turhimmat luokat

Yleisön pyynnöstä, huumoriosasto! Älä ota tosissaan mitään mitä täällä kirjoitetaan, lukeminen omalla vastuulla.
kim75
Yleinen
Yleinen
Viestit: 213
Liittynyt: 21.07.2011 15:06

turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja kim75 » 12.09.2013 08:14

Tuli vaan mieleen, että keksiikö joku ralleista turhempaa luokkaa kuin mm-sarjan WrC1?

Luokka on maailman ylivoimaisesti maailman seuratuin, mutta silti mielestäni täysin turha ja pilaa melkein koko lajin. Poistamalla ko. luokan sen kuskit siirtyisivät ajamaan luokkaan WRC2, jolloin tämä luokka saisi uutta nostetta ja kuskeja olisikin yhtäkkiä kuninkuusluokassa tuplamäärä. Vielä kun WRC2 luokkaa muokattais säännöillä tasaisemmksi ja halvemmaksi. Näiden luokkien kustannusero on ymmärtääkseni jo nyt valtava. Penkalta katsoen eroa ei juurikaan ole. Katsojana olis ihan sama katsoa 2sekuntia/km hitaampia autoja. Kakkoset on kuitenkin nelivetoisia ja tehokkaita.

Ykköset lakkauttamalla 2-vetoluokkakin voisi saada uutta nostetta.

Tuleeko mieleen muita turhia luokkia?
Entä onko rallissa koskaan kokeiltu ratakisoissa käytettävää teho-/painoluokittelua?

Eikä sitte muuta tällä kertaa (eiköhän näistäkin mene muutamat aamukahvipullat näppäimistölle).

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 12.09.2013 16:08

Hyvät säännöt ovat kaiken perusta, siis sellaiset jotka ovat mahdollisimman selkeät eivätkä jätä tulkinnalle sijaa.

Nykyinen luokittelukäytäntö yhdistettynä jäätävään hinnoitteluun, niin huipputeamien kun autoja valmistavien sopimusvalmistajienkin taholta on se tie joka vie lajia alaspäin.

Jatkuvasti muutettavat säännöt eivät myöskään helpota tilannetta lainkaan.

Kyllä huippusarjan pitää olla huippusarja, mutta..

Enemmän merkkejä olisi mukana ja varmasti ihan kilpailukykyisiäkin, kunhan auton saisi valmistaa kuka tahansa ja lopputulos olisi sääntöjen mukainen.

Ainut laji missä elämä on näinkin hankalaa on ralli.. Onneksi on F-Ryhmä, jossa luokitellut viat voi korjata sääntöjen puitteissa.

Onhan se hieman hassua että Kuninkuusluokan kaksvetopelit eivät ole samalla planeetalla "kylä"sarjalaisten kanssa..

Avatar
esco2
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 57
Liittynyt: 11.05.2004 00:00

Re: turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja esco2 » 13.09.2013 20:55

LK.5 sprinteissä V ja SS samassa luokassa????

Avatar
Pilkunviilaaja
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 10.01.2009 00:00

Re: turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja Pilkunviilaaja » 14.09.2013 09:18

Mun mielestäni turhia luokkia ei ole lainkaan.. Kun kisoihin lähdetään, jokaisella lienee takaraivossaan jonkinasteinen halu menestyä. Joillekin riittää vain "yleiskisan" voitto, joillekin taas riittää menestykseksi se, ettei ollut kilpailun viimeinen. Ja se kilpailun viimeinenkin tykkää mielummin ajatella että olin luokkani seitsemäs kuin koko kisan viimeinen..
Okei, kilpailijat vähenee koko ajan, mutta miksi ei voida tehdä kuten ennenkin, että jätetään kilpailun järjestäjälle mahdollisuus tarvittaessa yhdistää eri luokkia, jos joihinkin ei saada riittävää määrää osanottajia. Eli pointtini on että miksi tuo "luokkien yhdistäminen" pitää tehdä etukäteen ennen ilmottautumisia, jätettäisiin asia itse kilpailijoiden haltuun? Ehkä tämä lisäisi ilmoittautuneiden määrää, kun edes kilpailukutsussa olisi sellainen luokka missä autollani olisi edes teoreetiset mahdollisuudet menestyä... (vertaa edellinen meili V ja SS samassa luokassa...)

Luokittelujärjestelmän hyvyys tai huonous riippuu siitä, mitä kilpa-autoilulta haetaan. Aika monella on ajatus että kun osa on säännöissä vapaa, sen pystyy tekemän halvemmalla itse kuin ostaa luokiteltu. Totta se onkin, kopion tekeminen on aina halvempaa.. Mutta varsin usein kopiointi ei jääkään sille kopioinnin asteelle vaan siinä samalla tehdään tuotekehittelyä esimerkiksi materaalien osalta. Kyllä, osan kestävyys paranee kyllä mutta mitä tapahtuu osan hinnalle? Ei ainakaan laske.. En tiedä, mutta näinköhän kilpailukykyinen FIN R Honda on nyt sitten halvempi kuin ännäläinen vastaava?

