bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 07.04.2013 17:52

Joku 10km ja reikä kotelossa.Eli rengas toimiii pohjaanlvyöntikumina...Ei tulis mieleen rajoittaa sisään joustoa koska pitkän jouston idea menee siinä??....mutta missä vika kun en ole kuullut että koteloihin ois tarvinu koskea...ootteko koskenu???kauhee savottahan siinä on jos koko kaarta alkaa korottamaan?

Avatar
HMS
B-junnu
B-junnu
Viestit: 43
Liittynyt: 16.03.2005 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja HMS » 08.04.2013 08:24

Ei tarvi koteloo muuttaa. Mikä jousi ja iskari?

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 08.04.2013 11:23

HMS kirjoitti:Ei tarvi koteloo muuttaa. Mikä jousi ja iskari?
Bigem 37,5 kilonen

Avatar
Turtle
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 111
Liittynyt: 13.06.2005 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja Turtle » 08.04.2013 13:51

Kuullostaa aika löysältä jouselta!

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.04.2013 14:04

50mm iskari tietysti ? Niin joutuu laittaa mopoauton jousen että saa tarpeeksi herkän vaimennuksen !! Noilla spekseillä on varmaan epätarkka ja horjuva ajaa muutenkin.

Toisaalta pitäisihän siellä olla pohjaanlyöntikummi ettei kori ole rajoitteena ! 8O

Kaveri on muuten ajanut 40mm etuiskarilla 7 vuotta ja voittanut yleiskisoja ! Ei ole yhtään pumppua vääntynyt 8) Jousi on 55kg

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 08.04.2013 14:20

joo 50 millinen pumppu.muuten toimii mielestäni hyvin mutta vähän oli hidas kääntymään.toisaalta rohkeampi ajotyyli ja vasemman jalan jarrutus vois tehdä kummia etupään pidolle

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.04.2013 14:31

BLUEORANGE kirjoitti:joo 50 millinen pumppu.muuten toimii mielestäni hyvin mutta vähän oli hidas kääntymään.toisaalta rohkeampi ajotyyli ja vasemman jalan jarrutus vois tehdä kummia etupään pidolle
Pistä suosiolla jäykempijousi rupee kääntyyn ja jarrutat sitten ihan normaalisti :mrgreen: Kun ajetaan "pimeeseen" ja urasta / pomppusta latua pitäis auton olla tarkka ja herkkä.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 08.04.2013 20:14

Frog kirjoitti:
BLUEORANGE kirjoitti:joo 50 millinen pumppu.muuten toimii mielestäni hyvin mutta vähän oli hidas kääntymään.toisaalta rohkeampi ajotyyli ja vasemman jalan jarrutus vois tehdä kummia etupään pidolle
Pistä suosiolla jäykempijousi rupee kääntyyn ja jarrutat sitten ihan normaalisti :mrgreen: Kun ajetaan "pimeeseen" ja urasta / pomppusta latua pitäis auton olla tarkka ja herkkä.
tottahan tuo on...oisko joku 45 kilonen hyvä?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.04.2013 22:09

BLUEORANGE kirjoitti:
Frog kirjoitti:
BLUEORANGE kirjoitti:joo 50 millinen pumppu.muuten toimii mielestäni hyvin mutta vähän oli hidas kääntymään.toisaalta rohkeampi ajotyyli ja vasemman jalan jarrutus vois tehdä kummia etupään pidolle
Pistä suosiolla jäykempijousi rupee kääntyyn ja jarrutat sitten ihan normaalisti :mrgreen: Kun ajetaan "pimeeseen" ja urasta / pomppusta latua pitäis auton olla tarkka ja herkkä.
tottahan tuo on...oisko joku 45 kilonen hyvä?
Kannattaa jutella Mr Bigemin kanssa. Jos iskari on simmattu noin löysälle jouselle niin ei varmaan voi suoraan vaihtaa 10kg jäykempään. Itse kun kokeilin 45 kg niin oli liian löysä ja päädyttiin 55kg jouseen, mutta siitä on aikaa ja asiat on muuttunut ! Ainut mikä on pysynyt samana on Bemarin paino ja sitä sen jousen tulee kantaa.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 09.04.2013 18:21

tänään soittelin bigemille ja keskusteltiin asiasta.raapiminen on 5mm kiinni.Laitetaan 10mm nailoniholkki pohjaanlyöntikumin alle.

