Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja ltr » 10.03.2012 09:18

Luettuani viimeisintä postilaatikkoon tupsahtanutta vauhdin maailmaa jäi sieltä mieleen muutama ralliautoilua koskeva artikkeli.

1.Timo Jouhkia huolestuttaa FIA:n saamattomuus MM-sarjan promoottorista.

2. Esittelyä taas Citroenin R3T-luokan autosta

3.Toni Gardemeisterille "jälleen" tehty temppu

Idea kohtaan yksi: Miksi kukaan ei halua varmasti maailmanlaajuista näkyvyyttä omaavan huippusarjan "oikeuksia" itselleen? Eikö jo ennestään riittävän rikkaille siitä tule tarpeeksi tuottoa omaan taskuun?
Autonvalmistajien kannattaisi perustaa oma komitea, joka hoitaisi kaikkien etuja valvoen tämän sarjan pyörityksen.

Miete kohtaan kaksi:
Millä etuvetoisesta siviiliautosta johon on asennettu turvakaaret, vaihteisto, jarrut ja alusta on saatu maksamaan luokkaa +100000€?

Kohta kolme:
Toni on taatusti yksi suomalaisen ralliautoilun vihkiytyneimpiä keulakuvia.
Omat ranteet riittävät ja silti mies viitsii vaivautua jalkautumaan meidän harrastajien joukkoon.

Muutamaa muuta kuljettajalupausta seuranneena on valitettavasti homma kaatunut aina rahoitukseen.

Mitä paremmin pärjäät, sitä enemmän menee rahaa aivan vääriin paikkoihin kuin itse siihen tekemiseen. Ottajia riittää.

On tarjottu rengasdiiliä joltain putkalta ihan SM-sarjaankin: Lopputulos, huono pyörä, ei teidän kuski ehdi, me ei oteta tänä vuonna enää osaa kuluihin. Vikahan ei koskaan löydy peilistä tai ainakaan sitä ei pidä myöntää..

Olisiko ajatusmallin muutoksesta tasoon katsomatta nyt lamantapaisen keskellä uhrata miete:

Jokamiehen oikeuksiin pitää jatkossakin kuulua, että kilpa-auton saa valmistaa itse. Oli luokka suomessa sitten mikä tahansa.

Meillä on rallin maailmanmestareita, kisainssejä, managereja ja jokaisen tarvittavan osa-alueen huippumiehiä ja naisia ihan omasta takaa.

Lisäksi meillä on riittävän tietotaidon ja laadunymmärryksen omaavia yrityksiä.

Ehdotan että AKK:lta yritykset voisivat lunastaa virallisen "motorsport" valmistajan statuksen sopivaa korvausta vastaan.

Tämän statuksen omaavat yritykset voisivat voimassa olevien FIA- ja kotimaisten sääntöjen puitteissa luokitella itse minkä tahansa sopivan auton haluamaansa luokkaan.

Lopputulos:

Eri luokkiin olisi saatavana kilpailukykyistä ja siistiä tuoretta kalustoa.

Merkkikirjo lisääntyisi ja maahantuojia sekä autoliikkeitä olisi helpompi kosiskella toimintaan mukaan, puhumattakaan kaikkien alojen päättäjistä ja kaikki hyötyvät näkyvyydestä.

Lisäksi yhden suuren pääsponsorin malli ei mielestäni suomen kokosessa maassa toimi. Sponsoroiville yrityksille suurin hyöty on muista samaa kuljettajakaksikkoa / teamia myös tukevista yrityksistä ja tätäkautta yritysten keskinäisestä verkostoitumisesta. Tästä on kaikille todellista vastinetta rahalle.

Kattojärjestölle se toisi lisää töitä, mutta onko siitä jotain haittaa jos jokunen työpaikkakin saadaan aikaiseksi ja rahaa lisää taloon? Kiitos vielä tässä kohtaa kaikille tahoille siellä, joita olen sillä tästäkin asiasta vaivannut.

