
Pyörän Pinnapultit
- eddyfin
- Yleinen
- Viestit: 166
- Liittynyt: 19.02.2009 00:00
Pyörän Pinnapultit
Onko kellään muulla katkennut kaikki pyörän pinnapultit kerralla. Oma kokemus tästä tuli tahko rallissa kun pultit katkesivat jarrutuksessa samalla kuin vaihdoin 5 - 4 vaihteelle. Miehet joutu tämän jälkeen matkustajiksi kunnes törmättiin ulkokaarteessa odottavaan maavalliin jostain 130-140km/h vauhdista. Pultit katkenneet jarrulevyn kinnikkeen alta niin että kaksi napsahtanut poikki ja kaksi vääntynyt. Pultit oli mallia kierrettävät ja oli liimalla vedetty kiinni napaan. Mutterit on aina yritetty vetää momentilla (12kg) niinkuin tälläkin kertaa ja pulteilla ajettu 5kisaa.


-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Ainut kierrettävä pinnapulttimalli on semmoinen missä kierteetön osa on reilusti paksumpi ja asettuu kartiolla vetolaippaan ! Semmoiset missä vain kierre loppuu ja paksuus on sama, tuleevat katkeamaan aina jossain vaiheessa. Toinen syy voi olla löysällä ollu rengas ! 8 kg riittää ihan hienosti ja 12 kg voi olla jo liikaa ajan myötä kun pinna on venynyt.
Itse käytän vain laipallisia takapuolelta tulevia.
Itse käytän vain laipallisia takapuolelta tulevia.
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Laitahan kuva noista pulteista jos sulla on ehjiä vielä asentamatta?
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Toisaalta 4 kpl 12mm pinnoja pienellä kehällä tehokkaassa etuvetoautossa on aika alimittaiset ! Samoin 12kg on pikkusen liikaa kun muistaa että ne lämpii kohtuu paljon kun vedetään kovaa ja vasenjalka on jarrulla siinä sivussa, vanne, jarrukeskiö kun laajenee niin kyllä se pinnapoika on aika lujilla.
- JoneLampinen
- KV
- Viestit: 308
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Kyllä ne kestää jos vanne ja myös jarrulevy on napaan sopiva(keskitysholkit jos ei muuten ole oikean kokoiset), pelkkien pulttien varassa lähtö tulee aivan varmasti jossain vaiheessa.
- bax
- A-Junnu
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.08.2009 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
on niitä poikki mennyt juu!! kannattaa varmistaa mistä paskarauta ostettu !! montaa laatua liikenteessä ja huono laatuisen kun vetää totuttuun momenttiin niin se on käytännöllisestikatsoen poikki jo silloin ! eli laatu tavaraa ja vanteen keskitys kuntoon niin kestää !
- TEKKE
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 25.09.2006 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
itselläkin ollut jonkin moisia ongelmia nuiden kierteellä olevien pinna pulttien kanssa on mennyt parikertaa poikki samalla tavalla syynä oli liian suuri momentti jolloin pultti venyi ja napsahti ajaessa poikki
- JuhaM
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 07.06.2005 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Terve! Jos lähetät yhden katkenneen minulle niin voi ajaa siitä alkuaineanlyysin niin nähdään mitä terästä on.
- Cosesc
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 05.08.2004 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Noita tuon tyyppisiä pultteja on katkennut aiemminkin ja samalla tavalla. Laita seuraavaksi 14mm laipalla varustetut pultit. Tsemppiä peltitöihin..
- eddyfin
- Yleinen
- Viestit: 166
- Liittynyt: 19.02.2009 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Laita juha mulle sähköpostissa sun yhteystiedot nin lähetän palan sulle mielellään...
eddyfin10(at)gmail.com
eddyfin10(at)gmail.com
- corsagsi
- B-junnu
- Viestit: 43
- Liittynyt: 19.12.2005 00:00
- Paikkakunta: haukipudas
Re: Pyörän Pinnapultit
mulla meni 2 kisaa noiden pulttien takia pilalle tänä syksynä!!!!!!!!!!! kaikki 4 kerralla poikki :(
- fordesko
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 20.02.2005 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Itse käyttäisin/käyttänyt vain niitä takapuolelta lyötäviä malleja. Noissa kierrettävissä mahdollisuus, että menee poikki just noin. 10kg momentti kyllä riittää ihan hyvin. Olisi tärkeää, että myös keskireikä on oikean kokoinen. Mulla oli escortissa (mk2) vuosia takapäässä vanteet, jotka ei keskireiästä keskittänyt ja hyvin kesti lyötävät pinnapultit.
-
- A-Junnu
- Viestit: 144
- Liittynyt: 29.01.2012 10:11
Re: Pyörän Pinnapultit
Escorteissa ei ainakaan normi taka-akseliin taida mitään saada napaan keskitettyä? Vetoakselissa kun ei ole uloketta yhtään enempää, kuin mitä jarru-rummun keskitys vaatii....fordesko kirjoitti:Itse käyttäisin/käyttänyt vain niitä takapuolelta lyötäviä malleja. Noissa kierrettävissä mahdollisuus, että menee poikki just noin. 10kg momentti kyllä riittää ihan hyvin. Olisi tärkeää, että myös keskireikä on oikean kokoinen. Mulla oli escortissa (mk2) vuosia takapäässä vanteet, jotka ei keskireiästä keskittänyt ja hyvin kesti lyötävät pinnapultit.
- Asko -
- fordesko
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 20.02.2005 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Volvon perällä toteutettuna ja volvon levyjarruilla.AskoE kirjoitti:Escorteissa ei ainakaan normi taka-akseliin taida mitään saada napaan keskitettyä? Vetoakselissa kun ei ole uloketta yhtään enempää, kuin mitä jarru-rummun keskitys vaatii....fordesko kirjoitti:Itse käyttäisin/käyttänyt vain niitä takapuolelta lyötäviä malleja. Noissa kierrettävissä mahdollisuus, että menee poikki just noin. 10kg momentti kyllä riittää ihan hyvin. Olisi tärkeää, että myös keskireikä on oikean kokoinen. Mulla oli escortissa (mk2) vuosia takapäässä vanteet, jotka ei keskireiästä keskittänyt ja hyvin kesti lyötävät pinnapultit.
- Asko -
- eddyfin
- Yleinen
- Viestit: 166
- Liittynyt: 19.02.2009 00:00
Re: Pyörän Pinnapultit
Tässä varmaan se ero mitä herra saxspeed hakee...Frog kirjoitti:Ainut kierrettävä pinnapulttimalli on semmoinen missä kierteetön osa on reilusti paksumpi ja asettuu kartiolla vetolaippaan ! Semmoiset missä vain kierre loppuu ja paksuus on sama, tuleevat katkeamaan aina jossain vaiheessa. Toinen syy voi olla löysällä ollu rengas ! 8 kg riittää ihan hienosti ja 12 kg voi olla jo liikaa ajan myötä kun pinna on venynyt.
Itse käytän vain laipallisia takapuolelta tulevia.
Ja meillä oli käytössä just noi missä pitkä tyhjä väli... Ennen ollu noi missä on paksumpi osa välissä eikä koskaan lähtenyt pyörä irti kun noilla toisilla...

