uudet turvakaari säännöt???
- ssrsss
- Viestit: 2
- Liittynyt: 19.12.2004 00:00
uudet turvakaari säännöt???
elikkäs koskeeko uusi turvakaari sääntö"pään yläpuolelle"tuleva ristikko myös f-ryhmäläisiä???? ainakin mantassa tulee isoja ongelmia tilan kans jos näin on... 
- KMS
- A-Junnu

- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Näin ainakin sääntökirjassa lukee:
Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.
Taitaa Mantan luokitus olla vanhempaa mallia. :)
Vaikkapa onhan se aina parempi mitä enempi putkea...
Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.
Taitaa Mantan luokitus olla vanhempaa mallia. :)
Vaikkapa onhan se aina parempi mitä enempi putkea...
- MrSpoon
- KV

- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Jos teet muutoksia luokiteltuihin kaariin niin ne ei ole sitten enää luokiteltuja...veto kirjoitti:Jees
Mitenkähän sääntökirjaa lainatakseni on sääntö:"luokiteltuihin turvakaariin ei saa tehdä mitään muutoksia"
Ja edelleen 1.1.2005 lähtien vai silloin voimassa olevat luokitukset.
Ja kun nyt on autossa kaaret FIA luokitus voimassa vuoteen 2009.
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...
-
Vieras
Sääntö koskee vain uusia automalleja, jotka on luokiteltu tämän vuoden alun jälkeen. Vanhemmat autot, joiden luokkari on päivätty ennen tämän vuoden alkua, menevät vanhalla säännöllä eli ilman kattoputkivaatimusta. Ja kuten tuolla on jo tullut esille: luokiteltuihin kehikoihin ei saa tehdä muutoksia.veto kirjoitti:Jees
...
Ja edelleen 1.1.2005 lähtien vai silloin voimassa olevat luokitukset.
Ja kun nyt on autossa kaaret FIA luokitus voimassa vuoteen 2009.
- ripez12r
- Yleinen

- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
KMS kirjoitti:Näin ainakin sääntökirjassa lukee:
Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.
Taitaa Mantan luokitus olla vanhempaa mallia. :)
Vaikkapa onhan se aina parempi mitä enempi putkea...
Riittääkö yksi pituussuuntainen keskellä kattoa Sprintissä? Kun tuossa puhutaan ristikkäisestä ja kuvat tarkoittavat myös samaa?
- Camber
- B-junnu

- Viestit: 25
- Liittynyt: 08.12.2004 00:00
TIEDOKSI RAKENTAJILLE YM.
Lainaus vuoden 2006 sääntökirjasta:
8.2.2.5.3. Kattovahvistukset
Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin tai autoon on hankittu katsastuskortti 1.1.2005 tai myöhemmin.. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella. Kuvien 9D-E mukaisia kattovahvistuksia voidaan käyttää autoissa joiden katsastuskortti on hankittu ennen vuotta 2005 tai auto on luokiteltu ennen vuotta 2005.
AKK:n hallitus on viikolla 5. hyväksynyt uuden sääntömuutoksen yllä olevaan sääntöön joka muuttaa tekstiä seuraavasti:
..."tai autoon on hankittu katsastuskortti 1.1.2007 tai myöhemmin.".
Uuden sääntömuutoksen tekstiä en ole nähnyt, edes netissä, mutta tekniikka- ja turvallisuusasioista vastaava AKK:n Jari Saario on asian minulle puhelimitse kertonut. Asian voi halutessa tarkistaa Jarilta.
Kiitos Jarille ja AKK:lle!!! :)
8.2.2.5.3. Kattovahvistukset
Suojakehikon yläosan vahvistaminen kuvien 253-9 mukaisesti on sallittu. Kuvien 9A-C mukaiset kattovahvistukset ovat pakollisia autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin tai autoon on hankittu katsastuskortti 1.1.2005 tai myöhemmin.. Sama koskee luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja, voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys tulee olla kuljettajan puolella. Kuvien 9D-E mukaisia kattovahvistuksia voidaan käyttää autoissa joiden katsastuskortti on hankittu ennen vuotta 2005 tai auto on luokiteltu ennen vuotta 2005.
AKK:n hallitus on viikolla 5. hyväksynyt uuden sääntömuutoksen yllä olevaan sääntöön joka muuttaa tekstiä seuraavasti:
..."tai autoon on hankittu katsastuskortti 1.1.2007 tai myöhemmin.".
Uuden sääntömuutoksen tekstiä en ole nähnyt, edes netissä, mutta tekniikka- ja turvallisuusasioista vastaava AKK:n Jari Saario on asian minulle puhelimitse kertonut. Asian voi halutessa tarkistaa Jarilta.
Kiitos Jarille ja AKK:lle!!! :)
- Technic1
- A-Junnu

