Luokittelematon auto F ryhmään?
- kanusmotor
- Viestit: 3
- Liittynyt: 24.06.2005 00:00
- Paikkakunta: Helsinki
Luokittelematon auto F ryhmään?
lueskelin tuossa uutta Vauhdin Maailmaa,jossa myös ihmeteltiin miten jotkut "ei FIA luokitellut " autot ovat päässet kansalliseen F ryhmään ajamaan. Auto merkkejä ei mainittu,mutta tietääkseni esim. pari Toyota Altezaa,vai onko ne Lexuksia? ja Nissan primera. Käsittääkseni näillä ei ole kansainvälistä FIA luokitusta.kertokaa viisammat tai ainakin paremmin asiaan perehtyneet ,olenko väärässä? Vm: jutussa ihmeteltiinkin että esim. Volvo 940 ei kelpaa f ryhmään Suomessa.Suomi taitaa olla maaailmassa ainoa maa ,jossa kansalliseen ralli sarjaan vaaditaan autolle Fia luokitus? On paljon automerkkejä ja malleja,joilla ajetaan kilpaa,rallia ,rataa ympäri maapalloa.Esim. Japanissa,Australiassa,uudessa Seelannissa,Amerikassa,Englannissa ja myös muualla euroopassa.Mutta ei mitään asiaa ajaa Suomessa,muutakuin sprinttiä tai jokkista! No onhan tässä itselläkin vähän oma lehmä ojassa,kun meillä on tuollainen valmiiksi rakennettu Mazda rx8 ralliautoksi,mutta sillä ei saa Suomessa rallia ajaa.tähänkin autoon liittyy erikoinen tarina AKK:sta.Aloitimme auton rakentamisen samoihin aikoihin,kuin Valtaala teki sitä ensinmmäistä altezaa.silloin akk:sta kerrottiin ,että F ryhmään on mahdollista tehdä auto uudenmasta min.2004:sta vuosimallista .No Valtaala sai autonsa valmiiksi varmaan saman vuoden aikana,mutta me ,normaali työssä käyvät,tuhrattin auton kanssa varmaan pari kolme vuotta.Akk:n vastaus sen jälkeen meille oli tyly,"ette te nyt enää saa sitä F ryhmään ,se oli vain kokeilu vuosi" ????? what the fu..?Okey ,Viron E :hen se kelpaa,ja sinne luokittelun jälkeen,autolla saa ajaa kansallisia ralleja kaikkialla muualla Euroopassa,paitsi sarvikuonojen maassa Suomessa!Saksasta tekemämme kyselyllä,toivottivat meidät tervetulleeksi. Tästä aiheesta voisin kirjoittaa vain kuinka ,mutta nyt on vähän katkeruutta purettu! kommentoikaa ja korjatkaa tietovirheeni. t:Kanu
Kanu
-
Api
- A-Junnu

- Viestit: 111
- Liittynyt: 26.05.2004 00:00
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Olikohan tuo kokeiluvuosi tarkoituksella aika pienellä huomiolla
Eihän F ryhmään "saa" tuofa uusia autoja, hinkataan maailmantappiin samoilla loippuunajetuilla eskorteilla, starleteilla yms "oikeilla f autoilla".
Edelleen ihmettelen miksi esin sprinttiin saa tehdä auton melkein mistävaan mutta ralliin se ei käy???
En lainkaan ihmettele suomalaisten intoa ajaa esim virossa, säännöt antaa enemmän tilaa "kylähulluudelle" ja kaluston uusiutumiselle ja kehitykselle...
Saa##na kova kovaa vastaan ja valitusta vetämään urheilun oikeusturvalautakuntaan ( tai joku vastaava) Pakkohan Matsa on saada suomenkin ralliteille ilahduttamaan katsojia!!!
"Kun eka mx 8 siviiliauto tuli Suomeen niin eikös se ulosajettu ennenkun se oli ees sisään ajettu"
Edelleen ihmettelen miksi esin sprinttiin saa tehdä auton melkein mistävaan mutta ralliin se ei käy???
En lainkaan ihmettele suomalaisten intoa ajaa esim virossa, säännöt antaa enemmän tilaa "kylähulluudelle" ja kaluston uusiutumiselle ja kehitykselle...
