Muutoksia F-ryhmään.

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
ErPe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 202
Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti:

Muutoksia F-ryhmään.

Viesti Kirjoittaja ErPe » 02.05.2005 22:13

Näyttäis uusimmassa AKK- Motorsport lehdessä olevan juttua F-ryhmän tulevaisuuden kartoittamisesta. Suunnitteilla olis vissiin kieltää kalliit Kitti- osat ynnä muu WRC huipputekniikka, jota nykyään alkaa olla tarjolla.
(tuleviin autoihin) Vanhat kilpurit jäähdytettäis nykyiselleen.
Mitäpä mieltä?? :?:

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 03.05.2005 00:04

Mielestäni ihan hyvä veto jäädyttää nykyiselleen... Kohta vapautuu taas mm. Renault Clio, Megane, Peugeot 306 yms. Ei ole mitään järkee ottaa niitä enään mukaan, koska ainakin edellä mainituissa autoissa KitCar mallit. Ja näiden hinnathan ovat melkoiset( rallycarsfosalessa 75-100000 euroa)... Vaikka jotain tarvisi keksiä myös mitenkä nykyisiä sääntöjä pitäisi muuttaa, jotta kustannukset laskisivat nykyisestään(nykypäivän hyvä F:läinen 50000e)...
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 03.05.2005 00:06

Ihan hyvä vaan minun mielestä. Koko ajan pukkaa kalliimpaa osaa markkinoille, johonkinhan se raja on vedettävä. Noita autojen hintoja kun sivusta seurailee, niin tuntuu, että rajan olisi voinut vetää jo aiemmin...
Ei taitu!

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Muutoksia ryhmään F

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 03.05.2005 05:39

Niin tarkoitushan kiellolla on ohjata kilpailijoita uuteen ajatus maailmaan että uudet autot EIVÄT välttämättä tarvitse yltiöpäistä rakentelua, sitä kautta autojen hinnat ehkä järkevöityvät. Silti HYVÄN :idea: ja monen omasta mielestä "hyvänauton" hinta ero tulee olla erilainen.
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
MTU
B-junnu
B-junnu
Viestit: 26
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MTU » 03.05.2005 15:42

Ihan hyvä että hieman rajoitetaan. En tiedä paljonko se sitten oikeasti vaikuttaa lajin hintaan.

Kyllä nuo kolmelitraiset autot rakennetaan tulevaisuudessa aivan yhtä kovalla kädellä kuin pienemmälläkin moottorilla olevat nyt. Ero on vaan että tehoa löytyy yli neljäsataa ja kaikki on vielä kalliinpaa kuin pienemmillä tehoilla. Moottoriurheilu on aina ollut sellaista. Kaikki mahdollisuudet tullaan aina käyttämään.

Vaikkei tästä ajatuksesta takuulla moni pidäkkään, niin mielestäni molempia pitäisi rajoittaa, sekä rakentamista, että kuutiotilavuutta. Ylin kuutiotilavuus 2.2 ja tekniikan rakenteluun rajoituksia, niin homma vois pysyä edes jonkinaikaa lapasessa

Avatar
numppa
KV
KV
Viestit: 592
Liittynyt: 07.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja numppa » 03.05.2005 16:37

F-RYHMÄ ON MENETTÄNYT AIKOJA SITTEN SEN HALVAN HARRASTUSLUOKAN TITTELIN JOTA VARTEN SE KAI PERUSTETTIIN.
JOSPA PALATTAISIIN TAKAISIN JUURILLE JOLLOIN AUTOISSA OLI SEN OMIA OSIA EIKÄ SEMMOISTA PALAPELIÄ KUIN NYT :lol: :lol:

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 03.05.2005 17:08

Eiköhän sellaiset rajoitukset ja sääntömuutokset millä rakentelua rajoitetaan olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten sillä tuntuu karanneen jo aikalailla hanskasta tuo kustannuspuoli ja ennen kaikkea pyyntihinnat 8O
Todennäköisesti kuitenkin sääntömuutokset millä pyritään rajoittamaan rakentelua ja sitä kautta saataisiin kustannussäästöjä tullaan ottamaan vastaan aika ristiriitaisin tuntein sillä aina on ja tulee olemaan niitä ihmisiä joille 1000 euroa on iso raha ja toisille 100 000 euroa ei tunnu missään :?
Muuten näin yhtäkkiä ajateltuna voisi olla aika hyvä juttu sellainen luokkajako äffään missä nämä nykyajan high tech autot ajaisivat omassa luokassaan ja enemmän perinteiset autot ajaisivat nekin omassa luokassaan.
En tiedä miten tälläinen luokkajako käytännössä voitaisiin toteuttaa mutta ajatuksena se kuulostaa hyvältä eikä varmaankaan ainakaan vähentäisi harrastaja määriä kisoissa sillä voihan olla että joku kuljettaja jolla on se edes vähän perinteisempi noin 200 hv auto jättää lähtemättä kisaan jos suurin osa kilpakumppaneista ajaa noin puolet tehokkaamalla täynnä nykytekniikkaa täynnä olevalla autolla.
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 03.05.2005 18:57

