Jääpiikkirengas vs lumirengas

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja Mai- » 19.11.2011 17:57

Täällä joku varmasti osaisi kertoa, mitä eroa on jääpiikkirenkaalla ja lumikelin renkaalla?

Meillä tässä ollut jo vuosia oma jäärata ja monenlaisia vanhoja piikkirenkaita ollut ja mennyt, niin olisi hyvä, jos osaisi jatkossa erotella eri renkaat toisistaan.
Eroa piikien määrässä? Koossa? Asettelussa vai missä?

En tiedä menikö tämä kysymys oikeaan paikkaan.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja Frog » 19.11.2011 18:11

Nykyään jäärengas on nastoitettu samalla nastalla kuin lumirengas, ennen oli jää rengas nastoitettu nastalla jossa oli ohkaisempi kovapala ja sentakia sen pistovoima jäähän oli suurempi, mutta ne ei kestänyt juurikaan ajaa Asfaltilla, joskei kyllä sen ajan pikkirenkaat kestänyt kuin murtoosan nykyrenkaista. Vuonna 1991 ajettiin 3 tavallista talvi Sm rallia ja Tunturi renkaita meni 120 kpl että kyllä se kilvanajo on ollut kallista ennenkin. Siinä oli sitten esim Tunturin jääpätkille erikois jäärenkaat, joilla kyllä ajettiin N ryhmän Corollalla yleiskilpailun 10 sakkiin joillain jääpätkillä ! Kaikki renkaat oli muuten Timejä 8O
Oikeet jääpiikit on sitten joko,Viistopäitä, hokkeja tai teroitettuja pultteja.

Toivotaan että tämä sönkkäys auttoi jotain :lol:

Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja Mai- » 19.11.2011 18:37

No miten tuo nastojen asettelu, onko sillä väliä? Mulla on useampia sarjoja renkaita, osassa piikit on aseteltu ns. sikin sokin ja osassa taas V-kijaimen muotoisesti peräkkäin. On myös sellaisia, joissa toisessa reunassa piikit ovat viistossa rivissä tasaisesti ja toinen puoli renkaan piikeistä on sikin sokin siellä täällä. :lol:

Uusimmat ovat tämän näköiset. Michelinit merkiltään.

Kuva

Tällaiset Timitkin oli, joissa nuo nastat on aseteltu eritavalla.

Kuva

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja Frog » 20.11.2011 07:09

Ylempi on niin sanottu lumirengas ja alempi taitaa olla pinnoitettu joka sopii jokakelille ! Noiden pinnattujen renkaiden pidon ja ominaisuuden tekee monesti tuo nastoitus ja siinä olevat niin sanotut nastarivit, eli kuinka monta viirua jää kun ruopaisee esim jäällä vai tuleeko siihen nastojen levyinen ura. Tuossa yläpulella olevassa renkaassa tuo renkaan kuvio on tarkoitettu puhdistamaan lunta tien ja nastojen välistä että saataisiin mahdollisimman hyvä kontakti ja nastapurenta ja siinä renkaassa missä palat on toisessareunassa samanlailla ja toisessa pyörimissuunnanmukaan pitkittäin on tarkoitettu kovemmalle tielle ja jäälle, käytetään kuiteskin nelivetoautoissa oikeestaan aina jollei lunta ole vähintään 5 cm tienpinnassa, koska on tukevampi ja sen takia kestävämpi sekä toimii sortavassa ajossa pitävämmin, ei sovellu monestikkaan kevyehköihin noin 1000 kg painaviin takavetoautoihin, huonohkon suorapitokykynsä takia. Taasen noissa pinnatuissa pyritään tekeen kuvio sillai että saadaan maksimi nastamäärälle maksimi pistovoima ja silloin ne renkaat joskus näytää siltä että kaikki sallitunastat voivat olla juurikin joku sivulle sojottaen ja mahdollistavan sen takia todella rajunpidon mutta heikentäen renkaan kestoo huomattavasti. Siksi on aina muistettava että oikea rengaspaine on todella tärkeä että renkaankuvio ja nastaasettelu toimii juuri niin kuin se on suunniteltu ja että saadaan maksimaalinenpito, ajokäyttäytymisen kärsimättä. Yleensä alipaine (liianvähän ilmaa) lisää renkaan ja nastojenkantopintaa ja siksi pistovoima heikkenee eli renkas ei pidä esim jarrutuksissa lookisesti tai on ailahteleva ennen kuin on lämmennnyt toiminta kuntoon sekä paineeseen.
P.S. Seuraavaa kysymystä helpottaen paine tulee olla toiminnassa eli lämpöisenä 2,3-2,5 bar esim Misukalla ja Pirellinrenkailla, mutta parhaan tuloksen saat kun sen kokeilet omassa autossa ja huomioit ulkolämpötilan ja ajettavan jakson pituuden ! Siksi se lähtöpaine on oltava oikeahko että olet oikella paineella liikkeellä mahdollisimman pitkänjakson siellä pätkällä, ylipaineinenrengas on vain liukas mutta johdonmukainen kun alipaineinen on epälookinen ja ailahteleva, siksi jälkimmäinen ei anna sinulle luotettavaa pitoa ehkä kokopätkällä tai olet kokenut sen pari ohoo paikka eikä sitä aikaa tule kokopätkällä, kun taas yöipaineinen luistaa loppupätkästä jossa muutenkin ajo yleensä tulee rohkeemmin ja rytmikkäämmin.

Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja Mai- » 20.11.2011 09:44

Kiitos vastauksista! Mitä olet mieltä, tekeekö noilla ylemmillä renkailla mitään puhtaalla jäällä? Ne on tällä hetkellä vanteilla ja olisi tarkoitus niillä kokeilla ajaa, kunhan kelejä tulisi.
Tähän asti on käytetty noita renkaita lähes aina tubelessina, mutta painetta on jouduttu pitämään lähempänä 3 bar, että pysyvät vanteella. Tuo 2,3-2,5bar vaatii toimiakseen jo varmaankin sisäkumin?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja Frog » 20.11.2011 10:26

Mai- kirjoitti:Kiitos vastauksista! Mitä olet mieltä, tekeekö noilla ylemmillä renkailla mitään puhtaalla jäällä? Ne on tällä hetkellä vanteilla ja olisi tarkoitus niillä kokeilla ajaa, kunhan kelejä tulisi.
Tähän asti on käytetty noita renkaita lähes aina tubelessina, mutta painetta on jouduttu pitämään lähempänä 3 bar, että pysyvät vanteella. Tuo 2,3-2,5bar vaatii toimiakseen jo varmaankin sisäkumin?
Toimivat mallina oikeen hyvin myös jäällä takavetoautossa ja kevyimmissä etuvetoisissa myös.

Ongelmasi vanteella pysymiseen on todennäköisesti liian leveävanne joka tulis olla 5-5.5" tuumaa max 6" sisärenkaita en suosittele mihinkään tubelesrenkaaseen jos vanteet ovat myös kyseistä tyyppiä. Kun käyttää sisärengasta puhkeaa rengas monesti sen takia että päälyrengas rikkoo sisäkumin ! Mutta käytettäessä oikeanlevystä ja hyvää vannetta puhkeaa Tubelesrengas vasta silloin kun siihen tulee reikä ! Siis edellisessä vaihtoehdossa päälyrengas voi olla täysin ehjä 8O

arskaJ
Viestit: 10
Liittynyt: 19.02.2011 18:05

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja arskaJ » 20.11.2011 19:30

Onko tuo 2,3-2,5 bar sopiva paine tuollaiselle 16"matalampi profiiliselle piikkipyörälle,vai toimiiko myös esim.15"korkea profiilinen pyörä parhaiten noilla paineilla?Vai kaipaako tuollainen korkea rengas enemmänkin painetta ollakseen"tukeva"

Avatar
Mai-
Viestit: 10
Liittynyt: 11.09.2010 00:00

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja Mai- » 21.11.2011 11:45

Frog kirjoitti:
Mai- kirjoitti:Kiitos vastauksista! Mitä olet mieltä, tekeekö noilla ylemmillä renkailla mitään puhtaalla jäällä? Ne on tällä hetkellä vanteilla ja olisi tarkoitus niillä kokeilla ajaa, kunhan kelejä tulisi.
Tähän asti on käytetty noita renkaita lähes aina tubelessina, mutta painetta on jouduttu pitämään lähempänä 3 bar, että pysyvät vanteella. Tuo 2,3-2,5bar vaatii toimiakseen jo varmaankin sisäkumin?
Toimivat mallina oikeen hyvin myös jäällä takavetoautossa ja kevyimmissä etuvetoisissa myös.

Ongelmasi vanteella pysymiseen on todennäköisesti liian leveävanne joka tulis olla 5-5.5" tuumaa max 6" sisärenkaita en suosittele mihinkään tubelesrenkaaseen jos vanteet ovat myös kyseistä tyyppiä. Kun käyttää sisärengasta puhkeaa rengas monesti sen takia että päälyrengas rikkoo sisäkumin ! Mutta käytettäessä oikeanlevystä ja hyvää vannetta puhkeaa Tubelesrengas vasta silloin kun siihen tulee reikä ! Siis edellisessä vaihtoehdossa päälyrengas voi olla täysin ehjä 8O
Nämä ylemmän kuvan michelinit ovat menossa etuveto GTi almeraan, noin 1050-1100kg painaa auto tällä hetkellä.
Nuo on laitettu 6x15" peltivanteille.
Tähän asti olen ajellut 13-14" renkailla ja lähes kaikki on olleet nissanin tai bemarin peltivanteilla. Etuveto autossa takarenkaat tyhjenivät melko herkäsi, jos auto luisui lumi/jääpenkkaan tms. Siksi käytettiin 3bar paineita, joka vähän auttoi tuohon ongelmaan. Täytyy nyt tulevana talvena kokeilla pienemmällä paineilla.
Mistäs sen sitten tietää, onko renkag tarkoitettu käytettäväksi tubelessina vai sisäkumin kanssa? :lol:

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja Masa » 21.11.2011 15:03

Kaikki kilparallirenkaat on tarkoitettu tubelessina. Ainakin siviilirenkaissahan renkaan kyljessä lukee tubeless

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Re: Jääpiikkirengas vs lumirengas

Viesti Kirjoittaja -AP- » 21.11.2011 15:38

Tube type -renkaita ei ole tainnut enää '70-luvun jälkeen olla tarjollakaan? Tubeless on teksti kyljessä sisärenkaattomalla.

Vastaa Viestiin