- Viestit: 137
- Liittynyt: 18.09.2004 00:00
Tuo selventää enemmän kuin sääntökirjan 1000 sanaa.codeR kirjoitti:Sääntö koskee vain uusia automalleja, jotka on luokiteltu tämän vuoden alun jälkeen. Vanhemmat autot, joiden luokkari on päivätty ennen tämän vuoden alkua, menevät vanhalla säännöllä eli ilman kattoputkivaatimusta. Ja kuten tuolla on jo tullut esille: luokiteltuihin kehikoihin ei saa tehdä muutoksia.veto kirjoitti:Jees
...
Ja edelleen 1.1.2005 lähtien vai silloin voimassa olevat luokitukset.
Ja kun nyt on autossa kaaret FIA luokitus voimassa vuoteen 2009.
Nimittäin painetuista sanasta voi saada kuvan, että sääntö koskisi myös sellaisia Escorteja, Asconoita yms ennen 1.1.2005 luokiteltuja autoja jotka rakennetaan kilpa-autoiksi 1.1.2007 jälkeen tai jo olemasaoleviin kilpureihin tilataan uusi katsastuskortti tuon päivämäärän jälkeen, mutta maalaisjärjen käyttö myös tätä isoa kirjaa lukiessa on sallittua, jopa suotavaa......
- vilerace
- Yleinen

- Viestit: 193
- Liittynyt: 05.11.2004 00:00
turvakaaret
Kyllä se nyt vaan on niin että jos tilaat katasastuskortin 1.1.2007 jälkeen vaikka vuoden -75 Austin Allegroon ni joudut ne kattoputket väsäileen!
Itse kerkesin tekeen ne putket jo ennen tuota lievennystä mutta saapahan laskee turvallisin mielin!!
Tuo selventää enemmän kuin sääntökirjan 1000 sanaa.
Nimittäin painetuista sanasta voi saada kuvan, että sääntö koskisi myös sellaisia Escorteja, Asconoita yms ennen 1.1.2005 luokiteltuja autoja jotka rakennetaan kilpa-autoiksi 1.1.2007 jälkeen tai jo olemasaoleviin kilpureihin tilataan uusi katsastuskortti tuon päivämäärän jälkeen, mutta maalaisjärjen käyttö myös tätä isoa kirjaa lukiessa on sallittua, jopa suotavaa......
[/quote]
Itse kerkesin tekeen ne putket jo ennen tuota lievennystä mutta saapahan laskee turvallisin mielin!!
Tuo selventää enemmän kuin sääntökirjan 1000 sanaa.
Nimittäin painetuista sanasta voi saada kuvan, että sääntö koskisi myös sellaisia Escorteja, Asconoita yms ennen 1.1.2005 luokiteltuja autoja jotka rakennetaan kilpa-autoiksi 1.1.2007 jälkeen tai jo olemasaoleviin kilpureihin tilataan uusi katsastuskortti tuon päivämäärän jälkeen, mutta maalaisjärjen käyttö myös tätä isoa kirjaa lukiessa on sallittua, jopa suotavaa......
- Rhmotor
- Yleinen

- Viestit: 266
- Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Teet ristikon sinne. Tai tilaat tämän vuoden puolella siihen katsastuskortin, näin ei tarvitse kaariin tehdä muutoksia.gygt1 kirjoitti:elikkä miten on nyt ku mulla ei ole starletissa vielä kats. korttia ja vaan yks putki keskellä..??? tulossa ss
RH-Motorsport
www.rhmotorsport.fi
www.rhmotorsport.fi
- NikoN
- Yleinen

