Desipelit
- KRT
- A-Junnu
- Viestit: 77
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Pattijoki
- Viesti:
Desipelit
Mikä on käytäntö nykyään kun äänet mitataan rallin katsastuksessa. Onko tiedossa hylsy jos menee yli rajan vai selviääkö katsastuskortin merkinnällä ja pääsee kuitenkin kilpailuun. On äänet siinä rajoilla kun on konttorilla mitattu. Ennenhän ylitykset merkittiin katsastuskorttiin rallin katsastuksessa mutta se ei ollut kuitenkaan este kyseiseen ralliin osallistumiseen. Oishan tuo kiva ajaa muutaki ku katsastukseen siellä kilpailupaikalla. Meikäläisen ropposessa ku ei oo paikkoja millekään monsterivaimentimelle.
Ps. Ei mitään jippo/kikka vastauksia vaan käytännönkokemuksia rallin katsastuksesta.
Ps. Ei mitään jippo/kikka vastauksia vaan käytännönkokemuksia rallin katsastuksesta.
- Rubberduck
- B-junnu
- Viestit: 33
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Viimeksi kun rallissa olin, naapuriparkin Escortti pomppasi esikatsastuksessa meluista. Tuloksena oli korjauskehoitus ja uusintanäyttö. Pojat sulloivat putken lopun täyteen kaikenmaailman rojua ja saivat melut alle sallitun ja auton kisaan mukaan. Kisa kylläkin katkesi konerikkoon...
Entäs jos reitillä on RT-asema ja melunmittaus. Eikös melurajojen ylitys siellä johda hylkäämiseen vaikka jollain tiskiharjapatentilla pääsee esikatsastuksestä läpi?
Entäs jos reitillä on RT-asema ja melunmittaus. Eikös melurajojen ylitys siellä johda hylkäämiseen vaikka jollain tiskiharjapatentilla pääsee esikatsastuksestä läpi?
- massa
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Auton melut
Melut kannattaa olla kurissa kun menet katsastukseen. Jos joudut uusinta näyttöön ja "poppas" kostilla sitten pääset uusinta näytöstä läpi, voit olla varma että esim. taukokatsastuksessa äänesi mitataan uudelleen. Ja kannattaako vaarantaa esim. moottoria turvautumalla vippauskonsteihin.
Tällä hetkellä äänirajat on sen verran ylhäällä että pääset rajoihin varmasti kunnon vaimentimilla.
Syy minkä takia ääniä seurataan niin tarkasti on seuraava:
Kilpailujen järjestäjät joutuvat hakemaan kilpailuille ympäristö luvat.Luvan ehtona on mm. se että järjestäjä joutuu toimittamaan luvan antajille taulukon mitatuista äänistä. Jossain paikoissa jopa seurataan lupaehtoja äänien osalta kenttämittauksilla.
Eli kilpailujen järjestäjille ei ole mahdollisuutta laskea kilpailijaa jolla on liian suuret desipelit reitille!
Äänten kurissa pitäminen on suhteellisen pieni homma jolla osaltaan varmistetaan että rallia kiristyvistä ympäristönormeista riippumatta voidaan Suomessa edelleen ajaa.
Tällä hetkellä äänirajat on sen verran ylhäällä että pääset rajoihin varmasti kunnon vaimentimilla.
Syy minkä takia ääniä seurataan niin tarkasti on seuraava:
Kilpailujen järjestäjät joutuvat hakemaan kilpailuille ympäristö luvat.Luvan ehtona on mm. se että järjestäjä joutuu toimittamaan luvan antajille taulukon mitatuista äänistä. Jossain paikoissa jopa seurataan lupaehtoja äänien osalta kenttämittauksilla.
Eli kilpailujen järjestäjille ei ole mahdollisuutta laskea kilpailijaa jolla on liian suuret desipelit reitille!
Äänten kurissa pitäminen on suhteellisen pieni homma jolla osaltaan varmistetaan että rallia kiristyvistä ympäristönormeista riippumatta voidaan Suomessa edelleen ajaa.
