Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
op76
Viestit: 10
Liittynyt: 09.03.2016 10:47

Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja op76 » 09.03.2016 19:06

Hei, ollaan velipojan kanssa herätelty ajatusta, että josko tässä vanhoilla päivillä päästäis vähän kisailemaan, niin miten ja mistä tämä homma lähtis helpoiten liikkeelle? Kummallakaan ei ole sen kummempaa kilpailukokemusta, mutta sopivasti on tullut bensaa suoniin verenperintönä :lol: Kunhan pääsisi ajamaan ihan ajamisen ilosta.

Älyttömän vaikea tällaisen aloittelijan hahmottaa, että mitä vaatimuksia on missäkin sarjassa (teho, paino, turbo vai ei, kuutiotilavuus...), eli olisko olemassa joku sellainen auto, jolla vois ajaa ainakin jotain sprintti- ja ratakisoja, ja joka voisi olla vielä ihan liikennekelpoinenkin? Se helpottaisi kummasti aloittamista, kun ei tarvisi hommata vetoautoa ja traileria. Ralli vois myös kiinnostaa, mikäli auto siihenkin taipuisi. Mitä vähemillä muutoksilla tuosta saisi kohtuullisen, niin tietenkin sen parempi. (Tais mennä toivelista vähän överiksi, mutta jotain mahdollisimman joustavaa vaihtoehtoa, jonka kustannukset sopii talovelalliselle duunarille :roll: )

Mitään varsinaista tavoitetta meillä ei siis ole, kun pääsis vähän sopivasti kokeilemaan, että alkaako tuo homma vetämään enemmänkin puoleensa. Endurancekisat saattaisi olla ihan mukava vaihtoehto, jos saadaan pari kaveria houkuteltua tiimiin.

Sitten tulee tietenkin vielä nuo lisenssiasiat ja sen sellaiset, mutta ensin käytäisiin vain kahdestaan/pikku porukalla treenailemassa, ja siihen ei lisenssiä taida tarvita. Näkeehän sen sitten kierrosajoista suurinpiirtein, että kehtaako sinne lähteä tien tukoksi...ja tämä tuleva kesä tulee kuitenkin liian pian varsinaista kisailua ajatellen.

trotanen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 182
Liittynyt: 20.02.2015 23:54
Paikkakunta: Nokia

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja trotanen » 09.03.2016 19:47

Xtreme Bemari ainakin sopii moneen menoon.

https://fi-fi.facebook.com/bmwxtremerally

http://www.xtremerace.fi/content/fi/2/5/Etusivu.html

http://mr-racing.fi/xtremerally/

http://mr-racing.fi/wp-content/uploads/ ... t-2013.pdf

Löytynee reilusti alle kympillä nettiautosta ja kilvellisiä siviilimalleja varmaan tonnilla jos haluaa itse tehdä :) Ja kun liittyy paikalliseen UA:n niin pääsee treeneileen ja saa neuvot + apua esim lisenssiasioissa.

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 09.03.2016 20:12

Mites v1600 luokan autot? eli vakio luokan auto, näille löytyy luokkia, radalta,sprintistä ja rallista ja ihan siviilikäyttöön käypäsiä autoja joilla harrastaminen taitaa olla kaikista edullisinta.

Liittyminen johonkin seuraan helpottaa myös huomattavasti harrastamisen aloittamista ja sitä kautta saa myös paljon apuja jos laji on muuten vieras vielä.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja MJT » 09.03.2016 20:28

Edullisin aloitus on varmasti kilvellinen ja leimattu V 1600 tai 1400 Trophy auto. Hintaluokka lähtee halvimmillaan ehkä 3-4000 eurosta valmiille autolle. Ylärajaahan ei näilläkään ole. Kalleimmat Trophy autotkin mitä tiedän, maksavat 50,000 tai yli. Välttämättä Trophy luokkien Kit Car kalustosta ei kannata aloittaa. Toisten mielestä V-1600 autot eivät ole kilpa-autoja. Jos kuitenkin katselee EK-aikoja, niin kovaa menevät, vaikka eivät kilpa-autoja eivät olisikaan. Rahaa voi polttaa kyllä, mutta saattaa harmittaa jos halvemmat autot ajavat nopeimpia EK aikoja.