Ei ne järjettömät hinnat ole FIAn luokittelujärjestelmän syytä, vaan autotehtaitten itse luomien menestymispaineiden aikaansaannosta. Väitän, että jos huippuautojen osia ei tarvitsisi luokitella eikä niiden valmistusta kontrolloitaisi mitenkään, kenelläkään ei tähän leikkiin olisi enää varaa. Nythän WRC autoihin osia valmistaa samat sopimusvalmistajat jokaiselle merkille. WRC1 tasolla esim turbot tekee sama valmistaja, jolle on asetettu tuotteisiin hintakatto. Eli Garretille on kerrottu, että teet tällaisen turbon ja se saa maksaa enintään x euroa kun myyt sen ulos Fordille, VW:lle, Minille, Rättärille... Vapaan kilpailun perään huutaville voi vain sanoa, että valitettavasti huippu-urheilussa vapaa kilpailu ei vain toimi, valitettavasti. Ainakaan hintoja alentavasti.

R5 autojen luokituksesta tiedän, että esimerkiksi Malcom on käynyt useamman kerran FIAssa keskustelemassa, että autoa ei yksinkertaisesti pysty valmistamaan alta kahteen sataan tuhanteen vaikka asfalttiautosta tällöin puhutaankin. No nyt sen kumminkin siihen rahaan saa ja myös varaosapakettien hintoja kontrolloidaan ettei homma sitä kautta karkaisi hanskasta. Aika näyttää miten tuon luokan kanssa käy. Onneksi FIAn vastuuhenkilöllä on ainakin kymmenien vuosien kokemus tehtaiden kisainssinä ja nuuka luonne saksalaisena, joten perustelut täytyy olla kohdallaan hintojen nostamiseksi...

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja Frog » 14.09.2013 11:48

Tai sitten kilpailet luokissa missä on vähän kilpailijoita ja jäät monesti ilman palkintoa vaikka olet koko kilpailussa nopeampi kuin runsaslukuisenluokan kilpailija joka saa palkinnon ?

Kaikki vapautukset lisää kustannuksia ja harrastuksen hinta on voittaja autonhinta.

JTH Racing Team
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 15.09.2011 09:13

Re: turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja JTH Racing Team » 14.09.2013 16:44

Oon samoilla linjoilla kim75 kanssa.

Nyt on tulossa R5 tai RRC auto: Ford, Peugeot, Citroen, Skoda. Toyota on tehny luokkaan soveltuvan moottorin ja Opel on kiinnostunut sarjasta. Tähän soppaan ku saataisiin vielä lisää merkkejä nii johan ois jännä MM-sarja.

Ite oon sitä mieltä että kalleudella leikkiminen voisi loppua ihan kaikessa niin että on mahdollista osallistua ja sitä kautta saada kuskeja, kiinnostusta ja pitkiä ja jänniä ralleja. Kyl tollai paketti kiinnostaa sponssejakin.

Off topic. Katoitteko Puolan ERC-rallin kisaa jossa Eurosportilta tuli yhden tunnin live-lähetys jossa livekuvaa incar kameroista ja muista kameroista. Tälläisen tv-näkyvyyden kun saisi laajennettua MM-ralleihin, nii johan olisi kiva katsoa. Toikin Puolan kisa on todella jännittävä seurata, vaikka paljon tuntemattomia kuskeja, mutta siltikin. Välimäen ja Honkasen selostus toimii.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 14.09.2013 21:04

Pilkunviilaaja kirjoitti:
Ei ne järjettömät hinnat ole FIAn luokittelujärjestelmän syytä, vaan autotehtaitten itse luomien menestymispaineiden aikaansaannosta. Väitän, että jos huippuautojen osia ei tarvitsisi luokitella eikä niiden valmistusta kontrolloitaisi mitenkään, kenelläkään ei tähän leikkiin olisi enää varaa. Nythän WRC autoihin osia valmistaa samat sopimusvalmistajat jokaiselle merkille. WRC1 tasolla esim turbot tekee sama valmistaja, jolle on asetettu tuotteisiin hintakatto. Eli Garretille on kerrottu, että teet tällaisen turbon ja se saa maksaa enintään x euroa kun myyt sen ulos Fordille, VW:lle, Minille, Rättärille... Vapaan kilpailun perään huutaville voi vain sanoa, että valitettavasti huippu-urheilussa vapaa kilpailu ei vain toimi, valitettavasti. Ainakaan hintoja alentavasti.

