Toyotan 2t kone ja muuta

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Toyotan 2t kone ja muuta

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 29.10.2005 18:46

Tuli sitten haksahdettua "sprinttiautoon" eli Starletti Carinan 1,6:lla koneella eli ilmeisemmin ikivanha 2t (en ole autoa vielä nähnyt ja ei tullut myyjältä kysyttyä). Minulla ei ole mitään käsitystä Toyotista ja varsinkaan tuosta koneesta. Myyjän mukaan kone on muuten vakio, mutta alakerta kevennety ja tasapainotettu sekä yksi tuplakaasari (liekkö sekin vakio). Eli hankin jälleen "kilpa-auton", jolla ei mitään mahdollisuuksia pärjätä, mutta harrastaa saa (ja halvalla :D ).

Tavoitteena hieman päälle sata hummaa, mikä on halvin resepti? Tarkoitus on säilyttää mm. vakiovenat, saako tuota kantta virtaamaan noilla?

Katsotaan nyt kuinka halvalla voi taas harrastaa, todennäköisesti tyhmää taas viedään...

PS. Välitettyä askia ja/tai lukollista tiheää perää saa tarjota tuon koneen jatkoksi.

Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Toyotan 2t kone ja muuta

Viesti Kirjoittaja Matsku » 29.10.2005 19:00

Melkein sanoisin että osta jostain vakio gt corollan konen tohon, on vakiona 125 hummaa ja potentiaalia jatkojalostukseen riittää!
Ja suht vakiona ei ajamalla rikki saa, ja on ostettaessakin halpa!

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Re: Toyotan 2t kone ja muuta

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 29.10.2005 19:27

Matsku kirjoitti:Melkein sanoisin että osta jostain vakio gt corollan konen tohon, on vakiona 125 hummaa ja potentiaalia jatkojalostukseen riittää!
Tätä itsekin ajattelin. Onko kyseessä "bolt on" tyyppinen tehtävä tuon 2t:n tilalle, vai mihin pitää varautua?

Edit: Tyhmä ja tietämätön kun noista Tojoista olen, niin onko tuo GT:n kone 2t-g eli samaan lohkoon tehty DOHC?

Edit 2: Ilmeisesti ei ole vaan 4a-ge? Ei liene suoritettavissa "bolt on"?

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emk » 29.10.2005 21:51

Hmmm.... Toisaalta jos sprinttiä ajattelee niin myös 1300 koneen laittaminen voisi olla järkevää? Niistähän on jonkun verran keskusteltu tuolla foorumilla. Toisaalta voihan laittaa halvan 1600 ja vaan ajella, 1300:iisa vaan voisi SUHT halvalla vähän pärjätäkkin...

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 29.10.2005 23:54

Saa nähdä mitä tuon kanssa tekee... Tuli taas hetken mielijohteesta päätettyä tuollainen ostaa ja moinen kapistus pitäisi vielä Oulun takaa hakeakin.

Kun nyt selvittelin, niin tuohon 2t:n(kin) näyttäisi pätevän aika perusniksit ja mitään ihmeellistä siinä ei taida olla. Kansi virtaa kuulemma vakiona huonosti, mutta lienee portattavissa vakiovenoilla tuonne 160 pollen tietämiin. Isolla nostolla männät tapailevat venttiilejä varsinkin jos lohkosta parin millin siivu pois eli mäntiin koloja. Vakio pakosatsi virtaa ilmeisesti yli 130 hummaa, joten sitä ei tarvitse ekana vaihtaa. Päälle vielä vaikkapa 2x40 DCOE, niin vaikuttaisi tonnilla tulevan se 120-130 hummaa. Ihan jees.

Vaihtoehto kaksi olisikin se GT:n kone, mutta silloin menee aski ja ilmeisesti kardaanikin uusiksi.

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 30.10.2005 09:45

Rallisatiainen kirjoitti:Saa nähdä mitä tuon kanssa tekee... Tuli taas hetken mielijohteesta päätettyä tuollainen ostaa ja moinen kapistus pitäisi vielä Oulun takaa hakeakin.
Nyt yön yli nukuttua, tulin siihen johtopäätökseen että ei taida kannattaa aloittaa koko projektia. Käytännössä koko auton tekniikka pitäisi pistää uusiksi eli halvemmaksi tulee ostaa valmis auto. Siis perinteinen puihinmeno...

Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Matsku » 30.10.2005 11:05

Kerroppas autosta vähän enemmän,mulla kun on 1300 tekniikka olemassa tommoseen... eli jos ton pois haet, ja haluat hukata eteenpäin...

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 30.10.2005 11:16

Eipä tuossa Starletissa mitään ihmeellistä. F-ryhmän kaaret, asiallisen näköinen koppa, Bilsteinit takana ja edessä kasaamaton Bilstein/Selholm -paketti. Eli ihan perusalustalla oleva kaarellinen Stara josta puuttuu kunnon tekniikka.

Vastaa Viestiin