Itse olen perheellinen ja riittävän vanha etten kuvittele enää tulevani joskus uudeksi maestroksi.

Mutta jos voin omilla kontakteilla ja teknisellä osaamisella tasoittaa jonkun nuoren matkaa eteenpäin niin mielelläni sen teen.

Miettikäähän, nykyään SM-sarjan huippu Mitsu tai Subbe maksaa yli 150000€. Äffäläinenkin 40000-70000€..

Mitä jos teaminne saisi käyttöönne S2000 4wd tai 1.6T(R4T) 4wd auton selvästi halvemmalla(~100000€) ja kestävämmillä(aidoilla kilpa) osilla.. uuden R3T auton n.(60000€) jne.

Mahdollistetaan harrastusmahdollisuus nuorille ja vähän vanhemmille oikeassa ympäristössä ja ammattilaisilta karsitaan turhat kulut jotka säästyvät itse ajamiseen.

Hyvää viikonloppua kaikille.

Avatar
vturunen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja vturunen » 10.03.2012 10:32

Ainakin täällä susirajalla rahoituksen saaminen ilman suhteita ja jo olemassa olevia kanavia tuntuu mahdottomalta.
Eivät tunnu tulokset niinkään painavan puntarissa,vaan se että kuuluu tiettyyn piiriin.Toki meillekin on puheissa luvattu maat ja taivaat,mutta kun olisi ollut aika toteuttaa ne,on aina jotenkin se huono tilanne nyt päällä.Muutamat pienemmät tukijat ovat kyllä olleet uskollisesti mukana ,jotkut ihan alusta alkaen. SIITÄ HEILLE ISO KIITOS!Muutama poistunut hiljaa,kun ei tullut maailmamestaria, silloin 16vuotiaasta, kolmeen vuoteen.
Meille nämä varainhankinnat eivät todellakaan ole vahvinta aluetta.
No nyt ajelee jälkikasvu milloin pystyy,mukavaahan sekin,vaikka ei tunnu sekään olevan kaikkien mieleen..kun joskus sotkee kärkipäätä tuloslistalla.
Eikä tämä suinkaan ainoa tapaus...
Mutta ainahan voi harrastella.

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja jaki » 10.03.2012 11:17

Tuo WRC-promoottoricase on kyllä ihmeellinen. Melkein sanoisin, että ammattitaidottomuutta moisen tössiminen.

Mutta:
Olihan uusimmaa VM:ssä juttu taas crosskart:sta (kuinkahan mones). Alkaa ihan muistuttamaan vuosien takaista Legends-buustia. Silloinkin oli aina vähintään yksi juttu joka numerossa. Mikähän tuonkin takana on?

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja saana » 10.03.2012 12:25

Siis Crosskart.Bisnes on bisnes ja mooses on mooses.Ei se sen ihmeellisempää ole.VM on vain vähän paksumpi mainos esite.Muuten ltr:n ehdotus on hyvä.Tehdään kilpurit halvemmalla niin riittää raha ostaa parempia.Hyvä että joku sanoo ääneen.Homma ei ole kuin alottamista vaille valmis.Mut kuka haluaa vähemmän sitä paperirahhaa?Sen kun näkis?

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja ltr » 10.03.2012 12:50

Kiitos Saana kommentista.

Olen yrittänyt tökkiä "isoja" herroja asian tiimoilta ja ihmettelen kovasti syitä miksi ei lajin eteenpäin vieminen kokonaisuutena oikeasti tunnu kiinnostavan ketään.

Mutta joskus tulee sekin päivä kun joku isoista pojista kuulee jostain turhista paminoista ja monesti loppu on sitten historiaa. Kuka haluaa sulan hattuunsa?

Muutamat avuliaat on nätisti käytännössä vaimennettu..

Mietitään lisää:

1.Aloittelija

Nykysysteemillä V1600 ja 1400-trophy ovat todella kilpailijaystävällisiä päästä mukaan. Trophystä on opittavaa monille, myös kuutiotuumafaneille. Kello sen kertoo.

