KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
- emppu
- KV

- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
http://www.autourheilu.fi/uutiset/kirje ... yleisolle/
Minusta erittäin hyvä kirje, ja toivottavaa että sen sanoma menee myös perille.
Hyvä sekin että lajiryhmä on hereillä, ja varmaan tekee tarvittaessa korjausliikkeitä.
Minusta erittäin hyvä kirje, ja toivottavaa että sen sanoma menee myös perille.
Hyvä sekin että lajiryhmä on hereillä, ja varmaan tekee tarvittaessa korjausliikkeitä.
- saana
- KV

- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Toivottavasti on ohjeistettu myös järkkäri porukka ja toimenpiteet jos väki ei usko käskyjä ja kehotuksia.Turvallisuus on asia jolla ei kannata leikkiä.Menetettyä ihmishenkeä ei saa takaisin korjaamalla toimenpiteet sitten seuraavassa kilpailussa.
- js1
- A-Junnu

- Viestit: 58
- Liittynyt: 20.09.2005 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Minäkin olen aina sättinyt liittoa,mutta nythän ilokseni huomaan heidän kuitenkin seuraavan,että mitä kentällä tapahtuu.
Toivottavasti kilpailujen järjestäjille menee vähän vastaava kirje....
Juha
Toivottavasti kilpailujen järjestäjille menee vähän vastaava kirje....
Juha
- ohc
- Yleinen

- Viestit: 222
- Liittynyt: 08.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Lapua
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Erittäin hyvä teksti ja toivottavasti tämä penkalla sisäistetään. Hieno huomata että AKK on "ajan hermolla" ja seuraa mitä kentällä tapahtuu. Vielä kun AKK pystyisi jotenkin puuttumaan näihin ylilyönteihin joissa reitille pitää väkisin saada se runki paikka tai useampi yleisölle, vaikka sitten turvallisuuden kustannuksella. Kyllä joku roti tuohon merkkaus linjaan pitäisi saada. Näitä kisoja toivottavasti kuitenkin tehdään vielä pääsääntöisesti kilpailijoille, eikä yleisölle joka haluaa nähdä vain mahdollisimman paljon romua metsässä.
Onhan tässä tietysti se vaihtoehto että lopetetaan vaan raakasti pimeät kisat ja ajetaan kaikki rallit nuotista. Ja siihen tämä homma vääjäämättä on menossa nykyisellä tyylillä.
Onhan tässä tietysti se vaihtoehto että lopetetaan vaan raakasti pimeät kisat ja ajetaan kaikki rallit nuotista. Ja siihen tämä homma vääjäämättä on menossa nykyisellä tyylillä.
-
ksi
- KV

- Viestit: 360
- Liittynyt: 10.06.2004 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
hienoa että reakoidaan mutta pitäs se maalaisjärki löytyä järjestäjiltä ja katsojilta että sinne ULKOKURVIIN EI MENNÄ.ja hyppyjä kahtellaan hypyn päältä eikä alta..
tällä pärjännyt ite vajaa 40v penkoilla.. tosin oulussakinhan tehdään jopa makkarakoppi ulkokurviin kun ei olla aurattu vastapäisestä pistosta lumia eikä kyrsän myyjät näkis oikein kisoja... siinäkin kohdassa vielä kopsahtaa jos samanlain jatketaan,sanokaa mun sanoneen..
toivottavasti jp:n tapahtumat herättää ennenkuin sattuu
tällä pärjännyt ite vajaa 40v penkoilla.. tosin oulussakinhan tehdään jopa makkarakoppi ulkokurviin kun ei olla aurattu vastapäisestä pistosta lumia eikä kyrsän myyjät näkis oikein kisoja... siinäkin kohdassa vielä kopsahtaa jos samanlain jatketaan,sanokaa mun sanoneen..
toivottavasti jp:n tapahtumat herättää ennenkuin sattuu
kirraa,kirraa..... OSU!!!
- leppis
- WRC

- Viestit: 1839
- Liittynyt: 31.03.2004 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Se nuottiralli ei välttämättä ole autuaaksitekevä. Joitain vuosikymmeniä sitten sitä kokeiltiin Mänttä 200-Ajossa. Ja metsään mentiin silloinkin. Nuotti antoi väärän turvallisuuden tunteen ja vauhti nousi. Ulosajon syynä on yleensä liian kova vauhti, nuotista tai ilman.
- saana
- KV

- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Jännä juttu tämä kun jotkut ihmettelee että 1,5 km suoran jälkeen tulee merkkaamaton mutka?? Sitten ulosajo on järjestäjän syytä?? Jos vetää joka mutkaan ja nypylle täyttä, tuuri loppuu jossain vaiheessa.Tästähän tässä lajissa on kysymys ! Kannattaa hoitaa vakuutukset kuntoon autoon jos haluaa ajaa ralissa vaan osan matkaa eikä maaliin saakka. 
- unissakaahaaja
- B-junnu

- Viestit: 27
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Ja nämä ulkokurvissa tönöttävät medialiivin omaavat mediahenkilöt pysyy sit täst lähtien kans sisäkurvin puolel.

-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Leppis ja saana toi esiin juuri ne perusasiat jotka pitäisi saada kuntoon.
Vauhti ja se maaliin pääsy.
Jos autot kulkee 200, nypylle vedetään 200 lasissa. Unohdetaan ettei se maali ole juuri nypyn takana.
Jos autot kulkee 150, nypylle vedetään 150 lasisaa. Edelleenkään se maali ei ole kirkkaana mielessä mutta reakointi aika 150 lasissa on pidempi kuin 200 loikassa. Jopa.sen nypyn takana olevan aukon ehtii huomata paremmin hitaassa vauhdissa.
Ongelma tulee pysymään niin kauan kuin vauhtien annetaan kasvaa.
Jos autot kulkee 200 niin löytyy aina se joku joka ajaa nypylle täyttä. Jos onnistuu selvittämään paikan niin seuraavalla kuskilla ei ole paljon muita mahdollisuuksia kuin ajaa nypylle juuri yhtä kovaa. Valinta on vaikea, varoa tai hävitä ajassa. Seuraavalla nypyllä onkin tämän nypylle varon tulleen otettava tupla riski jos haluaa ottaa ajassa kiinni.
Jeesustelu, vedetäänkö nypylle 200 lasissa on siis turhaa niin kauan kunannetaan autojen kulkea tuon 200.
Ratkaisua pitäisi hakea teknisillä teknisillä säännöillä siten ettei sinne nypylle voi vetää 200 lasissa.
Tästä johtuu se että nykyiset ulosajot on hurjempia kuin ennen.
Ennen ajettiin jopa enemmän ulos, mutta hiljemmistä vauhdeista.
Siinä mielestäni oikea suunta.
Vauhti ja se maaliin pääsy.
Jos autot kulkee 200, nypylle vedetään 200 lasissa. Unohdetaan ettei se maali ole juuri nypyn takana.
Jos autot kulkee 150, nypylle vedetään 150 lasisaa. Edelleenkään se maali ei ole kirkkaana mielessä mutta reakointi aika 150 lasissa on pidempi kuin 200 loikassa. Jopa.sen nypyn takana olevan aukon ehtii huomata paremmin hitaassa vauhdissa.
Ongelma tulee pysymään niin kauan kuin vauhtien annetaan kasvaa.
Jos autot kulkee 200 niin löytyy aina se joku joka ajaa nypylle täyttä. Jos onnistuu selvittämään paikan niin seuraavalla kuskilla ei ole paljon muita mahdollisuuksia kuin ajaa nypylle juuri yhtä kovaa. Valinta on vaikea, varoa tai hävitä ajassa. Seuraavalla nypyllä onkin tämän nypylle varon tulleen otettava tupla riski jos haluaa ottaa ajassa kiinni.
Jeesustelu, vedetäänkö nypylle 200 lasissa on siis turhaa niin kauan kunannetaan autojen kulkea tuon 200.
Ratkaisua pitäisi hakea teknisillä teknisillä säännöillä siten ettei sinne nypylle voi vetää 200 lasissa.
Tästä johtuu se että nykyiset ulosajot on hurjempia kuin ennen.
Ennen ajettiin jopa enemmän ulos, mutta hiljemmistä vauhdeista.
Siinä mielestäni oikea suunta.
- emppu
- KV

- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Jos ko paikassa olisi ollut merkki..tätäkään keskustelua ei olisi tarve käydä.
Sinänsä hyvä tuo kirje, että herätellään sitä omaakin ajatteluvelvollisuutta.
Mutta, tekniikka kehittyy, ja sen kehityksen jarruttaminen on melko järjetöntä. Kilpailussa on siitäkin kyse, ajotaitojen lisäksi, että se tekninen laite kulkee määrätyn matkan nopeammin kuin muilla.
Ennen, mihin melko usein viitataan, oli puolikarkeat vehnäjauhotkin paljon puolikarkeampia - vai mitä
Sinänsä hyvä tuo kirje, että herätellään sitä omaakin ajatteluvelvollisuutta.
Mutta, tekniikka kehittyy, ja sen kehityksen jarruttaminen on melko järjetöntä. Kilpailussa on siitäkin kyse, ajotaitojen lisäksi, että se tekninen laite kulkee määrätyn matkan nopeammin kuin muilla.
Ennen, mihin melko usein viitataan, oli puolikarkeat vehnäjauhotkin paljon puolikarkeampia - vai mitä
-
Lujaa
- Yleinen

- Viestit: 189
- Liittynyt: 11.04.2014 09:14
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
J67 onko sulla jotain faktaa että nopeudet kasvaa kokoajan? Ei ainakaan huippunopeudet! Vuosi tolkulla on käytetty samoja välityksiä noissa perus äffäläisissä autoissa joten puheet huippujen noususta voi lopettaa! Merkintä linja on se mikä on muuttunut! Ennen oli ohjaavia siimoja , vaaranmerkkejä yms.. Missä ne on kun tälläsiä miinoja on reitillä?
Nypylle tullaan riskillä jos haluaa pärjätä ja tie näyttää jatkuvan suoraan ,näin se on aina ollut ja tulee olemaan niin kauan kuin harrastetaan tätä lajia, se yksikin jarrutus siinä suoralla missä toinen vetää täyttä vie aikaa todella paljon! Oli nypyllä vauhtia 200 tai 100 väärällä linjalla jos tullaan se menee ulos joten vauhdilla ei niin paljon reaktio aikaa saada kasvatettua että sillä olisi merkitystä, ellei vauhti pudoteta nollaan, mutta jos tie näyttää jatkuvan suoraan silloin ei sinne jarrulle mennä jos halutaan ajaa voitosta.
Toi heinolan paikka oli niin selvä huomion paikka kuin olla ja voi, turvatarkkailijalta voisi tiedustella mikä sai sen huomion lopulta ottamaan pois!? Tuliko painetta kavereilta? Pitkään tullaan täysiä ja sit nypyn jälkeen tie alta hakkuu paikassa, jossa on kiviä,puita ja kantoja!? Voiko selvempää huomion tarvetta olla !? Viimeistään siinä vaiheessa kun jengi seisoo ulkokurvissa eikä usko järkkäreitä pätkä pistetään poikki ja etuautot reitillä!
Nypylle tullaan riskillä jos haluaa pärjätä ja tie näyttää jatkuvan suoraan ,näin se on aina ollut ja tulee olemaan niin kauan kuin harrastetaan tätä lajia, se yksikin jarrutus siinä suoralla missä toinen vetää täyttä vie aikaa todella paljon! Oli nypyllä vauhtia 200 tai 100 väärällä linjalla jos tullaan se menee ulos joten vauhdilla ei niin paljon reaktio aikaa saada kasvatettua että sillä olisi merkitystä, ellei vauhti pudoteta nollaan, mutta jos tie näyttää jatkuvan suoraan silloin ei sinne jarrulle mennä jos halutaan ajaa voitosta.
Toi heinolan paikka oli niin selvä huomion paikka kuin olla ja voi, turvatarkkailijalta voisi tiedustella mikä sai sen huomion lopulta ottamaan pois!? Tuliko painetta kavereilta? Pitkään tullaan täysiä ja sit nypyn jälkeen tie alta hakkuu paikassa, jossa on kiviä,puita ja kantoja!? Voiko selvempää huomion tarvetta olla !? Viimeistään siinä vaiheessa kun jengi seisoo ulkokurvissa eikä usko järkkäreitä pätkä pistetään poikki ja etuautot reitillä!
-
Lujaa
- Yleinen

