Ford rs2000

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Ford rs2000

Viesti Kirjoittaja 2000 » 02.03.2006 15:18

Minkä suorakytkentälaatikkoa olette käyttäneet ja kenen tekemiä ja millaisia kokemuksia?

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 02.03.2006 15:34

Eikös poikkeuksetta kaikissa ole Volvon suorakytkentä laatikko(4 tai 5v) tai Quaifen 4-v suorakytky... Volvon laatikot ovat lähes kaikissa SF-Pyörän tekemiä, joissain voi olla jopa Sellholmin tekemä(kallis, mutta hyvä!).
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
race42
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 30.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja race42 » 02.03.2006 15:44

pete1 kirjoitti:Eikös poikkeuksetta kaikissa ole Volvon suorakytkentä laatikko(4 tai 5v) tai Quaifen 4-v suorakytky... Volvon laatikot ovat lähes kaikissa SF-Pyörän tekemiä, joissain voi olla jopa Sellholmin tekemä(kallis, mutta hyvä!).

Meillä toyotan suorakytkentä ja pelaa hienosti , sekä on herkempi / sirompi käyttää kuin volvon laatikko. ( vaihdettiin volvon sk aski / toyotan laatikkoon. ) :D

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 02.03.2006 16:46

Paljonko (noin) maksaa tojotan toosa ?????

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

RS -auto

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 02.03.2006 17:44

Meillä on kaksikin RS -auton laatikkoa, jotka molemmat ovat 5 -vaihteisia ja Toyotan kuoriin tehtyjä. Molemmissa on 5 -vaihde suora, mutta uudessa vaihteet 1-4 pidemmälle välitettyjä ja siten kaikki vaihteet lähempänä toisiaan. Perä on 5,1.

Vanha laatikko oli kiinni autossa vuoden 2004 alusta kevääseen 2005 asti, jolloin sillä ajettiin vajaa 10 rallia ja treeniä noin 250 km. Keväällä 2005 se huollettiin, joskin ainoaksi uusittavaksi osaksi jäi yksi laakeri. Laatikko otettiin käyttöön taas tälle talvelle ja sillä on ajettu treeniä sellaiset 150 km ja lisäksi 5 rallia. Tarkoitus on ajaa vielä yksi ralli ja sitten taas huoltaa.

Uusi laatikko oli autossa viime kesänä treenien ja 5 - 6 rallin verran. Talvella se on "huilannut" ja menee alle taas kesäksi ilman sen kummempia huoltoja.

Yhtään vaihteistovauriota ei ole ollut, vaikka käyttäjät ovat olleet aloittelijoita suorakytkennän käytössä. Öljyt on pyritty vaihtamaan siten, ettei yli kolmea kisaa ajeta samoilla (yleensä kaksi). Lisäksi uuden laatikon öljyt vaihdettiin aluksi joka kisan jälkeen.

Miinuspuolena on laatikoiden (etenkin uuden, isohampaisen) korviahuumaava sepelimyllymäinen ääni, joka kylläkin käytön myötä on hieman hiljentynyt. Uuden laatikon pitkä ykkönen (yltää 90 km/h tienoille) vaatii niinikään totuttelua, jotta lähtö ja takavinkkelit (pehmeällä) menevät asiallisesti.

Toyotan (esim. Carina -82) kuoria on hieman vaikea löytää, mutta eivät ne ihan lopussa nurkista vielä ole. Hinta on siinä 150-200 euroa kuorista. Kierteisiin on syytä heti aluksi laittaa helocoilit, sillä ne ovat aika pehmeät ja joskus kiireessä momenttia voi tulla niille liikaa.

Sinänsä laatikot ovat helppokäyttöisiä ja vaihteet menevät napakasti päälle, vaikka vaihtaja ei olisi niin kovin tottunutkaan. Me olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä laatikoihin, joskaan meillä ei kokemusta kovin paljon muista olekaan. RS -autosta saa hätätapauksessa apua ongelmiin nopeastikin (kertoi Jari Huuhka, jolla automme oli aiemmin, meillä ei akuuttia ongelmaa ole ollut).

- hannulehessaari

Avatar
Ford_Champions
Yleinen
Yleinen
Viestit: 223
Liittynyt: 28.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Ford_Champions » 03.03.2006 09:43

ahr kirjoitti:Paljonko (noin) maksaa tojotan toosa ?????
Vasta soitin alkuviikosta RS-autoon ja tojotan suorakytkentä maksaa 2400¤ ja fordin kytkinkoppaan käypäsen päätylevyn kanssa 2600 ¤. Ja toiset "etukeppilaatikon" kuoret pitää viedä tilalle. Toukokuuhun mennessä kuulema kerkeis vielä yhen lootan ehkä väsäämään.. Taidan ite laittaa Tran-X:n tavan syncrolaatikon :wink: Jos joltain löytyy niin saa ottaa yhteyttä..

