Taloustilanne vs ralliautoilu

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 13.05.2015 07:01

Millä aikajänteellä suomessa herätään siihen että taloustilanne on sitä mitä se on.
ABC ralli ja Teijo talot ralli yhteensä 248 autoa mukana.
Molemmissa kisoissa b-junnujen osuus huolestuttavan pieni.

Mikä lienee raja jolla päättäjätkin tajuaa että jotain meni pieleen.
Ilmaista lajista ei saa koskaan, mutta halvempaa varmasti.

Alkaa olemaan sama ongelma kuin yleisesti talouden puolella. Lisäämällä sääntöjä ja tiukentamalla vaatimuksia saadaan aikaan tilanne jossa ei ole enää säädeltävää.
Kilpailun järjestämispuolella samoin kuin kilpailija puolella minimi vaatimustaso on kertakaikkiaan liian korkea.

Edelleen väitän kuten useasti aikaisemminkin että esimerkiksi turvavaruste puolella vaatimukset ei voi olla samat "hisse kasipätkä fiiatilla" ja uusimmilla neliveto turbo ohjuksilla.

Yksi lisä, vaikka pieni sellainen on ajanoton ponderit. Vuokra lisätään jo muutenkin kalliiseen harrastusbudjettiin. Kyseessä ei ole kuin jotain kymppejä. Näitä kymppejä, satasia on tuotu pikku hiljaa lisää ja lisää huomaamatta niiden kokonaisvaikutusta.

Olisiko aika lähteä SOPEUTTAMAAN kuluja harrastuspuolellakin?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 13.05.2015 08:03

Yksi esimerkki säännöistä ja sopeuttamisesta.
Teijo talot rallissa noin 70 historikkia.
Aika ei siis ole välttämättä oikea historikille mutta ehkä vanhojen autojen rallille.
Suomesta löytyy satoja ei fia passillisia hissejä. Pitäisilö ne päästää ajamaan kansallisella tasolla, samoin kuin ajoivat hissen alkuaikoina.
Autothan eivät ole teknisesti ajokelvottomia.
KV kisat on tietysti eri lähtötilanteessa mutta kansallisella tasolla kyseessä on siitä halutaanko autot kisoihin vai ei.
ns. passiton hisse ei ole sen ihmeellisempi kuin jokin äffäläinen. Eihän äffäläisetkään ole fia sääntöjen mukaisia ja niillä.ajetaan siitä huolimatta.

Avatar
911_Rally
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 70
Liittynyt: 12.04.2007 00:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja 911_Rally » 14.05.2015 07:02

j67 kirjoitti:passiton hisse ei ole sen ihmeellisempi kuin jokin äffäläinen. Eihän äffäläisetkään ole fia sääntöjen mukaisia ja niillä.ajetaan siitä huolimatta.
Kuinka autojen sääntöjenmukaisuus voidaan todeta jos ei ole passia mistä näkyy autoon ikäkaudella luokitellut osat ?
Ex. P1800

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 14.05.2015 08:18

Suurin osa autoista omaa edelleen vanhat passit. Käsittääkseni myös autoista pitäisi olla luokitustodistukset olemassa.
Autot on rakennettu aikakauden sääntöjen mukaan, joten nämä säännötkin on edelleen saatavissa.
Saattaisi olla harkitsemisen arvoista sekin että aikakausia ja niiden mukaisia sääntöjä sovellettaisiin vähän uudenpiinkin autoihin.
Esim. 80-90 luvun autot ajaisi aikakauden mukaisilla säännöillä käytössä olevien aikakusi rajojen mukaan. Ikäkausi määritteet löytyy hyvinkin tuoreisiin autoihin.
Vanhat nelivedot omana luokkanaan on käypä esimerkki.
Saattaisi löytyä myös muita vastaavia yhdistäviä tekijöitä eri aikakauden autoille.
Ei siis pitäisi olla mahdotonta ajattaa autoja 60-luvun autoista lähtien kansallisella tasolla ilman fia passia.
Käytössä oleva määrite siitä miten ja millä ajetaan missäkin näytää kuitenkin pitävän automäärät aikalailla alhaisina kilpailuissa, varsinkin vanhemman kaluston osalta.
Taloudellinen tilanne aiheuttaa varmasti jo itsessään omat rajoitteet harrastamiseen tai harrastamatta jättämiseen. Joten pitääkö eri asioista tehdä kalliinpia kuin ne ovat?

