Astran takajousitus

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 31.01.2013 22:38

Olis ajankuluksi tarkoitus muuttaa astran takajouset iskarin ympärille ja tehdä korkeus säädettävät tornit.

Minkä jäykkyyksisiä jousia olette käyttänyt takapäässä? Ei omat vakiojousetkaan ihan kamalat ole, mutta mieleni tekisi kokeilla löysempää jousta.

Lisäksi olisi luokiteltu nivelletty taka-akseli joka olisi kiva kokeilla, mutta jääköön se nyt tähän hätään kokeilematta.

kesalasse
B-junnu
B-junnu
Viestit: 46
Liittynyt: 13.01.2008 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja kesalasse » 31.01.2013 23:01

Kokeileppa piruuttaan A Corsan takajousia, ennen kuin menet mitään muuta muuttamaan..

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 31.01.2013 23:06

Jutun juju on siinä että haluan sen korkeus säädön taakse. On helpompi toteuttaa se noin, kun ruveta tekemään korkeus säätöä erikseen molempien alle.

lisätään nyt vielä koko ajatus tästä asiasta.

autossamme on saatu siirrettyä painopistettä liki 50cm alkuperäisestä taaksepäin. Jonka johdosta haluaisin säätää ajokorkeutta alkuperäisestä. Ensin ajattelin rakentaa korkeus säädön takapäähän, ja kun aikaa jää jossain kohti etupäähänkin. Molempiin noin 50-70mm säätövaraa. Näin pystyn säätämään ajokorkeutta muuttamatta iskunvaimentimen ja jousen suhdetta.

Kaikki nämä toimet ovat sallittuja, koska ne on luokiteltu Astraan A-ryhmässä. Luokitustodistus A-5452

Takaiskunvaimennin/jousi muutos:

701b
/ Shock absorber with additional spring: the original spring must be removed

- Photo 15

Etuiskunvaimennuksen korkeus säätö:

701a
Front suspension top mounting - adjustable eccentric
Type KA - Photo 3
Type KS - Photo 4
Type RC - Photo 5
Type PY (a) - Photo 6
Type BTCC - Photo 7


Takaiskunvaimennuksen korkeus säätö:

701
Shock absorber top mounting, reinforced, adjustable,rear
KRT - O4|BA7-1308-1310 Photo 159

Ja jos joku on vielä kiinnostunut tuosta taka-akseli muutoksesta.

701
rear suspensionn
articulated rear suspension beam assembly,
maintains standard kinematic geometry T04-530
Fhoto 149

Luokitustodistusta tutkiessanne löydätte sieltä myös kolmiotukivarsien kuvan.

Reinforced rear trailing arm xith ball joint,
adjustable, geometry unchanged
Type PV (b) - Photo 36

Mutta tuo luokitus on mitätöity FIA:n toimesta.

16/07ER Delete the photo 36' as well as the corresponding text.

Voisihan tuotakin sääntöä kiertää f:ssä koska kiinnityspisteet ovat vapaat ja lisä tukia saa asentaa. Lisäksi kun on luokiteltu tuo nivelletty taka-akseli rakenne. :idea:

Avatar
pertteli
Viestit: 12
Liittynyt: 24.07.2007 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja pertteli » 01.02.2013 06:56

Kysyppä Björk motorsport sieltä löytyy edullinen ja toimiva ratkaisu juuri iskarien ja jousien säädöllä ym p 0405616138

Avatar
hootee
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 28.06.2008 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja hootee » 01.02.2013 07:25

Ihan mielenkiinnosta , että miksi ihmeessä olet siirtänyt etuvetoisen auton painopistettä taaksepäin? Mitä sillä painolla takana tekee?

Avatar
eko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 02.12.2004 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja eko » 01.02.2013 08:31

Minusta F:n sääntöjen mukaan tuon nivel mallin taka-akselin käyttöön vaaditaan jonkinlainen tulkinta sääntöön "akselin alkuperäinen tyyppi on säilytettävä" eli yhdystukiakseli on säilytettävä ja sitä ei voi korvata erillisripustuksella ihan noin vaan.

Avatar
jukebox
Viestit: 10
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja jukebox » 01.02.2013 19:09

Minua ihmetytti myöskin tuo painopisteen siirto, mielestäni etuvetoisessa autossa pitäisi olla kaikki mahdollinen paino vetävillä pyörillä, takapyörät kyllä seuraavat perässä

Avatar
AN_
KV
KV
Viestit: 326
Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja AN_ » 01.02.2013 22:08

TeemuPetteri kirjoitti: autossamme on saatu siirrettyä painopistettä liki 50cm alkuperäisestä taaksepäin.
Mielenkiinnolla kuulisin, millaiseksi Astra muuttuu tuolla kikalla. Etuvetoisissahan tosiaan painoa koitetaan lastata vetäville pyörille yleensä ja tuo 50 cm painopisteen siirto on muuten melkoinen projekti.

