Ajaisitko mielummin 6 vai 10 ek:ta ?

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...

6 vai 10 ek:ta ?

6
20
5%
6
20
5%
6
20
5%
6
20
5%
6
20
5%
10
58
15%
10
58
15%
10
58
15%
10
58
15%
10
58
15%
 
Ääniä yhteensä: 390

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Ajaisitko mielummin 6 vai 10 ek:ta ?

Viesti Kirjoittaja kprt » 27.05.2004 16:12

Oletteko tyytyväisiä nykyisiin ralleihin ? Muistatteko aikaa jolloin ajettiin aina vähintään 8 ja enintään 10 ek:ta ? Miten voi olla Suomen SM ralli maailman paras jos kisassa ajetaan 6 ek:ta ? Ajatellaanpa esim. Englantia, joka kisa on vähintään 2 pv ja ek:ta 15 - 20. Suomessa maailman parhaat kisat ? I don't think so ! Äänestäkää ja vaikuttakaa, olen itse vanha kilpailija ja katselija ajalta jolloin ajettiin kisoja eikä mitään sprinttejä.

Avatar
Santtu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 127
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: Turenki city

Viesti Kirjoittaja Santtu » 27.05.2004 16:56

Niin tai olis pätkillä edes pituutta saman verran, kuin Kouvolassa ek:lla4 niin se kuus pätkää menis ihan hyvin!
tuppaa oleen jokaisessa suomessa ajettavassa kisassa tauko 3 ek:n ja 20 kilometrin jälkeen :( ei ehdi kunnolla edes lämpeen kuski ja auto
Mutta taitaa noitten teitten luvat olla aika tiukoilla näin kesä aikoina

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Ajaisitko mielummin 6 vai 10 ek:ta ?

Viesti Kirjoittaja seppo » 28.05.2004 11:16

Ei EK:n lukumäärä ratkaise mielestäni vaan kokonaiskilometrit. SM kisoihin pitiäisi tehdä sääntö, että pitää olla vähintään 100 km EK:a. Lisäksi pitää olla 2 tai 3 kaksipäiväistä kisaa jossa sitten voi olla 150-250 EK kilsaa.

Avatar
Paddy
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 87
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Paddy » 28.05.2004 17:21

Kylla kai niita pitkia rallejakin ajettaisiin, jos olisi jarjestajia. Varmasti moni kuski haluaisi paastella vahintaan sen sata kilsaa kisassa, mutta kaksipaivaisissa kisoissa on sitten aina kilpailijan kannalta myos se kustannuskysymys; yopymiset jne. Mutta ehdottomasti esim. 100 kilsan minimi arvokilpailuihin, se olisi poikaa!

Mutta samalla on muistettava, etta tosiaan jokainen ek-kilometri on jarjestajalle paanvaiva ja talla nykyisella menolla kohta 80 kilometrin jarjestaminen on mahdottomuus, kun jokainen sulkumies ja makkaranmyyja pyytaa tuntitaksaa ja toisaalta autourheiluseuroissa porukka tuppaa jaamaan mielummin kotiin kuin lahtemaan patkille hommiin.

Eli kakspiippunen juttu, mutta Englannissa homma on helpompaa, kun esim. sorarallit ajellaan suljetuilla alueilla ja yleisokin paasee vaan ennalta maarattyihin paikkoihin katsomaan. Ja siella tuo toimitsija-kulttuuri on muutenkin hiukka erilaista...

Avatar
jarko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 163
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jarko » 28.05.2004 20:33

Juu, ja jos yleisön tyyli on jatkossakin sama kuin esim. Kouvolan kakkospätkällä (jossa asiantunteva yleisö "hieman" ojensi paikallisia asukkaita katselupaikan valinnassa), ei tarvii kohta ajaa edes niitä 60 EK-kilometrin ralleja. Nyt on aivan liian usein kuulunut maastosta sellaista viestiä, että joku maanomistaja on suivaantunut yleisön ajelusta, roskaamisesta ja huutelusta. Täällä Etelä-Suomessa varsinkin on lajilla kovin vähän muutenkaan ystäviä, joten jos joku kännispäiten haukkuu ensin talon isännän ja kusaisee sitten rappusille, ei tämä varmaan enää kovin innolla halua rallia kotikulmilleen.

Vieras

kymmenen pätkää on paljon

Viesti Kirjoittaja Vieras » 28.05.2004 21:48

Kyselimme tätä samaa asiaa pari vuotta kilpailijoilta "ovensuukyselyinä" kilpailukeskuksissa useissa eri kisoissa. Kansallisissa kisoissa mielipiteet tuntuivat kääntyvät 6-7 erikoiskokeen kannalle ja ek-pituus saisi olla yli 10 km mutta alle 20 km. Perusteluina olivat mm. taloudelliset seikat eli useampi ek esim. 8 tai jopa 10 merkkais tosi pitkää päivää kilpailijoille/huollolle ja kaksipäiväiset kisat ovatkin jo sitten aivan oma lukunsa. Pitkät rallit vaativat kalustolta lisäksi enemmän ja mm. rengaskulut, polttoaineet, ruoka, huolto yleensä ym. kulut kasvavat huomattavasti. Rallin harrastajien enemmistö ei kuitenkaan voine sijoittaa tähän hienoon mutta kalliin puoleiseen harrastukseensa enempäänsä.

Sitten on tuo järjestäminen. Se on semmoinen juttu että a) tiet on tosiaan kortilla varsinkin kesällä ja b) tekijät on vielä enemmän kortilla. Järjestämisestä aiheutuneet kulut nousevat huomattavasti kun mennään yli 6-7 ekoon. Kilpailijat sitävastoin eivät ole halukkaita maksamaan yhtään enempää ilmoittautumisestaan kuin nykyiset 170 ekeä keskimäärin kansalliseen ralliin ( ja siitäkin ainakin junnut rutisee :lol: ) . Yleisö ei maksa nytkään erikoiskokeille lippuja kuin "säälistä". Siis raha ei riitä tekemään isompia ralleja.

Itse omakohtaisesti en enää edes jaksa ajaa kuin 6-7 ekta ( 8O jos nyt sitten en onnistu keskeyttämään ek 1lle kuten tyypillistä :oops: ). No nuoria kiiluvasilmäisiä "vetomiehiä"kin :twisted: on mutta taas nuo järjestämisen niukat resursit kun tulevat vastaan.

Eli 6 pätkää on parempi kuin 10 mutta ekkilometritä määräävät ei ek-kpleet. ARvokilpailuissa nykyinen min. 80 ek-kmää on hyvä. Nykyinen kansallisen minimiek 60 km on ihan ok ja aluerallien ekkmmäärän nostaminen max 30 km + 10 % on jo erittäin hyvä ratkaisu AKKlta.

Vastaa Viestiin