op76
Viestit: 10
Liittynyt: 09.03.2016 10:47

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja op76 » 09.03.2016 22:25

Joo, tämä oli koko asian ydin, että ihan tuollasella peruskalustolla liikkeelle, ja katselee sitten mihin suuntaan alkaa homma kallistuun. Millä tavalla lähtisitte tuollaisen V1600 auton rakentamaan, ja mistä aihiosta? Mitä muutoksia kärsii tehdä, että pysyy luokassa, ja kuitenkin vielä liikennekelpoisena?

trotanen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 182
Liittynyt: 20.02.2015 23:54
Paikkakunta: Nokia

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja trotanen » 10.03.2016 07:35

V1600 pitää olla mallivuotta 2000 tai vastaava, tämä aiheuttaa sellasen ongelman että suurimmassa osassa tuon ikäisiä autoja on airbag joka vaaditaan siviilikatsastuksessa. Mutta ainakin Samaraa ja Feliciaa on ollut valkokilpisenä. Tuossa näkyy peruslinjat aika hyvin;

http://www.v1600.com/7#.VuEI43197cs

op76
Viestit: 10
Liittynyt: 09.03.2016 10:47

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja op76 » 10.03.2016 08:14

Aivan. Eli airbag pitäis ottaa radalle aina pois, ja laittaa takaisin, kun poistuu radalta...tai ainakin katsastukseen :mrgreen: Tuohan ei liene iso ongelma suurimmassa osassa näistä 2000-luvun autoista? Kaaret ja kuppipenkki saa olla katsastuksessa? Muistelen, että jollakin olis ollut ongelmia turvavöiden takia, eli että katsuri olis vaatinut ne allkuperäisetkin vyöt.

op76
Viestit: 10
Liittynyt: 09.03.2016 10:47

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja op76 » 10.03.2016 08:26

Jaa, enpä löytänyt muokkausnappia...sitä vaan aloin tuossa pohtimaan, että miksi ihmeessä tuo vuosimalli on rajattu tuohon 2000 tai uudemmat?

Avatar
Masta
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 128
Liittynyt: 09.01.2006 00:00
Viesti:

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja Masta » 10.03.2016 08:40

Minun mielestä uutta autoa ei kannata rakentaa ellei välttämättä halua itse tehdä ja polttaa rahaa. :oops:
Kilpailijamäärät kun ovat nyt alempia kuin aiemmin on valmista kalustoa tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Ja usein alle osien hinnan :P

jp74
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 27.10.2011 22:20

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja jp74 » 10.03.2016 12:15

Ihan puhtaaseen harrastamiseen suosittelisin ainakin aluksi Harrasterallin kisoissa ajamista. Kovin isoja investointeja ei alkuun pääsyyn tarvitse, mutta voi sitten halutessaan toteuttaa itseään melko vapaasti. Jos kipinä oikein puraisee, niin jatkaa sitten isompiin ympyröihin.

op76
Viestit: 10
Liittynyt: 09.03.2016 10:47

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja op76 » 10.03.2016 14:19

No mulla olis periaatteessa sopiva aihio tuohon harrasteralliin, mutta ei tuolla varmasti ainakaan kärkisijoja hätyytetä...eli tuo mun työauto BMW E36 320i. Nuo harrasteralli, -sprintti ja LeMans 8O kuulostaa kyllä ihan houkuttelevalle, mutta tuollahan ei pääse sitten mitään asfalttiratoja kiertämään, ja tuohon Lemanssiin piti olla liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo, eli tarvittais vetoauto ja traileri. Mutta erittäin varteenotettavia vaihtoehtoja nämäkin, kun näin aluksi on tosiaan vaan tarkoitus ajaa. Kylläpä tässä on aika paljon miettimistä.