R5 autojen luokituksesta tiedän, että esimerkiksi Malcom on käynyt useamman kerran FIAssa keskustelemassa, että autoa ei yksinkertaisesti pysty valmistamaan alta kahteen sataan tuhanteen vaikka asfalttiautosta tällöin puhutaankin. No nyt sen kumminkin siihen rahaan saa ja myös varaosapakettien hintoja kontrolloidaan ettei homma sitä kautta karkaisi hanskasta. Aika näyttää miten tuon luokan kanssa käy. Onneksi FIAn vastuuhenkilöllä on ainakin kymmenien vuosien kokemus tehtaiden kisainssinä ja nuuka luonne saksalaisena, joten perustelut täytyy olla kohdallaan hintojen nostamiseksi...
-Kerro ihmeessä miksi mielestäsi Ralli tekee poikkeuksen siinä että vapaa kilpailu tekisi hinnoille pahaa?
Olisi nimittäin ihan ensimmäinen ala, laji jne. missä se toimisi hintoja ylentävästi..

Ei ole siis kyse siitä ettei sääntöjä olisi tai noudatettaisi vaan turhien kulujen ulkoistamisesta nykytermein..

Ja bonuksena vielä miksi Ralli on ainut moottoriurheilulaji missä luokitellaan osat? Ratamiehillä ei ole moista ongelmaa ja kaikki saavat ajaa kilpaa kukin valitsemallaan tiellä..

Itselläni on kokemusta S2000 ja R5 auton luokitusten tekemisestä, neuvottelusta FIA:n teknisen komission kanssa jne.

Tältä pohjalta olen edelleen sitä mieltä että Nykyinen järjestelmä ajaa väistämättä päin seinää.

Tässä vielä viisasteltavaksi muutama reaalimaailman hintaesimerkki nykyjärjestelmän luomista edullisista kilpakomponenteista:

S2000 4wd XTxxx:n valmistama
-koko voimansiirto(laatikko, perät, lukot, vetokepit) 54000€ alv 0%

FIA:n maksu "Jokeri" luokituksesta kun alkuperäisessä osassa on havaittu luotettavuusongelma. (Vesipumppu, yksi sivu luokkariin), hintaan 5000€ alv 0%.. Mäntä, kiertokanki, pakosarja, imusarja.. jokaiselle vastaava lasku per sivu..
Tällä keinolla 350€ vesipumppu maksaa.. paljon.. tai 500€ pakosarja.. kokemuksen mukaan sekin maksaa paljon.. turhaan..
Sääntökohtiin vapaa mutta luokiteltu..

Ja kyllä menestyvän R5-auton tekee selvästi alle 200000euron.. eri juttu on sitten halutaanko.. Näin saadaan valikoitua että harrastajakaverit omaavat oikeanlaisen sukunimen etuliitteen :lol:

Onneksi pajallamme asustaa vannoutunut joukko osaajia, jotka jaksavat kuunnella turhaa jurinaani ja yrittävät ymmärtää tätä huolta mitä ainakin luulen tätä rakasta lajia kohtaan kantavani.

Avatar
Pilkunviilaaja
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 10.01.2009 00:00

Re: turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja Pilkunviilaaja » 16.09.2013 19:04

Ei vapaa kilpailu sinänsä hintoja nosta vaan siihen huippu-urheilussa olennaisesti liittyvä kilpavarustelu. Lisäksi tulee muistaa että kilpaosien markkinat ovat hyvin pienet ( tuotteen valmistuskustannukset pienempiä suurempina erinä). Ja ymmärtääkseni FIAn hyväksymäksi komponenttivalmistajaksi pääsemiseksi on kaikkien ryhmien kohdalla erikseen järjestetty ihan vapaa kilpailu jonka nykyiset sikakalliit valmistajat voittivat. Näiden ryhmien syntyhetkillä on näillekin komponenteille ja autoille luotu kattohinnat, joista vaan FIA ei ole pystynyt eri tahojen painostuksessa pitämään kiinni. Jos tehtaita on mukana vain pari, niin on aika helppoa sanella ehtoja...