2.Harrastaja

Ajelee ties minkä luokan autolla ties mitä kyläkisoja ja oikeutetusti nauttii siitä hauskasta tekemisestä.
Täysin jees. Osa käväisee Cupin puolella kurkistamassa vauhdin seuraavaa tasoa.
Ryhmä N lasketaan tähän valikkoon.

3.Puoliammattilainen

Ryhmä F. Tekninen osaaminen teamissä ja tukijat näyttelevät jo suurta roolia kärkimiesten joukossa. Vauhdin taso on mahtava. Jos pärjäät täällä voit aivan surutta lähteä ajamaan SM-sarjaan vauhdin puolesta, eikä kuvia tarvitse kumartaa.
Autot ovat teknisesti vuosimallia 2012 eikä samalta vuosituhannelta kuin korit.

Suurin osa SM-sarjaa kiertävistä lasketaan myös tähän kastiin. Budjetti on kaksivetoisella vain hieman poikkeava vuositasolla, kuin suosituimmassa sarjassa.


4.Täysammattilainen

Promillen kuuluisa murto-osa.

Jos viiden miljoonan kansasta luullaan nykysysteemillä kasvattamamme uusia mestareita nuorten keulakuviksi täytyy ymmärtää muutama fakta:

Markkina-alue on viisi miljoonaa ihmistä. AKK:n jäseniä n. 30000 ihmistä..

Siellä minne suomalaisen ralliharrastajan vähätkin rahat virtaavat on saksassa ja englannissa hiukan toisenlainen markkina-alue ihan kaikelle teollisuudelle.. Tämä myös luo kulurakenteen väärentyneeksi.

Englannissa muuan köyhä yksityisyritys keksi laittaa jokeri lisäluokituslehden erääseen S2000 autoon joka ei täksi vuodeksi maksa kuin 50000€.
Mutta helikopterin polttoaine on kallista.

Kun itse laji saadaan voimaan taas hyvin ja kulurakenne terveen kilpailun kautta kuntoon, voimme varmasti paistatella taas auringossa. Eikä huipputason osaamista ja tiloja tarvitse laittaa alaikäisten leikkipaikaksi.

Lopputuloksena eri luokkissa vauhdin kasvaessa myös kustannusten nousu pysyy kohtuullisena eikä sitä pidetä niin epärealistisena saavuttaa.

Alkuunpääsy ja käytöstavat pitää toki jokaisen muistaa aina.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 10.03.2012 13:57

Itse tilasin vauhdinmaailmaa 20v.kun päätoimittaja vaihtui niin lehdestä tuli formula lehti ja lopetin tilaamisen kyseinen lehti ei enää edusta mielestäni milläänlailla realisimia missään asiassa,onneksi on vielä mahdollisuus itse valita mitä lehteä tilaa,vain kreikkaa on pakkotukea halusit tai et se on tämän kommonismi valtion haittapuoli.

Avatar
gianni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 20.08.2005 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja gianni » 10.03.2012 20:27

Oli aikoja jolloin MTV3:lta tuli SM-sarjasta lähetys seuraavana päivänä, nyt se tulee Maxilta viikkoja jälkikäteen. Rallin näkyvyys mediassa on luokattoman kehnoa ja sitä kautta yhteistyökumppaneiden näkyvyys olematonta. Rahan saaminen näin ollen paljon vaikeampaa.

Uutisten urheilulähetyksissä ei kotimaisia rallisarjoja käsitellä juuri mitenkään. Pikaisesti näytetään Lappia ja that´s it. Kaikki kunnia Esa-Pekalle!! Koripalloa, lentopalloa ja jääkiekkoa näytetään sitten V divarista lähtien.

Isojen lehtien palstoille pääsee vain MIkko ja JM. Nekin vain jos tulee voitto tai paha ulosajo. Ralli ei valitettavasti ole enää seksikäs laji ja siitä ei kerrota. Alan lehtien levikit ovat niin surkeita (valitettavasti), ettei niiden näkyvyydellä kukaan saa mitään katetta.