Avatar
jjp-racing
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 88
Liittynyt: 02.10.2005 00:00

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja jjp-racing » 14.05.2015 10:04

eikö pikkuhiljaa vois naapurimaista ottaa mallia Virosta ja Ruotsista autojen luokkajaosta. mut jos ei haluu naapureita matkia niin sit harrasterallin puolellakin luokkajaot toimii.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja MJT » 14.05.2015 10:15

Vanhentuneilla Historic-passi autoilla voi ajella, jos haluaa edelleen esim. ryhmässä F sekä vaikka RalliSprint-kisoissa. Saattaa edellyttää katsastuskortin hankintaa ellei sitä ole ennestään, ( Voi riittää vanhan HTP:n sisältämä kats.kortti?) Lisäksi niihin saa toistaiseksi ilmaisen ns. Tasanopeuspassin, joten niillä voi ajella jo nykyisinkin nousussa olevaa "Tasanopeusrallia". Teijotalo-Rallissakin useita autoja. Nämä ajavat saman reitin kuin muutkin ralliautot hieman aiemmin. Lisäksi niillä voi osallistua jopa EM-Kv-kisoihin pitkin eurooppaa halutessaan. Jos tämä ei riitä, niin sitten vaan uusimaan vanha HTP. Mahdollisuuksia siten siis on, jos haluaa ulkoiluttaa vanhentuneen passin omaavaa autoa, joten turhaa ruikutusta.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 14.05.2015 10:29

Ei välttämättä turhaa ruikutusta. Oletan ettei monikaan kilpailunjärjestäjä ole ajatellut asiaa matti j;iin esittämällä tavalla.
Uskon että F-ryhmä alle 1300, Matin esittämällä.varauksella tuo ainakin jotain autoja lisää kisoihin.
Toinen kokeilun arvoinen asia olisi jakaa ns. trophy autot alle1300 ja alle 1400 luokkiin. Näyttää harvenevan noiden alle 1300 autojen määrä kisoissa. Eikä välttämättä siksi ettei autoja olisi.

ccn
Viestit: 7
Liittynyt: 01.02.2015 17:19

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja ccn » 14.05.2015 10:44

j67 kirjoitti:Ei välttämättä turhaa ruikutusta. Oletan ettei monikaan kilpailunjärjestäjä ole ajatellut asiaa matti j;iin esittämällä tavalla.
Uskon että F-ryhmä alle 1300, Matin esittämällä.varauksella tuo ainakin jotain autoja lisää kisoihin.
Toinen kokeilun arvoinen asia olisi jakaa ns. trophy autot alle1300 ja alle 1400 luokkiin. Näyttää harvenevan noiden alle 1300 autojen määrä kisoissa. Eikä välttämättä siksi ettei autoja olisi.
Ja vajaa kuukausi sitten itkit kun on luokkia niin älyttömän paljon. Mitä Herra J67 saat tästä jahkaamisesta? Siis ei oo päätä eikä häntää näissä sun jutuissa.

T. Kyllästynyt

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 14.05.2015 12:37

Luokkia on liikaa, jos tarkastelee asiaa vähän pidemmällä jänteellä. Eikä katsele asiaa puusilmäisesti, mitä vittua asenteella.
Jos katsoo vaikka viimeisen vuoden osalta kilpailuissa käytettyjä luokkia. Ne jotka viitsii ja älyää, voivat asian itse todeta.
Jos luokissa olisi jokin toistuva tapa asettaa luokat, olisi määräkin pienempi.
Nykyisellä käytännöllä taitaa olla F ryhmän yli 2000 kuutionen auto olla ainut jolle on ns.oma luokkansa jokaisessa kilpailussa. Muita sitten yhdistellään jokaisen kilpailunjärjestäjän näkemyksen mukaan.
Jos luokat asetettaisiin niin että ne olisivat samat kaikissa kilpailuissa olisi erilaisten autojen osallistuminen todennäköisempää. Kaikissa kilpailuissa ei tietysti tarvi olla kaikkia luokkia mutta kuitenkin niin että kun luokka on, on se sama aina.
Mitä tällä saavutettaisiin.
Ainakin henk.koht. tasolla saattaisim olla useammin penkalla eli olla ykso rallipaketin ostaja. Nykyisellä noin sadan auton määrällä ole kovin mielekästä lähteä edes katselemaan. Saatikaan että laittaisi mimkäänlaista työpanosta kisaan
joka ei tuota mitään.

