Mistä kello tykkää?!

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
rammracing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 15.08.2005 00:00
Paikkakunta: Valkeala

Mistä kello tykkää?!

Viesti Kirjoittaja rammracing » 29.03.2006 11:10

Tere!
Nyt pitäis saada kello tykkäämään ajasta!Nyt on tullut kokeiltuu kaikenlaisia ajotapoja !Ku en osaa ajaa ,kuin sillee mistä katsojat tykkää!!Voin sanoo et hermot menee ku ,kuiteskin auto on tavallaa kilpailukykyinen ja muut kaverit ajaa kovemmin samal autol ,mut ei niin näyttävästi!Kun en vaan osaa ajaa sillee mist kello tykkää!!!! :D
T:rammracing
Iloista kevään jatkoo kaikille!

Avatar
Rintsu
Yleinen
Yleinen
Viestit: 195
Liittynyt: 27.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rintsu » 29.03.2006 11:41

Aloita perusjutuista, eli kannattaa harjoitella ja miettiä risteysajoa, jarruttamista ja lähtöjä sekä auton käsittelyä. Niistä voi nipistellä helpoiten sekunteja pois. Lisäksi auton pyöränkulmat, jarrut ja lukko iskuun. Ei näihin mitään poppakonsteja ole, ihan perusjutuista nää hommat on usein kiinni vähän kokeneemmillakin kavereilla.

Avatar
Aurinkorinne
B-junnu
B-junnu
Viestit: 34
Liittynyt: 26.09.2005 00:00
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Jeps tiedän mistä puhut....

Viesti Kirjoittaja Aurinkorinne » 29.03.2006 11:52

Ite oon vasta harrastanu kohta puolisen vuotta tätä hienoa lajia ja
samanlaiset aatteet on käyny mielessä. Muistan vielä elävästi kun naapuri
(monia vuosia autourheilua harrastanut / harrastava) kaveri kertoi kunka
paljon se vi...aa kun tuntuu et nyt menään niin kovaa, että ollaan vähintään
minuutti ennen muita maalissa ja tulos onkin, että taas ollaan jäljessä kanssa
kilpailijoita saman verran kun ennenkin tai jopa enemmän.
Sama tietenkin pätee tuohon auton kehittelyyn, ite kun autoa ostelin ajattelin
et tärkein, että pääsee ajaan. Nyt muutamaan sprinttiin osallistuttua tuntuu
jotenkin nurinkuriselta maksaa esim.50¤ siittä, että on viimmeisenä :oops:
Tosin tuolla viimmeisessä kaanaan sprintissä meni jo vähän paremmin, mutta siellä kokemattomuus kostautui taas kun en ollut ajanut metriäkään urissa, se vasta on vitsikästä ja TODELLA malttia vaativaa touhua. Tosin OMASTA mielestäni ei mitenkään mielekästä...
No asiaan taas, ite olen lähestynyt tuota ajotavan muutosta siten, että olen
yrittänyt saada jonkun kokeneemman kuskin rattiin tai viereen istumaan ja
neuvomaan, siten virheet löytyy.
Omia sudenkuoppia on, että auto menee liikaa sladissa ja mutkaan jarrutus
tulee liian myöhään. Tosin tuo vakio nelosen laatikko 1.3 starletissa ei
myöskään ole mikään tekninen riemuvoitto...
Tossa kun olen treenannu niin tuo pitkien ja loivien mutkien ajo ns. jonopyörää, tuotaa hirvittävän eron vauhdissa, mutta taas tämäkin vaatii
malttia...
Joo helppo neuvoa kun itsekkään ei osaa ajaa, mutta koitetaan herättää
kuitenkin keskustelua, josko tästäkin irtoisi hyviä vinkkejä kesää odotellessa.

:D

Hensu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 97
Liittynyt: 02.03.2006 00:00

Treeniä!!!

