Alkutaipale.

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Vastaa Viestiin
Aleli
B-junnu
B-junnu

Alkutaipale.

Viesti Kirjoittaja Aleli » 20.03.2005 19:07

Millaisilla autoilla ja budjeteilla aloititte rallin/sprintin. Minkä ikäisinä ja missä kävitte/käytte testaamassa ja harjoittelemassa? Radoilla vai jollain tien tapaisilla? Ja laittakaa muutakin lajin aloituksesta.

Aleli
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja Aleli » 21.03.2005 19:59

Laittakaa nyt vähän neuvoja lajin aloitukseen! :!: :!: :!:

J_Mantyla
KV
KV

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 21.03.2005 20:11

Liity paikalliseen seuraan ja pyydä rohkeasti kokeneimmilta kavereilta neuvoa, ja kysy aina vaihtoehtoinen mielipide. Älä osta ensimmäiseksi autoksi "lievää projektia", ja ota heti alussa auton ylläpidon suhteen järjestelmällinen ote. Rakenna heti alussa kavereistasi toimiva tiimi, sillä yksin kaiken tehdessäsi tilanne näkyy pätkillä kellossa.

Ajamiseen saa vinkkejä myös kokeneimmilta kavereilta. Koko touhun tärkein pointti on kyky katsoa peiliin, mikäli sattuu tulemaan turpaan kisoissa. Ilman tuota kykyä et kehity ...

:)

peugeot
KV
KV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peugeot » 21.03.2005 20:50

Hommaa semmonen auto mihin rahat riittää, muttei mitään lahoa laatikkoa kuitenkaan :wink: Esim. ladakin voi olla ihan hyvä aloitusauto... :twisted:

PPiironen
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 21.03.2005 20:57

Aloitin liian vanhana :evil: ,eka kisan istuin kartturina että näin miten se systeemi toimii :o Sitten rakennettiin pikkuluokan auto(starlet).Harjoittelemassa kävin yleisillä metsäautoteillä ja jääradoilla.Omasta mielestäni Kannattaa aloittaa pikkuluokan autolla(starlet,suzuki,corsa,jne),joka on mahdollisimman vähän viritetty,panostaa alustaan renkaisiin ja tekee siitä hyvän ajettavan.Sillon auto kestää harjoitella älyttömästi eikä leviä jatkuvasti.Alitehoisella autolla opit ajamaan ja löytämään omat rajasi kaikista parhaiten 8O Se ei syö renkaita eikä bensaa, vain miestä kun se ei piippaa kunnolla :D Ja kannattaa kysyä aina neuvoa niiltä, jotka on jo kokeillu kaiken mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Siinä säästää kaikista eniten hermoja ja euroja :lol: OSTA valmis auto jota voit parannella, tulee halvemmaksi kuin itse rakentaminen ja pääset heti ajamaan :D

Aleli
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja Aleli » 23.03.2005 19:55

Paljoltiko kannattaa viritellä?

PPiironen
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 24.03.2005 07:37

Esim.Suzuki Swift ,laittaa tuplat tai sääd.boxi ja nokat.Nuilla sen saa vetämään jo ihan hienosti.Täälläpäin on yksi tuommoisella koneella ja kyllä piippaa yllättävän hienosti 8O .Katso esim,pohjoisen sprinteistä nuorten tuloksia miten hyviä aikoja holappa ajaa vakio swiftillä :D Vastaava auto esim.Citroen AX sport sen saa pikku virityksillä vetämään ihan pöljänä 8O Siinä on muuten vakiona tuplat :D

CoDriver78
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja CoDriver78 » 24.03.2005 08:57

Mieheni kävi ajamas kaks kisaa n.21-vuotiaana kaverinsa autolla. Niihin aikoihin me tavattiin mieheni kans. Kun mä olin 19v ja mieheni 22v ostettiin ekaks kilpuriks Lada (vfts), mä olin opiskelija, mieheni paskapalkkasessa työssä, älyttömän tiukkaa teki... Myytiin siviiliauto pois, että pystyttiin pitämään kilpuri! Rakkaus lajiin voitti :wink:
Liity seuraan, suorita tutkinto ja ota autokaupoille joku kokenu tyyppi mukaan. Älä osta ylikallista autoa,vaan budjetin mukanen,ei kannata heti kamalaa velkaa tehdä. Ja turvallisuus ensin, tehot sitten. Ja sit ei muuta kun treenaan ja kisaan...paljon kilometrejä taakse, harjoitus tekee mestarin (ainakin melkein mestarin :wink: ) Laji on kalllis ja aikaa vievä - mutta ehdottomasti sen arvoista! :D
- Täysillä on sopiva säätö -

CoDriver78
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja CoDriver78 » 24.03.2005 08:59

Mieheni kävi ajamas kaks kisaa n.21-vuotiaana kaverinsa autolla. Niihin aikoihin me tavattiin mieheni kans. Kun mä olin 19v ja mieheni 22v ostettiin ekaks kilpuriks Lada (vfts), mä olin opiskelija, mieheni paskapalkkasessa työssä, älyttömän tiukkaa teki... Myytiin siviiliauto pois, että pystyttiin pitämään kilpuri! Rakkaus lajiin voitti :wink:
Liity seuraan, suorita tutkinto ja ota autokaupoille joku kokenu tyyppi mukaan. Älä osta ylikallista autoa,vaan budjetin mukanen,ei kannata heti kamalaa velkaa tehdä. Ja turvallisuus ensin, tehot sitten. Ja sit ei muuta kun treenaan ja kisaan...paljon kilometrejä taakse, harjoitus tekee mestarin (ainakin melkein mestarin :wink: ) Laji on kalllis ja aikaa vievä - mutta ehdottomasti sen arvoista! :D
- Täysillä on sopiva säätö -

Kumuta

Viesti Kirjoittaja Kumuta » 28.03.2005 18:31

Se on mun mielestä kaiken a ja o, että ei osta liian kallista autoa alkuun. Jos kaikki rahat on kiinni autossa, niin milläs rahalla sit ajetaan, treenataan ja pidetään peliä kunnossa. Ja jos kaikki rahat on autossa ja jotakin sattuu, niin mukavaan harrastukseen tulee turhia taukoja, että saa rahat kasaan auton kunnostamiseksi.
Varsinkin aloittaessa harrastamista kannattaa myös tarjolla olevien lajien kirjoa katsella avoimin mielin. Jo siviiliautolla pystyy harrastamaan esim. autoslalomia. Siinäkin oppii autonkäsittelyä ja saa hieman kokemusta siitä, millasta on ajaa kypärä päässä kelloa vastaan. :D

Aleli
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja Aleli » 22.05.2005 20:45

Kiitokset teille! Auto on ostettu! Citroen AX joka vetää ihan pöljänä 8O .
Minä laitan tänne kaikki, mitä tulee tapahtumaan. Kiitokset teille! Paitsi Peugeotille :D

peugeot
KV
KV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peugeot » 23.05.2005 15:08

Ei mitään henkilökohtaista... :twisted:

Aleli
B-junnu
B-junnu

Viesti Kirjoittaja Aleli » 23.05.2005 16:24

Sais lailla kieltää tommoset...
:x