Heittokello kiertokangen pultin tiukkaamiseen

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Roadsport
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 10.04.2007 00:00

Heittokello kiertokangen pultin tiukkaamiseen

Viesti Kirjoittaja Roadsport » 09.11.2010 21:04

Mistähän mahtaisi kotimaasta saada venymä mittarin kiertokangen pultin kiristämiseen venyttämällä.

Onko tilattava johonkin ARP edustavaan liikkeeseen?

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Heittokello kiertokangen pultin tiukkaamiseen

Viesti Kirjoittaja MJT » 09.11.2010 21:59

Roadsport kirjoitti:Mistähän mahtaisi kotimaasta saada venymä mittarin kiertokangen pultin kiristämiseen venyttämällä.

Onko tilattava johonkin ARP edustavaan liikkeeseen?
Onko pultit venyvää mallia, vaiko normaalit kk pultit? Eli miksi venytys?
Yleensä venyvät pultit kiristetään astemittarilla määrätyn esijännityksen jälkeen. Näin ainakin kannen pulteissa. Kiertokangen pulteissa en ole törmännyt vastaaviin. Venyvät pultit yleensä aina uusittava joka käytön jälkeen. Heittokellolla en ole kuullut asiaa mitattavan. Olen ehkä liian vanha näihin asioihin.

Avatar
Roadsport
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 10.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Roadsport » 09.11.2010 22:20

No se voi olla hippasen hifistely hommaa mutta kun tuntuu tuo 5/16" kk pultti niin hepposelta että mieluusti kiristää sen niin tarkkaan kun nyt voi.

Eli varmistamalla pultin kireyden mittaamalla sen venymän kiristettäessä. Sillain saa niin suuren vetolujuuden alasilmaan kun nyt näillä pikkunauloilla saa.

http://www.summitracing.com/search/Bran ... toview=SKU

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 09.11.2010 23:03

Arpin pulteille ilmoitetaan myös se ihanne venymä kiristettäessä..... mie oon mitannut ihan tavan mikrometrillä tuota pituutta. täytyy muuten sanoa et öljyllä ja rasvalla on melko iso ero pultin venymässä kun momentti on sama :wink:

hyvä ois myöskin laittaa pulttien mitat ylös ennen kiristystä + venymä muistiin, ja sit ku avaa ni mitata taas, jos on venähtänä ni vaihtoon ja jos ei niin kii vaan..

ihan koville pulteille tuota on tapana tehtä...

Avatar
Roadsport
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 10.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Roadsport » 09.11.2010 23:11

Juuri näin.

Ja voihan tuon ajatella takaperinkin. Jos ei muuta säästöä (kun pultin ehjänä pysyminen) koidu niin tietää ainakin milloin pitää vaihtaa kk pultit. Ei tarvii "turhaan" varmuuden vuoksi uusia.

Itse kuitenkin haen mielenrauhaa. Pikku kone kun meinaa käydä kiireessä niin korkeilla kierroksilla.

Avatar
liljedahlracing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 12.12.2004 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liljedahlracing » 09.11.2010 23:45

koitappa racersplace,tai pertulta.Hauen pultit kiristettiin tommosella.

Avatar
Roadsport
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 10.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Roadsport » 09.11.2010 23:49

Kiitos Pitääpä kysyä.

Avatar
Roadsport
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 10.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Roadsport » 10.11.2010 11:26

Löytyi: Racers place 150€

Vastaa Viestiin