Viesti Kirjoittaja Hensu » 29.03.2006 18:08

Suosittelen, että ota rohkeasti yhteyttä johonkin kokeneeseen/menestyvään kuljettajaan, joka osaa neuvoa ja opettaa. Niin kun tossa edellä mainittiin, niin perusasioilla on "helppo"ottaa sekunteja pois ajosuorituksesta. Yksi tärkeimmistä asioista on kuitenkin, että sä luotat omaan autoosi ja tiet kuinka se käyttäytyy eri tilanteissa. Se ei tartte olla mikään "Hi-Tech" kun se vain tuntuu hyvältä ja helpolta ajaa! Sitte vaan ajella paljon kilometrejä alle, varsinkin alkuvaiheessa :P

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 29.03.2006 19:50

Tää on kyllä jo vanha,mutta julmaa tositarinaa;

http://www.riemurasia.net/jylppy/displa ... at=0&pos=0

-kyllä noilla opeilla lujaa mennään.Vuoden autourheiluvideo nro1 kotimaasta :D

Sprinteissä kyllä risteykset on sellaisia paikkoja joissa tekee aikaa reenaamalla.Eli kannattaa reenata niitä jos paikka vaan on.Opetella jarruttamaan lyhyellä matkalla ja menemään läpi jouheasti.Lisäksi oikealla vetoalueella pysyminen kiihdytyksissä on suht helppoa opetella vaikka jollain jokkisradalla,sellaiselle vaan harjoittelemaan.

Avatar
Kartanlukija
KV
KV
Viestit: 477
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Mistä kello tykkää?!

Viesti Kirjoittaja Kartanlukija » 29.03.2006 20:12

rammracing kirjoitti: " kuiteskin auto on tavallaa kilpailukykyinen ja muut kaverit ajaa kovemmin samal autol ,mut ei niin näyttävästi! "
Takavetoinen auto ilmeisesti? Jarruta riittävästi ennen mutkia, ettei jarrutukset mene pitkiksi tai pussiluistoiksi mutkien perille. Keskity siihen että pystyt kiihdyttämään mutkat läpi niin, että kaasu on pohjassa kurvin lopussa. ( Rata ajon juttuja, jotka pätee joka paikassa ) Seuraavalle suoralle kiihdytys on paljon tärkeämpää, kuin raivokas ylivauhti mutkan sisään tulossa!?

Alustan säädöt kohdalleen niin, että vetopito saadaan parhaaksi mahdolliseksi, jota ei sitten tuhlailla turhaan sivuluistoon. Varsin vaatimattomilla tehoilla voi voittaa kilpailuja, kun ajoharjoittelua ja säätöä on tehty tarpeeksi.

Olen tietysti huono neuvomaan ajamista, kun en itse kilpailuissa aja. Mutta mitä nyt on noin 20 v. ajan tullut juttuja kuunneltua ja käytäntöä nähtyä.

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 29.03.2006 20:13

yks mikä on mun mielestä tärkeää mihin itse olen pyrkinyt kun on köyhyyden takia joutunut ajamaan suurimman osan kisoista escort mk2 1600 kentillä "heikolla sellasella" on kurveihin meno ja sieltä ulostulo vauhtiin eli se ylimääräinen reuhaaminen on jäänyt pois ja etenki pyrkinyt siihen että kurvin kun olen jättänyt niin heti auto on suorassa ja hanaa!
kun noista kisa kaseteista ja dvd:stä kattelee niin moni menee kun käärme kurvin jälkeen pitkät matkat kun sen vois suoraankin mennä??
sitten on asia erikseen kun mennään isoa kovaaaa..
siel pitää pää kestää vetää (itselläni ei kestä) hullun kovia pätkiä
sit on yks että ei turhaan aina vaihda pienemmälle isolla vaihteella pitäs pyrkii menee mut sekin riippuu autosta.
eiköhän pääasiassa ole parasta et niitä KILOMETREJÄ lisää ja siit se tulee jos on tullakseen!
KEVÄÄN JATKOJA! :lol:

Avatar
ervo
Viestit: 4
Liittynyt: 03.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ervo » 29.03.2006 21:38

Todella kovissa kyydeiissä olleena.
Tarjoan halpaa analysointia vauhdista.
10 vuoden kokemus rallista. Viimeiset 3 vuotta WRC:n kyydissä.
Muokkaajana ainutlaatuinen. Pohja aikojen ajaminen on jotain ihan muuta.
Testaa . Penkasta penkkaan , Joka kurvi maksimaaliseti.

