BMW power

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

BMW power

Viesti Kirjoittaja tth » 02.03.2006 18:38

Minä en tiedä Bemarista juuri mitään mutta olen ihaillut niiden vauhtia joten kysyn:
- Mikä on noiden nopeiden 6-cyl Bemareiden koneen aihio?
- Täytyykö olla M3 kone vai saako rakennetua karvahattumallista myös nopean? Mikä vm aihio on paras?
- Muuta hyödyllistä tietoa; Mikä kampura, onko säätyvät nokat, käykö vakio imusarja, jne?
- Kiitos!
_RWD rocks_

GTE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 271
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTE » 02.03.2006 19:19

Noi M3:sten koneet on kehitetty bemarin M50-moottorista, BMW Motorsport suurensi ne 2,5 litrasesta versiosta 3,0 litraseks.
Ainakin tällä hetkellä äffään käyvät E36 M3:set on vuosilta 92-94.
Ja jos on M3 kone niin pitää myös olla tietääkseni M3 kori, se on kai vahvempi kuin vakio.
Näissä bemareissa on jo valmiina säätyvät nokat.

Valaiskaa enemmän tietävät lisää, ja oikaiskaa jos olen väärässä. :)

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 02.03.2006 20:19

Suurin osa suomalaisista kutos-M3:sta on ihan vakiomoottorilla. Tehdas ilmoittaa kolmen litran koneesta 286 hp, ja se on lähteistä riippuen alakanttiin.

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Masa » 02.03.2006 21:27

GTE kirjoitti:Noi M3:sten koneet on kehitetty bemarin M50-moottorista, BMW Motorsport suurensi ne 2,5 litrasesta versiosta 3,0 litraseks.
Ainakin tällä hetkellä äffään käyvät E36 M3:set on vuosilta 92-94.
Ja jos on M3 kone niin pitää myös olla tietääkseni M3 kori, se on kai vahvempi kuin vakio.
Näissä bemareissa on jo valmiina säätyvät nokat.

Valaiskaa enemmän tietävät lisää, ja oikaiskaa jos olen väärässä. :)
Joo pitää paikkansa että M3 kori on jäykempi jos verrataan muihin E36 koreihin. Onhan auto jo suunniteltu eri käyttöön kuin tavalliset E36 korin autot .Tyyppimerkinnältään moottori on S50B30, tilavuus 2990cm3, teho 286hv/7000rmp vääntö 320nm/3600rpm. Ja Mielestäni M3 koneella ei ole mitään tekemistä pienempien M50 sarjan koneiden kanssa.

Muistaakseni muutama vuosi sitten oli juttu F-ryhmän E36 M3 autosta VM:ssä

Avatar
mpwr
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 09.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja mpwr » 02.03.2006 21:38

Masa kirjoitti:
GTE kirjoitti:Noi M3:sten koneet on kehitetty bemarin M50-moottorista, BMW Motorsport suurensi ne 2,5 litrasesta versiosta 3,0 litraseks.
Ainakin tällä hetkellä äffään käyvät E36 M3:set on vuosilta 92-94.
Ja jos on M3 kone niin pitää myös olla tietääkseni M3 kori, se on kai vahvempi kuin vakio.
Näissä bemareissa on jo valmiina säätyvät nokat.

Valaiskaa enemmän tietävät lisää, ja oikaiskaa jos olen väärässä. :)
Joo pitää paikkansa että M3 kori on jäykempi jos verrataan muihin E36 koreihin. Onhan auto jo suunniteltu eri käyttöön kuin tavalliset E36 korin autot .Tyyppimerkinnältään moottori on S50B30, tilavuus 2990cm3, teho 286hv/7000rmp vääntö 320nm/3600rpm. Ja Mielestäni M3 koneella ei ole mitään tekemistä pienempien M50 sarjan koneiden kanssa.

Muistaakseni muutama vuosi sitten oli juttu F-ryhmän E36 M3 autosta VM:ssä
Kori on kaikissa malleissa sama ainakin bmw vara-osa cd:n peruusreella

GTE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 271
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTE » 02.03.2006 22:05

Masa kirjoitti: Ja Mielestäni M3 koneella ei ole mitään tekemistä pienempien M50 sarjan koneiden kanssa.


Sanoin tuossa aikaisemmin väärin, BMW Motorsport otti tuon M50 koneen vain perustaksi. Luin juuri tuon Alfamerin BMW 3-sarja kirjan, ja siinä sanottiin näin.

