uudet turvakaari säännöt???

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
ssrsss
Viestit: 2
Liittynyt: 19.12.2004 00:00

uudet turvakaari säännöt???

Viesti Kirjoittaja ssrsss » 22.01.2005 22:47

elikkäs koskeeko uusi turvakaari sääntö"pään yläpuolelle"tuleva ristikko myös f-ryhmäläisiä???? ainakin mantassa tulee isoja ongelmia tilan kans jos näin on... 8O

Avatar
KMS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KMS » 22.01.2005 23:33

Näin ainakin sääntökirjassa lukee:
Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.

Taitaa Mantan luokitus olla vanhempaa mallia. :)

Vaikkapa onhan se aina parempi mitä enempi putkea...

Avatar
veto
Viestit: 14
Liittynyt: 01.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja veto » 22.01.2005 23:47

Jees

Mitenkähän sääntökirjaa lainatakseni on sääntö:"luokiteltuihin turvakaariin ei saa tehdä mitään muutoksia"

Ja edelleen 1.1.2005 lähtien vai silloin voimassa olevat luokitukset.

Ja kun nyt on autossa kaaret FIA luokitus voimassa vuoteen 2009.

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 23.01.2005 00:05

veto kirjoitti:Jees

Mitenkähän sääntökirjaa lainatakseni on sääntö:"luokiteltuihin turvakaariin ei saa tehdä mitään muutoksia"

Ja edelleen 1.1.2005 lähtien vai silloin voimassa olevat luokitukset.

Ja kun nyt on autossa kaaret FIA luokitus voimassa vuoteen 2009.
Jos teet muutoksia luokiteltuihin kaariin niin ne ei ole sitten enää luokiteltuja...
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23.01.2005 10:37

veto kirjoitti:Jees

...

Ja edelleen 1.1.2005 lähtien vai silloin voimassa olevat luokitukset.

Ja kun nyt on autossa kaaret FIA luokitus voimassa vuoteen 2009.
Sääntö koskee vain uusia automalleja, jotka on luokiteltu tämän vuoden alun jälkeen. Vanhemmat autot, joiden luokkari on päivätty ennen tämän vuoden alkua, menevät vanhalla säännöllä eli ilman kattoputkivaatimusta. Ja kuten tuolla on jo tullut esille: luokiteltuihin kehikoihin ei saa tehdä muutoksia.

Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 23.01.2005 11:07

KMS kirjoitti:Näin ainakin sääntökirjassa lukee:
Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.

Taitaa Mantan luokitus olla vanhempaa mallia. :)

Vaikkapa onhan se aina parempi mitä enempi putkea...

Riittääkö yksi pituussuuntainen keskellä kattoa Sprintissä? Kun tuossa puhutaan ristikkäisestä ja kuvat tarkoittavat myös samaa?

Avatar
Camber
B-junnu
B-junnu
Viestit: 25
Liittynyt: 08.12.2004 00:00

TIEDOKSI RAKENTAJILLE YM.

Viesti Kirjoittaja Camber » 03.02.2006 21:56

Lainaus vuoden 2006 sääntökirjasta:

8.2.2.5.3. Kattovahvistukset
Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin tai autoon on hankittu katsastuskortti 1.1.2005 tai myöhemmin.. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella. Kuvien 9D-E mukaisia kattovahvistuksia voidaan käyttää autoissa joiden katsastuskortti on hankittu ennen vuotta 2005 tai auto on luokiteltu ennen vuotta 2005.

AKK:n hallitus on viikolla 5. hyväksynyt uuden sääntömuutoksen yllä olevaan sääntöön joka muuttaa tekstiä seuraavasti:

..."tai autoon on hankittu katsastuskortti 1.1.2007 tai myöhemmin.".

Uuden sääntömuutoksen tekstiä en ole nähnyt, edes netissä, mutta tekniikka- ja turvallisuusasioista vastaava AKK:n Jari Saario on asian minulle puhelimitse kertonut. Asian voi halutessa tarkistaa Jarilta.

Kiitos Jarille ja AKK:lle!!! :)

Avatar
Technic1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 18.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Technic1 » 08.02.2006 12:50

codeR kirjoitti:
veto kirjoitti:Jees

...

Ja edelleen 1.1.2005 lähtien vai silloin voimassa olevat luokitukset.

Ja kun nyt on autossa kaaret FIA luokitus voimassa vuoteen 2009.
Sääntö koskee vain uusia automalleja, jotka on luokiteltu tämän vuoden alun jälkeen. Vanhemmat autot, joiden luokkari on päivätty ennen tämän vuoden alkua, menevät vanhalla säännöllä eli ilman kattoputkivaatimusta. Ja kuten tuolla on jo tullut esille: luokiteltuihin kehikoihin ei saa tehdä muutoksia.
Tuo selventää enemmän kuin sääntökirjan 1000 sanaa.
Nimittäin painetuista sanasta voi saada kuvan, että sääntö koskisi myös sellaisia Escorteja, Asconoita yms ennen 1.1.2005 luokiteltuja autoja jotka rakennetaan kilpa-autoiksi 1.1.2007 jälkeen tai jo olemasaoleviin kilpureihin tilataan uusi katsastuskortti tuon päivämäärän jälkeen, mutta maalaisjärjen käyttö myös tätä isoa kirjaa lukiessa on sallittua, jopa suotavaa...... :wink:

Avatar
vilerace
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

turvakaaret

Viesti Kirjoittaja vilerace » 22.02.2006 17:34

Kyllä se nyt vaan on niin että jos tilaat katasastuskortin 1.1.2007 jälkeen vaikka vuoden -75 Austin Allegroon ni joudut ne kattoputket väsäileen!
Itse kerkesin tekeen ne putket jo ennen tuota lievennystä mutta saapahan laskee turvallisin mielin!!