Jos kyllästyttää VAIHDA KANAVAA.

Lujaa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 189
Liittynyt: 11.04.2014 09:14

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja Lujaa » 14.05.2015 15:20

j67 kirjoitti:Luokkia on liikaa, jos tarkastelee asiaa vähän pidemmällä jänteellä. Eikä katsele asiaa puusilmäisesti, mitä vittua asenteella.
Jos katsoo vaikka viimeisen vuoden osalta kilpailuissa käytettyjä luokkia. Ne jotka viitsii ja älyää, voivat asian itse todeta.
Jos luokissa olisi jokin toistuva tapa asettaa luokat, olisi määräkin pienempi.
Nykyisellä käytännöllä taitaa olla F ryhmän yli 2000 kuutionen auto olla ainut jolle on ns.oma luokkansa jokaisessa kilpailussa. Muita sitten yhdistellään jokaisen kilpailunjärjestäjän näkemyksen mukaan.
Jos luokat asetettaisiin niin että ne olisivat samat kaikissa kilpailuissa olisi erilaisten autojen osallistuminen todennäköisempää. Kaikissa kilpailuissa ei tietysti tarvi olla kaikkia luokkia mutta kuitenkin niin että kun luokka on, on se sama aina.
Mitä tällä saavutettaisiin.
Ainakin henk.koht. tasolla saattaisim olla useammin penkalla eli olla ykso rallipaketin ostaja. Nykyisellä noin sadan auton määrällä ole kovin mielekästä lähteä edes katselemaan. Saatikaan että laittaisi mimkäänlaista työpanosta kisaan
joka ei tuota mitään.

Jos kyllästyttää VAIHDA KANAVAA.
Vaihda SINÄ kanavaa ! Eikähän täällä ole lähestulkoon kaikki kyrp..intyneitä näihin sun jonnin joutaviin juupas/eipäs juttuihin, ihan päivästä ja lääkityksestä tuntuu olevan kiinni mitä tänne kirjottelet, tajuisit jo lopettaa !

Eiköhän tämä luokkien jakaminen kosketa enemmänkin niitä jotka ajaa sitä kilpaa, turha sun j67 tänne on mitään näkemyksiä esittää kun et kilpaa edes aja, pysy siellä penkalla tai kotona, mutta laita kone kiinni, sun näkemykset ei kiinnosta ketään !

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 14.05.2015 16:29

Lujaa kirjoitti:
j67 kirjoitti:Luokkia on liikaa, jos tarkastelee asiaa vähän pidemmällä jänteellä. Eikä katsele asiaa puusilmäisesti, mitä vittua asenteella.
Jos katsoo vaikka viimeisen vuoden osalta kilpailuissa käytettyjä luokkia. Ne jotka viitsii ja älyää, voivat asian itse todeta.
Jos luokissa olisi jokin toistuva tapa asettaa luokat, olisi määräkin pienempi.
Nykyisellä käytännöllä taitaa olla F ryhmän yli 2000 kuutionen auto olla ainut jolle on ns.oma luokkansa jokaisessa kilpailussa. Muita sitten yhdistellään jokaisen kilpailunjärjestäjän näkemyksen mukaan.
Jos luokat asetettaisiin niin että ne olisivat samat kaikissa kilpailuissa olisi erilaisten autojen osallistuminen todennäköisempää. Kaikissa kilpailuissa ei tietysti tarvi olla kaikkia luokkia mutta kuitenkin niin että kun luokka on, on se sama aina.
Mitä tällä saavutettaisiin.
Ainakin henk.koht. tasolla saattaisim olla useammin penkalla eli olla ykso rallipaketin ostaja. Nykyisellä noin sadan auton määrällä ole kovin mielekästä lähteä edes katselemaan. Saatikaan että laittaisi mimkäänlaista työpanosta kisaan
joka ei tuota mitään.

