MM-Rallit
- MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
MM-Rallit
Ehkä "Mitsunkin" luopuminen on merkki siitä että WRC autojen tekeminen ei ole Järkevää ? Uskon että viimeistään viiden vuoden sisällä ( ehkä 3 ) on palattu vanhojen A-, sekä ehkä N-, ryhmän sääntöjen mukaisiin autoihin. Tokihan niillä saa ajaa tälläkin hetkellä, mutta tehdastallit, sikäli kun niitä on mukana, ajattavat mieluummin WRC-kalustoa. Varmasti niille keksitään omat uudet ryhmät, mutta asiaa se ei muuta. Autotehtaiden ahdinko varmasti tulevaisuudessa vain kasvaa. Ei ole nytkään esille tullut näkyvä , mahdollinen GM:n "konkurssi" varmasti valoatuova asia autotehtaille.
- 1770
- A-Junnu

- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Miksi autotehtaat ovat mukana autourheilussa ? Siksi, että he saisivat uusia autoja myydyksi, vanha sanonta voita sunnuntaina myy maanantaina toimii edelleen. Tehtaat hakevat autourheilulla tiettyä näkyvyyttä määrätyssä kohderyhmässä. Jos tämä näkyvyys ei ole riittävän hyvää suhteessa panoksiin, lopetetaan ko toiminta. Tuskin Mahosen maininta siitä, että mitsulla menee huonosti ja lopettamispäätös johtuu vain siitä, eikä rallin kustannuksilla ole mitään tekemistä asian kanssa pidä paikkaansa.Asia voidaan nähdä myös niin, että vaikka mitsun tehtaalla on rahat vähissä, niin kyllä he jatkavat mainontaansa. Vähäiset rahat kohdistetaan vaan sinne, missä niiden toivotaan tuovan eniten vastinetta. Formuloissahan on puhuttu jo pitkään siitä, kuinka yksityistiimit ovat lajin suola, autotehtaita tulee ja menee. Samoin on rallissa ( vain Ford tuntuu pysyvän). Ralli eroaa kuitenkin formuloista siinä, että toistaiseksi ei ole hyväksytty yksityistiimeille oman auton tekemistä. Rallissa siis tarvitaan autotehtaita tekemään aihioita. Yksityistiimit tarvivat siis tehtaita, joista autot saadaan. Olisiko nyt kuitenkin FIA:ssa aika miettiä, millä säännöillä ja minkä tyyppisillä autoilla jatkossa ajetaan ja ottaa päätöksissään huomioon se, että myös yksityistiimeillä olisi mahdollisuus rakentaa voittaja-auto ???
-
basso
- KV

- Viestit: 542
- Liittynyt: 10.05.2004 00:00
Oishan se toki hienoa, että viivalla ois vaikka 7 Subarua ja yheksän Fordia ja niin edelleen. Kaikki olisivat erilaisissa väreissä. Minä en vain oikein jaksa nähdä tällaista visiota todennäköisenä. Miten noiden tallien budjetti rakennetaan?
Laskisiko silloin kisakohtaiset kustannukset rajusti, kun nykyään yksityisellä rahoituksella yhdenkin rallin ajaminen tuntuu järjettömän kallillta. 200 000 euroa on iso summa. Tuohon päälle pitäis vielä autoa pystyä kehittämäänkin. Muistaakseni yksi guru on joskus maininnut jotensakin näin että jokainen voi rakentaa 2-vetoisen huippuaton, mutta kun mukaan tulee kaks uutta vetävää pyörää, voimansiirron hifiosat ja turbo, niin tarvitaan pohjaton rahakaivo, josta ammentaa. Sääntöjä tulee varmaan muuttaa, kun eihän tuo huippuauton rakentaminen onnistunut Huyndailta, Seatilta, Skodalta ja Suzuki ei uskalla näillä näkymin edes lähteä yrittään. Kuka ne yksityisautot oikein tekis? Ei kai niillä nykyään oo täysiä tumpeloita töissä noissa isoissa tehtaissa, jotka korvattais kyläsepillä tulevaisuudessa.
Kyllähän tässä nyt eletään jonkinlaista syvää kriisiä ja ratkaisu varmaan tulee johonkin suuntaan. Toivottavasti se tulee pian, ennen kuin on liian myöhäistä.
Kuuluis muuten varmaan tääkin topic tuonne MM- osastoon. No tulipahan purettua turhautumista tännekin.
Laskisiko silloin kisakohtaiset kustannukset rajusti, kun nykyään yksityisellä rahoituksella yhdenkin rallin ajaminen tuntuu järjettömän kallillta. 200 000 euroa on iso summa. Tuohon päälle pitäis vielä autoa pystyä kehittämäänkin. Muistaakseni yksi guru on joskus maininnut jotensakin näin että jokainen voi rakentaa 2-vetoisen huippuaton, mutta kun mukaan tulee kaks uutta vetävää pyörää, voimansiirron hifiosat ja turbo, niin tarvitaan pohjaton rahakaivo, josta ammentaa. Sääntöjä tulee varmaan muuttaa, kun eihän tuo huippuauton rakentaminen onnistunut Huyndailta, Seatilta, Skodalta ja Suzuki ei uskalla näillä näkymin edes lähteä yrittään. Kuka ne yksityisautot oikein tekis? Ei kai niillä nykyään oo täysiä tumpeloita töissä noissa isoissa tehtaissa, jotka korvattais kyläsepillä tulevaisuudessa.
Kyllähän tässä nyt eletään jonkinlaista syvää kriisiä ja ratkaisu varmaan tulee johonkin suuntaan. Toivottavasti se tulee pian, ennen kuin on liian myöhäistä.
Kuuluis muuten varmaan tääkin topic tuonne MM- osastoon. No tulipahan purettua turhautumista tännekin.
- kprt
- KV

- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Hei ootteko unohtanut tai ehkä jättäny lukematta, mutta eikö FIA:n tavote ollut SUPER 2000 4wd autot ? Pari Toyotaa, Poloo ja nyt uusimpana Fiat tehty ( jota McRae on testannut ) ! Suuntahan oli turbot pois ja autot moottorilta vapaasti hengittäviksi ja turha elektroniikka pois voiman siirrosta. Autot voisi olla jopa WTC autoja lisättynä vain 4wd. Turha on täällä metsän siimeksessä surra että rallin MM on ohi
Päin vastoin lukekaa ja pyörikää netissä kyllä ralli jatkuu jollain kotterolla tulevaisuudessakin. Näitä sääntö / raha ongelma juttuja on ollut ennenkin. Ja olishan se vaihteluu jos 2006 mestari onkin Red Bull Skoda rally team 
-
basso
- KV

- Viestit: 542
- Liittynyt: 10.05.2004 00:00
Ei oo toki unohdettu. Mulle ei vaan mee jakeluun, miten nuo super2000 autot olisivat sen halvempia kuin riisutut WRC:t. Sama nelivetotekniikka täytyy vehkeisiin laittaa ja koneita rääkätään enemmän, ainakin minun käsitykseni mukaan. Oishan se hyvä, että autoja tulis enemmän mukaan, mutta miten Mitsujen ja Subaruiden kanssa? Jossain kivenkiertorääkkäjäisissä ois melkoinen etu noilla superautoilla, kun niihin kuitenkin varmaan saa hieman kestävämmästä materiasta mm. alustan osia. Sitten jos N-laisiin saa laittaa taakimpaa tavaraa sisään, niin MM-sarjasta tulee merkkiluokka. Tai no eihän se kovin hirveesti oo viime vuosina siitä poikennut.kprt kirjoitti:Hei ootteko unohtanut tai ehkä jättäny lukematta, mutta eikö FIA:n tavote ollut SUPER 2000 4wd autot ? Pari Toyotaa, Poloo ja nyt uusimpana Fiat tehty ( jota McRae on testannut ) ! Suuntahan oli turbot pois ja autot moottorilta vapaasti hengittäviksi ja turha elektroniikka pois voiman siirrosta. Autot voisi olla jopa WTC autoja lisättynä vain 4wd. Turha on täällä metsän siimeksessä surra että rallin MM on ohiPäin vastoin lukekaa ja pyörikää netissä kyllä ralli jatkuu jollain kotterolla tulevaisuudessakin. Näitä sääntö / raha ongelma juttuja on ollut ennenkin. Ja olishan se vaihteluu jos 2006 mestari onkin Red Bull Skoda rally team
- northwest
- KV

- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Eikös näissä S2000-autoissa ole kierrostenrajoitin (8500rmin?) jolla estetään "vingutinmoottoreiden" valmistus,taisi olla VM:n jutussa maininta Corollan kohdalla että vakio osilla kestävyyttä on riittävästi eikä ultrakalliita osia tarvita.
-eikä sääntö taida edes kalliita erikoismateriaaleja sallia.
Korityöthän on kuitenkin melkoisen samat kuin WRC:ssä joten siltä puolelta säästöä tulee vähemmän.Mutta onhan nykyisten moottorit ja voimansiirrot aivan älyttömän kalliita :?
-eikä sääntö taida edes kalliita erikoismateriaaleja sallia.
Korityöthän on kuitenkin melkoisen samat kuin WRC:ssä joten siltä puolelta säästöä tulee vähemmän.Mutta onhan nykyisten moottorit ja voimansiirrot aivan älyttömän kalliita :?
- PK1961
- KV

- Viestit: 331
- Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Eikös se "jokin guru" ollut tämä k-suomen A.Saxspeed joka totesi,että sitten kun laitetaan (WRC) kuristin,niin pitää olla budjettia....
Jostain päin kuului sellaisia että myös Peugeot olisi tulossa 2008 mukaan,autona ensi vuonna lanseerattava 207,ja tietenkin super 2000.
Mikseipä nakumallillakin,kun ensin on pantu Le Mans polvilleen?
Jostain päin kuului sellaisia että myös Peugeot olisi tulossa 2008 mukaan,autona ensi vuonna lanseerattava 207,ja tietenkin super 2000.
Mikseipä nakumallillakin,kun ensin on pantu Le Mans polvilleen?