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 03.03.2006 07:17

[/quote]Kori on kaikissa malleissa sama ainakin bmw vara-osa cd:n peruusreella[/quote]

Olen kuullut /ymmärtänyt että uudemmasta E36 M3 siittä 3.2L korista saa kevyemmän aihion kun itte 3.0L M3 kopasta. Moottori täytyy sitten olla joka tapauksessa enintään tuo 3.0L. Siittä en sitten tiedä mikä on todellissudessa saavutettu hyöty, käytettäessä uudempaa koppaa.

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 03.03.2006 10:04

mpwr kirjoitti:Kori on kaikissa malleissa sama ainakin bmw vara-osa cd:n peruusreella
M3:en korissa on vahvikkeita jotka normi-E36:sta puuttuvat

Avatar
PORTTIKIVI
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 13.07.2004 00:00
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja PORTTIKIVI » 03.03.2006 13:00

:( Mainostan kai liian vähän...Mulle saa soittaa ja vastaan mitä tiedän ja autan mielelläni.PORTTIKIVI RACING 8)

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 03.03.2006 14:02

PORTTIKIVI kirjoitti::( Mainostan kai liian vähän...Mulle saa soittaa ja vastaan mitä tiedän ja autan mielelläni.PORTTIKIVI RACING 8)
Olet niin pelottava, kaikki ei uskalla soittaa :wink: .

3.2 ja 3.0 autoissa on paljonkin teknisiä eroja.. Laatikko taitaa olla kaikissa 3.2:ssa 6v (voin olla väärässäkin), eivätkä voimansiirron osat käy yhteen toistensa kanssa.
Onhan niitä tehty paljon ihan 325:sen koreista. Voimaa saa lisää suht pienillä muutoksilla mukavasti. :P

Avatar
mpwr
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 09.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja mpwr » 03.03.2006 19:47

J_Mantyla kirjoitti:
mpwr kirjoitti:Kori on kaikissa malleissa sama ainakin bmw vara-osa cd:n peruusreella
M3:en korissa on vahvikkeita jotka normi-E36:sta puuttuvat
Ei ainakaan painoon sitte vaikuta koska 316 ja muut aina m3 3,2 saakka painaa kilolleen saman verran tosin sedan malli n. 100 kg vähemmän

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 03.03.2006 20:24

mpwr kirjoitti:
J_Mantyla kirjoitti:
mpwr kirjoitti:Kori on kaikissa malleissa sama ainakin bmw vara-osa cd:n peruusreella
M3:en korissa on vahvikkeita jotka normi-E36:sta puuttuvat
Ei ainakaan painoon sitte vaikuta koska 316 ja muut aina m3 3,2 saakka painaa kilolleen saman verran tosin sedan malli n. 100 kg vähemmän
En tiedä painoeroista, ehkä näin on. Kimmo & Saxberg-kaksikko kykenee luettelemaan kaikki eroavaisuudet ...

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 03.03.2006 20:29

Olisko niin että M3-korissa materiaali ohuempaa/parempaa ja tästä tullut painosäästö käytetty lisäpalkkeihin?Ainakin yhdellä tutulla ei aidossa M-korissa tahtonut normaalihitsaukset pitää,repesi saumojen vierestä...eikös suurlujuusteräkset tee tätä?

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 03.03.2006 20:35

northwest kirjoitti:Olisko niin että M3-korissa materiaali ohuempaa/parempaa ja tästä tullut painosäästö käytetty lisäpalkkeihin?Ainakin yhdellä tutulla ei aidossa M-korissa tahtonut normaalihitsaukset pitää,repesi saumojen vierestä...eikös suurlujuusteräkset tee tätä?
Joo, ja tietääkseni ainakin runkoaisat edessä on M3:ssa tehty tästä materiaalista. Muuallakin M3:ssa tuota lienee käytetty, mutta kun en ole varma odottelen asiantuntijoiden kommenttia.

Avatar
mpwr
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 09.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja mpwr » 03.03.2006 20:36

northwest kirjoitti:Olisko niin että M3-korissa materiaali ohuempaa/parempaa ja tästä tullut painosäästö käytetty lisäpalkkeihin?Ainakin yhdellä tutulla ei aidossa M-korissa tahtonut normaalihitsaukset pitää,repesi saumojen vierestä...eikös suurlujuusteräkset tee tätä?
korit on samalla vara-osa numerolla on sitte m3 tai 316 eli ei eroa!
ja mahtaisko olla niin et jos ihan hi tech koneen tekee niin 3,2 moottori aihioksi ja se 3,0 kampiakselilla niin on pro!

Vastaa Viestiin