Rata-ajon oppeja kaivataan!

Rata-autoiluun liittyvät aiheet
Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Rata-ajon oppeja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Masa » 24.04.2006 21:42

Eli kaikki rata-ajoon liittyvä oppi olisi tervetullutta. Kuukauden päästä olisi tarkoitus ajaa Alastarolla pienimuotoinen leikkikisa. ilmeisesti Eagle racingin autoilla. Ainakin kutus/haaste on tullut paikalle.

Sen verran tosissaan pitää homma ottaa, että kaikki vinkit rata-ajoon liittyen on enemmän kuin tervetulleita... :) Myöskin alastaraon ratapiirros olisi kiva jos jostakin löytyisi.

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Masa » 24.04.2006 22:45

Joo eiköhän sitä jätetä noi kylärinki ajelut ihan muille. Yleinen tie ei ainakaan ole sitä varten että harjoitellaan rata-ajon niksejä. Toisekseen ei vakio autoa voi verrata rata-autoon jossa on kunnon renkaat, alusta, turvavarusteet ym...

Avatar
RDR
KV
KV
Viestit: 475
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Rata-ajon oppeja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja RDR » 24.04.2006 23:23

Masa kirjoitti: Myöskin alastaraon ratapiirros olisi kiva jos jostakin löytyisi.
Kokeileppa aluksi tuolta: http://www.srra.fi/index.php?nappi=radat

Avatar
mariko
KV
KV
Viestit: 563
Liittynyt: 18.11.2004 00:00

Re: Rata-ajon oppeja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja mariko » 25.04.2006 10:11

Masa kirjoitti:Eli kaikki rata-ajoon liittyvä oppi olisi tervetullutta. Kuukauden päästä olisi tarkoitus ajaa Alastarolla pienimuotoinen leikkikisa. ilmeisesti Eagle racingin autoilla. Ainakin kutus/haaste on tullut paikalle.

Sen verran tosissaan pitää homma ottaa, että kaikki vinkit rata-ajoon liittyen on enemmän kuin tervetulleita... :) Myöskin alastaraon ratapiirros olisi kiva jos jostakin löytyisi.

-sisältä ulos ja ulkoonta sisään....jarrutat auto suorassa tarpeex myöhään ja annat hanaa....turva aluetta nimittäin löytyy...onnea kisaan 8)

Avatar
robu84
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 22.04.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja robu84 » 25.04.2006 10:54

Niin tärkeintä on just se että lähdet ulkoa kaartaan sisään kurviin ja sitten valmiiksi seuraavaan kurviin taas ulkolaidalle. tärkeintä on se kuinka lujaa pääset ulos kurvista, ei se kuinka lujaa sinne tulet :)

laiska
Yleinen
Yleinen
Viestit: 217
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja laiska » 25.04.2006 15:14

Jos inccareita haluat katella ja tutustua rataan, niin endurance-tiimien kotisivuilta löytyy rataprofiileja ja linjaesimerkkejä. Muistaakseni (ainakin) racing puolelta Mallas Racinglla ja salooneista 106:lla on kotisivuilla videoita, linkit löytyy kätevästi www.gt-forum.net linkkilistan yläpäästä :wink:

Avatar
-Tommy-
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 115
Liittynyt: 17.11.2004 00:00
Paikkakunta: Manse

rata-ajoa

Viesti Kirjoittaja -Tommy- » 25.04.2006 18:08

Itse Eagle Racingin kisassa viime syksynä oleena voisin kertoa, että autot on suht vakio 320-325 BMW:itä siviilikumein ja madallussarjalla. Löytyy muunmuassa hidasohjaus, vakio jarrut (kiehuu) ja monista autoista myös takapenkitkin. Kuulostaa ehkä ns. mussutukselta, mutta faktoja ne vaan on. Hieno kokemus, eikä mies-miestä vastaan taistelua voita muu kuin rallipätkä metsän keskellä. Takakummitkin saa luistaan, kun kunnolla antaa ruokaa ja vääntää rattia sisään. Vastaheitot yms sora/lumikikat voit oikeestaan unohtaa. Jarrutuksissa voitat aikaa kun vapaissa harkoissa rupeet joka kierroksella jarruttaa aina vähän myöhemmin, eka mutkaan ei tarvi jarruttaa ollenkaan kun jaksaa roikkua ulkona tarpeeks pitkälle.

Avatar
Valde
KV
KV
Viestit: 306
Liittynyt: 27.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Valde » 26.04.2006 10:31

sisakarting radalle vaan treenaamaan ja kokeilemaan miten mikäkin näkyy kellossa.

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 26.04.2006 10:43

Rata-ajo on tarkkuusjarrutusta! Mitä paremmin jarrutus mutkaan onnistuu, sitä paremmalla ajolinjalla tulet kurviin ja sitä suurempi ulostulonopeus mutkasta. Vielä kun katselet ajolinjasta "pussit" pois, niin kellokin tykkää.