Sisäinen insinööri otti vallan ja piti ihan laskea, miten tuollaisen muutoksen saisi toteutettua. 1000 kg painoisessa, 2,6m akselivälin autossa, jonka alkuperäinen painojakauma olisi 55/45 (etu / taka) painoa pitäisi siirtää etuakselin päältä taka-akselille n. 190 kiloa, jotta painopiste siirtyisi 50 cm. Tämän jälkeen painojakauma olisi n. 36/64 (etu / taka). En ole asiantuntija, mutta saattaa olla vekkuli ajettava.

Avatar
pena1212
Yleinen
Yleinen
Viestit: 225
Liittynyt: 13.01.2007 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja pena1212 » 02.02.2013 00:14

50cm taakse ?miksei samalla vaikka ylöspäin 70cm,uskoisin et tulee tosi hyvä,en tosin tiedä näistä,oikeesti,mutta kannatais kokeilla,jonkun myös näin

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 02.02.2013 15:40

hootee kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta , että miksi ihmeessä olet siirtänyt etuvetoisen auton painopistettä taaksepäin? Mitä sillä painolla takana tekee?
Kärsin pidon puutteesta takapäässä. On kunnon pumput ja systeemit, mutta silti kova vauhtisissa mutkissa perä tulee "yli"

Vetopito taas on niin raju, että saa lyömään hädin tuskin tyhjää.

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 02.02.2013 15:43

eko kirjoitti:Minusta F:n sääntöjen mukaan tuon nivel mallin taka-akselin käyttöön vaaditaan jonkinlainen tulkinta sääntöön "akselin alkuperäinen tyyppi on säilytettävä" eli yhdystukiakseli on säilytettävä ja sitä ei voi korvata erillisripustuksella ihan noin vaan.
Luoppa katse takaisin kirjaan, kaikki luokitellut muutokset ovat sallittuja!

Lisäksi en kaipaa nuvoja ihmisiltä jotka eivät ymmärrä painopisteen ja painonjakauman erotusta!
:twisted:

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja Trophy » 02.02.2013 18:32

TeemuPetteri kirjoitti:[

Kärsin pidon puutteesta takapäässä. On kunnon pumput ja systeemit, mutta silti kova vauhtisissa mutkissa perä tulee "yli"

Vetopito taas on niin raju, että saa lyömään hädin tuskin tyhjää.
Mites on pystykallistuma ja auraus säädetty takana, jos tekee tuollaista?
Aikanaan N-ryhmän 16V Kadettissa takana prikoilla irtonapaa säädettiin kokonais auraus n. 6-8mm ja pystykallistuma muistaakseni muutaman asteen. Kummasti lakkasi perä tulemasta sivulle vaikka silloin 90-luvun puolivälissä ei ollut kukaan edes kuullut säädettävästä iskarista ja hyvin toimi.
Taka Bilstein oli tuolloin monien kokeluiden jälkeen soralla ja lumella 210/90 arvoilla mitä sitten nykyään onkaan ja Gsi:n jousen tilalla oli 1,3 S E Kadettin vakio pallojousi.

Toki fysiikan lait edelleen lienee samat kuin ennenkin vai?

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 02.02.2013 19:24

Ollaan kokeiltu asiaa ja päädytty kesällä kokonais auraukseen 3-4mm talvella 4-6mm. Pystykallistumaa ollan pidetty aika minimissä, että rengas pääsis kallistuessaan ulkoreunalleen.

Ongelma ei ole ylitsepääsemätön, mutta oma ajatusmallini kilpauton rakentamisesta on niinkin eriskummallinen: Yritän tehdä autosta niin hyvän ajettavan että tarvisi mahdollisimman vähän jarruttaa. Sitten vasta haetaan ihan huippu hevosvoimia.

Tämä foorumi taitaa vain olla heikohko alusta kysellä asioita, kun aina tulee vastaukseksi että väärin löydetty perille.

Fysiikan lait ovat samat ymmärtääkeni. Täälä ne asiat tuntuvat monilta menevän sekaisin. Autoon kun ei kummoisia muutoksia tarvitse tehdä että painopiste siirtyy ja painon jakauma pysyy liki samana. Jo pelkkä turvakaarien asennus muuttaa painopistettä paljon. Tuntuu myös siltä että monikaan ei ymmärrä että auton ohjaumisgeometria muuttuu painopisteen mukaan. Painon jakaumalla vaikutetaan enemmä veto ja jarrutuspitoon.

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja Trophy » 02.02.2013 23:12

Tämä foorumi taitaa vain olla heikohko alusta kysellä asioita, kun aina tulee vastaukseksi että väärin löydetty perille.


Olen kanssasi samaa mieltä. Toivottavasti saat sen takapään toimimaan sellaisilla "set upeilla" että saamme myös siitä tiedon miten se onnistui!
Koska rallipiireissä on tapana auttaa kanssakilpailijaa, eikö vain?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Astran takajousitus

Viesti Kirjoittaja Frog » 03.02.2013 04:31

Campeeria 1.30-2 astetta sinne taakse niin rupee pitään ! Tuskin saat koskaan ralliautoo toimimaan niin neutraalisti ettei tarviis jarrutella ! Sitä kannattaa jo jarruttaa senkintakia että saa tarvittavan painonsiirron aikaiseksi rengaspidolle.

Vastaa Viestiin