Ralli ei suinkaan ole ainoa laji missä luokittelu vaaditaan. Luokittelu vaaditaan huipputasolla lähes kaikissa lajeissa autosuunnistus ja jokkis poikkeuksina. Ja löytyyhän rallistakin luokittelematon V1600 luokka. Siinä tuo passi kun lienee ennemminkin rakentajan ilmoitus kuin luokitus.. 8)
Minun mielestäni luokittelujärjestelmää tarvitaan niin kauan kun autojen tasoa ja sitä kautta hintaa halutaan säädellä ja ennen kaikkea valvoa. Odotan pelolla sitä hetkeä kun joku tekee V1600 autosta vastalauseen ja haluaa tarkistuttaa vaikka että auton männät on alkuperäiset.. Mihin dokumenttiin silloin verrataan kun eri versioita autosta on kymmenittäin.. Tässä tilanteessa on iso riski että jonkun oikeusturvaa ei pystytä takaamaan, joko vastalauseen tekijän taikka sen kohteen..

Minusta tämä nykyinen järjestelmä ajaa seinään lähinnä Jokeriluokituksien muodossa. Kun Jokeriluokitus on luonteeltaan korjaava, se estää vanhentuneen osan käytön ja pakottaa näin autolla kilpailevan päivittämään autonsa usein hyvinkin kalliilla osilla kuten koko moottorilla. Tämä mielestäni estää tehokkaasti näiden autojen jälkimarkkinat. Useat maat Suomi mukaan lukien onkin tehnyt kansallisia poikkeuksia sallien myös vanhentuneiden osien käytön, mutta näiden autojen käyttö on mahdollista sitten vain kotimaassa. Ja se on taas huono asia. Tämän hintaisilla autoilla kävisi mielellään harrastamassa välillä naapurimaissakin..
FIAn luokitusmaksuihin en osaa ottaa kantaa. Minunkin mielestäni olisi ihan kiva kun FIA saisi rahoituksensa jostakin muualta kuin kilpailijan tai autonrakentajan kukkarosta mutta eipä taida olla paljoa halukkaita.. :cry: Ja anteeksi skeptisyyteni, mutta kovin paljoa en vetoa löisi vesipumpun halpenemisen puolesta jos nuo luokitusmaksut vaikka yllättäin poistuisivatkin.. Raha vaan vaihtaisi taskua, luulisin. Mutta en siis tietenkään voi tietää.. Skeptisenä myöskin veikkaisin, että jos tuo osa olisi vapaa, niin huipputasolla äkkiseltään olisi jokaiseen olosuhteeseen oma vesipumpputyyppi. Eli huoltoautoon vaikka kolmea eri tyyppiä sekä niille varapumput.. Halpaa kun ei tarvitse luokitella.. ( Tämän takia olen varmaankin saanut pahalta haisevalta ystävältäni lisänimen "The Sceptic".. :oops: )

S2000, WRC ja varsinkin RRC on kaikki päästetty hanskasta, ikävä kyllä. Näillä ajaa todellakin vain ne, joilla on sukunimessä kallis Al-etuliite. R vitoseen haluan vielä luottaa sekä siihen että löytyisi kerrankin pallit pitää nuo hinnat kohdillaan. Tosin olen ymmärtänyt että R5 menee tällä hetkellä vähän liian lujaa, joten eiköhän tuota kulkupuolta kohta vähän rajoiteta, ettei vahingossa mennä liian syvälle Saharan poikien hiekkalaatikolle.. Mutta siitä huolimatta näkisin mieluusti noita autoja SM ralleissamme.. Aluksi vaikka viisi tuollaista ja mielellään vähän eri merkkisiä voisi luoda jo sarjalle vähän sen kipeästi tarvitsemaa nostettakin.. Hienoilla kotitekoisilla autoilla saman näkyvyyden saamiseksi tarvitaan vähintään Tangokuningas ja Andy McCoy puikkoihin.. Usko tai älä, minäkin olen huolissani itselleni tärkeästä lajista ja harrastuksesta..

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: turhimmat luokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 18.09.2013 10:53

Hyviä pointteja..

Harrastajilla on onneksi F-Ryhmä..
Sillä saralla kaikki kaipa hyvin siis.

Itse murehdin sitä että tiedossa olisi parikin fiksua ja filmaattista sekä todella nopeaa nuoriso-osaston edustajaa, mutta edes hyvien tukijoiden kera ei ole minkäänlaista taloudellista mahdollisuutta auttaa heitä saamaan tarvitsemiaan kilometrejä alleen oikeanlaisella kilpakalustolla. (Ei takseilla tai ylipainohintaisilla etuvetoisilla).

Taustasta sen verran, että joitakin vuosia sitten intoa täynnä yritimme "ralliporukan" kanssa saada AKK:ssa ääntä kuuluviin, kosiskella eri merkkien maahantuojia mukaan jne.
Lähes jokapuolella suomessa suurinpiirtein naureskeltiin ideoille, mutta sitten yhtenä päivän tuli englannista tehdastallin edustajalta puhelu ja loppu onkin sitten mennyt tukka putkella.. Kumma juttu että heille ideamme kelpasivat, mutta täällä ei..

Vastaa Viestiin