En ymmärrä miten se on niin vaikeaa saada isoille kanaville ohjelmaa rallista?? Tämä on mielestäni yksi AKK:n tehtävistä. Naisille suunnattua sisutussontaa tulee joka tuutista niin paljon ettei raavas mies enää pysty telkkarii kattomaan.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja MJT » 10.03.2012 21:21

gianni kirjoitti:Oli aikoja jolloin MTV3:lta tuli SM-sarjasta lähetys seuraavana päivänä, nyt se tulee Maxilta viikkoja jälkikäteen. Rallin näkyvyys mediassa on luokattoman kehnoa ja sitä kautta yhteistyökumppaneiden näkyvyys olematonta. Rahan saaminen näin ollen paljon vaikeampaa.

Uutisten urheilulähetyksissä ei kotimaisia rallisarjoja käsitellä juuri mitenkään. Pikaisesti näytetään Lappia ja that´s it. Kaikki kunnia Esa-Pekalle!! Koripalloa, lentopalloa ja jääkiekkoa näytetään sitten V divarista lähtien.

Isojen lehtien palstoille pääsee vain MIkko ja JM. Nekin vain jos tulee voitto tai paha ulosajo. Ralli ei valitettavasti ole enää seksikäs laji ja siitä ei kerrota. Alan lehtien levikit ovat niin surkeita (valitettavasti), ettei niiden näkyvyydellä kukaan saa mitään katetta.

En ymmärrä miten se on niin vaikeaa saada isoille kanaville ohjelmaa rallista?? Tämä on mielestäni yksi AKK:n tehtävistä. Naisille suunnattua sisutussontaa tulee joka tuutista niin paljon ettei raavas mies enää pysty telkkarii kattomaan.

Aamulla olin katsovinani TV ohjelmasta että sieltä olisi ollut rallilähetys tänään tulossa? Itse olin Hyvinkäällä ajamassa,eikö lähetystä tullutkaan? Vai oliko niin ettet katsonut sitä? Käsitääkseni se on jopa AKK:n maksamaa?

Avatar
gianni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 20.08.2005 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja gianni » 10.03.2012 22:37

Joo. Kooste lumiralleista, tiedän. Se tuli Maxilta joku aika sit. Pointti on se, että tollanen lyhyt sutaisu sillon tällön ei riitä. Ilmeisesti muiden mielestä se riittää...

711mT20
Viestit: 6
Liittynyt: 17.06.2011 20:57

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja 711mT20 » 10.03.2012 23:03

Taisi joskus yli kymmenen vuotta sitten VeeÄmmä tulla sen 4-6 vuotta. Rupes kyrpiin suumahherin siviili kalsarit ja muut vastaavat mielenkiintoiset maaan läheiset jutut....

Noh! Aikaa on pieni hetki kulunut ja silloin tällöin vuosien varrella lehti tullut kirjastossa selattu tai kaverilta sitten saatua. Ei ole aiheuttanut panikointia takas tilaajaksi...

Näköjään männeellä viikolla rytkähtänyt sitten oikein näytenumero postlooraan!

Kivoja kuvia ja juttuja kalustosta, ja juuri siitä kalustosta millä meillä valtaosa rataa/rallia kiertää jne...

Tosin Plussana mainittava VeeÄmmän palsta minun autoni!
Yleensä jotain muuta kuin se millä kaikki muut samassa luokassa ajavat.

Sivusta 81 huolimati, taidan ottaa seuraavalle istunnolle mukaan kuitenkin Huimapyörä tai Metsästys ja kalastus lehden.....

Avatar
rutja
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Virolahti

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja rutja » 11.03.2012 02:51

Ja Jari Nenonen päätoimittajaksi! On sentäs todistetuksi istunut kilpurissa.
Kukaa ei voi kiistaa miehen ansioita. Katsokaa edes 10.3. Kymen Sanomia!

