- Jos auto on sama kuin Japanissa voi tulla halvemmaksi tuoda vaikka Kaliforniasta. Ohjauskin on "oikealla" puolella. Ja varustelu yleensä runsas. Myös kolariautoja lötyy.
- Katsokaa ja verratkaa hintoja, ja jos näyttää siltä eikun nokka kohti aurinkoa!
PS. Linkki USAn Mitsuihin: www.cars.com
- vie vähemmän tilaa
Mitsut USAsta?
- tth
- Yleinen

- Viestit: 162
- Liittynyt: 21.01.2005 00:00
- Paikkakunta: SoCal/Savo
Mitsut USAsta?
_RWD rocks_
-
saxspeed
- WRC

- Viestit: 1096
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
Mitsut
Terve TRS ne mitsut on samannäköisiä ja siihen se jääkin sitten, eli luokittelu versiot on aikas lailla erilaisia kuin ne varustellut Ameriikan versiot ja siten erittäin kalliita muuttaa tänne hikijälle sopiviksi, itse asiassa veroton uusi kilpuri aihio on niin halpa ettei kannata edes harkita kolari autoo tai niitä USA versioita, Lapin miehet kokeili sitä vaihtoehtoo ja tais tulla maksaan aika paljon ? Eurot pöytään ja Mitsu raileriin siitä se alkaa se syöksy kierre 150.000,-¤ valmisauto ja vuoden päästä on hyvä jos saat 80.000,-¤ pitää olla aina uusin EVO, se on kyllä toisaalta totta jos kattelee ja kuuntelee tota ysin suoritus arvoja 300 hp ja 600 NM hei vakio moottori. 
"Tuhatsatayksitoista"
- PekkaK
- Viestit: 1
- Liittynyt: 05.03.2006 00:00
Mitsut USA:sta
Katseltuani käytyä keskustelua, tässä muutama tosiasia taustaksi. Mitsubishi Lancer Evolution IX on tuotannossa kolmena versiona ; RS, GT ja GSR. Varustetasoltaan RS ja GT ovat luokitusversioita, joissa on pieniä keskinäisiä eroja mm.ilmastoinnin suhteen. GSR on puhdas katuauto. Kaikille päämarkkina-alueille, USA, Aasia ja Eurooppa, on tuotannossa omat moottorivariantit.
Suomessa tuokokuussa myyntiin tuleva katuauto GSR on Euro4-päästötason auto ja RS/GT vastaavat lähinnä Euro 3- päästötasoa. GSR-mallissa on eroja ainakin seuraavissa kohdin vrt. FIA-luokitus (N-5688): männät, nokka-akselit (miedommat), imusarja (ei MAP-anturia), pakosarja, turbo, öljynlauhdutin, intercoolerilta puuttuu vesiruisku, vaihteisto on 6-nopeuksinen, kardaani on lyhyempi, takaperä on aktiivinen, takavetoakselit ovat eri, hammastanko on hitaampi, moottorin johtosarja, ahtopaineen säätöjärjestelmä, pop off valve ja päästöpuuhien kautta osa moottorin antureista.
USA:ssa oli aikaisemmin myynnissä vain passiivisella voimansiirrolla varustettuja katuautoja. Nyt sielläkin osa saatavissa aktiivisella keski- ja takalukolla olevia versioita, jotta vastaavat lähinnä Euroopan GSR-mallia. Moottori sen sijaan on eri kuin Euro4. Summa summarum USA-mallin muuttaminen FIA luokituksen mukaiseksi täytyy tehdä vähintään yhtä pitkän varaosalistan mukaan kuin Euroopan katuauton muuttaminen ja maksaa vähintään saman verran eli karvan alle 20 000 euroa.
USA:n rallisarjassa eivät ole käytössä FIA-luokitukset, vaan omat liberaalimmat säännöt. Sen vuoksi USA-hemmo voi hyvällä omallatunnolla myydä tänne mitä vain, siellähän autosta kuin autosta saa helposti ralliauton.
Toinen asia, joka on hyvä tiedostaa, liittyy verotukseen. Kilpa-autot ovat autoverosta vapaita, mutta niistä tulee maksaa EU:n ulkopuolisen tuotannon kyseessä ollen 10% rajatulli ja ALV maahantuotaessa eli ennenkuin auto siirtyy tullivapaan aidan tälle puolelle. Nämä lasketaan auton hinnan ja rahtikulujen päälle eli ensin yhteisumma kerrotaan 1.1:llä ja saatu summa 1.22:lla eli verorasite on vähintään 34,2 % hankintahinnan päälle + rahdin osuus. Meiltä on ajoittain tiedusteltu kilpa-autoaihioiden maahantuontimääriä, joten en hämmästyisi vaikka tullin valvontaisku jonkin rallin katsastuksessa olisi odotettavissa.
Rakentavin terveisin
Pekka Koski
Suomessa tuokokuussa myyntiin tuleva katuauto GSR on Euro4-päästötason auto ja RS/GT vastaavat lähinnä Euro 3- päästötasoa. GSR-mallissa on eroja ainakin seuraavissa kohdin vrt. FIA-luokitus (N-5688): männät, nokka-akselit (miedommat), imusarja (ei MAP-anturia), pakosarja, turbo, öljynlauhdutin, intercoolerilta puuttuu vesiruisku, vaihteisto on 6-nopeuksinen, kardaani on lyhyempi, takaperä on aktiivinen, takavetoakselit ovat eri, hammastanko on hitaampi, moottorin johtosarja, ahtopaineen säätöjärjestelmä, pop off valve ja päästöpuuhien kautta osa moottorin antureista.
USA:ssa oli aikaisemmin myynnissä vain passiivisella voimansiirrolla varustettuja katuautoja. Nyt sielläkin osa saatavissa aktiivisella keski- ja takalukolla olevia versioita, jotta vastaavat lähinnä Euroopan GSR-mallia. Moottori sen sijaan on eri kuin Euro4. Summa summarum USA-mallin muuttaminen FIA luokituksen mukaiseksi täytyy tehdä vähintään yhtä pitkän varaosalistan mukaan kuin Euroopan katuauton muuttaminen ja maksaa vähintään saman verran eli karvan alle 20 000 euroa.
USA:n rallisarjassa eivät ole käytössä FIA-luokitukset, vaan omat liberaalimmat säännöt. Sen vuoksi USA-hemmo voi hyvällä omallatunnolla myydä tänne mitä vain, siellähän autosta kuin autosta saa helposti ralliauton.
Toinen asia, joka on hyvä tiedostaa, liittyy verotukseen. Kilpa-autot ovat autoverosta vapaita, mutta niistä tulee maksaa EU:n ulkopuolisen tuotannon kyseessä ollen 10% rajatulli ja ALV maahantuotaessa eli ennenkuin auto siirtyy tullivapaan aidan tälle puolelle. Nämä lasketaan auton hinnan ja rahtikulujen päälle eli ensin yhteisumma kerrotaan 1.1:llä ja saatu summa 1.22:lla eli verorasite on vähintään 34,2 % hankintahinnan päälle + rahdin osuus. Meiltä on ajoittain tiedusteltu kilpa-autoaihioiden maahantuontimääriä, joten en hämmästyisi vaikka tullin valvontaisku jonkin rallin katsastuksessa olisi odotettavissa.
Rakentavin terveisin
Pekka Koski
- tth
- Yleinen

