa säätö vinkkejä kaikkiin noihinkin tarkemmin on aikalailla Juniori testaillut noita kaikkia ja tälläkin hetkellä muut käytössä paitsi öhlins. 8O

ps. eipä ole meillä ainakaan tukivarret vääntyilleet takana millään alustalla muuten kuin ulosajoissA

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 27.10.2010 19:36

Joku vaan tällä foorumilla sano että sillä ei ole takavarret(edes vahvistetut) kestäny kynäjousilla.kai se on kokeiltava niillä öhlinsin jousilla ensin.on vaan perää painettaessa himskutin jäykkä niin luulis että vetopitoa ei ole?.ajamaan en ole vielä päässyt

Avatar
volvoevo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 131
Liittynyt: 11.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja volvoevo » 28.10.2010 07:22

BLUEORANGE kirjoitti:Joku vaan tällä foorumilla sano että sillä ei ole takavarret(edes vahvistetut) kestäny kynäjousilla.kai se on kokeiltava niillä öhlinsin jousilla ensin.on vaan perää painettaessa himskutin jäykkä niin luulis että vetopitoa ei ole?.ajamaan en ole vielä päässyt
Kyllä siinä on jotain muuta tehty väärin, jos iskunvaimennin kynäjousineen
laitetaan alkuperäisen iskarin paikalle ei sen pitäisi rassata noita tukivarsia.
Kannattaa selvittää jousen jäykkyys joltain joka oikeesti tietää Bemarin alustasta jotain, se ei mikään himskutin jäykkä saa olla tai käy niin kuin
itse tuossa totesit.

tenutappi

Viesti Kirjoittaja tenutappi » 28.10.2010 09:55

Ettei olis tehty niin että kynäjousi on vaan heitetty alkuperäsen pallojousen paikalle?

Avatar
volvoevo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 131
Liittynyt: 11.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja volvoevo » 28.10.2010 11:01

tenutappi kirjoitti:Ettei olis tehty niin että kynäjousi on vaan heitetty alkuperäsen pallojousen paikalle?
Juurikin näin ja sitten kun jousi pohjaa vääntyy kyllä kaikki tukivarret.

Avatar
tailio
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 09.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja tailio » 28.10.2010 11:15

volvoevo kirjoitti:
tenutappi kirjoitti:Ettei olis tehty niin että kynäjousi on vaan heitetty alkuperäsen pallojousen paikalle?
Juurikin näin ja sitten kun jousi pohjaa vääntyy kyllä kaikki tukivarret.
Meillä oil normi / xtreme jousi paikallaan kun noi varret vääntyi.

tenutappi

Viesti Kirjoittaja tenutappi » 28.10.2010 11:52

tailio kirjoitti:
volvoevo kirjoitti:
tenutappi kirjoitti:Ettei olis tehty niin että kynäjousi on vaan heitetty alkuperäsen pallojousen paikalle?
Juurikin näin ja sitten kun jousi pohjaa vääntyy kyllä kaikki tukivarret.
Meillä oil normi / xtreme jousi paikallaan kun noi varret vääntyi.
Sit on joko osuttu tai hypätty vitusti tai jotain muuta fibaa siellä. Iskarin pitäis kyllä pohjata ennen normaalii kierrejousta. Tai en mä ainakaan oo tukivarsia mutkalle muuten kun osumalla johonkin

Avatar
tertsi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 21.06.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tertsi » 28.10.2010 15:01

meillä oli 325:ssa D2 kynät takana joissa 25kg jouset. Jos tiellä sattu olemaan isompi kivi tai monttu niin kyllä iskarit pohjas mutta ei mitään vaurioita. Ajettiin koko F-cup samoilla säädöillä niin kesä kuin talvikisatkin ilm,an mitään ongelmaa. Nyt on kalusto myyty mutta ehkä laittaisin kesälle 30kg joustet ja talvelle 25kg. Alatukivarret vakiot ja ylätukivarret D2:set joissa päät vahvistettu. Kun iskarit pohjaa tulee jousessa olla vielä about 1cm pelivaraa muuten hajoaa paikat. Toinen täkeä vetopitoon vaikuttava on auton korkeus.

Avatar
bmx
Viestit: 9
Liittynyt: 07.11.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja bmx » 28.11.2010 17:29

tenutappi kirjoitti:
tailio kirjoitti:
volvoevo kirjoitti: Juurikin näin ja sitten kun jousi pohjaa vääntyy kyllä kaikki tukivarret.
Meillä oil normi / xtreme jousi paikallaan kun noi varret vääntyi.
Sit on joko osuttu tai hypätty vitusti tai jotain muuta fibaa siellä. Iskarin pitäis kyllä pohjata ennen normaalii kierrejousta. Tai en mä ainakaan oo tukivarsia mutkalle muuten kun osumalla johonkin


Meillä BMW:n jousituksessa hiekoimmaksi on todettu tukivarsien sijasta iskarin alapään kiinnitys korvakko. Se murtui kerralla kun takapään jousitus löi pohjaan. Tietysti tätä pohjaamista on auton viiden vuoden ralli käyttöaikan tapahtunut jo useita kertoja. Takaiskarit on ollut kokoajan wp-merkkiset.

Onkohan kukaan laittanut sinne alkuperäisen jousen paikallee ylemmän tukivarren ja korin väliin mitään pohjaan lyönti kumia jollla voisi välttää tuon korvakon murtumisen? Ainakin rally systemsin kittelä suositteli kyseisiin väliin lisäämään pohjaanlyönti kumin, ettei kaikki voima jousituksen pohjatessa jäisi iskun vaihmentajassa olevan pohjaan lyöntikumin tehtäväksi.

Auto malli on meillä otsikosta poiketen e36 M3 sedan joten voisikohan ämmäläisen tukivarsi olla tuolta osin hiekompi kuin tuo 325:ssä oleva.

Tono
Viestit: 9
Liittynyt: 21.05.2011 21:00

Re: bmw e36 325 iskarit ja jouset?

Viesti Kirjoittaja Tono » 23.05.2012 17:45

Onko kellään kokemuksia Bigemistä, pelaako BMW:ssä. Onko eroa esim. Reigereihin.

Vastaa Viestiin