Lämmöt ei pysy kurissa!

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Lämmöt ei pysy kurissa!

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 12.06.2005 20:22

Meillä on tälläinen suzuki swift GTI ännä trophy ja tuli hieman onkelmia, sillä auto keittää pienen ajon jälkeen!

Olimme jokkisradalla testaamassa kunnes 5-7 kiekan jälkeen alko nesteet tulee paisuntasäiliöstä ulos! (huom. lämpömittari näytti puoltavälii ) 8O
Annettiin jäähtyä ja lisättiin nestettä. Sit uudestaa pari kiekkaa ja taas nesteet tulee ulos.

Kotiin päästiin, niin otettiin termostaatti irti ja kokeiltiin ilman sitä, mutta sama homma. Eli se ei vaikuta. Tosin menen kohta tarkistaa, että toimiiko se edes.

Missähän mahtaa olla vika? Kansipahvia epäiltiin, mutta eikös sen pitäs pukata jo nesteet pihalle ennenkuin lämmöt edes nousee. Sillä nyt kyllä vesi kiehu.

Syyläri ei parhaimmalta näytä, sillä sieltä täältä on ne jäähdytysrivat (jutskat jotka on "vesiputkien" välissä) kulunu ja jostain väleistä puuttui. Syyläri ei kuitenkaan vuoda.

Tuntuu siltä, että lämmöt pysyisivät kurissa hieman paremmin jos laittaa sisälle puhaltaa ilmaa täysillä lämmöillä.. Emme ole testaneet että lakkaako keittäminen. Tosin eihän sen nyt saisi keittää, jos sisälle ei puhalla kuumaa! Kun ei saunassakaan huvittaisi istua.

Mutta mikä siis neuvoksi?? :(

Syyläri on nyt putsausaineissa mahdollisten tukoksien vuoksi.. Ja mikähän sitä lämpömittariakin vaivaa..

Avatar
VesQ
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 65
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VesQ » 12.06.2005 20:47

Voipi hyvinkin olla kansi halki, kaverilla oli sama juttu että kun ajeli rauhallisesti niin kaikki ok mutta heti kun lähti kovempaa ajamaan niin vedet pellolle, ja taas sama juttu seuraavalla kerralla, kansi oli halki sen verran että rauhallisessa ajossa ei vuotanut mutta kun antoi kunnolla soppaa niin alkoi vuotaa

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 12.06.2005 21:51

Ja kannattaa myös tarkistaa että flekti varmasti pyörii oikeinpäin(jos on ollut johdot irti...eräällä oli ongelmia remontin jälkeen kun pystyi laittamaan johdot väärinpäin :oops:

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 12.06.2005 22:58

VesQ kirjoitti:Voipi hyvinkin olla kansi halki, kaverilla oli sama juttu että kun ajeli rauhallisesti niin kaikki ok mutta heti kun lähti kovempaa ajamaan niin vedet pellolle, ja taas sama juttu seuraavalla kerralla, kansi oli halki sen verran että rauhallisessa ajossa ei vuotanut mutta kun antoi kunnolla soppaa niin alkoi vuotaa
Juups.. Mutta mutta.. Mietin vaan että onkohan lämpömittarissa vikaa.. Ku se näyttää aina puoleenväliin, kun tota tapahtuu! Sillon jos ois kansi halki, niin eikö sillon pitäis olla öljyt ja nesteet sekasin ja sit vielä että nesteet pitäis suihkuta ulos jo pienellä lämmöllä?

Syyläriä putsattiin.. Ja termostaatti oli ok. Tilataan huomenna uus kannentiiviste. Mutta mikähän sitte jos sekään ei auta. Onkohan kansi sillon sökö? :evil:

Avatar
Aleli
B-junnu
B-junnu
Viestit: 48
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Aleli » 12.06.2005 23:18

Missäkä kohtaa se lämpöanturi on?

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 13.06.2005 00:44

Hommaa nyt ensimmäiseksi UUSI painekorkki, sillä jos se ei pidä, niin nesteet tulevat taatusti pihalle ennen aikojaan. Nestehän kiehuu vasta 120 asteen paikkeilla paineenalaisena, jota korkin pitäisi pitää 1-1,4 kiloa autosta riippuen. Onko järjestelmässä painetta, silloin kun nesteet alkaa tulla ulos, eli onko letkut kovia??
Ensin perusjutut kuntoon, ja sitten vasta muita asioita tutkimaan. Ja jos kansi on halki, niin se voi olla halki monesta eri paikasta. Eli aika harvoin öljyt ja vedet menevät keskenään sekaisin jos kansi on halki.

