Viesti
Kirjoittaja MPRO » 27.08.2012 11:43
Oleellinen tieto on ehdottomasti se, että miten vaimentimien säätöklikit toimivat oikeasti. Varsinkin kaksisäätöisissä vaimentimissa, rebound säätö vaikuttaa monesti myös bump puolen säätöön, vaikka ei tietenkään pitäisi. Miksi silloin ylipäätään olisi kaksi säätönappulaa?
Oikein toimivissa vaimentimissa ne eivät vaikuta toisiinsa. Hyvin toimivissa yksisäätöisissä vaimentimissa taas voidaan yhdelläkin säätönappulalla säätää halutussa suhteessa molempia. Silloinkin täytyy tietää, kuinka säätö toimii ja vaikuttaa käytännössä.
Se onko vaimentimessa seitsemänkymmentä klikkiä vai seitsemän ei ole oleellista. Tärkeintä on säätöalueen laajuus, siis ei klikkien määrä, ja miten eri asennot vaikuttavat vaimentimen toimintaan eri nopeusalueilla. Siis liikenopeuden, jolla ei välttämättä ole tekemistä ajoneuvon vauhdin kanssa. Myöskään ns klikkien puoliväli harvemmin on vaimennuksen puoliväli ja vielä harvemmin, tuskin koskaan, vaimennus säätyy hitaalla alueella lineaarisesti männän liikenopeuden mukaan.
Monesti olen törmännyt dynamometrissä vaimentimiin, joissa 20 ensimmäistä klikkiä säätää 1/4 säätöalueesta. Seuraavat kymmenen saman verran ja vimeiset viisi puolet. Yhtä useasti olen ajanut kaksi, tai useampisäätöisiä vaimentimia, jopa suoraan arvostetuista huolloista tulleita, joissa säädöt vaikuttavat miten sattuu. Käytännön testaaminen on tällöin todella hankalaa ja aikaa vievää, kun ei edes tiedetä mitä tapahtuu, kun napsuja käännellään. Aikaa ja bensaa palaa aivan turhaan.
Ainoa keino vaimentimen ominaisuuksien ja säätöjen selvittämiseksi on ammattikäyttöön tarkoitettu iskunvaimennin dynamometri ja asiantunteva käyttäjä. Siinä selviää myös, toimiiko säädöt halutusti ja tarvitaanko ehkä muutakin huoltoa.
Tuo alkuperäinen ongelmasi, "huojuminen", joka kaikella kunnioituksella asian paremmin selvittämiseksi, vaatisi vähän tarkempaa analyysiä, voisi johtua, sikäli, kun kysymys on vaimentimista, eikä muista tekijöistä, kuten esim renkaasta tai niiden paineista, tai huonolaatuisista/viallisista jousista, siitä, että vaimentimen hitaan alueen rebound vaimennus on riittämätön. Tämä johtuen joko säädöistä, tai siitä, että vaimentimisssa on jotain vikaa. Myös vaimentimien sisuskalut (mäntä/shimmitys, paineet), voivat olla monen sepän jäljiltä aivan päin persikkaa.
Terveisin
Juha Heino
M-Pro Racing/AST-Suomi
www. astsuomi.fi