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 29.03.2006 21:59

Hankit kokeneen opettajan, joka osaa neuvoa! Itse kun aloittelin, niin yksi tuttava(ajo opettanut paljon mm. kansainvälisestikin menestyneitä) "koulutti" alusta saakka minua.. Ensimmäinen harjoitus oli auton käsittelyä keilojen avulla... yms.

Ja yksi niinkuin em. niin ota aikaisin pois mutkiin ja jarrutuksen jälkeen pitäisi mahdollisimman aikaisin ruveta kiihdyttämään ja kaasu pitäisi olla pohjassa silloin kun mutka on lopussa.. Eli kurvin aikana pitää ajaa jo seuraavaa mutkaa... :idea:
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
PORTTIKIVI
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 13.07.2004 00:00
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja PORTTIKIVI » 29.03.2006 22:33

Mielestäni vauhti tulee ajamalla paljon!!! Mut muutaman perusvinkin voin heittää tähän.
1.Kun lähdet lähdöstä koita tehdä se niin jouheesti ettei turhaan lyö tyhjää.
2.niin pian vain isoa silmään kuin mahdollista.
3.Kaikki turhat vaihdot pois.
4.niin sisältä ja lyhintä reittiä kuin mahdollista(ei roikuta ulkokurveissa)
5.Tasainen tarkka jarrutus kurviin
6.Sen jälkeen vetoja TASAISESTI! niin pian kuin mahdollista
7.Ei junttaa sitä kaasua pohjaan ja pitää auton niin suorassa ettei heittele!
8.TÄRKEIN!!! TAISTELEE VASTAAN ETTEI MENISI POIKITTAIN JA SILTI AJAA NIIN KOVAA KUIN MAHDOLLISTA! 8) Se oli aika helposti sanottu mut kun sen oppii niin ajat paranee.
Nämä nyt oli sellaisia perusasioita mitä ei itsekkään osaa, mut toivottavasti jotain apua?

Avatar
RacingMedia
KV
KV
Viestit: 603
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RacingMedia » 30.03.2006 09:20

Itseäni on auttanut tosi paljon kun on saanut istua "vetomiesten" kyydissä. Siinä oivaltaa paljon. Ja ajamalla oppii! -sen huomasi tänä talvena kun olen päässyt ajamaan lähes joka vkonloppu. Vauhti nousee huomaamattakin. Eli ajamalla pajon..

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 30.03.2006 09:39

sevenracing_net kirjoitti:Ja ajamalla oppii! -sen huomasi tänä talvena kun olen päässyt ajamaan lähes joka vkonloppu. Vauhti nousee huomaamattakin. Eli ajamalla pajon..
Tästä täytyy olla kyllä kateellinen! Itse kun ei oikein harjoitella ehdi, niin kisat menee opetellessa. Olen päässyt istumaan melko kovien "vetomiesten" kyydissä, mutta nähdyn osaamisen siirtäminen omaan suoritukseen on kyllä vaikeaa. Parempi on jos tämän vetomiehen (joka osaa pukea osaamisensa myös sanoiksi) saa itse kyytiin ja hän kertoo välittömästi, missä menee vikaan. Kuitenkaan en usko minkään muun nostavan nopeutta enemmän kuin harjoitteleminen.

