Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
-
tuntsamies
- B-junnu

- Viestit: 49
- Liittynyt: 02.03.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja tuntsamies » 29.12.2011 13:44
No niin päätin aloittaa harrastamisen ja jatkaa isäni jalanjälkiä. Päätin sen että teen autoni itse saa kokemusta tekniikasta yms muista yleellisyyksistä

. Miksi näinkin eksoottinen auto kuin nissan micra ja vielä ensimmäistä korimallia? noh eipähän ainakaan ole kovin yleinen kilpautona ainakaan suomessa. Toinen homma on auton paino joka on "riisuttuna joku 670kg about". Sen päätin ettei kilpailla todellakaan kalliilla ja että saataisiin kokemusta näin aluksi. Auto maksoi huimat 150€

ja osat ovat halpoja lähes kaikki motonetistä. Alussa poistettiin massat pohjasta, riisuttiin kori, kansi avarrettiin, ja kaaret teettettiin. Seuraavaksi ostimme iskarit, jouset ja jarru hilppeet autossamme on oiken vakioiskari mutta jäykät jouset. Sitten penkkiostoksille turvallisuudesta ei saa koskaan tinkiä siksi läppäpenkkki momo safari mittatilauksena pienissä autoissa kun pää haluaa tunkea ikkunasta ulos. nyt on auto aikas hyvällä malllilla ja kirjoittelen pian lisää.
-
kappa12
- Yleinen

- Viestit: 270
- Liittynyt: 19.02.2005 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja kappa12 » 29.12.2011 17:31
Mielenkiintoinen projekti... Kuullaan mielenkiinnolla lisää...
-
jph78
- B-junnu

- Viestit: 33
- Liittynyt: 24.09.2008 00:00
Viesti
Kirjoittaja jph78 » 29.12.2011 20:01
kunnon iskarit alle, menee vakiot ekan kisan jälkee vaihtoon, kun ei meinaa auto tielläpysyä.
-
kappa12
- Yleinen

- Viestit: 270
- Liittynyt: 19.02.2005 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja kappa12 » 29.12.2011 20:27
jph78 kirjoitti:kunnon iskarit alle, menee vakiot ekan kisan jälkee vaihtoon, kun ei meinaa auto tielläpysyä.
Tuo on muuten tosi, ajettavuus on jossain kengurun ja pupujussin välimaastos...
-
tuntsamies
- B-junnu

- Viestit: 49
- Liittynyt: 02.03.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja tuntsamies » 29.12.2011 21:13
siinäpä se jos olisi tuosta opiskelijan kukkarosta heltinyt rahaa ni mikä ettei jos jollain on myydä suht halpaan hintaan vaikka käytetyt ottakaa yhteyttä yv:llä kiitos
-
ksi
- KV

- Viestit: 360
- Liittynyt: 10.06.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ksi » 29.12.2011 23:29
olisit ottanu ja tehny k11:sta niin ois winkami ja yhtä halapa ;)
kirraa,kirraa..... OSU!!!
-
ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ariwalk » 30.12.2011 00:28
tuntsamies kirjoitti:siinäpä se jos olisi tuosta opiskelijan kukkarosta heltinyt rahaa ni mikä ettei jos jollain on myydä suht halpaan hintaan vaikka käytetyt ottakaa yhteyttä yv:llä kiitos
oon ainaki sen huomannu autoo rakennelles et jos jonku halvan ja hyvän löydät ni kisojen tai testien jälkee lähtee vaihtoon.. eli yksinkertaisesti köyhän ei kannata ostaa halpaa.. koskien jopa ns. kisaosia.
-
tuntsamies
- B-junnu

- Viestit: 49
- Liittynyt: 02.03.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja tuntsamies » 30.12.2011 00:31
onko jollain sitten hintaarviota kisaiskareille+jousille?
-
matin.postit
- Viestit: 15
- Liittynyt: 07.09.2011 08:21
Viesti
Kirjoittaja matin.postit » 30.12.2011 08:31
Minun neuvoni on seuraava:
Lopeta kysyminen ralli.netistä, laitat tietokoneen tämän sivunosalta sulkuun.
Sulta jää auto rakentamatta, koska täällä torpataan kaikki ne ajatukset mitä sulla auton rakentamiseen on tähän mennessä ollu..
Pienellä budjetilla voi auton rakentaa sitä ei estä kukaan, kunhan se on sääntöjen mukainen. Mutta kun täältä asioita kyselet niin sen opiskelija budjetin voi unohtaa.. Rakenna kalusto valmiiksi kuten meinasit ja baanalle vaan, tällä tavoin pääset harrastamaan! Tosin jos sulla on budjetissa löysää niin sitten vaan hankkimaan tarvittavat osat jotka tähän viestiketjuu myöhemmin tulee.
Kannustan rakentamaan vaan kuten alunperin ajattelit, niin saadaan yksi uusi harrastaja lajiin mukaan.
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Viesti
Kirjoittaja Jankos » 30.12.2011 10:01
Alustan suhteen noin kevyessä autossa pystyy varmasti pelaamaan painavampien autojen vakioiskareilla, sovittelua vaatinee mutta varmasti selviää halvemmalla. Ja kun tulee sprinttiin niin voi valita melkein mitä tahansa kun saa sovitella miten vaan. Mutta se pitäisi muistaa että jos laittaa jäykemmän jousen niin se iskarikin pitäisi olla jäykempi.
Ja sprinteissähän on tien kunto yleensä melko hyvä ja pätkät lyhyitä.
Niin, asfalttia vai soraa?
Lisäetuna on halvalla / harvinaisella autolla ajamisessa on se että tulee opeteltua noita tekniikan asioita ja siitä ei ole koskaan haittaa :D Sitten jos myöhemmin panostaa enemmän niin tietää jo paremmin mitä tarvitsee.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
PORTTIKIVI
- A-Junnu