- Viestit: 189
- Liittynyt: 11.04.2014 09:14
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Saana kirjoitti: "Jännä juttu tämä kun jotkut ihmettelee että 1,5 km suoran jälkeen tulee merkkaamaton mutka?? Sitten ulosajo on järjestäjän syytä?? Jos vetää joka mutkaan ja nypylle täyttä, tuuri loppuu jossain vaiheessa.Tästähän tässä lajissa on kysymys ! Kannattaa hoitaa vakuutukset kuntoon autoon jos haluaa ajaa ralissa vaan osan matkaa eikä maaliin saakka. "
Tässä ei ollut kyse siitä että joka nypylle on vedetty täyttä, oli kyse tästä yhdestä paikasta mikä jäi huomiotta ja vielä kun se oli jo huomiolla ajateltu laittaa! Edelleen paikka oli hakkuualue ,tie joka näyttää jatkuvan suoraan mutta lähtee ihan alta! PUITA, IHMISIÄ, KIVIÄ JA KANTOJA, JOS SE EI OLE HUOMION PAIKKA EI MIKÄÄN!? Taas saatiin negatiivistä huomioo lehdistössä lajille, EI HYVÄ ! Edelleen jaksan ihmetellä miten se ihmismassa löyti taas tämänkin paikan, no selitys voi löytyä siitä että kisojen järjestyspuolella tahtoo nykyään olla entisiä runkipettereitä!
Mieleen tulee eräs jokusen vuoden takainen episopi kun eräs "liinamies" kävi kääntämässä valtionmerkkiä jotta mutkassa saadaan vähän tapahtumaa lisättyä tämäkin herra taisi olla useammassa kisassa järjestelypuolella mukana! No se taisi tulla aika kalliiksi se kääntö!
Kysymys herääkin kenelle nämä rallit nykyään tehdään!? Pitäisi miettiä muutamaan kertaan ennen kuin sattuu isosti!
Tässä ei ollut kyse siitä että joka nypylle on vedetty täyttä, oli kyse tästä yhdestä paikasta mikä jäi huomiotta ja vielä kun se oli jo huomiolla ajateltu laittaa! Edelleen paikka oli hakkuualue ,tie joka näyttää jatkuvan suoraan mutta lähtee ihan alta! PUITA, IHMISIÄ, KIVIÄ JA KANTOJA, JOS SE EI OLE HUOMION PAIKKA EI MIKÄÄN!? Taas saatiin negatiivistä huomioo lehdistössä lajille, EI HYVÄ ! Edelleen jaksan ihmetellä miten se ihmismassa löyti taas tämänkin paikan, no selitys voi löytyä siitä että kisojen järjestyspuolella tahtoo nykyään olla entisiä runkipettereitä!
Mieleen tulee eräs jokusen vuoden takainen episopi kun eräs "liinamies" kävi kääntämässä valtionmerkkiä jotta mutkassa saadaan vähän tapahtumaa lisättyä tämäkin herra taisi olla useammassa kisassa järjestelypuolella mukana! No se taisi tulla aika kalliiksi se kääntö!
Kysymys herääkin kenelle nämä rallit nykyään tehdään!? Pitäisi miettiä muutamaan kertaan ennen kuin sattuu isosti!
- leppis
- WRC

- Viestit: 1839
- Liittynyt: 31.03.2004 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
No mites Latvala Montessa? Katsoja/kuvaaja lensi kuin leppäkeihäs. Viittaan aiempaan kommenttiini. Näitä vain sattuu.
- ohc
- Yleinen

- Viestit: 222
- Liittynyt: 08.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Lapua
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
Ei näitä "leppis" vaan satu jos niin ei haluta ja toivottavasti asenne ei ole tämä AKK:ssa. Ulosajoja tulee rallissa olemaan aina varsinkin pimeissä, mutta nämä selkeästi vaaralliset paikat ja tekemällä tehdyt runkipaikat toivottavasti saadaan tulevaisuudessa pois. Rallien tarkoitus tuskin on tarjota yleisölle ohjelmaa jossa tietyssä paikassa toistakymmentä autoa syöksyy kivien ja kantojen läpi puihin?
- leppis
- WRC

- Viestit: 1839
- Liittynyt: 31.03.2004 00:00
Re: KIRJE SUOMALAISELLE RALLIYLEISÖLLE
En ole AKK. Perustan kirjoitukseni yli 50 vuoden ajalta noin tuhanteen autokilpailuun, joissa olen ollut toimitsijana kaikissa tehtävissä, mitä autokilpailuissa lisenssillä on, paitsi katsastuksessa. Lisäksi myös istunut kypärä päässä. Mutta olen muuten kanssasi samaa mieltä.