- Viestit: 162
- Liittynyt: 21.01.2005 00:00
- Paikkakunta: SoCal/Savo
1. USAssa ajetaan samoilla FIAn GrN säännöillä kuin Suomessa (paitsi pop-off on vakio asennossa...
)
- www.rally-america.com ja http://www.unitedstatesrallychampionship.com/
2. Autourheilu on kallis laji. Aina kannattaa etsiä kalustoa ja osia maailman laajuisesti mikä on Nettiaikaan erittäin helppoa.
3. Osia ja koreja: www.car-part.com
- www.rally-america.com ja http://www.unitedstatesrallychampionship.com/
2. Autourheilu on kallis laji. Aina kannattaa etsiä kalustoa ja osia maailman laajuisesti mikä on Nettiaikaan erittäin helppoa.
3. Osia ja koreja: www.car-part.com
_RWD rocks_
- tth
- Yleinen

- Viestit: 162
- Liittynyt: 21.01.2005 00:00
- Paikkakunta: SoCal/Savo
- USAsta tuotu on vaan 10% enemmän - 10% suojatulli maksetusta hinnasta "ei EU maista tuoduille". Ei muuta eroa. Myös EU maista tuoduista menee 22% arvonlisävero.
- En yhtään epäile etteikö muutososat maahantuojan kautta maksa "vähintään 20 000 E"
. Onneksi niitä saa useasta muusta paikasta.
- Tullin sivut, joissa oikeaa tietoa: http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
- Hyvä uutinen Tullilta; 2007 alusta alkaen "käytetty auto" on jo 3kk ikäinen. Nyt 6kk.
- Ari Vatasen ajama, "sama tulli ja autovero käytäntö kaikille, niin firmoille kuin yksityisille", tuo toivottavsti lähivuosina helpotusta edullisimman kaluston hankintaan kaikille.
- En yhtään epäile etteikö muutososat maahantuojan kautta maksa "vähintään 20 000 E"
- Tullin sivut, joissa oikeaa tietoa: http://www.tulli.fi/fi/03_Yksityishenki ... /index.jsp
- Hyvä uutinen Tullilta; 2007 alusta alkaen "käytetty auto" on jo 3kk ikäinen. Nyt 6kk.
- Ari Vatasen ajama, "sama tulli ja autovero käytäntö kaikille, niin firmoille kuin yksityisille", tuo toivottavsti lähivuosina helpotusta edullisimman kaluston hankintaan kaikille.
_RWD rocks_
