Kostaja

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Kostaja

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 10.03.2005 06:45

Löyty tällanen Sunbeam Avenger aihio. Kyselisinkin mielipiteitä kokeneemmilta ja niiltä, joilla
on ollut mahdollisuus ajaa/rakentaa kyseistä automallia.
Eli onko hyvä aihio ralliin? Varaosien saatavuus? Millaisilla muutoksilla
F:ään kilpailukykyiseks? Korin heikot kohdat?
Aihiossa olisi 1300 (?) kone ja aikomus olisi vaihtaa isompi. Mistä löytäs
moottorin ja paljonko sellainen kustantaisi?

Avatar
citikka1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 116
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Rauvanniemi
Viesti:

Re: Kostaja

Viesti Kirjoittaja citikka1 » 10.03.2005 07:19

gtdriver kirjoitti:Löyty tällanen Sunbeam Avenger aihio. Kyselisinkin mielipiteitä kokeneemmilta ja niiltä, joilla
on ollut mahdollisuus ajaa/rakentaa kyseistä automallia.
Eli onko hyvä aihio ralliin? Varaosien saatavuus? Millaisilla muutoksilla
F:ään kilpailukykyiseks? Korin heikot kohdat?
Aihiossa olisi 1300 (?) kone ja aikomus olisi vaihtaa isompi. Mistä löytäs
moottorin ja paljonko sellainen kustantaisi?
Osien saanti todella vaikeaa jos aiot säilyttää alkuperäisenä tekniikan ei tahdo nykyään löytyä edes englannista helpommala pääset kun tarjoot aihion historic miehille ja hommaat vaikka valmiin noita on ollu myynnissä n2500¤ hintaan valmiita :)

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

Kostaja on yhä voimissaan

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 10.03.2005 10:35

Kostovaunuilla oli mukava liikkua jo silloin 70-luvulla. Tehdas luokitteli mm vaakaimusarjat ja tuplakaasarit eli niitäkin oli "siviiliautoissa". Gp1 tavaroina kaikki tämäkin tieto painettiin jokapojan korjausoppaisiin > hanki kirja.

En muista montako SMää Kostaja aina kunakin vuonna otti mutta nimi kertoo tuloksen. Rallikuntoon rakentaminen nyt > lue Ford Escort Rally Preparation. Taakse enkkuperä 5.83 välityksin ja lukoin, nokalle Piper Cams BP300, venoiksi Ford 41.3mm/34.9mm magneetittomat 214N kisaventtiilit, Fordin kytkinen, Fordin välitetyn laatikon, alle sääädettävät iskarit, taakse Cossun levarit jne > GroupF alle 1600cc on valmis miedossa 160bhp vireessä.

Varsinainen Kostovaunu isolla moottorilla > GrF rakentaminen kulkee saman kaavan kautta. Parhaana pidän rakentamista "hylsystä" > Historic. Potentiaalia löytyy ja rahalle vastinetta luopumishetkellä.

Avatar
rafu
KV
KV
Viestit: 680
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja rafu » 12.03.2005 22:43

Voin valaista.
Kostajalla voitettiin rallin Suomen Mestaruus 1975 ryhmässä 1 ja naisten luokassa. Junioreiden SM voitettiin 1985. Eli yhteensä 3.
1976 Kyösti voitti 1-ryhmän Avengerilla ja Escortilla, samaten Lissu voitti naiset Kostajalla ja Escortilla 1978.

Tilastotiede on ihmeellistä.

Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Mistäs...

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 23.07.2005 18:28

...luokitustodistuksia tällaseen peliin. Ja rakenteluvinkkejä kaivataan.
Kyse olisi siis -78 Chrysler Avenger.
Nou hätä!Löysin netistä vihdoinkin saitin jolla on nuo luokitustodistukset.

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 12.10.2005 08:55

Olen huomannut että ebay:ssä myydään jopa uusia kostajan osia. Siellä on myös ollut kisa osia eikä mielestäni ole hinnalla pilattu. Käykää kattomassa :D

yksi957
Viestit: 1
Liittynyt: 04.11.2011 01:47

Re: Kostaja

Viesti Kirjoittaja yksi957 » 05.11.2011 21:30

Kokemusta Sumpusta löytyy. Jos aihio ei ole kovin mätä(ruostunut) niin voi kuvitella että autosta saa hyvän kilpa-auton. Etuja esim. Escorttiin verrattuna on aivan kaikkikestävä etupyörän ripustus (olen ajanut vanteen niin että tarvittiin sorkkarautaa irroittamaan vanne jarrulevyn ympäriltä ja uuden pyörän kanssa auto oli OK.) Toinen juttu on taas takaripustus vs Escort jossa on lehtijouset ja lähtee muuten pienemmästäkin osumasta alta, toisin on Sumpussa ennen pettää koko taka-akseli(banjo) kun että pyörä siirtyy.

Jyrki Koivula
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 108
Liittynyt: 17.08.2011 11:48

Re: Kostaja

Viesti Kirjoittaja Jyrki Koivula » 06.11.2011 00:30

Terve!
1 ja puoli pätkää(reeniä n.50km) ajaneena f-ryhmän sumpilla voin sanoa että kyllä siitä saa hyvän harrastepelin, moottorin tekeminen saattaa olla työlästä.
Taka-akseliksi volvon pikkuperä 5.3 välityksellä ja dana lukolla, nelilinkki ja panhard. iskareiksi escortin bilstein. Hinta/laatusuhde kohdallaan eikä tarvi kestävyyttä murehtia.
Vaihteisto, joko ladan kytky tai jos hyvän ja kestävän haluaa niin toyotan laatikko, lampola tai rs-auto.
Etupää sumpissa on tosiaankin patarautaa, kestää.
Tolpat puolelta toiselle ja escortin ohjaus kiinni. iskareiksi GT-Corollan patruunat.
Täälä on yksi f-ryhmän laatikkovikainen sumppi jota saa tulla kattoon jos haluaa, ja tallin takana on sysleri jolla on ajettu rallia joskus -90luvulla, ja yx siviiliaihio olis tiedossa! soittaakkin saa...sähköpostiinkin vastaan... ja osiakin olis.... ehkä koko auto?

Jyrki Koivula 0505981657 jyrki.koivula@netikka.fi ja Laihialla

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Kostaja

Viesti Kirjoittaja Frog » 06.11.2011 07:48

gtdriver kirjoitti:Löyty tällanen Sunbeam Avenger aihio. Kyselisinkin mielipiteitä kokeneemmilta ja niiltä, joilla
on ollut mahdollisuus ajaa/rakentaa kyseistä automallia.
Eli onko hyvä aihio ralliin? Varaosien saatavuus? Millaisilla muutoksilla
F:ään kilpailukykyiseks? Korin heikot kohdat?
Aihiossa olisi 1300 (?) kone ja aikomus olisi vaihtaa isompi. Mistä löytäs
moottorin ja paljonko sellainen kustantaisi?
Loistava ajaa, haasteellinen pitää tomivana (heikohko voimansiirto ym,,) kostaja.com sieltä löytyy kaikki mitä voi tästä maailmasta löytyä.

Avatar
weka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Re: Kostaja

Viesti Kirjoittaja weka » 06.11.2011 10:56

Olen aikanaan istunut pari kisaa Kostajan kyydissä ja pakko todeta, kyyti oli hienoa.
Jos sinulla on kunnollinen aihio, tee siitä hisse auto. Tällä kaudella ainakin Hietasen Ilpo on mennyt todella huimaa kyytiä hissekisoissa.

Vastaa Viestiin