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Volvo Sellholm

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 03.03.2006 10:17

Vasta muistui mieleeni, että meillä oli toisessa autossa 2004 Sellholmin Volvo aski. Paljonko sillä oli ajettu ja miten huollettu ennen meitä, ei ole tiedossa. Joka tapauksessa se sylki kakkosta pois päältä ja päätettiin avata ja huoltaa. Kuluneisuutta oli kakkosvaihteen kilkkeissä ja vähän muuallakin "riittävästi". Osia ei ollut missään hyllyssä eikä niiltä saanut siihen hätään valmistajaltakaan. Meillä oli ennen kisaa aikaa 2-3 viikkoa eikä se riittänyt uusien osian toimittamiseen. Itse asiassa noita osia ei tullut sen kisan jälkeisinäkään viikkoina. Meillä ei ole tietoa, onko osien valmistussarja jo tullut linjalta, mutta siihen mennessä, kun auto myöhemmin myytiin ei osia ollut tullut.

Tuo mainittu kisa "pelastui" sillä, että sattumalta yhdeltä kaverilta kysyin, eikö tällä olekin Sellholmin laatikon kakkosvaihteen kilkkeitä pajansa hyllyssä. Tähän kaverini totesi:"Kun kerran kysyt, niin tuolla on yksi hajonnnut Sellholm, jossa voi olla ehjiä osia". Näin tarvitsemamme osat saatiin riittävän käyttökelpoisina ja kisaan päästiin.

Minulla ei ole sen laajempaa kokemusta varaosien saatavuudesta edes Sellholmin laatikkoon nykyisin, mutta se on asia, joka kannattaa varmistaa, oli laatikko kenen valmistama tahansa. Toiminnaltaa Sellholmin Volvo -laatikko oli ihan jees, eikä meidän tapauksemme perusteella voi sen kestävyydestäkään vetää johtopäätöksiä, kun huoltohistoria ei ole tiedossa.

- hannulehessaari

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 03.03.2006 15:22

Itselläni on Sellholmin laatikoista pelkkiä positiivisiä kokemuksia. Ostin joskus Sellholmin laatikon autooni(Golf 16V, omiin kuoriin) ja ei mitään ongelmia! Tuttavalla hajosi joskus Sellholmin laatikosta ratas ja Kittelältä tilasi uuden, joka oli kotiovella vajaassa kahdessa viikossa! Nyt ostin uuden laatikon autooni(Gemini) tehojen kasvun myötä ja kun tiedustelin eri laatikoiden kestoa yms. ja sanottiin joka puolella, että ainoat laatikot, jotka kestävät ovat Gemini ja Sellholm(passatin kuoriin).. Yksi tuttava kokeili Lampolan(passat) ja RS Auton tekemää laatikkoa(passat) eivätkä kestäneet lainkaan samalla tavalla, kun Sellholmin valmistama. Geminin laatikkoahan ei rikki ajamalla saa.. :roll: No, en tiedä sitten onko putkivetoisten laatikot niin erilaisia kestoltaan, mutta etuveto Sellholmin laatikot ovat kyllä parhaasta päästä...
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
volvoevo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 131
Liittynyt: 11.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja volvoevo » 03.03.2006 17:32

Nyt kun noista suorakytkyistä on tässä tietoo, voisko joku valaista alottelijaa
kuinka sitä pitää käyttää että se kestää. Itselläni ekojen harjotusten jälkeen
3 vaihde ei tykkää pysyä enää päällä. Voiko vaihtaa esim. isommalle jos on
täys veto päällä. ??? Laatikko on SF-Pyörän tekemä ladan aski. :oops:

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja peteracing » 03.03.2006 17:45

ite lipsautin kytkimen kans ladassa isommalle ja yleensä ilman kytkintä jarrutuksissa alas.. hyvin kesti ja pysy vetoalueella.
power is nothing without control...