Jos kyllästyttää VAIHDA KANAVAA.
Vaihda SINÄ kanavaa ! Eikähän täällä ole lähestulkoon kaikki kyrp..intyneitä näihin sun jonnin joutaviin juupas/eipäs juttuihin, ihan päivästä ja lääkityksestä tuntuu olevan kiinni mitä tänne kirjottelet, tajuisit jo lopettaa !

Eiköhän tämä luokkien jakaminen kosketa enemmänkin niitä jotka ajaa sitä kilpaa, turha sun j67 tänne on mitään näkemyksiä esittää kun et kilpaa edes aja, pysy siellä penkalla tai kotona, mutta laita kone kiinni, sun näkemykset ei kiinnosta ketään !
Taidat olla jonkin sortin sadomasokisti kun revit itsellesi suurta tuskaa lukemalla asioita jotka ottaa päähän.

Esitä edes kerran yksikin autourheiluun suuntautuva mielipide.
Kiitos

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja saana » 14.05.2015 17:27

Jos luokkia muokkaamalla saa rallista halpaa,niin on muuten helppo ratkasu?? :roll: Mutta mistä mä mitään tiedän kun en ole amatilanen...pelkkä harrastelija. :P

Avatar
jjp-racing
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 88
Liittynyt: 02.10.2005 00:00

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja jjp-racing » 14.05.2015 18:24

lisää harjoittelupaikkoja niin harrastajatkin innostuu kisoihin kun pääsevät ekaks huvikseen treenaamaan ja autojaan testaamaan. Jyväskylän lähiympäristössä ei ole enään yhtään testi paikkaa niin eikai kisoihin kylmiltään kään viitsi uusi kuski lähteä. viime talvenakin viis jäärataa niin jokaiseen aina poliisit paikalle kun ei kuulema lupia ja osassa ajettu 10-20v niin minun mielestä kynnys uusille johtu kun kaikkeen pitää olla lupa ja tukku rahaa vaikkei autolla metriäkään ajettu.
Ite olisin valmis maksamaan kisasta vaik 10-20€ enemmän jos järjestävä seura järjestäis sillä rahalla sit seurakisan tai jonkun testitien päiväksi käyttöön ja vielä valmis siitäkin vähän maksamaan ja ensikertalaiset mitkä liittyy johonkin kisassa mukana olleeseen seuraan niin pääsis ilmaiseksi ajamaan.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja ignis » 14.05.2015 19:52

Ralli ei pelastu sillä että lisätään luokkia jolla vanhat kuskit ottaa autot tallista ja lähtee kisoihin jos lähtee. Nuoria pitäisi saada mukaan ja mielellään sellaisen luokan autolla joka on halpa ja sillä voi ajaa mahdollisimman paljon niin radalla kuin rallissa... Mutta hei, meillähän on jo V1600...

Ongelma ei ole luokat mutta otsikosta syy kyllä löytyy. Jos joku ei vieläkään ole huomannut niin Suomi Oy on lamassa ja ollut jo vuodesta 2008. Palkat ei ole nousseet ja ylimääräistä rahaa ei ole. Siksi kisoissa ei ole autoja.
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Taloustilanne vs ralliautoilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 14.05.2015 21:13

Jos vanhat kuskit ottaisi autonsa tallista ja osallistuisi kisoihin saattaisi, siis saattaisi jopa käydä niin että osallistumismaksuja voisi laskea kun viivalla olisi vaikkapa 240 autoa 100 auton sijasta.
Tämähän on pelkkää spekulaatiota mutta näyttää ne suuremmissakin piireissä suunnitella talouden elvytystä enemmän tai vähemmän toiveisiin perustuen.
Kai se toiveajattelu voisi toimia rallissakin.

Vastaa Viestiin