Saa##na kova kovaa vastaan ja valitusta vetämään urheilun oikeusturvalautakuntaan ( tai joku vastaava) Pakkohan Matsa on saada suomenkin ralliteille ilahduttamaan katsojia!!!
"Kun eka mx 8 siviiliauto tuli Suomeen niin eikös se ulosajettu ennenkun se oli ees sisään ajettu"
-En ole hullu, olen erikoinen-
-kupee oli upee-
-aina on kivaa kun on mukavaa-
-kupee oli upee-
-aina on kivaa kun on mukavaa-
-
Joox
- Yleinen

- Viestit: 227
- Liittynyt: 16.08.2011 02:40
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
F-ryhmää on yritetty "tappaa" liiton toimesta aikaisemmin. Nyt saattaa liitossa puhaltaa uudemmat ja järkevämmät tuulet, kun päättäjät on vaihtuneet.
Aikaisemmin F kai koettiin uhkaksi bisnekselle. Nyt taitaa olla tilanne jo ymmärretty että vain F ja Hisset on niitä kisoja joitka elää ilman tekohengitystä. Ne kisat tuovat seuroille toimintatonneja ja näiden kisojen järjestämisestä jopa "tapellaan".
Minä kyselisin uudemman kerran Liitosta Mastan perään.
Aikaisemmin F kai koettiin uhkaksi bisnekselle. Nyt taitaa olla tilanne jo ymmärretty että vain F ja Hisset on niitä kisoja joitka elää ilman tekohengitystä. Ne kisat tuovat seuroille toimintatonneja ja näiden kisojen järjestämisestä jopa "tapellaan".
Minä kyselisin uudemman kerran Liitosta Mastan perään.
-
AP
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Edelleen ihmettelen miksi esin sprinttiin saa tehdä auton melkein mistävaan mutta ralliin se ei käy???
Toyota MR2 ei ollut luokiteltu mutta
kun oikea henkilö rakensi sen sprinttiin niin "luokituspakko" poistettiin.
Toyota MR2 ei ollut luokiteltu mutta
kun oikea henkilö rakensi sen sprinttiin niin "luokituspakko" poistettiin.
- jahnu
- A-Junnu

- Viestit: 53
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
pieni sivuhuomautus. Paljonkohan nyky äffäläisessä on "luokiteltuja" osia. Moottori on jostain muusta mallista kunhan on saman näköinen, laatikko eri merkistä, perä eri merkistä, tukivarret joku "tehdas" tehnyt Mitä jäi jäljelle luokiteltevaa. Korin ulkomuodot 
ystävät voi valita mutta autoni on FORD
- JVille
- Viestit: 4
- Liittynyt: 29.01.2006 00:00
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Onhan tuohon luokittelemattomille autoille kai helpotusta suunnitteilla. Eli mahdollisuus kansalliseen luokitukseen, mikäli olen oikein ymmärtänyt.
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -15500.pdf
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -15500.pdf
- Mopoilija
- WRC

- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Kansalliseen luokitukseen perustuu tuo Toyota Altezza ja sitä kautta mahdollista rakentaa f-ryhmään.
Se on vaan aika tyyris nykyisellään (pari tonnia...).
Se on vaan aika tyyris nykyisellään (pari tonnia...).
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
-
LBRT
- A-Junnu

- Viestit: 87
- Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
F:n säännöt rajaa aika hyvin tekniikkaa yms. Mihin tarvii jotain h*lvetin luokituksia.......????? Saatais uudempaa ja erillaista kalustoa viivalle....... 
- kanusmotor
- Viestit: 3
- Liittynyt: 24.06.2005 00:00
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Niin,ihmettelen myös Fia luokituksen tarpeellisuuta,koska lähes kaiken tekniikan saa vaihtaa.jäljelle jää "luokiteltu kori".Niinpä esim Bemaria ei voi tehdä compact koriin,niinkuin Virossa.Täytyy varmaan Akk:sta kysellä,puhaltaako siellä uudet tuulet .Pari kolme vuotta sitten kerrottiin kansallisen luokituksen maksavan jotain 4000-5000€. tämähän ei ole persaukisten laji. Siellä mietittiin myös Mastan mahdollista luokittelua kansalliseen 2wd FinR:ään,mutta ei kuulemma onnistu kun ei saada kiertokankien painoja. Jees! Voidaan me tietysti luokitella siihen jotkut kanget ja teipata takakonttiin! Eiku ootellaan ,ehkä matukallakin saa täällä joskus tulevaisuudessa jotain ajaa,vaikka jokkista.
