Kadettien/Astrojen vaihdeloota?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AnttiP
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Kadettien/Astrojen vaihdeloota?

Viesti Kirjoittaja AnttiP » 26.02.2006 16:28

Miksi joissakin kadetin ja astran laatioissa on lukittu viitos vaihde,siis ei mene viitonen päälle? mitä iteaa tossa on? :?

Avatar
kolli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 75
Liittynyt: 05.06.2004 00:00

Re: Kadettien/Astrojen vaihdeloota?

Viesti Kirjoittaja kolli » 26.02.2006 16:42

AnttiP kirjoitti:Miksi joissakin kadetin ja astran laatioissa on lukittu viitos vaihde,siis ei mene viitonen päälle? mitä iteaa tossa on? :?
kuulostaa kyllä ihmeelliseltä,ite en ole vastaavaan törmännyt,jottet sekoita vaan pakkilukkoon

Avatar
AnttiP
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja AnttiP » 26.02.2006 17:10

En seikoita, itelläkin tuli jus laitettua uus laatikko ni siin ei keppi yritäkkään mennä vitoselle. Näitä laatikoita on ollu muillakin...

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Loota

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 26.02.2006 17:14

Jos siellä ei ole vitosta, ja jos on niin torni irti ja kato miksei mene ja laita meneen, onx ne jotain purku lootia saksasta tai jostain muusta maasta ?
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
AnttiP
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja AnttiP » 26.02.2006 17:38

Ihan normaali laatikko, lukolla vaan ja välitki normaalit. Ootko tietoinen että onko kadettiin vaihdettu vielä vakio jousten tilalle pehmeämmät jouset taakse? kun ei kadetti pysy ollenkaan poorissa niin käskivät vaihtaa viel pehmeemmät jouset taakse?

Avatar
Saku_Tiainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen » 26.02.2006 17:55

Kadettien 4-v laatikoissa on siirtäjätornissa 5-v kaavio vaikkei siellä laatikossa vitosta olekaan. Sitten myös 4- vaihteisen siirtäjätorni käy viisivaihteiseen, mutta silloin ei siirtäjän liikevara riitä ja viitosta ei saa päälle....

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trophy » 26.02.2006 18:13

AnttiP kirjoitti:Ihan normaali laatikko, lukolla vaan ja välitki normaalit. Ootko tietoinen että onko kadettiin vaihdettu vielä vakio jousten tilalle pehmeämmät jouset taakse? kun ei kadetti pysy ollenkaan poorissa niin käskivät vaihtaa viel pehmeemmät jouset taakse?
Terve, muistaakseni "torni" on aina ns. 5-vaihteisen, mutta kepissä on "haitta", jotta viitonen ei mene päälle, elikkä viilaamaan´nailonia sieltä kepin juuresta.

"Poorissa" pysymiseen vaikuttaa eniten varmasti raideleveys etu/taka ja sen jälkeen kulmat. Edessä meillä oli haritusta n. 3mm ja takana aurausta melkein 9mm; ei muuten vatkannut enään...

Jousia kokeiltiin monia mutta pehmein silloin "ennenvanhaa" oli ihan tavallisen Kadett E 1,3 takajousi (orkkis ti Kilen) joka oli varustettuna Bilstein 210/90 iskarilla, Saxsberg korjaa jos meni arvot pieleen...

Avatar
AnttiP
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja AnttiP » 26.02.2006 18:42

Se on se hässäkkä nyt siellä laatikon päässä? ku sillon oli viitonen ku oli Gsi:n oma vakio laatikko.

Mulla on ollut nyt takana 4mm aurausta, mitenkäs teillä oli pysty kallistuma takana? Ja onkohan GSI kadetissa sitten jäykemmät jouset kuin 1,3kadetissa?

Ja miten nuo raidevälit pitäis olla nyt on aika lailla yhtä leveet, vaihoin tohon kadettiin astran taka-akselin ni se on muutaman sentin leveempi kun kadetin oma akseli.

Avatar
jarko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 163
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jarko » 27.02.2006 10:33

AnttiP kirjoitti:Se on se hässäkkä nyt siellä laatikon päässä? ku sillon oli viitonen ku oli Gsi:n oma vakio laatikko.

Mulla on ollut nyt takana 4mm aurausta, mitenkäs teillä oli pysty kallistuma takana? Ja onkohan GSI kadetissa sitten jäykemmät jouset kuin 1,3kadetissa?

Ja miten nuo raidevälit pitäis olla nyt on aika lailla yhtä leveet, vaihoin tohon kadettiin astran taka-akselin ni se on muutaman sentin leveempi kun kadetin oma akseli.

Mulle on Astraan neuvottu vaihtamaan vakiota jäykemmät jouset taakse. Joissakin etuvetoisissa käytetään jopa lähes tuplasti jäykempiä jousia takana kuin edessä. On tosin vielä itsellä asia kokeilematta, kun on koko ajan ollut kaikkea muuta "kiisseliä".
Eilen RiiUA:n/HyUA:n kovavauhtisella treenipätkällä ehdin ennen takajarrujen jumiutumista ja sitä seurannutta reipasta ulosajoa havaita, että takapään haritusten lisääminen (n. 2 mm/puoli), perän pudottaminen (auto nyt "vaaterissa") sekä jäykempien uretaanipuslien asentaminen taka-akseliin alkuperäisten tilalle paransivat ajettavuutta uskomattoman paljon. Auto menee nyt urissakin suoraan, eikä enää puhko kaikkia mahdollisia penkkoja, kuten se teki vielä Hankirallissa ja Lopen sprintissä.
Eteen mulle on suositeltu 1 mm:n aurausta. Haritus tehnee autosta turhan äkkinäisen ja levottoman. Pitää muistaa, että "silloin muinoin" 90-luvun alussa piti pyörän asentokulmilla (= harituksella) huolehtia kääntymisestä, kun Kadettilla ajettiin ilman kunnon lukkoa. Tai ainakin rehelliset ajoivat... :wink: Nyt pitäis lukon hoitaa toi kääntymispuoli. Vaikutelmani on sellainen, että eräs Valkealassa vaikuttava lukkoliike myy erittäin toimivaa lukkoa Opeliin. Ei ainakaan tähän mennessä ole valittamista. Se onkin tamperelaisen vaihteiston ohella ainoa toimiva osa Astrassani...

Avatar
AnttiP
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja AnttiP » 27.02.2006 21:24

Juu nii olen itsekkiin kuullu että vielä löysempää jousta taakse, tietäisi vaan eetä minkä auton jouset ois läysemmät kun ei varmaa tietoo noista tän hetkisistä jousista.. Ja takana on kunnon puslat iha vasta vaihdettu. Ja tosiaan takana nyt se 4mm aurausta, pitäiskö tosta nyt ottaa pois vai lisätä aurausta? Mikähän on se kunnon lukko sitten? :wink: :?

Vastaa Viestiin