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 13.06.2005 17:30

Flektissä ei ole vika, eikä pyöri väärinpäin.. Syylärin korkki on kyllä kunnossa. Termostaatti toimii ja samoin kuin vesipumppu! Onko tässä enää muuta mahdollisuutta kuin kansipahvi tai koko kansi!? :?

Ja eiköhän lämpöjen pitäisi pysyä kurissa ilman sitä että sisäle puhaltava ilma olis täysillä!!? Onhan tuo kuitenkin melkein vakio.. Ja vakiossa varmasti pysyy kurissa vaikka kylmää puhaltaisikin!

Avatar
rambler
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 05.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja rambler » 13.06.2005 18:01

Ketzi kirjoitti:Flektissä ei ole vika, eikä pyöri väärinpäin.. Syylärin korkki on kyllä kunnossa. Termostaatti toimii ja samoin kuin vesipumppu! Onko tässä enää muuta mahdollisuutta kuin kansipahvi tai koko kansi!? :?

Ja eiköhän lämpöjen pitäisi pysyä kurissa ilman sitä että sisäle puhaltava ilma olis täysillä!!? Onhan tuo kuitenkin melkein vakio.. Ja vakiossa varmasti pysyy kurissa vaikka kylmää puhaltaisikin!
Tulee nyt ekaks mieleen et oot astunu paskaan! Kannattaisko ostaessa jo kokeilla noi hommat? Mää tekisin näin: Aja se 10 kilsaa lämppäri täysillä vilkaisematta mittareita nii kyllä se näyttää mis se vika on! Ja avaa se korkki heti ja kato onko siin "kermaa" jos ei nii sama vika ku meitin rambleris1 Paskan möivät!!!! 8O

Avatar
Pelkuri
Viestit: 3
Liittynyt: 12.06.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Pelkuri » 13.06.2005 18:05

[quote="Ketzi"]Flektissä ei ole vika, eikä pyöri väärinpäin.. Syylärin korkki on kyllä kunnossa. Termostaatti toimii ja samoin kuin vesipumppu! Onko tässä enää muuta mahdollisuutta kuin kansipahvi tai koko kansi!? :?

Kokeile kaasutella ilman korkkia,jos näkyy ilmakuplia syylärissä,niin voipi olla kannesta venttiilinvälit halki. :oops:

Avatar
VAZ-rallye
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 14.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VAZ-rallye » 13.06.2005 20:24

Lopeta leikkiminen ja vaihda jäähdytin, jos siitä kerta jäähdytysrivat irtoaa.Ei sellaisessa jäähdyttimessä ole enään tehot tallella.Lämpömittarin näyttämää kannattaa myös epäillä.

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 13.06.2005 21:58

rambler kirjoitti:
Ketzi kirjoitti:Flektissä ei ole vika, eikä pyöri väärinpäin.. Syylärin korkki on kyllä kunnossa. Termostaatti toimii ja samoin kuin vesipumppu! Onko tässä enää muuta mahdollisuutta kuin kansipahvi tai koko kansi!? :?

Ja eiköhän lämpöjen pitäisi pysyä kurissa ilman sitä että sisäle puhaltava ilma olis täysillä!!? Onhan tuo kuitenkin melkein vakio.. Ja vakiossa varmasti pysyy kurissa vaikka kylmää puhaltaisikin!
Tulee nyt ekaks mieleen et oot astunu paskaan! Kannattaisko ostaessa jo kokeilla noi hommat? Mää tekisin näin: Aja se 10 kilsaa lämppäri täysillä vilkaisematta mittareita nii kyllä se näyttää mis se vika on! Ja avaa se korkki heti ja kato onko siin "kermaa" jos ei nii sama vika ku meitin rambleris1 Paskan möivät!!!! 8O
Testattiin autoa jonkin aikaa! Ja kenkää sai! Sillon oli lämmitin päällä ja mittari ei noussut paljoa. Kun pistettiin puhaltaa kylmää sillon ostotilanteessa, niin ajelin vielä vähän aikaa ja mittari alkoi nousta.. Tosin ajo lopetettiin sitten sen jälkeen.. Sillon ei ainakaan huomattu mitään vuotoja!

Huomenna otetaan kansi auki! Ja varmistetaan vielä, että pitääkö syylärin korkki! Jos tiivisteessä ei ole vikaa, niin kaippa sitä kannen joutuu lähettää jonnekin koepuristuksiin! Ilmottelen kyllä kun vika löytyy.. Ja tutkitaan kaikki asiat mitä täällä on neuvottu!

Edit.. Niin ja öljyt ja nesteet ei ole sekasin!!!