Lisätään nyt vielä, että mitä edullisemmin homman sais aloiteltua, niin sen parempi. Millään muulla ei tässä vaiheessa ole väliä. Lisäsijoitusta pitää miettiä sitten, kun nähdään että mikä sarja alkaa kiinnostamaan, ja että alkaako hommasta tulla vakavampaa. Todennäköisesti tuo ajankohta on aikaisintaan kahden vuoden päästä. Tälle vuodelle tavoitteena on päästä hiukan harjoittelemaan (ja käydä katsomassa näitä tapahtumia), ens vuodelle vois koittaa ajaa sitten jo kilpaakin.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja j67 » 10.03.2016 16:51

Joo, on se ihmeellistä että turvavaruste on turvallisuusriski autourheilussa. No, ei kai tämä mistään muualta vois löytyy kuin akk:n sääntökirjasta.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja j67 » 10.03.2016 21:55

Kysymys akk:n suuntaan. Tiedän kyllä että luette rallinettiä.
Asiaan.
Onko mahdollista saada aikaiseksi kansallinen ryhmä/luokka jossa harrastaminen olisi mahdollista kuten tämän ketjun aloittaja asian oli ajatellut. Sprittiä, rallia, rataa, yms.yms.
Ihan vaan niinkin yksinkertaisesti että auto voisi olla jotain kuussatasen fiatin ja suoraan pakasta repästyn auton välistä. Jokainen halunsa, maksukykynsä, mieltymystensä mukaisella autolla. Harrastamista harrastamisen ilosta. Välillä auto kisakäytössä ja vaikka pyhäisin mummoa kirkkon kyydittämässä.
Turha väittää ettei laki anna myöten. Säännöt on tehtävä sen mukaan mitä laki sallii. Esim. Turvatyyny, lienee turvallisuusvaruste. Turvavyöt, mikä estää kaksia vöitä? Tässä vaan pari esimerkkiä.
Onko todellakin niin ettei voida tehdä sääntöjä siten että auto kuin auto kävisi rakentelukohteeksi. Ilman vuosirajoja.
Mahdollisimman vähän vapauksia. Osat auton "omia" olkoon sitten tehtaan paketista tai piillteeman hyllystä.
Jossain lajissa on käytetty tehorajaa luokkajaossa, joten miksei sitten tässäkin jotain suoritteellista rajaa. Jos nyt yleensä tarvitaan jotain sääntöjen mukaisuus todentamisia.
Jos joku on niin mulkku että lähtee ihan oikealla kilpa-autolla tälläiseen huru-ukkojen hauskanpitoon niin tulkon jos ei muualla pärjää.

Saa kommentoida täällä tai sitten virallisemmalla sivustolla. Ei ole tietenkään pakko jos tuntuu siltä et kilpailut on muutenkin liian täynnä.

trotanen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 182
Liittynyt: 20.02.2015 23:54
Paikkakunta: Nokia

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja trotanen » 10.03.2016 22:51

^ H*lvetin hyviä ajatuksia ja kysymyksiä.

Oikea vastaus vaan ei taida löytyä AKK:lta, vaan HRF:ltä. Roadsport, laskennallinen teho ja mitattu paino... kisoissa riittää autoja ja kilpailua.

op76
Viestit: 10
Liittynyt: 09.03.2016 10:47

Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön

Viesti Kirjoittaja op76 » 11.03.2016 10:01

j67:n ajatukset tuli just niinku oon itse miettiny jo vuosikausia. Jos autourheilun kynnys haluttais oikeasti saada minimoitua, niin kyllä autoiksi pitäis kelvata lähes mikä vaan. Luokkajaot saatais varmasti värkättyä teho/paino -suhteen perusteella, ja tarvittaessa ballastia kyytiin. Tuossa sarjassa ei varmasti olis liian nuukaa muutenkaan, jos jollaki on vähän etua tekniikan puolelta, vaan ajettais tosiaan ajamisen ilosta, ja hankittais kokemusta. Osa sitten ponnistais näihin virallisempiin sarjoihin, kun alkais vakioautot ja amatöörit tympimään, ja osa ajella köröttelis tuolla lopun ikäänsä. Jotenki tuntuu että nyt on tehty turhan paljon erilaisia sarjoja, mutta ei kuitenkaan olla onnistuttu tekemään sitä, mistä olis oikeasti helppo aloittaa.

Vastaa Viestiin