Tämä vähän off topic rallipuolelta mutta olen pitkään etsinyt moottoriveneeseen soveltuvaa mittausjärjestelmää jossa olisi mahdollisuus asettaa erilaisia antureita ja niille raja/hälytysarvot kytkettynä ääni- ja varoitusvalohälytykseen. Näin olisi mahdollista päästä eroon isosta määrästä mittareita joita ei juurikaan koskaan tule ajon aikana seurattua ja yleensä äänihälytyksen tullessa on jo vaurio syntynyt. Veneessä yleisin lämpövika tulee siitä kun jäähdytyksen tuloveden pumpun siipipyörää hajoaa ja moottori ei saa lämmönvaihtimeen jäähdytysvettä ja siinä vaiheessa kun moottorinlämpötilamittari hälyttää (erittäin harvassa moottorin mittaripaneelissa) on jo yleensä ”pahvi” sylkäissyt.
Alla listattuna tärkeimmät mittauskohteet. Autopuolellahan Stack valmistaa tämän tyyppisiä mittareita ja mittaristoja. Onkohan kukaan törmännyt missään muussa yhteydessä tämäntyyppiseen ”mittaristoon”?.
Mitattavat kohteet:
1.prioriteetti
-öljynpaine
-jäähdytyksen tuloveden lämpötila
-moottorin lämpötila
-pakokaasun lämpötila
-latausjännite
2.prioriteetti
-konehuoneen (=imuilman) lämpötila
-vaihteistoöljyn lämpötila
-moottoriöljyn lämpötila
Luulisi että Suomessakin joku ”bittinikkari” olisi jo tämän tyyppistä kehitellyt ja sama ”mittaristohan” kävisi racing puolellekkin.
Moottorin "valvontajärjestelmä"
- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Moottorin "valvontajärjestelmä"
Damontweeks niin sieltä löytyy analogisia tiedonkeruulla olevia näyttöjä. Olishan hienoo kun veneessä on vain yksi dash ja erivärisiä ledejä.
- ripez12r
- Yleinen
- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Re: Moottorin "valvontajärjestelmä"
ehkä megasquirtin voisi asentaa pelkästään mittaamaan noita kyseisiä arvoja ilman että ohjaa moottoria. Taitaa siinä uusimmassa MS3:ssa olla jo jonkinlainen tiedonkeruukin.
- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Moottorin "valvontajärjestelmä"
Luulempa että löysin jo jotain !ripez12r kirjoitti:ehkä megasquirtin voisi asentaa pelkästään mittaamaan noita kyseisiä arvoja ilman että ohjaa moottoria. Taitaa siinä uusimmassa MS3:ssa olla jo jonkinlainen tiedonkeruukin.
http://www.love2fly.co.uk/avionics-univ ... p-157.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kattokaapa ominaisuuksia myös muista mittareista, esim 4 kanavainen hälyraja lämpömittari, jne. Sopii aika moneen käyttöön.
Suomessa edustaa: http://www.windcraft.fi/avioniikkaa.htm" onclick="window.open(this.href);return false;