Avatar
homer
KV
KV
Viestit: 545
Liittynyt: 17.06.2004 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja homer » 11.03.2012 05:42

Näin baarista poistulleena voi sanoa että Vauhdin Maailma oli hyvä lehti Peter Geitelin aikaan ja vähän sen jälkeen kun päätoimittaja vaihtui loppui minunkin liki 30-vuotinen kestotilaus.
Vaan mahtaako nykyisenä nettiaikana olla markkinoita (poislukien suurajo-opasta) moottoriurheilun aikakauslehdelelle???

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja Masa » 11.03.2012 10:04

Ajat on muuttuneet, mitä tulee lehtien sisältöön. Itse olen lukenut lapsesta asti VM ja se tulee edelleenkin ja innolla luen sen.

Ennen kun ei ollut internettiä eikä muuta sosiaalista mediaa oli varmasti VM:n jutut kiinnostavampia, kun se oli ensisijainen ja monesti ensimmäinen tiedonlähde. Aikaisemmin varikolla kuiskataan palstalta luki sellaisia huhuja ja tietoja, mitä ei muualta ollut kuullut.

Nykyisin kaikki uutiset mitä on lehdessä on jo monesti monta viikkoa vanhoja. Itsekin tykkäsin lehdestä enemmän 15v sitten. Tosin taitaa tykkääminen johtua enemmän ylläkirjoitetusta tekstin syistä kuin lehden tasosta.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja markomartini » 13.03.2012 20:31

Pitihän se lehti ostaa ja lukea ei ihan kannesta kanteen kuitenkaan vielä mutta muutama asia tuli mietintään kysymyksinä joihin oman mielipiteen vastaus.

MM tv näkyvyys murehditaan toilailuja jotka tullut kun sopparia ei saatu aikaan?
V
- iso järjestö fia kankeata toimintaa eikö markkina-arvo merkitse mitään ennekuin sarja loppuu kokonaan.

SM tv näkyvyys onko riittävä senhän hoitaa Sport oy oma tuotanto johon panostettu paljon rahaa onko ollut hinta/ laatu suhde ja toimivuus kohdallaan?
V
- tv oikeudet Mtv 3 ja he mainoskanavana hakee parhaat hyödyt ja suuremman näkyvyyden tehokkaalla toiminnallaan ja heidän kalusto siihen riittävä ja nykyaikainen.

Samaan aikaan puhutaan valmennus johdon(Mannisenmäen)
hinta laatusuhteesta ja tarpeellisuudesta?

V
-omituista käyttäytymistä sopimuksen toiselta osapuolelta
väheksymättä muiden valmentajien panosta mutta kyllä useamman mm saavuttanut mies tietää varmaan mitä viimeiseen puristukseen tarvitaan hupputasolla.
Ja suhteet/tunnettavuus kun luodaan uskottavuutta eteenpäin uralla Mannisenmäki vs Backman voisin kysyä mikä ihmeen man.
Rallilajien eri aloitustasoilta kuten nyt on käynyt on lupauksia noussut mm. Hänninen,Nikara,Lindroos,Pajunen,Lappi ja näistä jatkojalostetaan ja tarvitaan huippuvalmennusta sekä lajin kokemusta mm tasolta ei mitään sihteeriä jolla pitäisi olla kämmenet täynnä töitä jo toimistolla.
Tämä ei voi olla uskottavaa toimintaa jos meinaamme saada tulevia MM mestareita jos kyseistä sarjaa edes tulevaisuudessa ajetaan.

Avatar
_janne_
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 111
Liittynyt: 20.06.2007 00:00

Re: Ajatuksia viimeisimmästä Vauhdin maailmasta

Viesti Kirjoittaja _janne_ » 13.03.2012 22:46

Juurikin niin kuten Masa kirjoitti pari viestiä ylempänä. Edelleen tulee VM kestona ja tulee myöskin luettua. Peter Geitel oli Vauhdin Maailman henkilöitymä ja uusi aika on aina erilaista. Netti on vienyt osansa lehdestä kuin lehdestä..harvapa sitä jallua tai kallea enää kiskalta hakee...

Vastaa Viestiin