puritussuhde
- skodilak
- Viestit: 2
- Liittynyt: 03.08.2008 00:00
puritussuhde
ois sellainen kysymys viisaammille kuin. paljonko on puristus suhde opelin punakantisessa vehkeessä ku laittaa omien mäntien tilalle wisecot. pirullinen mitata kun ei oo oikein homma hanskassa (olen mitannut tasalakisista ennen ja käyttänyt netin laskuria apuna). ainut ero on orkkis mäntiin tuo wiseconpatti kaikki muu pysyy vakiona. tässä asia lyhkäsyydessään.
kiitos etukäteen avusta.
kiitos etukäteen avusta.
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: puritussuhde
Ilmoittaakos Wiseco sen patin tilavuuden? yleensä ainakin mäntävalmistajien kotisivuilta löydät jotakin suuntaa antavaa puristussuhdetietoa.
Punakantisen vakio ruttu on muistaakseni ilmoitettu 10,5:1
Ja Perus pattimännät on kaikki ilmoiteltu antavan 12,5:1 ja miedoille nokille on sitten jo moottorin elinikää lyhentävä vaikutus
11,5:1 riittää yli 250hevosen kun kaikki muu on kunnossa eikä konetta tarvitse avata edes joka kolmas vuosi..
Kansipahvi sulla tuskin pysyy vakiona joten senkin paksuus on hyvä tietää.
Punakantisen vakio ruttu on muistaakseni ilmoitettu 10,5:1
Ja Perus pattimännät on kaikki ilmoiteltu antavan 12,5:1 ja miedoille nokille on sitten jo moottorin elinikää lyhentävä vaikutus
11,5:1 riittää yli 250hevosen kun kaikki muu on kunnossa eikä konetta tarvitse avata edes joka kolmas vuosi..
Kansipahvi sulla tuskin pysyy vakiona joten senkin paksuus on hyvä tietää.
- JuhaM
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 07.06.2005 00:00
Re: puritussuhde
Jos nokissa ei ole paljoa asteita niin olettaisin että ei tule kestämään. Itse pistin Wisecot joille valmistaja ilmoitti 12,5 puristus-suhteen. Nokat oli Virtasen Maurin hiomat, ne lievemmin hiotut. Puristuspaineita kun mittailin niin oli muistaakseni 19 luokkaa. Tein uuden mosan cometicin paksuimalla tiivisteellä ja männän päältä sorvattiin vielä 1 mm. pois. Tämä ei välttämättä paljoa auta koska eihän se laki mikään iso mutta myyjä ehdotti asiaa ja antoi takuun että mäntä kestää silti. Kansi ja lohko on vielä luokituksen mukaisessa korkeudessa. Tällä kompinaatiolla sain puristuspaineiksi jotain 16 bar luokkaa. Nyt on kestänyt hyvin. Shellin v-powerilla on ajettu niin paljon kun mahdollista.
- KRC
- B-junnu
- Viestit: 47
- Liittynyt: 09.10.2004 00:00
Re: puritussuhde
Jos kansi kiinni vaikka valeeksi ja alakerta tiivis, mittaa tulpanreiästä tilavuus pipettillä (saa esim.apteekista)käyttäen esim. Lasolia. Tsekkaa että pytyssä puristustahti ja mäntä ykk:ssa, kone sellaseen asentoon et ilma tulee pois.
pur.suhde= (syl.til.+palotila)/palotila
Saat varmasti oikean tiedon!
pur.suhde= (syl.til.+palotila)/palotila
Saat varmasti oikean tiedon!
-
- B-junnu
- Viestit: 46
- Liittynyt: 13.01.2008 00:00
Re: puritussuhde
Musta tuntuu, että tuo Wiseco on vakiona puristussuhteeltaan kovempi kuin tuo 12.5. Se on mäntänä "aihio" mikä tulee työstää palotilaan sopivaksi reunoilta ja myöskin siittä päältä ja laidoilta piti ottaa tavaraa pois. Wösneriltä löytyy valmis 20XE moottoriin tehty ja puristussuhteeltaan 12.5 mäntä ja se on wisecoa matalampi pattinen samoin siihen on patin muotoilu jo tehty... Moottorin säätäjän kanssa puristuspaineista keskustelin, niin se piti ehdottomana ylä rajana tuota 16baria, mutta mikäli kestoa haluaa moottoriin niin alle 15barin. Mutta nokillahan niihin voi sitten vaikuttaa.