Avatar
rambler
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 05.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja rambler » 13.06.2005 22:35

Ketzi kirjoitti:
rambler kirjoitti:
Ketzi kirjoitti:Flektissä ei ole vika, eikä pyöri väärinpäin.. Syylärin korkki on kyllä kunnossa. Termostaatti toimii ja samoin kuin vesipumppu! Onko tässä enää muuta mahdollisuutta kuin kansipahvi tai koko kansi!? :?

Ja eiköhän lämpöjen pitäisi pysyä kurissa ilman sitä että sisäle puhaltava ilma olis täysillä!!? Onhan tuo kuitenkin melkein vakio.. Ja vakiossa varmasti pysyy kurissa vaikka kylmää puhaltaisikin!
Tulee nyt ekaks mieleen et oot astunu paskaan! Kannattaisko ostaessa jo kokeilla noi hommat? Mää tekisin näin: Aja se 10 kilsaa lämppäri täysillä vilkaisematta mittareita nii kyllä se näyttää mis se vika on! Ja avaa se korkki heti ja kato onko siin "kermaa" jos ei nii sama vika ku meitin rambleris1 Paskan möivät!!!! 8O
Testattiin autoa jonkin aikaa! Ja kenkää sai! Sillon oli lämmitin päällä ja mittari ei noussut paljoa. Kun pistettiin puhaltaa kylmää sillon ostotilanteessa, niin ajelin vielä vähän aikaa ja mittari alkoi nousta.. Tosin ajo lopetettiin sitten sen jälkeen.. Sillon ei ainakaan huomattu mitään vuotoja!

Huomenna otetaan kansi auki! Ja varmistetaan vielä, että pitääkö syylärin korkki! Jos tiivisteessä ei ole vikaa, niin kaippa sitä kannen joutuu lähettää jonnekin koepuristuksiin! Ilmottelen kyllä kun vika löytyy.. Ja tutkitaan kaikki asiat mitä täällä on neuvottu!

Edit.. Niin ja öljyt ja nesteet ei ole sekasin!!!
No kato ny j******* peiliin ekaks jos lämmöt nousee jo koeajossa! Oliko se pakko ostaa se halvin? Arvo nyt ihan rauhassa niiden termareiden kanssa,mut ei se kyllä niillä enään korjaannu! Olisit ottanu vaikka äiskän matkaa jos sen citikassa ois joskus ilmenny vaik samoja oireita!!!! 8O

Avatar
funrally
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 51
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja funrally » 14.06.2005 06:11

Meillä suzuki käy kuumana koko ajan pätkällä, mutta ilmeisesti öljyt lämpeää liikaa liian tiiviin pohjapanssarin vuoksi, jota nyt kokeillaan muuttaa.
Mutta kuumeneeko se teidän auto normaali ajossa jo, vai vasta pätkällä?
itse kanssa kokeilisin ensin sitä paine korkkia, siis vaihda uusi!!!

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 14.06.2005 06:40

No kato ny j******* peiliin ekaks jos lämmöt nousee jo koeajossa! Oliko se pakko ostaa se halvin? Arvo nyt ihan rauhassa niiden termareiden kanssa,mut ei se kyllä niillä enään korjaannu! Olisit ottanu vaikka äiskän matkaa jos sen citikassa ois joskus ilmenny vaik samoja oireita!!!! 8O[/quote]

No mitäs vittua sinä nyt mesoat? Tälläsiä asiattomia kommentteja en kyllä tullut kysymään. Mistä helvetistä mä tiedän että lämpömittari on sökönä, jos auto ei pukkaa testissä nestetiä pihalle ja lämpömittari näyttää alle puolen!
Voit mun puolesta kyllä pitää pääs kii.. Sun neuvoista ei ainakaan mitää hyötyä ole ollu!

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 14.06.2005 06:43

funrally kirjoitti:Meillä suzuki käy kuumana koko ajan pätkällä, mutta ilmeisesti öljyt lämpeää liikaa liian tiiviin pohjapanssarin vuoksi, jota nyt kokeillaan muuttaa.
Mutta kuumeneeko se teidän auto normaali ajossa jo, vai vasta pätkällä?
itse kanssa kokeilisin ensin sitä paine korkkia, siis vaihda uusi!!!
Ollaan päästy vasta tosi vähän kokeilemaan. Mutta mun mielestä lämpeneminen alkaa silloin kun ollaan "pätkällä". Eli kuin kone saa kierroksia!
Ja sit hetken päästä pulputtaa.. Uus korkki on jo tilattu. Ja tänään testataan vielä syöttää syyläriin painetta ja katsoa pitääkö korkki.

Vastaa Viestiin