Kaasariprobleemia

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 06.05.2015 10:30

Kyseessä ei varsinaisesti ole ralliauto, mutta kyllä näillä ralliakin ajetaan. Olisi tuommoinen Datsunin L24 kone, jossa on paikallaan 3kpl OER/SK racing kaasuttimia. Viime vuonna ne synkattiin ja pelas läpi kesän, mutta nyt tuntuu että ei saa kohilleen millään.
Tässäpä perustietoja

Ennakko 13 astetta (kärjetön sytytys, alipaine-ennakko "suljettu")

Kurkut muistaakseni 34

Joutokäyntisuuttimet 50/100 (Weber 50F9)

Emulsioputki F11, pääsuuttimet 115 (nämä on liian pienet, tiedän) Ilma 170

Vakiokone, peltipakosarja

Ongelmana ompi siis se että kone käy ihan ristuksen rikkaalla, seosruuvit on auki 1.5 kiekkaa, jos tuosta laskee niin tukehtuu. Tämän lisäksi en meinaa saada ennakkoa kohilleen, tuntuu että vaikka kuin jakajaa pyörittelee, se käy yhtä paskasti. Moottori heiluu ja ajaessa tuntuu että se käy 5 sylinterillä puolet ajasta.

Ideoita kehiin?

Olisiko tässä Oulun alueella ketään joka osaa näitä kaasareita kattoa, tai edes joku jolla olisi kattava kokoelma suuttimia? :oops:

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja peteracing » 06.05.2015 11:44

No tuskimpa suuttimen koko on talviseisonnassa muuttunu.. taitaa sulla neulaventtiilit päästää läpi?
power is nothing without control...

Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 06.05.2015 11:59

Voiko olla? Mulla on Holleyn paineensäätäjä (melkeen apposen auki), pumppuna tommonen MopoSportin sähköpumppu jolla paineet noin 0.3 bar, tankin kylessä vaaka-asennossa.

Seosruuvit oli "säätäjän" jäljiltä vielä tuotakin rikkaammalla, oliko lähemmäs kaks kiekkaa auki, ***** mustana sai ajella normiajoakin.

Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 06.05.2015 13:15

Ostin paikallisesta hydrauliliikkeestä painemittarin asteikolla 0-3 bar, kymmenykset näkyy. Kun lyö pumpun päälle paineet nousee noin 0.1 baariin. Joka on siis liian alhainen.. tai sitten mittari valehtelee.

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 06.05.2015 15:42

oletko vaihtanu tulpat?
mulla iski kerran seisonnan jälkeen mystinen käyntihäiriö
tuntui että kaasarit on ihan vituillaan
säätelin vaihtelin suuttimia ja sitten kun vaihtoi tulpat niin pelas moitteetta

tämä siis kävi tyhjäkäyntiä kaikilla joten en ensiksi ajatellut että tulpissa olis vikaa.

Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 06.05.2015 16:32

Tulpat on bränd nyy. Itteasiassa ne edeltävätkin olivat, vaihdoin silti..

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 06.05.2015 20:39

Kauanko se seiso? Bensiinit vaihdettu? Mulla tekee kaasari moottoripyörä talven seisonnan jälkeen vanhoilla bensoilla ettei tehoo ole kyllä niinkun pitäs eikä lähde kuumana käyntii sitten prkl vaikka sahaa akun tyhjäks. Palamaton bensa vaan haisee kun sahaa. Tuoretta tavaraa tankkiin niin johan toimii. Nyt on seisonu 2 vuotta niin on pakko ottaa kaasarit pöydälle.

Olen nähnyt kaasarit jossa seisonu sama bensa 2 vuotta. Semmosta keltasta limaa täynnä. Nykybensa on paskaa.

Pienkone bensaa tai säilöntäainetta tankkiin ja käyttää niin että menee joka paikkaan jos tietää että seisoo yli 3kk. Säästyy paljolta

Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 07.05.2015 08:23

Puoli vuotta seiso, vanhat bensat on ajettu pois ja uutta laitettu jo pari kolkytä litraa tilalle. Kaasarit myös tuusattu carbcleanerilla, ja jokainen suutin myöskin. KÄyntiin kyllä lähtee, ei ole ongelma. Jos tässä tosiaan Oulun nurkilla olis joku ammattilainen niin kelpais apu, itsellä jo pää niin tyhjä että kohta pistän paaliin :P

Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 07.05.2015 08:39


Sami93
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 05.06.2011 18:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Sami93 » 07.05.2015 16:02

Itellä oli joskus sk-racing kaasarit niin tapahtui sillä tavalla että se suutinpatteri, tai miksi sitä nyt sanois, joka ainakin omissa kaasareissa on yhdellä ruuvilla (alapuolelta) kiinni irtosi/heltisi niin alko käymään rikkaalla kun päästi soppaa väärästä välistä koneeseen. Siellä välissä on muistaakseni O-renkaat mitkä saattas olla kans pas... rikki.

Jari.Niskanen
Viestit: 3
Liittynyt: 10.02.2015 22:28

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Jari.Niskanen » 07.05.2015 23:00

Googleta "Onkamon Autosäätö" ja uskoisin tuolta löytyy tietoa ..

Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 08.05.2015 08:01

Oon koittanu Leiviskälle soittaa tässä kevään aikana varmaan sata kertaa, aina joko "valitsemaanne numeroon ei saada yhteyttä" tai sitten ei vaan vastaa.. :/ Siksi kait tässä alkaakin epätoivo hiipiä kehiin kun "kaikki" keinot alkaa olla käytetty. Tsekkaan ne kaasarin pohjat, toivottavasti vika olisi siellä niin pääsisi helpolla.

ksi
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 10.06.2004 00:00

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja ksi » 08.05.2015 09:16

äkkiseltään veikkaisin kaasareiden hapettumista.. ja lisänä joku maadotus tökkii virtapuolella.. varma en ole mutta noista alottasin . ja kuten peteracing tuumasi että neulat.. ehkä neulat ihan ensimmäisenä tarkastasin..
kirraa,kirraa..... OSU!!!

Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 08.05.2015 13:32

Jos seosneuloja meinaat niin ne on tsekattu ja kunnossa oli. Myös ne uitettu suuressa määrässä carb cleaneria. Pitää tsekata maajohdot, niitä ei kovin montaa tässä rassissa ole onneksi.

Pastorius
Viestit: 15
Liittynyt: 06.05.2015 07:31

Re: Kaasariprobleemia

Viesti Kirjoittaja Pastorius » 08.05.2015 18:54

Kattelin maadotuksen, näytti ookoolta, testasin vielä lisämaajohdolla (käynnistyskaapeli) että vaikuttaako käyntiin, ei vaikuttanut. Rupesin pähkäileen tuota kutospyttyä kun se on käynyt aika heikosti, noh löin käyntiin ja otin kutospytyn tulpanjohdon pois. Käynti ei muuttunut... Eli vika on nyt rajattu sinne. Kokeilin kipinän ja kyllä sitä tuli, en tiedä minkälainen salama sieltä pitäisi tulla, semmonen pikkunen räpsäys oli, mutta silmin nähtävä kuitenkin. Kahdella eri tulpalla ja johdolla testattu, voiko olla niin paska säkä että venttiilit kantaa? En tänään enään kerennyt jäädä sitä tarkistamaan.. Selviääkö pelkällä säädöllä vai meneekö vaihtoon?

Vastaa Viestiin