- Rattikeisari
- WRC
- Viestit: 908
- Liittynyt: 12.05.2004 00:00
no tiedäppä noista putkihommista,eräskin kuljettaja kertoi Valkeakosken kisassa tarinaa Starletistaan,ja ohjelmastaan katsastuksessa, siis pomppas mittauksessa,ei kun metsästämään jostain uus äänenvaimennin.varaosakaupasta löytyi iskemätön Simmonsin vaimennin,kuinka ollakkaan äänet tais nousta vielä 3db:ä. ETTÄ RUPEEPPA SIINÄ NYT SIT MUUTTAMAAN KOKO PUTKISTOA,VÄÄNTÖKÄYRIEN JA TEHOJEN KUSTANNUKSELLA.no,ei sentään.tällä kertaa kävi armahdus,olihan autoon kuitenki hommattu uusi vaimennin=)
- KRT
- A-Junnu
- Viestit: 77
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Pattijoki
- Viesti:
Desipelit
Joo ei oo tarkoituskaan ruveta tekeen mitään tiskiharjavirityksiä. Auto on A-mallin ascona ja kun tankki on alkuperäisellä paikallaan niin sinne ei mahdu simmonsin pikkuvaimenninta kummempaa. Joku jo kirjoittikin noista vääntö- yms. jutuista niin se on itelläki osasyynä siihen putkiston muutoksen vastahankaisuuteen sillä sit joutus käyttään vielä penkissäkin uudelleen että sais säädöt kohilleen. Kertyy pikkuhiljaa taas iso menoerä mutta täytyy nyt ensviikolla kattoo että minkälaiset on äänet punakilpikatsastuksessa kun on vuoden vanha putkisto paikollaan. Viime kesänä mittauksissa tosiaan pyöri 102-107 dB välillä mutta silloin oli putkisto vielä uusi. Toivottavasti nokevunut putki vaimentaa.
- LeeHarvey
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Hyvinkää
Melut on teknisissä määräyksissä annettu raja, jota ei saa ylittää. Vastaava kuin esim. polttoaine ja oktaaniluku. Moottori ja putkisto pitää pystyä tekemään, niin että desipelit pysyy kurissa. Naurettavaa murista, että tehot tippuu, kun pitää tehdä uusi putki.Rattikeisari kirjoitti:no tiedäppä noista putkihommista,eräskin kuljettaja kertoi Valkeakosken kisassa tarinaa Starletistaan,ja ohjelmastaan katsastuksessa, siis pomppas mittauksessa,ei kun metsästämään jostain uus äänenvaimennin.varaosakaupasta löytyi iskemätön Simmonsin vaimennin,kuinka ollakkaan äänet tais nousta vielä 3db:ä. ETTÄ RUPEEPPA SIINÄ NYT SIT MUUTTAMAAN KOKO PUTKISTOA,VÄÄNTÖKÄYRIEN JA TEHOJEN KUSTANNUKSELLA.no,ei sentään.tällä kertaa kävi armahdus,olihan autoon kuitenki hommattu uusi vaimennin=)
Saisihan sitä lisää tehoa ilokaasullakin, mutta kun ei saa laittaa. :)
- Rattikeisari
- WRC
- Viestit: 908
- Liittynyt: 12.05.2004 00:00
no tarkoitinkin että putkiston muutosmahdollisuudet kilpailupaikalla ovat aika rajalliset. tuskin kenelläkään on useampaa putkistoa mukana. ja faktahan on se että äänet mitataan kierroksilla joilla kisassa ei ajeta. käytännössä siis himskutin kovaääninen auto saattaa läpäistä mittauksen,ja taas vaimeampiääninen saattaa pompsahtaa mittarien luona.mutta eihän kyse sentään ole elämää vakavammasta asiasta....Valkeakosken tapauksesta vaikea sanoa mitä mittarit olis näyttäny välikatsastuksessa,kun auto poistui maisemaan melko aikaisessa vaiheessa..
- LeeHarvey
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Hyvinkää
Jos putkisto tehdään kunnolla alunperin ei sitä tarvitse tehdä uudestaan kisapaikalla.
Desipelit oli ennen 100 ja mittaustapa määritetty tarkoin. Kun mittaustavasta tuli aina nutinaa annettiin löysiä desipeleihin. Nyt nuo löysät on mitattu ulos ja taas on jotain väärin.
Tehkää putki, jolla äänet on 95, niin ei tule ongelmia. Niin me tehtiin.
Desipelit oli ennen 100 ja mittaustapa määritetty tarkoin. Kun mittaustavasta tuli aina nutinaa annettiin löysiä desipeleihin. Nyt nuo löysät on mitattu ulos ja taas on jotain väärin.
Tehkää putki, jolla äänet on 95, niin ei tule ongelmia. Niin me tehtiin.