- Viestit: 64
- Liittynyt: 13.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Huittinen
Viesti
Kirjoittaja PORTTIKIVI » 30.12.2011 10:31
Tsemppiä vaan auton rakentamiseen...sen verran kannustuksena voin kertoa, että itsellä oli vuonna 2001-2002 pikkuluokan Starletissa vakio iskarit mitkä satuin tallilta löytämään....muistaakseni etuvetoisen escortin monroet...hmmm...kysyy vain kärsivällisyyttä ja työtä hieman enemmän kun ei aivan "valmiita" palikoita ostele.....kaikilla ei ole tai halua pistää omaisuuttaan peliin harrastuksen takia...vähemmälläkin pääsee alkuun....nälkä kasvaa tosin syödessä...
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 30.12.2011 10:41
tuntsamies kirjoitti:onko jollain sitten hintaarviota kisaiskareille+jousille?
No kisaiskarit maksaa halvimmillaan 100,- eurosta ylöspäin kpl
Jouset käy monesti vakiot, sullakin on kevyt auto jota nuo jouset kyllä kantaa jos vain saat heilumisen kuriin ja korjaantuu iskareilla ja tarvike vakiotkin voi olla joskus OK.
Mitä kyselemiseen tulee niin kysy vaan niin monestapaikasta kuin vaan keksit ! Mutta silloin täytyy kyllä olla jonkinlainen taju mitä tekee ja mitä kannattaa tehdä koska neuvoja tulee ihan yhtämonta kuin on kysymys kohteitakin. Suuntaa kysymykset aluksi sinnepäin missä on jo kyseisiä autoja tai vastaavia rakennelmia, heillä on monesti jo hyvä tuntuma siitä mitä ei kannata tehdä. Ei muuta kuin pelit ja turvavarusteet kuntoon ja viivalle. Toivotetaan onnea ja rohkeutta ! Hyvä alku hanaa vaan. Itsekkin aloitin velaksiostetulla Fiat 127 ,lla

-
tuntsamies
- B-junnu

- Viestit: 49
- Liittynyt: 02.03.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja tuntsamies » 30.12.2011 15:01
kiitos neuvoista ei muutaku kyselmää :)
-
MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja MJT » 30.12.2011 21:00
tuntsamies kirjoitti:No niin päätin aloittaa harrastamisen ja jatkaa isäni jalanjälkiä. Päätin sen että teen autoni itse saa kokemusta tekniikasta yms muista yleellisyyksistä

. Miksi näinkin eksoottinen auto kuin nissan micra ja vielä ensimmäistä korimallia? noh eipähän ainakaan ole kovin yleinen kilpautona ainakaan suomessa. Toinen homma on auton paino joka on "riisuttuna joku 670kg about". Sen päätin ettei kilpailla todellakaan kalliilla ja että saataisiin kokemusta näin aluksi. Auto maksoi huimat 150€

ja osat ovat halpoja lähes kaikki motonetistä. Alussa poistettiin massat pohjasta, riisuttiin kori, kansi avarrettiin, ja kaaret teettettiin. Seuraavaksi ostimme iskarit, jouset ja jarru hilppeet autossamme on oiken vakioiskari mutta jäykät jouset. Sitten penkkiostoksille turvallisuudesta ei saa koskaan tinkiä siksi läppäpenkkki momo safari mittatilauksena pienissä autoissa kun pää haluaa tunkea ikkunasta ulos. nyt on auto aikas hyvällä malllilla ja kirjoittelen pian lisää.
Olisi voinut mennä omillakin jousilla. Favorit Skoda toimii omilla jousilla. Iskareina käytin Neste-Rallissa 2000 Tokicon kaasuiskareita. Käsittääkseni ne olivat jonkun Mazdan vakioiskarit. Kisat läpi ja pytyille.Radalla käytin takana 300 sarjan BMW:n KYB´n valkoisia kaasuiskareita. Toimi hyvin ja hoiteli samalla vakaajan tehtäviä. Ei muuta kuin testaamaan.
-
tuntsamies
- B-junnu

- Viestit: 49
- Liittynyt: 02.03.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja tuntsamies » 31.12.2011 13:29
Onhan noi pumput uudet ja aikas laadukkaat(trw) ja jouset (monroe) ja kori ei paina mitään tosin asulle olisi hyvä saaha jotkut vakiokaasuiskarit. Korin keinumisen saa vähenemään polyuretaanipuslilla (vanhat ihan loppu) ajaa sen verran varovaisesti hypyissä yms ettei pääse lyömään pohjaan ja mehuja ulos. laittaa sitten paremmat iskarit kun on kunnon töissä ja päässyt harrastuksessa kunnolla alkuun.