Tämä on helposti sanottu, mutta vaikeammin tehty. On nimittäin kisassa tullut huomattua...

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Masa » 26.04.2006 18:05

Kiitoksia vinkeistä. Mielenkiinnolla odottelen että pääsee kisailemaan. Tavoitteena on tietenkin voittaa! :) Onko jotakin erityispiirteita Alastaron radassa mitä tulisi huomioida hyvien kierrosaikojen saavuttamiseksi?

Huonompi juttu jos Eagleracingin autoissa on normi renkaat, mutta eiköhän sitä niilläkin pääse kisatunnelmaan. E30 bemu on kyllä sinällään jo tuttu, kun oli itsellä ensmimmäinen auto ko. korimallia.

Avatar
-Tommy-
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 115
Liittynyt: 17.11.2004 00:00
Paikkakunta: Manse

ajovinkkejä...

Viesti Kirjoittaja -Tommy- » 26.04.2006 18:18

No aikaa voittaa, jos ennen ja jälkeen Las Palmas-mutkaa (sitä neulansilmää) olevat loivat "mailanlavat" saat vedettyä nostamatta (oikeella linjalla onnistuu). Jos kyseessä on ns. endurance-kisa, niin silloin on eniten vaikutusta tiimin tasaisuudella ja varmuudella...spinnit yms maksaa liikaa aikaa tiukassa kisassa, joten jos porukassa on "kuuma" kuski tai useampia, niin pieni henkinen psyykkaus voi olla tarpeen. :D

Herkullisinta on vetää vikalla kiekalla ykköseks... :D

Avatar
Kartanlukija
KV
KV
Viestit: 477
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kartanlukija » 26.04.2006 19:30

Masa kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä. Mielenkiinnolla odottelen että pääsee kisailemaan. Tavoitteena on tietenkin voittaa! :) Onko jotakin erityispiirteita Alastaron radassa mitä tulisi huomioida hyvien kierrosaikojen saavuttamiseksi?

Huonompi juttu jos Eagleracingin autoissa on normi renkaat, mutta eiköhän sitä niilläkin pääse kisatunnelmaan. E30 bemu on kyllä sinällään jo tuttu, kun oli itsellä ensmimmäinen auto ko. korimallia.
Ite olen ajellut kyseisillä autoilla, kaksi asiakastilaisuutta järjestäneenä, yhteensä 3-4 h Alastaron rataa.
Autoissa käytettiin silloin ( pari vuotta sitten ) jotain Continentalin "sportti-rengasta". Joka sinällään on ihan OK. Koska eihän niitä vaihdeta kelin mukaan, vaan samalla vedetään helteet ja sateet keväästä syksyyn. Ja toisaalta suurin osa näihin tilaisuuksiin osallistujista on "ummikko-maallikoita", joiden kannalta on ihan hyvä, että tämän kuvioidun renkaan pidon raja on melko helppo hallita.

Tässä pari juttua, jotka itse havainnoin. Ja toteutan seuraavalla mahdollisella kerralla:

Kuluneet renkaat ovat nopeimmat kuivalla! Eli valitse mahdollisimman kuluneet, jos ei sada vettä!

Jos mahdollisuus ajaa useampia auto-yksilöitä ( käytössä ehkä 10-12 autoo kaikkenaan) lämmittelykierroksilla? Kokeile vähintään kahta. Kyllä ne kaikki hyvin kulkee, mutta ratkaisevat 10 km/h ero voi silti löytyä?

Alun lämmittelykierroksilla yleensä ajetaan järjestäjän perässä hiljaa. Ja tutustutaan oikeisiin ajolinjoihin. Jos olet silloin itse puikoissa, jätä sopivissa kohdin reippaasti väliä edellämenijöihin. Ja sitten lasket meneen niin, että itseäsikin oksettaa, kunnes saat letkan pian kiinni! Näin saat jo hieman etuottoa muihin, auton hallittavuudesta ja resursseista. Sitten kun rata on vapaa ajaa, voit alkaa säätään näitä ajolinjoja ja jarrutuksia, kuten aiemmissa viesteissä neuvottiin.

Itse pidän kokemuksiani ko. tapahtumassa jo ihan autourheiluna!!

Avatar
meverkko
KV
KV
Viestit: 382
Liittynyt: 22.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko » 27.04.2006 11:09

In-Caria Alastaron radalta näyttäisi löytyvän Honda Civic Type R:n kyydistä

www.janijoensuu.com
"A bend in the road is not the end of the road ... unless you fail to make the turn"

http://ralli.verkkonen.net

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Masa » 23.05.2006 20:09

Tuli mutka Alastarolla käytyä ja oli TODELLA mukavaa. Meillä oli endurance bmw käytössä jolla kävimme vuorotellen ajamassa ja kyydissä oli yksi auton omistajista, joka sitten opasti ajamaan oikein.

Vastaa Viestiin