Avatar
RacingMedia
KV
KV
Viestit: 603
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RacingMedia » 30.03.2006 11:32

Kyydissä istumalla minusta näkee, miten kovaa siellä voi mennä. Ja varsinkin auttaa jos itse ajaa ja joku neuvoo vierestä. (pimeissä korostuu kartturin rooli?!)
Aikoinaan autoslalomissa ja mikroautoissa huomasin, että nopeimmalta tuntunut meno ei ollutkaan aina se nopein. Rallissa/sprintissä taas tuntuu, että kello tykkää kun ajaa reikäpäänä penkasta penkaan, niin että tilanteita riittää ja koneet pyörii! -jossain tossa välissä se kai on. =) Pitäis saada jotenki kellotettua tarkaan.

Se sääntö varmasti pätee, että mutkasta pois kovaa, eikä mutkaan yli kovaa. Yksi hyvä olisi varmaan jättää joku kilpailu väliin ja treenata kunnolla sillä rahalla?! Hakee niitä auton ja kuskin rajoja hieromalla samoja mutkia. Tämä tuntuu nyt viime vkonlopun jälkeen parhaalta vaihtoehdolta itsellä. Kilpailu tilanne ja pimeessä ajettaessa tilanne on kuitenkin eri, mutta auton hallinta ja tuntuma ääritilanteissa on parempaa.

Me jäädään kärjelle (a-jun) äffässä 2-4s/ek kilometrillä, joka on paljon.
Miten paljon kalusto/rengas vaikuttaa?

lupausko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 260
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lupausko » 30.03.2006 12:23

Kyllä alitehoisellakin ja kohtuu hintaisella autolla pärjää jos harrastaa vain tahtoo. Pyrkikää pojat menemään alussa vain mahdollisimman paljon keula edellä.. Tietysti takavetoisella ei aina voi mut etuvetoisella voi ja on oma kohtaista kokemusta.. Tosin vinkkeleissä ehkä kärsin siitä tyylistä kun mulla ei ole tarpeeksi hyvin toimivaa käkkäriä.. Kattelin eilen just yhden kisan koostetta ja minun ajo ei näytä yhtään miltään moneen muuhun nähden eikä autoni kiihdy niinkuin monen muun, mut kello tykkää ja tulen kurveihin varmasti yhtä kovaa muiden kanssa jos en joskus kovempaakin. Mutta kannattanee alkuun vain ajaa mahdollisimman paljon ja hakea itselleen sopiva ajotyyli. Toiset pärjäävät reuhaavammalla tyylillä, kuten esim. Miettinen ja toiset taas ajavat kuin kiskoilla. Tietysti alustat ratkaisevat monesti näissä vehkeissä enemmäin kuin tehot ja jokainen autokin vaati hieman erillaisia ajotyylejä.. Kilsoja vain jotta sisäistät itse mikä tyyli sopii sinulle parhaiten ja mistä kello tykkää, niin eiköhän pyttyjä saa ruveta kantamaan repulla kotia :wink: :twisted:
"Mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu"

Avatar
orc
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 14.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja orc » 30.03.2006 21:16

minä voin kaikkitietäväisenä kertoa sen miten b junnuissa voi aikaa parannella
kannattaa luottaa järjestäjän nuotteihin kun on joku huomio esim. ysikympp,i niin semmosiin vauhti pois ja niin hiljaa kun ikinä ilkiää sitten onkin taas mukava naukasta kottero liike-kannalle kun on takaset valmiiksi urissa.

sitten kun on tyhjää kirjassa niin voi ajaa taas lähes nostelematta seuraavaan pahempaan kurviin joka on aina merkattu.
aika tympeä tyyli mutta varmasti toimiva.

diagnoosi osin kuultua osin itse todettua kun esim katsoo kisakoosteesta niin peekkosten luisut alkaa siitä mihin yleisen päättyy eli vasta mutkan jälkeen ja vielä kun on urat niin ei voi valuttaa sinne ulko kurviin asiaan kuuluvalla tavalla, parempi kääntyä hiljaksiin niin hyvä tulloopi
Kuva etuautoilija

Vastaa Viestiin