- Viestit: 199
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
- Viesti:
Hetkinen, eikö yksi putki keskellä ole sääntökirjan mainitsema 9D, ja D-E mukaiset putket saa olla vain -05 kortilla varustetussa laitteessa?Rhmotor kirjoitti:Teet ristikon sinne. Tai tilaat tämän vuoden puolella siihen katsastuskortin, näin ei tarvitse kaariin tehdä muutoksia.gygt1 kirjoitti:elikkä miten on nyt ku mulla ei ole starletissa vielä kats. korttia ja vaan yks putki keskellä..??? tulossa ss
- Rhmotor
- Yleinen

- Viestit: 266
- Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Lukekaa noita tiedotteita...
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/10892.html
Tuolla se on sanottu. Tilaat sen katsastuskortin tämän vuoden puolella, niin ei ole ongelmaa tuon kattoristikon kanssa. Tai SS-autossa riittää yksi putki, kunhan tuo kiinnitys on etupäästään kuskin kulmassa.
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/10892.html
Tuolla se on sanottu. Tilaat sen katsastuskortin tämän vuoden puolella, niin ei ole ongelmaa tuon kattoristikon kanssa. Tai SS-autossa riittää yksi putki, kunhan tuo kiinnitys on etupäästään kuskin kulmassa.
RH-Motorsport
www.rhmotorsport.fi
www.rhmotorsport.fi
- vetukka
- B-junnu

- Viestit: 23
- Liittynyt: 18.12.2007 00:00
Jatketaan tähän vanhaan kun käsittelee niin hyvin aihetta... elikkä mantaan kaaria rakennellaan ja kattoputket mietityttää. Ristikon tekeminen ei sinänsä ole ongelma, mutta putket kulkevat väkisinkin suoraan kuskin(ja mahd. matkustajan) pään yli ja kypärä päässä jää rakoa 3-4 cm. Ei huvita kokeilla miltä tuollainen pystysuora isku niskaan tuntuu.
Säännöt sanoo näin:
"8.3.2.1.3 Kattovahvistukset
Kehikon yläosa tulee vahvistaa jollakin kuvien 253-12-
14 mukaisista kattovahvistuksista, jotka ovat pakollisia
autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin.
Tämä koskee myös autoja, joihin on hankittu katsastuskortti
1.1.2007 tai myöhemmin. Sama koskee myös
luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja,
voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys
tulee olla kuljettajan puolella. Yhtä kattoputkea, joka on
sijoitettu keskelle kattoa (kuva 253-23-24) voidaan käyttää
autoissa joiden katsastuskortti on hankittu ennen
vuotta 2007 tai auto on luokiteltu ennen vuotta 2005.
Kattovahvistuksen muoto voi seurata katon muotoa.
Kiinnitykset saavat olla enintään 100 mm kehikon kulmista
(paitsi V:n alaosa 253-13-14)."
Eli luenko tuota nyt kotiinpäin jos kuvittelen että yksi pituussuuntainen putki riittää(tämä olisi turvallisin ratkaisu)? Jotenkin tuntuu että teksti olisi hieman ristiriitainen...
Säännöt sanoo näin:
"8.3.2.1.3 Kattovahvistukset
Kehikon yläosa tulee vahvistaa jollakin kuvien 253-12-
14 mukaisista kattovahvistuksista, jotka ovat pakollisia
autoissa, jotka ovat luokiteltu 1.1.2005 tai myöhemmin.
Tämä koskee myös autoja, joihin on hankittu katsastuskortti
1.1.2007 tai myöhemmin. Sama koskee myös
luokiteltuja kehikoita. Jos autossa on vain kuljettaja,
voidaan käyttää yhtä putkea, jonka etupään kiinnitys
tulee olla kuljettajan puolella. Yhtä kattoputkea, joka on
sijoitettu keskelle kattoa (kuva 253-23-24) voidaan käyttää
autoissa joiden katsastuskortti on hankittu ennen
vuotta 2007 tai auto on luokiteltu ennen vuotta 2005.
Kattovahvistuksen muoto voi seurata katon muotoa.
Kiinnitykset saavat olla enintään 100 mm kehikon kulmista
(paitsi V:n alaosa 253-13-14)."
Eli luenko tuota nyt kotiinpäin jos kuvittelen että yksi pituussuuntainen putki riittää(tämä olisi turvallisin ratkaisu)? Jotenkin tuntuu että teksti olisi hieman ristiriitainen...