Kanu
- markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Harrasterallissa mainio tapa kokeilla laitteita.
-
korkki60
- B-junnu

- Viestit: 41
- Liittynyt: 11.04.2011 15:34
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Niin joo tosiaan! Täytyy syksyllä tulla kokeilee, missäs niitä kisoja olikaan?markomartini kirjoitti:Harrasterallissa mainio tapa kokeilla laitteita.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Uusia kansallisialuokituksia ei varmaankaan sallita enään ryhmään F !
Mutta lukekaa nyt tarkasti : Niitä on suunniteltu ! Kunhan saadaan ensin luokitus maksu järkeväksi. Ja sen jälkeen auton voisi esim Virittää tai rakentaa seuraaviin ryhmiin V-1600, N, A ja FinR ja näillä ajaa sitten vaikka F cuppia. Eli mahdollisuuksia on ja Bemarin Compactin voi anoo korinvaihtona ja esim 325 tekniikalla ! Se että meneekö anomus läpi ? On asia mitä kukaan ei ole edes kokeillu !
P.S. Järjestäjille on suunniteilla sellainen sapluuna mitä ja miten luokat tulis muodostaa että kaikki pääsis mukaan.
Mutta lukekaa nyt tarkasti : Niitä on suunniteltu ! Kunhan saadaan ensin luokitus maksu järkeväksi. Ja sen jälkeen auton voisi esim Virittää tai rakentaa seuraaviin ryhmiin V-1600, N, A ja FinR ja näillä ajaa sitten vaikka F cuppia. Eli mahdollisuuksia on ja Bemarin Compactin voi anoo korinvaihtona ja esim 325 tekniikalla ! Se että meneekö anomus läpi ? On asia mitä kukaan ei ole edes kokeillu !
P.S. Järjestäjille on suunniteilla sellainen sapluuna mitä ja miten luokat tulis muodostaa että kaikki pääsis mukaan.
- Rallimax
- Yleinen

- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
Jaa taas pitää tehdä tämäkin asia vaikeamman kautta !
F- ryhmän autossa ei ole kyllä enää mitään mikä liittyisi johonkin luokitukseen, alkuperäisestä autosta kun ei ole jäljellä kun maski.
Kysymys voisikin kuulua, mikä ihmeen luokitus ?
Jos olen asian oikein ymmärtänyt, mihinkään tämän päivän autoon ei ole enää edes olemassa luokitustodistusta, vaan autot tehdään esimerkiksi R-ryhmiin ihan sääntöjen perusteella.
No niin tai näin, lähtökohta vaikuttaa taas vain siltä, että ensin pitää saada rahaa pääkallopaikalle ennen kun mitään voidaan sallia.
Esimerkiksi Ruotsissa on saanut tehdä heidän "f-ryhmään" eli natikkaan auton aina vaikka uudesta tuliterästä autosta, on se sitten KV luokiteltu, tai ei luokiteltu ollenkaan.
Kaikissa muissa maissa saa heidän F-ryhmää vastaavaan luokkaan laittaa toisen auton moottorin, mutta ei meillä Suomessa, koska niin kuin Saario aikanaan sanoi, siitä tulisi vaarallista touhua.
Niin varmaan, mutta sehän ei ole vaarallista että kotitallissa saa F-ryhmän autoon kyhätä toisen auton takasillan ja hitsailla siihen muutaman tukivarren kiinnikkeen ja sitten vetää kahtasataa ek:lla.
En ole ikinä ymmärtänyt, miten Suomalainen F- ryhmän ralliauto voi olla niin vaarallinen, ettei siihen voi laittaa kokonaan toisen auton tekniikkaa, mutta rallisprintin säännöillä se tulkitaan vaarattomaksi.
