Turvakaarikysymys

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
karssu
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 27.10.2006 00:00

Turvakaarikysymys

Viesti Kirjoittaja karssu » 12.02.2016 23:04

Autona BMW 325i r.F, ei ole vielä katsastuskorttia.

Turvakehikossa on takatukien diagonaalit ristissä,(sääntökirjan kuva 253-21)tarviiko nämä diagonaalituet liitosten vahvistukset vai ei?

Oviputkia on kaksi kpl, (kuva 253-9) niissä on liitosten vahvistus tehtynä ja kattovahvistus (kuva253-12) on myös. Onko nämä em. riittävät sääntöjen mukaan, muuten kaaret sääntöjen mukaiset.

Olihan kerrottu tarpeeksi epäselvästi?? Apuja kiitos!!

Avatar
west
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 04.06.2006 00:00

Re: Turvakaarikysymys

Viesti Kirjoittaja west » 13.02.2016 09:34

Kaikkiin taka- ovi- ja kattoristikoihin tarvitaan kaksikappaletta kohdan8.2.14 mukaisia vahvikkeita. Katsastuskortti myönnetty 2010 jälkeen. Sääntökohta turvakaarisääntöjen lopussa kansallisissa lisäyksissä. Ps jos auto ns.pitkä projekti niin hanki siihen katsastuskortti niin ei enää ehdi jatkossa tulla lisää muutoksia.

Matox
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.01.2012 12:06

Re: Turvakaarikysymys

Viesti Kirjoittaja Matox » 15.02.2016 17:25

Itsellä heräsi kans pieni kysymys, saako turvakaariin kiinnittää auton korin osia, joita ei saa poistaa? Kysessä oleva rauta sijaitsee kojetaulun alla, joka tukee kojetaulua ja kojetaulu ja ohjausakseli ovat kiinni kyseisessä raudassa. Raudan alkuperäiset kiinnikkeet eivät käy, koska turvakaaret ovat tulleet kiinnistyspisteiden tielle.

Kyseinen rauta olisi mahdollista kiinnittää Pääkaariputken (pitkittäinen turvakaari / sivukaari) ja WRC tuen välillä olevaan putkeen?

karssu
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 27.10.2006 00:00

Re: Turvakaarikysymys

Viesti Kirjoittaja karssu » 17.02.2016 12:30

Vielä palatakseni näihin liitosten vahvistamiseen:
- 2 kpl vahvikkeita / ristikko, onko väliä miten vahvistuspalat tulee, ristikön ylä- ja alapuolelle vai voiko olla sivuilla?? Lähinnä takadiagonaali ja kattoristikko
- mikä on vahvikepalan koko kun putkien halk. 38mm. Onko minimi palan sivun mitta 72mm vai miten??

Saako näitä vahvikepaloja valmiina muualta kuin Tommyracelta?
Siellä kahta kokoa: 200x170x1 ja 170x150x1 Näistähän ilmeisesti pienempikin riittää 38mm putkelle?

Harvinaisen epäselvästi kerrottu muutta auttakaa miestä kaarien värkkäämisessä:)

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Turvakaarikysymys

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 17.02.2016 23:53

Älä nyt luota sokeasti tähän vastaukseen,mutta muistelen että sääntö oli että sivun pituus on 2-4 kertaa putken halkaisija eli min 76mm. Ei ole väliä onko sivuilla vai päällä ja alla

Avatar
juppe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Re: Turvakaarikysymys

Viesti Kirjoittaja juppe » 18.02.2016 08:02

Sääntökirjasta selviää, kun viitsii lukea ;)
http://www.autourheilu.fi/site/assets/f ... aykset.pdf

Esim 8.2.14 Kulmavahvike sivu 7 ja 8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistukset sivu 8
Ja tosiaan kohdan 8 lopussa (alkaa sivulta 13) on kansallinen lisäys, mikä kannattaa lukea

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Turvakaarikysymys

Viesti Kirjoittaja jake74 » 18.02.2016 11:29

1mm peltiä on helppo muokata kotonakin. ei tarvi mitää erikoistyökaluja että saat muotoon väännettyä. sopivan kokonen putki riittää. pahvista tai jms tekee ensin oikean kokosen sapluunan ja sillä piirtää peltiin muodon, leikaa ja taivuttaa ja hitsauspaikalleen.

karssu
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 27.10.2006 00:00

Re: Turvakaarikysymys

Viesti Kirjoittaja karssu » 22.02.2016 09:47

Tarviiko wrc-tuki / oviputki-liitos myös kulmavahvistuksen?

Vastaa Viestiin