Sivu 1/2

Uudet SE-lukemat

Lähetetty: 12.01.2006 17:20
Kirjoittaja Ark
Kuulin että Harisen pajalla olis käyty jarruttamassa uudet SE-lukemat Starletin 5K-moottorista. Voimaa olis 191 hp ja vääntöö 194 nm ja kukas muukaan kuin Starlet-velho Peltosen Esa. Vanajanlinna rallissa pitäis ainakin auton kulkee.

Re: Uudet SE-lukemat

Lähetetty: 12.01.2006 17:34
Kirjoittaja piippalakki
Ark kirjoitti:Kuulin että Harisen pajalla olis käyty jarruttamassa uudet SE-lukemat Starletin 5K-moottorista. Voimaa olis 191 hp ja vääntöö 194 nm ja kukas muukaan kuin Starlet-velho Peltosen Esa. Vanajanlinna rallissa pitäis ainakin auton kulkee.
tais mennä kumpulaisella jo viime vuosisadanpuolella 209 hv rikki
billetti 5 k.lla millä ajeli kilpaa...
ja super hessulla oli kans aikalähelle 198 hv.. omassa starassa...

Lähetetty: 12.01.2006 18:20
Kirjoittaja Bosse
Kovat on koneet sanoi mummo hohtimia.! Mitähän näyttäis Röyhkiön lukemat , ST.ssä tuli huimat lukemat. Ja jännitys senkun tiivistyy, huomenna Harisella eräs huippu starletti....

Lähetetty: 12.01.2006 19:30
Kirjoittaja fortsoni
Mitähän näyttäs pohjosen penkit..??:D:D

Lähetetty: 12.01.2006 19:40
Kirjoittaja Ossi
Joops!

Äkkiäpä nuo huhut lähtee liikkeelle!!

Kyseinen auto taitaa olla muuten myynnissä ja se on Peltosen Esan oma auto.
Esa antaa varmaankin tarvittaessa lisätietoja kiinnostuneille.
Siinä olisi todella hyvä Starlet jollekin A tai B Junnulle ja miksei yleiseenkin.

T: Ossi

Lähetetty: 12.01.2006 20:43
Kirjoittaja htr
fortsoni kirjoitti:Mitähän näyttäs pohjosen penkit..??:D:D

160-170hv :wink:

Lähetetty: 12.01.2006 22:28
Kirjoittaja pete1
htr kirjoitti:
fortsoni kirjoitti:Mitähän näyttäs pohjosen penkit..??:D:D

160-170hv :wink:
No joo, veikkaanpa että pohjosten poikien penkit näyttävät yli 200hv... :roll:

No mutta aiheeseen, mitäs on Kauppisen Starletin tehot? Kuulin, että olisi 190hv paremmalla puolella myös siinä moottorissa tehoa... Ja en ole kuullut vastaavaa saundia kenenkään muun Starletissa, kuin mikä Kauppisen autossa on...

Re: Uudet SE-lukemat

Lähetetty: 12.01.2006 22:56
Kirjoittaja vipe
Ark kirjoitti:Kuulin että Harisen pajalla olis käyty jarruttamassa uudet SE-lukemat Starletin 5K-moottorista. Voimaa olis 191 hp ja vääntöö 194 nm ja kukas muukaan kuin Starlet-velho Peltosen Esa. Vanajanlinna rallissa pitäis ainakin auton kulkee.


onhan tuolla nyttekin yks starletti myynnissä mis on 194hp.... :wink:
mut eikös se vähä niin oo että penkit näyttää mitä sattuu ? :lol:

Lähetetty: 13.01.2006 08:33
Kirjoittaja Rattikeisari
tehot on aina niin suhteellisia joo. penkkejä kun ei voi verrata keskenään. mutta väitän et H.Koskeman auto on muitten huippunappirasioihin verrattuna 15-20 heppaa laimeampi.mut siellä paikataan eniten hanskalla....joten ei se teho aina ratkase. eipä menny Röyhkiö Riksussa mihkään 190heppasellaan....

Re: Uudet SE-lukemat

Lähetetty: 13.01.2006 08:50
Kirjoittaja petrux
vipe kirjoitti:mut eikös se vähä niin oo että penkit näyttää mitä sattuu ? :lol:
joo no eiks sana säätöpenkki kuvaa hommaa paremmin eli hihasta ravistetut teholukemat on sivutuote sille että saadaan vääntö- ja tehokäyrät suunnilleen sellaisiksi että ne miellyttää.

Lähetetty: 13.01.2006 09:41
Kirjoittaja Vieras
on se jännä ku tääl suomes jossai autotalleis saahaa tehtyä samantehoisia tai jopa tehokkaampiakin moottoreita vanhoista koneista, kuin mitä viisaat tehtaitten kilpaosastojen insinöörit viimosimman teknolokian vehkeistä... :roll: :lol: varsin uskottavaa..

Lähetetty: 13.01.2006 09:52
Kirjoittaja piippalakki
joo ei taida väki tajuta mitä se billet moottori tarkoittaa.. no se siitä.. no kyllä sen tietysti ymmärtää kun suurimalla osalla on ollut vaipat housuissa kun se kone ja auto on ollut olemassa..

Lähetetty: 13.01.2006 10:26
Kirjoittaja Sammy
piippalakki kirjoitti:joo ei taida väki tajuta mitä se billet moottori tarkoittaa.. no se siitä.. no kyllä sen tietysti ymmärtää kun suurimalla osalla on ollut vaipat housuissa kun se kone ja auto on ollut olemassa..
Billet kansi taitaa olla oikeampi sanamuoto. Ja sehän tarkoittaa että koko kansi on omavalmiste ja tehty ns. billet alumiinista. Ekat tais tulla ruotsista volvoihin ja silloin porukka puhui EVO kansista. Kannethan kiellettiin (onneksi) F-ryhmässä joskus vuosituhannen vaihteessa. Näillä kansilla ainakin virtaukset riitti. Yks tais olla mm Karsikolla "kehu kehu taunuksessa"
Starleteista sen verran, että eikös Kauppisen koneet tee Mr Starlet eli Esa Peltonen eli luulisi olevan tehot aika samoissa.

Lähetetty: 13.01.2006 10:43
Kirjoittaja Rattikeisari
Erään tarinan mukaan Esa P. ei enää tekis kansia itse.....mut mistä näit tietää muuta ku asianosaisilta....
ja kyllä sillon ku 5k:sta puhutaan,ja mennään yli 170 Hevosvoiman ja samas suhtees vääntöjen kanssa,ni voidaan puhua ihan hyvästä koneesta.
Saahan koneesta kuin koneesta tehtyä korkealta parkuvan sirkkelin......riippuen millasella tykkää ajaa..

Lähetetty: 13.01.2006 16:20
Kirjoittaja northwest
matti kirjoitti:on se jännä ku tääl suomes jossai autotalleis saahaa tehtyä samantehoisia tai jopa tehokkaampiakin moottoreita vanhoista koneista, kuin mitä viisaat tehtaitten kilpaosastojen insinöörit viimosimman teknolokian vehkeistä... :roll: :lol: varsin uskottavaa..
Joo,kyllähän Borehamin väki olisi ihmeissään kun nykyisin parhaat "patarautakantiset" OHC-fordit tuuppaa dynolla penkistä riippuen 230-240hv reiluna kaksilitraisena...Ja vaikka ottaa virhemarginaalin huomioon niin on vanhojen koneidenkin tehot todellakin nousseet,lisäksi ruiskutekniikka on harpannut melkoisesti niistä ajoista kun BDA:lla ratoja sorvattiin.