Tein jo vuosia sitten F-ryhmän laseista sääntöesityksen AKK:lle että F- ryhmän autoon saisi laittaa polygarbonaatit sivulaseiksi ja takaikkunaksi.
Se tulkittiin silloin vaaralliseksi asiaksi jota ei voida sallita.
No historic autot ja esimerkiksi R4 ja WRC autot on sitten varmaan vaarallisia kilpa-autoja.
Meidän autourheilun säännöt on täynnä sääntöjäänteita joita jumaloidaan edelleen.
Saario oli varmaan uransa loppuun asti kaikin keinoin vastaan sitä, ettei meillä voida sallia niin sanottuja GT- eli kaksipaikkaisia autoja ralliin ???... voi....
Miksi ei ?
Esimerkiksi Hollannissa jätkät vetää Nissan 350Z:lla, Porschella jne rallia heidän F-ryhmää vastaavassa luokassa eikä asiassa ole mitään ihmeellistä.
Jos meillä olisi aina sallittu 2 paikkaiset autot ralliin, lyön vetoa että tälläkin hetkellä meillä olisi F-ryhmässä MR2:sia vino pino mukana ja varmasti myös Porschea jne.
Mutta sehän on järkevää, ettei F- ryhmän autoon sallita 16" pyöriä ja sitten laitetaan muutamiin autoihin pienemmät jarrut että saadaan 15 tuumaiset pyörät sopimaan tai ettei sallita kuusi mäntäisiä jarrusatuloita F-ryhmään kun nehän lisäisi turvallisuutta.
Se siitä !
On tämä vaarallinen autourheilumaa kun ei kattoventtiiliä voida sallia V1600 autoon.
T: Timppa
F- ryhmän autossa ei ole kyllä enää mitään mikä liittyisi johonkin luokitukseen, alkuperäisestä autosta kun ei ole jäljellä kun maski.
Kysymys voisikin kuulua, mikä ihmeen luokitus ?
Jos olen asian oikein ymmärtänyt, mihinkään tämän päivän autoon ei ole enää edes olemassa luokitustodistusta, vaan autot tehdään esimerkiksi R-ryhmiin ihan sääntöjen perusteella.
No niin tai näin, lähtökohta vaikuttaa taas vain siltä, että ensin pitää saada rahaa pääkallopaikalle ennen kun mitään voidaan sallia.
Esimerkiksi Ruotsissa on saanut tehdä heidän "f-ryhmään" eli natikkaan auton aina vaikka uudesta tuliterästä autosta, on se sitten KV luokiteltu, tai ei luokiteltu ollenkaan.
Kaikissa muissa maissa saa heidän F-ryhmää vastaavaan luokkaan laittaa toisen auton moottorin, mutta ei meillä Suomessa, koska niin kuin Saario aikanaan sanoi, siitä tulisi vaarallista touhua.
Niin varmaan, mutta sehän ei ole vaarallista että kotitallissa saa F-ryhmän autoon kyhätä toisen auton takasillan ja hitsailla siihen muutaman tukivarren kiinnikkeen ja sitten vetää kahtasataa ek:lla.
En ole ikinä ymmärtänyt, miten Suomalainen F- ryhmän ralliauto voi olla niin vaarallinen, ettei siihen voi laittaa kokonaan toisen auton tekniikkaa, mutta rallisprintin säännöillä se tulkitaan vaarattomaksi.
Tein jo vuosia sitten F-ryhmän laseista sääntöesityksen AKK:lle että F- ryhmän autoon saisi laittaa polygarbonaatit sivulaseiksi ja takaikkunaksi.
Se tulkittiin silloin vaaralliseksi asiaksi jota ei voida sallita.
No historic autot ja esimerkiksi R4 ja WRC autot on sitten varmaan vaarallisia kilpa-autoja.
Meidän autourheilun säännöt on täynnä sääntöjäänteita joita jumaloidaan edelleen.
Saario oli varmaan uransa loppuun asti kaikin keinoin vastaan sitä, ettei meillä voida sallia niin sanottuja GT- eli kaksipaikkaisia autoja ralliin ???... voi....
Miksi ei ?
Esimerkiksi Hollannissa jätkät vetää Nissan 350Z:lla, Porschella jne rallia heidän F-ryhmää vastaavassa luokassa eikä asiassa ole mitään ihmeellistä.