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 03.03.2006 18:13

volvoevo kirjoitti:Nyt kun noista suorakytkyistä on tässä tietoo, voisko joku valaista alottelijaa
kuinka sitä pitää käyttää että se kestää. Itselläni ekojen harjotusten jälkeen
3 vaihde ei tykkää pysyä enää päällä. Voiko vaihtaa esim. isommalle jos on
täys veto päällä. ??? Laatikko on SF-Pyörän tekemä ladan aski. :oops:
Kytkintä voi käyttää mennen tullen, mutta jos jarruttaa vasurilla, niin silloin alaspäin on pakkokin vaihtaa ilman kytkintä. Ylösvaihtaessa ei yleensä ole estettä eikä kiirettä vaihtaa kytkimen kanssa, mikä säästää laatikkoa. Jos vaihteita repii täyskaasulla ylöspäin, ei se varmaan lisää laatikon kestävyyttä. Suorakytkennällä vaihdettaessa pitää olla määrätietoinen ja napakka otteissaan. Vetelä ja hidas kepin siirtely ei ole oikea tapa kuten ei repiminen ja survominenkaan. Oikein vaihdettuna vaihteet menevät päälle ihan kuin itsestään. Jos et saa ketään kädestä pitäen näyttämään, niin katso edes joku incar video, jossa osaava kuski käsittelee vaihteita.

- hannulehessaari

Avatar
Kartaani
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kartaani » 04.03.2006 13:31

Itellä oli Escortissa Lampolan suorakytkentä GT:n kuorissa. Toimi tosi hyvin
vaikka oli ajettu/ajettiin paljon. Toki huoltoa piti tehdä mutta varaosat
oli siihen suorastaan halpoja! Kytkentäpalat kesti hyvin
(viimeset pari vuotta vaihdettiin alas ja ylöspäin ilman
kytkintä, mutta vähän
tahtoi tulla hampaisiin syöpymää, laatikko kun on alunperin
tarkotettu n. 1600ccm moottoreille ja vaikka niissä on paljon hevosia
niin se on kuitenkin vääntö joka laittaa paikat koville.
Eli jos taunuksessa jotain 25 kiloo ja siitä yli niin voi olla volvon laatikon paikka.

Nyt volvossa oli ekaksi Sellholmin aski, teki samat mitä lehessaarella
kun oli kakkosen dogit kulunu niin paljon. Osat siihen aika kalliit mutta
Kittelän kautta ne tulee kyllä aika äkkiä. Saatiin se kuntoon niin samantien
lähti ryhmältä ensiövälityksen pyörästä yksi hammas.
Itkua ja omien hampaitten kiristelyä ja SF-pyörältä kokonaan uusi
laatikko, nyt pelaa se osasto taas.

Semmonen vielä että omasta mielestä Tojotan laatikko satakertaa
parempi käyttää kun volvon, pykälät menee herkemmin päälle
ajo sitten kytkimellä tai ilman.



Elämä on laiffii - Ralli on motorsporttia... :roll:

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 04.03.2006 14:03

volvoevo kirjoitti:Nyt kun noista suorakytkyistä on tässä tietoo, voisko joku valaista alottelijaa
kuinka sitä pitää käyttää että se kestää. Itselläni ekojen harjotusten jälkeen
3 vaihde ei tykkää pysyä enää päällä. Voiko vaihtaa esim. isommalle jos on
täys veto päällä. ??? Laatikko on SF-Pyörän tekemä ladan aski. :oops:
Ladan laatikon kanssa tarvii olla tarkkana, se kun ei ole mikään kestävä salkku.. Ykköseltä kakkoselle PITÄÄ vaihtaa rauhallisesti, muuten jää 2 vaihdetta päällekkäin ja se olisi sen salkun loppu... Ilman kytkintä voi vaihtaa muut välit, mutta ei todellakaan kestä repimistä! Itse suosittelisin vaihtamaan kytkimen kanssa, niin ei tule ongelmia..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
volvoevo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 131
Liittynyt: 11.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja volvoevo » 04.03.2006 18:20

kiittää ja kumartaa tiedoista. :D

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 05.03.2006 00:24

Lada askeistakin saa hyviä eikä kahta vaihdetta jää yhtä aikaa päälle kun laittaa/tekee oikeenlaisen kepin... vähän miggiä ja mirgeliä niin on hyvä (itellä ollut 2 lada suorakytkyä) no mitä tulee toyota laatikkoon (rs-auto) niin mielestäni käytöltään mukavampi kuin nykyinen SF-pyörän Volvo aski ja kestoltaan en voi verrata kun ei kummankaan kans oo ollu mitään tuskaa. Auto on RS2000 , Noi popeda askit oli halpoja ja hyviä kun osti oikeen malliset ja oikeen valmistajan salkut, Niillä on huolto tarve suuri: Aikaa palaa reilut pari tuntia ja rahaa ei juuri mitään :roll:

Vastaa Viestiin