Toistaisin taaaas hieman itseäni teidän mieliksi :lol:
Tässä teille luokka jaot:

8- venttiliset alle 1600ccm
8- venttiiliset yli 1600ccm, max 2200ccm
16- ventiiliset alle 1600 ccm
16- ventiiliset yli 1600 ccm, max 2400 ccm
Ikäraja max 2000. Mutta myös vanha 4 ryhmä sallittu, eli ascona 400, Manta 400, Talbot Lotus , BDA jne.

Eikö tää kävis ja kaikki max 4 syl. :wink:

Tässä yhteen veto mitä olette kirjoittaneet ja ne jotka haluaa " upottaa " rahaa ni ajaa yleisten A ryhmässä vaikka WRC:llä :twisted:

Kirjoitin yllä olevan jo EDELLISEEN kyselyyn F:stä !

Ei ottanut tuulta silloin mut mites olis ny ? :oops:

Eiköhän ole turha jo kinastella siitä mikä on kallista ja mikä ei, kun ei se täällä johda mihinkään. Mielestäni on erikoista AKK:lla taas että sääntöjä kysytään kilpailijoilta jotka ajavat jonkun tietyn kisan eikä yleisesti kaikilta F ryhmän harrastajilta :evil: Onko tämä Suomessa tasa arvoa ? Varmaan jonkun muunkin tallissa rakennetaan " hartaudella " kilpuria F ryhmään ?! Alan pikku hiljaa tottua ajatukseen että " kun " autoni valmistuu vunna 2006 niin säännöt kieltävät sillä ajamisen mutta joku " Sohlberg " vetää isin pussilla F cuppia Renault Megane Kit Carilla ja kaikki " harrastajat " kiroilee että kun säännöt sallivat kaiken näköiset pahvi levike hirviö keksinnöt jotka on jo loppuun ajettu euroopassa.

Kukahan ny veti herneen nenään :D

Avatar
Technic1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 18.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Technic1 » 03.05.2005 19:37

numppa kirjoitti:F-RYHMÄ ON MENETTÄNYT AIKOJA SITTEN SEN HALVAN HARRASTUSLUOKAN TITTELIN JOTA VARTEN SE KAI PERUSTETTIIN.
JOSPA PALATTAISIIN TAKAISIN JUURILLE JOLLOIN AUTOISSA OLI SEN OMIA OSIA EIKÄ SEMMOISTA PALAPELIÄ KUIN NYT :lol: :lol:
Tuo saa varauksettoman kannatukseni, että Kit-ja WRC luokitukset kielletään, mutta missään nimessä en kannata että osan olisi oltava samaa kauppamerkkiä.
Silloin tulisi taas harastukselle lisää hintaa...
Enää ei voisi laittaa Volvon lähes ikuista perää Escorttiin joka napsii Enkkuperiä ja Vakio Atlaksia kuin lapsonen karamellejä.(iso Atlas kun ei kestä ellei vetoakselien booritusta modifioi isommille akseleille ja boorien perämurikkaan koneistamiselle tulee hintaa enemmän kuin laki sallii ja jokainen tietänee paljonko valmiiksi kestävä 4-ryhmän perä maksaa... :twisted: ) Sama homma olisi vaihdelaatikoitten kanssa. Aski per kisa...
Taannoin eräs osantoimittaja ehdotti samaa, luonnollisesti, koska hänellä oli oma lehmä ojassa, mutta se tyrmättiin jo tuolloin. Onneksi!
H-kaavio ja 5 eteenpäin vaihdetta tuli rajoitukseksi kun tarjolla rupesi olemaan F-ryhmään 6-7 vaihteisia :wink:
Mutta tuota kauppamerkkisääntöä ei varmaankaan kovin moni kannata... :?