- Jartze
- Viestit: 6
- Liittynyt: 17.08.2004 00:00
Mitenkäs toimitaan katsastuksessa kun sattuneesta syystä ei saada Hestecin perään uutta kierroslukumittaria ennen seuraavaa kisaa. Onko minun vastuullani todistaa jotenkin tuo 3500 rpm?? vai tuleeko este kilpailuun. Kyse ei ole kiusanteosta ja äänet on luokkaa 95-97db. Käsittääkseni sääntökirja ei vaadi rundimittaria eikä siellä lue kenen kuuluu todentaa tuo rpm. Miten suhtautuu asiaan "katsastusvirkavalta"
Onko CodeR:llä kommenttia?

Onko CodeR:llä kommenttia?
No joo... Sehän menee sillä lailla, että katsastusvirkailija kehottaa nostamaan kiekat määrättyyn ja kuikuilee ikkunasta sisään ja tietysti ihmettelee kun ei varvikelloa näy :? . Jos katsastaja ei ole tyytyväinen sinun esittämääsi 3500 rpm:ään, hän kytkee tulpanjohtoosi oman induktiomittarinsa tai käyttää akustista kiekkamittariaan ja tarkistaa sillä. Tai sitten hänellä ei ole sitä mittaria ja todetaan, että nyt saatiin sitten tämä tulos ja sillä hyvä... Käytännössä katsastaja, mitattuaan jo muutaman kymmenen autoa, kuulee aika hyvin korvalla parin sadan kiekan tarkkuudella ovatko kierrokset edes siellä päin (tämä myös vinkiksi kiekkamittarin virittäjille - niitäkin kuulemma joskus löytyyJartze kirjoitti:Mitenkäs toimitaan katsastuksessa kun sattuneesta syystä ei saada Hestecin perään uutta kierroslukumittaria ennen seuraavaa kisaa. Onko minun vastuullani todistaa jotenkin tuo 3500 rpm?? vai tuleeko este kilpailuun. Kyse ei ole kiusanteosta ja äänet on luokkaa 95-97db. Käsittääkseni sääntökirja ei vaadi rundimittaria eikä siellä lue kenen kuuluu todentaa tuo rpm. Miten suhtautuu asiaan "katsastusvirkavalta"![]()
Onko CodeR:llä kommenttia?
- Jartze
- Viestit: 6
- Liittynyt: 17.08.2004 00:00
Voishan tuon vaihtovalon ohjelmoida katsastuksen ajaksi 3500 rpm:ään jos poijaat hyväksyisivät sen merkiksi oikeasta kierrosluvusta. Pistäppäs vielä linkki missä tuo artikla on kun en sitä löytänyt.codeR kirjoitti:No joo... Sehän menee sillä lailla, että katsastusvirkailija kehottaa nostamaan kiekat määrättyyn ja kuikuilee ikkunasta sisään ja tietysti ihmettelee kun ei varvikelloa näy :? . Jos katsastaja ei ole tyytyväinen sinun esittämääsi 3500 rpm:ään, hän kytkee tulpanjohtoosi oman induktiomittarinsa tai käyttää akustista kiekkamittariaan ja tarkistaa sillä. Tai sitten hänellä ei ole sitä mittaria ja todetaan, että nyt saatiin sitten tämä tulos ja sillä hyvä... Käytännössä katsastaja, mitattuaan jo muutaman kymmenen autoa, kuulee aika hyvin korvalla parin sadan kiekan tarkkuudella ovatko kierrokset edes siellä päin (tämä myös vinkiksi kiekkamittarin virittäjille - niitäkin kuulemma joskus löytyyJartze kirjoitti:Mitenkäs toimitaan katsastuksessa kun sattuneesta syystä ei saada Hestecin perään uutta kierroslukumittaria ennen seuraavaa kisaa. Onko minun vastuullani todistaa jotenkin tuo 3500 rpm?? vai tuleeko este kilpailuun. Kyse ei ole kiusanteosta ja äänet on luokkaa 95-97db. Käsittääkseni sääntökirja ei vaadi rundimittaria eikä siellä lue kenen kuuluu todentaa tuo rpm. Miten suhtautuu asiaan "katsastusvirkavalta"![]()
Onko CodeR:llä kommenttia?). Sääntökirjan mukaan näyttövelvollisuus on kuitenkin kilpailijalla, jos erimielisyys syntyy (Art. 252.1.4)
Vaihtovaloajatus on oikein hyvä.Jartze kirjoitti: Pistäppäs vielä linkki missä tuo artikla on kun en sitä löytänyt.
Katso näyttövelvollisuusasia vaikkapa täältä: http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Sa ... .html#ots1