Jos meillä olisi aina sallittu 2 paikkaiset autot ralliin, lyön vetoa että tälläkin hetkellä meillä olisi F-ryhmässä MR2:sia vino pino mukana ja varmasti myös Porschea jne.
Mutta sehän on järkevää, ettei F- ryhmän autoon sallita 16" pyöriä ja sitten laitetaan muutamiin autoihin pienemmät jarrut että saadaan 15 tuumaiset pyörät sopimaan tai ettei sallita kuusi mäntäisiä jarrusatuloita F-ryhmään kun nehän lisäisi turvallisuutta.
Se siitä !
On tämä vaarallinen autourheilumaa kun ei kattoventtiiliä voida sallia V1600 autoon.
T: Timppa
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
On tämä sen verran ihmeellinen maa että täällä opastetaan tekemään kilpa-autoja siten että kaikki mitä autotehtaiden inssit keksii onkin yht`äkkiä vaarallista.
Esim. Nuo v-1600 autot.
2000 luvun laitteita joissa kori suunniteltu siten että ottaa vastaan osan(suurimman osan) kolarin törmäysenergiasta.
Niin täällä opetetaan hitsaamaan kori jäykäksi kuin sahapukki.
Ja sitten mennään ja köytetään kuski penkkiin niin ettei mikään anna periksi.
Mikähän se on joka sitten antaa periksi. Miettikää sitä.
Esim. Nuo v-1600 autot.
2000 luvun laitteita joissa kori suunniteltu siten että ottaa vastaan osan(suurimman osan) kolarin törmäysenergiasta.
Niin täällä opetetaan hitsaamaan kori jäykäksi kuin sahapukki.
Ja sitten mennään ja köytetään kuski penkkiin niin ettei mikään anna periksi.
Mikähän se on joka sitten antaa periksi. Miettikää sitä.
- markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Luokittelematon auto F ryhmään?
[quote="Frog"]Uusia kansallisialuokituksia ei varmaankaan sallita enään ryhmään F !
Mutta lukekaa nyt tarkasti : Niitä on suunniteltu ! Kunhan saadaan ensin luokitus maksu järkeväksi. Ja sen jälkeen auton voisi esim Virittää tai rakentaa seuraaviin ryhmiin V-1600, N, A ja FinR ja näillä ajaa sitten vaikka F cuppia. Eli mahdollisuuksia on ja Bemarin Compactin voi anoo korinvaihtona ja esim 325 tekniikalla ! Se että meneekö anomus läpi ? On asia mitä kukaan ei ole edes kokeillu !
P.S. Järjestäjille on suunniteilla sellainen sapluuna mitä ja miten luokat tulis muodostaa että kaikki pääsis mukaan.[/quote]
Mites tää ny näin taas menee bmw voi vaihtaa koko korin mut Escortiin jossa aikonaan alkuperäisesti 16v ei saa laittaa cossu kantta hienoa ja tasaväkistä ajattelua.
Kumarretaan toisille ja pyllistetään toisaalle.
Tehkää nyt vaan kaikille ryhmä F= free
Mutta lukekaa nyt tarkasti : Niitä on suunniteltu ! Kunhan saadaan ensin luokitus maksu järkeväksi. Ja sen jälkeen auton voisi esim Virittää tai rakentaa seuraaviin ryhmiin V-1600, N, A ja FinR ja näillä ajaa sitten vaikka F cuppia. Eli mahdollisuuksia on ja Bemarin Compactin voi anoo korinvaihtona ja esim 325 tekniikalla ! Se että meneekö anomus läpi ? On asia mitä kukaan ei ole edes kokeillu !
P.S. Järjestäjille on suunniteilla sellainen sapluuna mitä ja miten luokat tulis muodostaa että kaikki pääsis mukaan.[/quote]
Mites tää ny näin taas menee bmw voi vaihtaa koko korin mut Escortiin jossa aikonaan alkuperäisesti 16v ei saa laittaa cossu kantta hienoa ja tasaväkistä ajattelua.
Kumarretaan toisille ja pyllistetään toisaalle.
Tehkää nyt vaan kaikille ryhmä F= free