Avatar
numppa
KV
KV
Viestit: 592
Liittynyt: 07.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja numppa » 03.05.2005 19:48

NO ONKO TOI OSIEN KERÄÄMINEN ERI AUTOISTA SITTEN JÄRKEVÄÄ :roll: :roll: :roll:
KUINKAHAN MONI ESIM. STARLETILLA AJAVA AJAA KOKONAAN OMALLA TEKNIIKALLA. TAI ESCORTILLA :?: :?:
JOSSAIN VAIHEESSA TOI VEROTTAJAKIN HERÄÄ NOIHIN KIKKAILUIHIN :twisted: :twisted: :twisted:

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 03.05.2005 19:59

Technic1 kirjoitti:
numppa kirjoitti:F-RYHMÄ ON MENETTÄNYT AIKOJA SITTEN SEN HALVAN HARRASTUSLUOKAN TITTELIN JOTA VARTEN SE KAI PERUSTETTIIN.
JOSPA PALATTAISIIN TAKAISIN JUURILLE JOLLOIN AUTOISSA OLI SEN OMIA OSIA EIKÄ SEMMOISTA PALAPELIÄ KUIN NYT :lol: :lol:
Tuo saa varauksettoman kannatukseni, että Kit-ja WRC luokitukset kielletään, mutta missään nimessä en kannata että osan olisi oltava samaa kauppamerkkiä.
Silloin tulisi taas harastukselle lisää hintaa...
Jaa että tulee lisää hintaa ? No muutetaan samalla sääntöjä vielä siten että Ruisku / Läppärunko viritelmät pois, kun ei niitä vissiin Starletissa vakiona ole koskaan ollutkaan ? Ja onko Starletissa ollut Volvon periä vakiona ? Escortissa ? Eikö F ryhmä pitänyt alunperin olla latojen takana seisovien vanhojen kilpurien kilpaluokka ? Mielestäni voisi vielä muuttaa rengas sääntöä siten että alle 1600ccm ajaa max 14" ja yli 1600ccm max 15", tällöin saataisiin mielestäni rengas kustannuksiakin kuriin, vaikka joku rengas myyjä saattaa olla erimieltä :? Toinen mitä ehdottaisin " kukkaroa " keventävänä olisi vyöt / penkit / kypärät käyttö aika: viim. leima + 5v, tietenkin normaalin kunto syynnin puiteissa. Mielestäni tämäkin auttaa budjetoinnissa 10vuoden harraste ajatteluun.

Lainaukset korjattu -PMM-

Avatar
Technic1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 18.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Technic1 » 03.05.2005 20:04

numppa kirjoitti:NO ONKO TOI OSIEN KERÄÄMINEN ERI AUTOISTA SITTEN JÄRKEVÄÄ :roll: :roll: :roll:
***On ja kokonaisevaltaisesti harrastajan kannalta taloudellista. Ei tarvitse maksaa maltaita osasta, jonka voi maalaisjärjellä sorvata mutamalla eurolla... :) Minulla ja kavereillani ei ole pienintäkään mielenkiintoa pitää perä ja vaihdelatikkosulkeisia joa kisan jälkeen. Muutakin tekemistä on. Yllättävää kyllä... :( ***
numppa kirjoitti:KUINKAHAN MONI ESIM. STARLETILLA AJAVA AJAA KOKONAAN OMALLA TEKNIIKALLA. TAI ESCORTILLA :?: :?:
***Ne joilla on rahaa enemmän kuin omiksi tarpeiksi tai ovat henkeen ja vereen merkkifanaatikkoja... 8O 8O ***
numppa kirjoitti:JOSSAIN VAIHEESSA TOI VEROTTAJAKIN HERÄÄ NOIHIN KIKKAILUIHIN :twisted: :twisted: :twisted:
***Niin kauan kun punaiset siirtotarrat on olleet olemassa, verottaja on ollut asiasta jyvällä ja siksvarten tämä tarrasysteemi on luotu. Niitä varten jotka haluaa ajaa varmasti sellaisella autolla jossa lukee pultinkannassakin Ford/VW/Opel on luotu trophy-luokat ja ryhmä N... :D
Jos viitsisit perustella, mitä negatiivista on siinä että autosta löytyy esim eri kauppamerkkiä olevia voimansiirron osia jotka ovat a)paljon kestävämpiä ja b)huomattavasti edullisempia.
Autossa jonka pelissä olen värkännyt, laatikko on auton omaa kauppamerkkiä ja noin 1,5 kisan jälkeen joku osa poikii... :twisted:
Autourheilu nielee rahaa ihan riittävästi ja tuo kauppamerkkisääntö merkitsisi samaa kuin antaisi allergiselle henkilölle allergisen reaktion aiheuttavan tuotteen... :cry:

Lainaukset korjattu -PMM-

Avatar
dino
Viestit: 2
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja dino » 03.05.2005 20:12

numppa kirjoitti:F-RYHMÄ ON MENETTÄNYT AIKOJA SITTEN SEN HALVAN HARRASTUSLUOKAN TITTELIN JOTA VARTEN SE KAI PERUSTETTIIN.
JOSPA PALATTAISIIN TAKAISIN JUURILLE JOLLOIN AUTOISSA OLI SEN OMIA OSIA EIKÄ SEMMOISTA PALAPELIÄ KUIN NYT :lol: :lol:
joo ei muuta kun ensi hätään säiliö alusta ja ruiskut/suorasytöt vesakkoo.niin huippu autot halpenee 5000e-7000e rengas sääntö 6-8 rengasta per,kisa :twisted: :twisted: :twisted:

Avatar
Technic1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 18.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Technic1 » 03.05.2005 20:26

kprt kirjoitti:
Technic1 kirjoitti:
numppa kirjoitti:F-RYHMÄ ON MENETTÄNYT AIKOJA SITTEN SEN HALVAN HARRASTUSLUOKAN TITTELIN JOTA VARTEN SE KAI PERUSTETTIIN.
JOSPA PALATTAISIIN TAKAISIN JUURILLE JOLLOIN AUTOISSA OLI SEN OMIA OSIA EIKÄ SEMMOISTA PALAPELIÄ KUIN NYT :lol: :lol:
Tuo saa varauksettoman kannatukseni, että Kit-ja WRC luokitukset kielletään, mutta missään nimessä en kannata että osan olisi oltava samaa kauppamerkkiä.
Silloin tulisi taas harastukselle lisää hintaa...
Jaa että tulee lisää hintaa ? No muutetaan samalla sääntöjä vielä siten että Ruisku / Läppärunko viritelmät pois, kun ei niitä vissiin Starletissa vakiona ole koskaan ollutkaan ? Ja onko Starletissa ollut Volvon periä vakiona ? Escortissa ? Eikö F ryhmä pitänyt alunperin olla latojen takana seisovien vanhojen kilpurien kilpaluokka ? Mielestäni voisi vielä muuttaa rengas sääntöä siten että alle 1600ccm ajaa max 14" ja yli 1600ccm max 15", tällöin saataisiin mielestäni rengas kustannuksiakin kuriin, vaikka joku rengas myyjä saattaa olla erimieltä :? Toinen mitä ehdottaisin " kukkaroa " keventävänä olisi vyöt / penkit / kypärät käyttö aika: viim. leima + 5v, tietenkin normaalin kunto syynnin puiteissa. Mielestäni tämäkin auttaa budjetoinnissa 10vuoden harraste ajatteluun.
***Varmasti tulee, kun alkuperäinen osa on kalliimpi ja sääntö että osan on oltava samaa kauppamerkkiä kanta-auton kanssa, nostattaa osan hinnat pilviin, kun nykyisen vapaan osapolitiikan tilalle muodostuu "monopoli". koska olisi pakko ostaa jos haluaisi harrastaa. Tämä on sitä korkeampaa matematiikkaa, kaiketi?? :?
Ja jos oikein tarkkaan mennään, niin kuin moessa F-ryhmän autossa on hihnalta tullessa ollut tuplakaasarit, peltipakosarja jnejne...***
Lainaukset korjattu -PMM-

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Muutoksia F ryhmään

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 03.05.2005 20:56

Hei poijaat ei rakentelua kielletä saat laittaa eskorttiin vaikka volgan perän jos haluut, rajoitus koskee autoja mitkä vanhenee 2006 alusta alkaen ja aika vähissä rupee olee takavetoiset. Ja nuo puheet 400 Heppasista voitte kyllä lopettaa 300 sataakin on kovaluku joka on suuri ongelma BMW,n kohdalla pidon nimikkeellä, kyllä sillä 10.000.-¤ Starletilla on todella suuret mahdollisuudet voittaa kisoja kaikissa lisenssi luokissa ( katelkaa tuloksia)
"Tuhatsatayksitoista"

Vastaa Viestiin