Tuo selventää enemmän kuin sääntökirjan 1000 sanaa.
Nimittäin painetuista sanasta voi saada kuvan, että sääntö koskisi myös sellaisia Escorteja, Asconoita yms ennen 1.1.2005 luokiteltuja autoja jotka rakennetaan kilpa-autoiksi 1.1.2007 jälkeen tai jo olemasaoleviin kilpureihin tilataan uusi katsastuskortti tuon päivämäärän jälkeen, mutta maalaisjärjen käyttö myös tätä isoa kirjaa lukiessa on sallittua, jopa suotavaa...... :wink:[/quote]

Avatar
gygt1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 14.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja gygt1 » 31.10.2006 20:58

elikkä miten on nyt ku mulla ei ole starletissa vielä kats. korttia ja vaan yks putki keskellä..??? tulossa ss
Toyota Starlet 1.6 TURBO ic

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 31.10.2006 21:03

gygt1 kirjoitti:elikkä miten on nyt ku mulla ei ole starletissa vielä kats. korttia ja vaan yks putki keskellä..??? tulossa ss
Teet ristikon sinne. Tai tilaat tämän vuoden puolella siihen katsastuskortin, näin ei tarvitse kaariin tehdä muutoksia.
RH-Motorsport
www.rhmotorsport.fi

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 01.11.2006 07:39

Rhmotor kirjoitti:
gygt1 kirjoitti:elikkä miten on nyt ku mulla ei ole starletissa vielä kats. korttia ja vaan yks putki keskellä..??? tulossa ss
Teet ristikon sinne. Tai tilaat tämän vuoden puolella siihen katsastuskortin, näin ei tarvitse kaariin tehdä muutoksia.
Hetkinen, eikö yksi putki keskellä ole sääntökirjan mainitsema 9D, ja D-E mukaiset putket saa olla vain -05 kortilla varustetussa laitteessa?

Avatar
gygt1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 14.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja gygt1 » 05.11.2006 11:16

eli kummin tämä nyt oon teenkö ristikon vai tilaanko kortin..??!!
Toyota Starlet 1.6 TURBO ic

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 05.11.2006 11:46

Lukekaa noita tiedotteita...

http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/10892.html

Tuolla se on sanottu. Tilaat sen katsastuskortin tämän vuoden puolella, niin ei ole ongelmaa tuon kattoristikon kanssa. Tai SS-autossa riittää yksi putki, kunhan tuo kiinnitys on etupäästään kuskin kulmassa.
RH-Motorsport
www.rhmotorsport.fi

Avatar
vetukka
B-junnu
B-junnu
Viestit: 23
Liittynyt: 18.12.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja vetukka » 19.07.2008 20:59

Jatketaan tähän vanhaan kun käsittelee niin hyvin aihetta... elikkä mantaan kaaria rakennellaan ja kattoputket mietityttää. Ristikon tekeminen ei sinänsä ole ongelma, mutta putket kulkevat väkisinkin suoraan kuskin(ja mahd. matkustajan) pään yli ja kypärä päässä jää rakoa 3-4 cm. Ei huvita kokeilla miltä tuollainen pystysuora isku niskaan tuntuu.

Säännöt sanoo näin:
"8.3.2.1.3 Kattovahvistukset
Kehikon yläosa tulee vahvistaa jollakin kuvien 253-12-
14 mukaisista kattovahvistuksista, jotka ovat pakollisia
autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin.
Tämä koskee myös autoja, joihin on hankittu katsastuskortti
1.1.2007 tai myöhemmin. Sama koskee myös
luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja,
voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys
tulee olla kuljettajan puolella. Yhtä kattoputkea, joka on
sijoitettu keskelle kattoa (kuva 253-23-24) voidaan käyttää
autoissa joiden katsastuskortti on hankittu ennen
vuotta 2007 tai auto on luokiteltu ennen vuotta 2005.

Kattovahvistuksen muoto voi seurata katon muotoa.
Kiinnitykset saavat olla enintään 100 mm kehikon kulmista
(paitsi V:n alaosa 253-13-14)."

Eli luenko tuota nyt kotiinpäin jos kuvittelen että yksi pituussuuntainen putki riittää(tämä olisi turvallisin ratkaisu)? Jotenkin tuntuu että teksti olisi hieman ristiriitainen...

Vastaa Viestiin