sovittiin että teiden sallittua pidetään testi johon otetaan jousia ym mukaan.palvelu pelaa :)

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja JanneE » 09.04.2013 22:06

Kovin on mielenkiintoinen ongelma... Ei reigerin kanssa ole mitään ongelmaa vaikka ajaa 29kg jousella.

Avatar
garde
Viestit: 11
Liittynyt: 12.10.2009 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja garde » 10.04.2013 00:04

Juu..ei se oo pelkästään jousista,pohjaanlyöntikumeista kii... Se on monen asian summa.. Ite vetelin Reigereil 38kg etu jousil ja välil hieman raapi...;) tolpat ites ol hieman lyhyet.. Kannattaa ottaa bemuun karvan pitemmät tolpat nii etee kui taa.. Nyttemmin vetelen BOS:n iskareil ja ees 40 kg pitkällä stongal... Kuhan selkä vetokunnos niin testataan kuntoon...

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja Frog » 10.04.2013 08:06

Näinkin lyhyt ketju ja montaa vaihtoehtoo ! Kertoo myös sen että ei ole yhtä ja oikeeta. Tienkunto eli lähtönumerokin vaikuttaa millä setapilla ajetaan. Iskarinmerkillä ei tänäpäivänä ole suurtakaan merkitystä vaan juurikin sen mitalla jonka määrää autonrakenne ( karden kehoitus ) ja ehkä vieläkin tärkeempi on ajokorkeus ! Pohjaanlyönti voi johtua jopa näinkin yksinkertaisesta asiasta, saatikka sitten säädöistä ja niitähän tiettävästi on. Siitä on kohta 10 vuotta kun kyseinen automalli tuli F ryhmään ja silloin oli se 40mm vaimentaja sekä 50 kg jousi kovasana, mutta niin kuin kirjoitin ajat sekä asiat on muuttunut ! Vain paino on pysynyt ennallaan.

P.S. Jokaisella merkillä on hyvät toimittajat Suomessa.

Avatar
fvs
Viestit: 6
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja fvs » 10.04.2013 08:42

Ihan tiedoksi Toni sun autossa oli liian lyhyet iskarit, taisi olla ensimmäinen BMW suomessa missä reigeritt(tilasit muistaakseni silloin suoraan tehtaalta itse?). Sen jälkeen etu suljettu pituus on 40mm pidempi kun sulla oli.
Ja jos osuu pyöräkoteloon niin ei ole mistään muusta kiinni kuin liian lyhyt iskari, iskari kuuluu olla mitoitettu niin että minimi pituudessa ei osu. Nyk reiger on ihan rajoilla(vähän raapaisee)
Iskari kuuluu aina pohjata ennen jousta ym. Jousen jäykkyys pohjanlyöntikumit tai muut ei kuulu lasketa mukaan minimipituuteen!

Avatar
ramo79
B-junnu
B-junnu
Viestit: 35
Liittynyt: 09.06.2010 00:00
Paikkakunta: Jämsä

Re: bmw e36 raapii.etupyöräkotelot?muut muuttanu?

Viesti Kirjoittaja ramo79 » 10.04.2013 12:08

Ja tähän mitoitukseen vaikuttaa renkaat. Meillä oli misukalle mitatut etutolpat. Pirelli kun on korkeampi niin alkoi tulla raitaa lokasuojien ylälaitaan ja iskarintolpan jäykiste alkoi katkoa piikkejä.

Vastaa Viestiin