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: puritussuhde
AKK:n Materiaalipankissa oli vielä 2011 ohjeet puristussuhteen mittauksesta katsastushenkilöitä varten. Valitettavasti se on poistettu materiaalipankin sivustoilta, tai en sitä ainakaan enää löytänyt. Onneksi aikoinaan tuli otettua siitä kopiot. Toivosen Olli voisi tekniikan puheenkuljettajana ja Saxberg avustuksella saattaa nämä tiedot takaisin myös jäsenistön käyttöön. Asiassa huomioitava että kyseessä on laskennallinen puristussuhde. Vp+Vi/ Vp= Epsilon( Puristussuhde). Ohjeessa oli mittaustavat jolla voitiin huomioida myös pattipää-, tai kuoppamäntien vaikutukset. Männän tiivistykseen sylinterin seinämien vuotojen välttämiseksi voidaan käyttää vaikka vaseliinia.
Nokka-akselit vaikuttavat luonnollisesti lopulliseen asiaan.
Nokka-akselit vaikuttavat luonnollisesti lopulliseen asiaan.
- skodilak
- Viestit: 2
- Liittynyt: 03.08.2008 00:00
Re: puritussuhde
kiitos vastauksista. taitaa olla vielä selvin itse varmistaa tuo puristus suhde.
nokat on kent camssin mitkä tulee kyseiseen koneeseen. imu 324 astetta ja 0,40 väljyyksellä nosto nokalta 12mm. ja pako nokka 316 astetta ja0,40 väljyyksellä nosto nokalta 11,5mm. tämmöiset arvot on paketissa.
nokat on kent camssin mitkä tulee kyseiseen koneeseen. imu 324 astetta ja 0,40 väljyyksellä nosto nokalta 12mm. ja pako nokka 316 astetta ja0,40 väljyyksellä nosto nokalta 11,5mm. tämmöiset arvot on paketissa.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 10.09.2011 14:57
Re: puritussuhde
Männän tilavuuden saa näppärästi mitattua laittamalla panta malliseen männänrengas puristimeen vaseliinia, niin ettei vuoda, painaa tasaisesti jollain, niin että yläreuna on pannan tasalla.
Täyttää vedellä, niin että pleksi päällä, kuin palotilaa mittaisi..
Kun asentaa männän moottoriin, niin mittaa männän tasopinnan suhteessa dekkitasoon, niin voi laskea paljonko laki tilavuuteen pitää lisätä tai poistaa.
Täyttää vedellä, niin että pleksi päällä, kuin palotilaa mittaisi..
Kun asentaa männän moottoriin, niin mittaa männän tasopinnan suhteessa dekkitasoon, niin voi laskea paljonko laki tilavuuteen pitää lisätä tai poistaa.
- henuzki
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 22.02.2010 00:00
Re: puritussuhde
tämäkö oli hävyksissä. löytyy tuolta lajit - tekniikka - materiaaleja. mutta tuossa olisi suora linkki http://www.autourheilu.fi/lajit/tekniikka/materiaaleja/MJT kirjoitti:AKK:n Materiaalipankissa oli vielä 2011 ohjeet puristussuhteen mittauksesta katsastushenkilöitä varten. Valitettavasti se on poistettu materiaalipankin sivustoilta, tai en sitä ainakaan enää löytänyt. Onneksi aikoinaan tuli otettua siitä kopiot. Toivosen Olli voisi tekniikan puheenkuljettajana ja Saxberg avustuksella saattaa nämä tiedot takaisin myös jäsenistön käyttöön. Asiassa huomioitava että kyseessä on laskennallinen puristussuhde. Vp+Vi/ Vp= Epsilon( Puristussuhde). Ohjeessa oli mittaustavat jolla voitiin huomioida myös pattipää-, tai kuoppamäntien vaikutukset. Männän tiivistykseen sylinterin seinämien vuotojen välttämiseksi voidaan käyttää vaikka vaseliinia.
Nokka-akselit vaikuttavat luonnollisesti lopulliseen asiaan.